Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Mert amit a sz34 tud azt meg megtudja a szu-30/35-is úgy hogy meg is védik magukat. A szu34-ketlem hogy jobb lenne legiharcban mint a szu-30sm.Persze a ket gepbe nincs bili meg konyha de kit érdekel. Szíriában sem repültek olyat hogy kéne.
Mert Szíriába a helyszinre tudtak települni. Ha először otthonról kellett volna négy tonnás bombákkal helyet csinálni, kellett volna a Szu-34es.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
A Szu-34-es hajtóművével nincs semmi baj, az is egy AL-31F, csak úgy hívják, hogy AL-31FM-1 és az eredeti AL-31F egy tonnával erősebb verziója, de nagyobb az élettartama. Hogy legyen mihez hasonlítani, akkora a tolóereje, mint a világrekorder P-42-esenek volt, csak az a pár hajtómű nagyon rövid élettartammal bír, mivel egy kísérletsorozathoz húzták fel a nyolcvanas évek közepén, mindenféle módosítás nélkül. Az AL-31FM-1-es pedig kapott egy új turbinát és egy FADEC vezérlést, amivel optimalizálták a gázreakciót, gyorsabban kapcsol forszázst és emelett magasabb gázhővel bír, de mégis nőtt az élettartam. És nem a P-42-esek rekorder hajtóműveihez képest, hanem az AL-31F békeidős, ráadásul csökkentett gázhős élettartamához képest. Mivel magasabb fordulatszámon tud forogni, ezért nagyobb valamivel a levegőátfutása is, emiatt forszázson is valamivel többet tol, de az utánégetést is gyorsabban kapcsolja. "Sportosabb" lett.

Az F-111-esek újrahajtóművezése komolyan napirenden volt, többféle megoldás is felmerült. Volt olyan ötlet, hogy az FB-111-es a B-1B hajtóműveit kapta volna meg, illetve az F-111E és F pedig az akkori legújabb hajtóművet, az F110GE129-est. De a Sivatagi Vihar után megindult az amerikai védelmi költségvetés visszafaragása, ami miatt alaposan meg kellet nézni, hogy hol lehet fogni a pénzt, min lehet spórolni. Kézenfekvő volt, hogy a felfutóban levő F-15E gépeket az évtized végéig gyártani fogják (ez be is jött, hiszen 2001-ig adtak át példányokat az USAF-nak), de ennek ára, hogy az F-111-eseket nem, hogy áthajtóművezik, modernizálják, hanem egyenesen kivonják a hadrendből. Ehhez persze a RAND Corporation elemzése is kellett, ami alapján úgy vélték, hogy az F-111-es képességeire nincs már szükség.
Ez az elemzés "áramvonalasan" feküdt (eleve úgy készült) a haderőcsökkentési elképzelésekbe függetlenül attól, hogy a hatótáv, illetve fegyverterhelés aránya kiváló volt.

Egy külső fegyverterhelsű gépnél különösen mérlegelni kell, hogy egy adott bevetésre mennyi fegyvert és/vagy üzemanyagot tud elvinni. Minden függsztmény átkonvertálható üzemanyaggá, akár belső töltés, akár pilonokat foglaló póttartályok képében és így hatótáv/őrjáratozási idővé alakítható.
És minden üzemanyag átkonvertálható fegyverzetté.
A nagy gépek előnye, hogy sok fegyvert tudnak hordozni, mert egyrészt sok felfüggesztési pontjuk van, másrészt nagy a teherbírásuk, harmadrészt a méretükhöz képest a függesztett fegyverzet alaktényező rontó hatása nem akkora, mint egy kisebb géphez képest.

Ezekből már gondolom kiviláglik, hogy a Szu-34-es egy olyan nagyméretű masina, aminek 12 tonnányi kerókészlete, az alkalmasint igénybevehető törzs alatti hatalmas 3000 literes tartálya, a 8 tonnás fegyverterhelhetősége, a 12 (14-16) függesztési pontja, a kétszemélyes kialakítása, a komfortosabb kabinkonstrukciója, levegőbeni utántölthetősége, a BVR önvédelmi légiharc fegyverzete igencsak felxibilis harcászati csapásmérővé teszi.
Az F-111 Ausztráliában tovább maradt. Nagy ország, ritka repülőterek, és esetleg Új-Zélandot is onnan kell megvédeni. Vagy Timort vagy Pápuát támadni.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Bocs az offért, csak most megakadt reggel az agyamban. Sokat hallani hogy merítettek a haditechnikában ötleteket nyugatról orosz de főleg kínai mérnökök.
Ellenkező előjellel keletről nyugati mérnökök honosítottak meg koncepciókat vagy hardvereket a keleti blokktól? Esetleg másoltak le komplett repülőgépet?
Így kis ötletelés után a grid fin jut eszembe, meg az F-35 hátsó része. Esetleg még az átcímkézett NK-33 rakétahajtómű.
Hát, a Kamov emeletes rotorját épp most másolják le.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Látod ! Leírtad azt amire gondoltam Ugyan ezt a fenti döntést kellett volna meghozni az oroszoknak a szegény 2000 évek elején ! Abba hagyni a programot és a szu-35-re koncentrálni és más fontosabbra.



Éppen ezért is volt felesleges és pénzelni a hidegháború után
És a maradék mérnökök fele is elköltözik.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 692
13 362
113
Éppen ezért is volt felesleges és pénzelni a hidegháború után


...és mivel a Szu-35Sz hamarabb elkészült volna(?), azóta már vadul "reszelnék" az 57-t, és nem "mosolyogna" rajtuk a fél világ!
...Sojgu 2020-ra ígért mindent. No comment...

Röpke 10 évvel kevesebb lemaradásuk lenne! Kb,

De "szegény" Szu-34 nagyon "fontos" (és időszerű) volt. ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 431
18 869
113
Tény hogy a lemaradás meglenne de a szu57-hez mar komoly gyártosort húztak volna fel ahol évente 20 gépet is tudnának építeni.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 589
8 714
113
Tény hogy a lemaradás meglenne de a szu57-hez mar komoly gyártosort húztak volna fel ahol évente 20 gépet is tudnának építeni.
Pénz Roni, pénz. Anélkül nem megy semmi.Még akkor sem, ha a 90-es években, ahogy Szergej Mihejev a Kamov volt vezérigazgatója és főtervezője elmondta,volt időszak,hogy fizetés nélkül, pusztán hazaszeretetből jártak be dolgozni.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 589
8 714
113
...és mivel a Szu-35Sz hamarabb elkészült volna(?), azóta már vadul "reszelnék" az 57-t, és nem "mosolyogna" rajtuk a fél világ!
...Sojgu 2020-ra ígért mindent. No comment...

Röpke 10 évvel kevesebb lemaradásuk lenne! Kb,

De "szegény" Szu-34 nagyon "fontos" (és időszerű) volt. ;)

A Szu-34 Szíriában bizonyította,hogy fontos és időszerű.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 589
8 714
113
Bocs az offért, csak most megakadt reggel az agyamban. Sokat hallani hogy merítettek a haditechnikában ötleteket nyugatról orosz de főleg kínai mérnökök.
Ellenkező előjellel keletről nyugati mérnökök honosítottak meg koncepciókat vagy hardvereket a keleti blokktól? Esetleg másoltak le komplett repülőgépet?
Így kis ötletelés után a grid fin jut eszembe, meg az F-35 hátsó része. Esetleg még az átcímkézett NK-33 rakétahajtómű.

Nem annyira haditechnika,de érdemes megnézni az új NASA szkafadereket. Vettek át megoldásokat az orosz Orlan szkafanderekről,például a hátulról egy ajtón át történő beszállás lehetőségét. Az eddigi amerikai űrsétaszkafandereknél külön kellett felvenni az alsó és a felső részt.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 589
8 714
113
Nem annyira haditechnika,de érdemes megnézni az új NASA szkafadereket. Vettek át megoldásokat az orosz Orlan szkafanderekről,például a hátulról egy ajtón át történő beszállás lehetőségét. Az eddigi amerikai űrsétaszkafandereknél külön kellett felvenni az alsó és a felső részt.

Még a szkafanderhez. Az új amerikai űrhajófedélzeti szkafanderen megjelent két kis sötétkék téglalap alakú zsák a hónalj alatt. Ami eléggé az orosz hajózóruhákról (VMSZK tengerészeti hajózóruha) és a Szokol KV-2 szkafanderről is ismert ASZP-74 típusú mentő"hurka" másolatának tűnik. Az ASZP-74 egy külön kis hevederrendszerrel egyszerűen felvehető volt bármilyen hajózóruha fölé. A magyar MiG-29-es hajózók is viselték, amikor Lengyelországba,a tenger fölé jártak rakéta éleslövészetre. Аz ASZP-nél kék zsákon egy madzagot kell meghúzni, és villámgyorsan felfújódnak a nagy narancssárga "hurkák", amik utána a víz felszínén tartják az embert.
https://dynaforce.ru/category/proiz...ashchitnoe-snaryazhenie-dlya-letnogo-sostava/
Itt még jobban látszik:
http://vector-ltd.com/aviatsionnyy-spasatelnyy-poyas-asp-74v/
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Tény hogy a lemaradás meglenne de a szu57-hez mar komoly gyártosort húztak volna fel ahol évente 20 gépet is tudnának építeni.
A gyártósor az, ahol kezdetben nagy pontosságú, geodéziai szintezésű sablonban felépítik a sárkányszerkezetet, majd onnan kiemelve kezdődik a beszállítóktól érkező sárkány- hajtómű- elektromos-elektronikai-harcászti berendezések és rendszerek beépítése. Kalap sz... se ér a kész gyártósor (önmagukban csak rozsdásodó acélvázak), ha pénz/szakember-hiány miatt nem működik a több-száz beszállító cég, amik a fedélzeti rendszereket, berendezéseket szállítják a készre szerelő gyártósorra. Elég ha csak néhány ilyen cég fejreáll, és nincs generátor, vagy hidraulika-szivattyú, vagy futóműszár, vagy katapultülés, vagy kormányszervó, vagy fedélzeti számítógép, vagy radar, vagy "TV" a kabinba stb.-stb. - és elég ha egyetlen dolog hiányzik, máris nincs gyártás, nincs komplett kész gép!! Szóval nem a gyártósor hiányzik ott elsősorban, hanem a többször-hét szűk esztendő alatt a háttér-iparból pénzhiány miatt elvándorolt, + a függetlenné váló tagországokban elszakadt szakemberek tízezrei ... (az utóbbiaknak jelentős része már az EU-ban vagy USA-ban él/dolgozik, én is dolgoztam együtt jópár baltikumi és ukrán kollégával).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Amire emel rávilágított, az maga a lényeg. Az oroszoknak egyszerre kell végrehajtani technológiai ugrást és lényegében újra kiépíteni egy összehangolt logisztikai láncot, miközben se szakember, se aktuális tapasztalat nincs meg.
A pénzről nem is beszélve.
Sokakat az elmúlt harminc év prototípusai és a hozzájuk kapcsolódó orosz üzleti-politikai propaganda téveszt meg még most is.
Ezek zömét moszkvai kísérleti üzemekben gyártották és gyártják, de nem a repülőgépgyárakban.
Ez két külön dolog.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Nem annyira haditechnika,de érdemes megnézni az új NASA szkafadereket. Vettek át megoldásokat az orosz Orlan szkafanderekről,például a hátulról egy ajtón át történő beszállás lehetőségét. Az eddigi amerikai űrsétaszkafandereknél külön kellett felvenni az alsó és a felső részt.
Egyszer megnéztem az árukat. Az orosz Orlan az amerikai töredékébe kerül.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Még a szkafanderhez. Az új amerikai űrhajófedélzeti szkafanderen megjelent két kis sötétkék téglalap alakú zsák a hónalj alatt. Ami eléggé az orosz hajózóruhákról (VMSZK tengerészeti hajózóruha) és a Szokol KV-2 szkafanderről is ismert ASZP-74 típusú mentő"hurka" másolatának tűnik. Az ASZP-74 egy külön kis hevederrendszerrel egyszerűen felvehető volt bármilyen hajózóruha fölé. A magyar MiG-29-es hajózók is viselték, amikor Lengyelországba,a tenger fölé jártak rakéta éleslövészetre. Аz ASZP-nél kék zsákon egy madzagot kell meghúzni, és villámgyorsan felfújódnak a nagy narancssárga "hurkák", amik utána a víz felszínén tartják az embert.
https://dynaforce.ru/category/proiz...ashchitnoe-snaryazhenie-dlya-letnogo-sostava/
Itt még jobban látszik:
http://vector-ltd.com/aviatsionnyy-spasatelnyy-poyas-asp-74v/
Volt két magyar pilóta, aki a Balatonba fulladt. Pontosabban megfagyott.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
A gyártósor az, ahol kezdetben nagy pontosságú, geodéziai szintezésű sablonban felépítik a sárkányszerkezetet, majd onnan kiemelve kezdődik a beszállítóktól érkező sárkány- hajtómű- elektromos-elektronikai-harcászti berendezések és rendszerek beépítése. Kalap sz... se ér a kész gyártósor (önmagukban csak rozsdásodó acélvázak), ha pénz/szakember-hiány miatt nem működik a több-száz beszállító cég, amik a fedélzeti rendszereket, berendezéseket szállítják a készre szerelő gyártósorra. Elég ha csak néhány ilyen cég fejreáll, és nincs generátor, vagy hidraulika-szivattyú, vagy futóműszár, vagy katapultülés, vagy kormányszervó, vagy fedélzeti számítógép, vagy radar, vagy "TV" a kabinba stb.-stb. - és elég ha egyetlen dolog hiányzik, máris nincs gyártás, nincs komplett kész gép!! Szóval nem a gyártósor hiányzik ott elsősorban, hanem a többször-hét szűk esztendő alatt a háttér-iparból pénzhiány miatt elvándorolt, + a függetlenné váló tagországokban elszakadt szakemberek tízezrei ... (az utóbbiaknak jelentős része már az EU-ban vagy USA-ban él/dolgozik, én is dolgoztam együtt jópár baltikumi és ukrán kollégával).
Talán ezért kellett a 34es.
Úgy tudom, a vas keretek kimentek a divatból. Lézerekkel biztosítják a pontosságot.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Amire emel rávilágított, az maga a lényeg. Az oroszoknak egyszerre kell végrehajtani technológiai ugrást és lényegében újra kiépíteni egy összehangolt logisztikai láncot, miközben se szakember, se aktuális tapasztalat nincs meg.
A pénzről nem is beszélve.
Sokakat az elmúlt harminc év prototípusai és a hozzájuk kapcsolódó orosz üzleti-politikai propaganda téveszt meg még most is.
Ezek zömét moszkvai kísérleti üzemekben gyártották és gyártják, de nem a repülőgépgyárakban.
Ez két külön dolog.
Hát a 30ast és a 35öst rendesen sorozatban gyártották.
 
M

molnibalage

Guest
Miért? Volt, hogy 12t bombát dobott egyszerre? Akkor esetleg, ha otthonról kellett volna bombázni. Ha valamiért szükség volt a Szu-34esre, hát az nem emiatt volt.
Látom nem érted te sem.
A Szu-34 töredéknyi költséggel és keróval pont ugyanolyan messzire elvitte volna azt a 12 db FAB-250-est.
A Tu-22 bomb truckként kb. olyan, mintha a B-52 annyira szar lenne, hogy az F-15E is elvinné a 12 db Mk-82-est töredék keróból és 4 helyett kettő fővel.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Miért? Volt, hogy 12t bombát dobott egyszerre? Akkor esetleg, ha otthonról kellett volna bombázni. Ha valamiért szükség volt a Szu-34esre, hát az nem emiatt volt.
Ilyen alapon semmiféle haditechnikai eszköz se fontos és időszerű, mert alig van köztük, aminek valaha is kihasználták a max lehetséges kapacitását. Sok fegyver egyszerűen már a létezésével is hat, valóságos kihasználás nélkül.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Volt két magyar pilóta, aki a Balatonba fulladt. Pontosabban megfagyott.
Hát ez most hogy jön ide?
Amiről te beszélsz, az az egyik Mi-8-asunk volt.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Repül...ák_a_magyar_repülőcsapatoknál_(1948-tól)#Mi–8

"1976. január 22-én a 10 422-es Mi–8T bonyolult időjárási viszonyok (erős havazás) között végzett kiképzési repülése közben mindkét hajtóműve leállt, majd Káptalanfüred térségében a Balatonra szálltak, a gép megrongálódott. A személyzet – Kufa Mihály őrnagy elsőpilóta gépparancsnok, Dányi Balázs hadnagy másodpilóta, Bertalan Béla őrmester fedélzeti technikus – a helikoptert elhagyta, de a hideg vízben fellépő hipotermia (kihülés) miatt életüket vesztették."

Szentkirályszabadja közel van a Balatonhoz, nem egy gép a tóba esett, ilyen-olyan okokból. Nézd át a fenti listát. Ahogy esett máshova is.
De láttál te már magyar pilótát tengeri életmentő felszereléssel, netán VMSzK ruhában? Értem én, hogy "Magyar Tenger", de az még januárban is csak egy tó.
Azért mindent mindennel már ne keverjünk össze...