Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Na itt aztán van minden. Elég látványosak a kamerszögek.
Az látszik, hogy két külön eseményt láthatunk, egy függesztmények nélküli Szu-30SzM géppár légiharcol közepes magasságon, a tenger felett egy, vagy két MiG-29SzMT ellen.
Ez lehet 2vs1 vagy 2vs2 manőverező légiharc gyakorlás.
A másik jelenetsor megintcsak egy géppárról ksézült, amelyek ezúttal Sz-13-as nemirányított rakétákkal, szárnyanként dupla (4x5) B-13L indítóval méren csapást a közeli lőtér céljai ellen.
Mind a két esetben látható, hogy a fiatal pilóták izgatottak, a hátul ülő oktatók meg úgy elvannak, mintha valami sétarepülésen lennének:

 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 034
24 594
113
166945.jpg

274186.jpg

273235.jpg

270249.jpg

267510.jpg

269725.jpg

269382.jpg

267602.jpg

269721.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 236
17 118
113
Ez amúgy érdekes szokás, amerikaiaktól is gyakran látom ezt a szárnyvég megérintéses babonás rituálét, de másoktól nemigen.
Szerintem egy nagyon kedves szokás. Talán az eddigi legközvetlenebb, ugyanakkor legegyszerűbb kifejezési módja egy-egy ember technika iránti szeretetének (különösen, mivel az ő konkrét munkájának eredménye, hogy az adott technika működik, és biztonságosan hazaviszi a közvetlen működtetőjét).
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 506
54 466
113
A gépeket a szerelök „ babájuknak“ tekintik, amit használatra odaadnak a pilótának. :)
Mint a versenylovaknál. Ott is a lovâsz évekig ápolja ugyanazt a lovat, a zsokèk vâltoznak, gyakran versenyröl versenyre.
 
  • Tetszik
Reactions: arbalest

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
A gépeket a szerelök „ babájuknak“ tekintik, amit használatra odaadnak a pilótának. :)
Mint a versenylovaknál. Ott is a lovâsz évekig ápolja ugyanazt a lovat, a zsokèk vâltoznak, gyakran versenyröl versenyre.
Jaja, minden gépnek van "hozzá delegált" saját üzemeltető műszakija, a pilóták meg úgy repülnek velük hogy kinek melyik jut. Ezért nem csoda hogy a géphez érkező pilótára (főleg ha "új fiú") úgy néz a műszaki, hogy benne van a tekintetében: "Aztán vigyázz ám a gépEMre, mert ha valamit csúnyálkodsz vele hát eltöröm kezed-lábad/letöröm a derekad/ kitolom a szemed öcsém!", ízlés és vérmérséklet szerint választható a tekintet súlyának megfelelő értelmezés! ;):mad::D
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Szerintem egy nagyon kedves szokás. Talán az eddigi legközvetlenebb, ugyanakkor legegyszerűbb kifejezési módja egy-egy ember technika iránti szeretetének (különösen, mivel az ő konkrét munkájának eredménye, hogy az adott technika működik, és biztonságosan hazaviszi a közvetlen működtetőjét).
Nem is pejoratívan értettem a babonát.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 934
53 517
113
Jaja, minden gépnek van "hozzá delegált" saját üzemeltető műszakija, a pilóták meg úgy repülnek velük hogy kinek melyik jut. Ezért nem csoda hogy a géphez érkező pilótára (főleg ha "új fiú") úgy néz a műszaki, hogy benne van a tekintetében: "Aztán vigyázz ám a gépEMre, mert ha valamit csúnyálkodsz vele hát eltöröm kezed-lábad/letöröm a derekad/ kitolom a szemed öcsém!", ízlés és vérmérséklet szerint választható a tekintet súlyának megfelelő értelmezés! ;):mad::D



1db Mig-29 uzemeltetéséhez mennyi muszaki szaki kellett nálunk?
Ill. Mennyire specifikusak a muszakiak egy 29-es szintu gépnél, minden szerelo ért minden részéhez, vagy szét van szedve teruletekre, villamosság, fegyverzete, hajtómű, stb?
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
1db Mig-29 uzemeltetéséhez mennyi muszaki szaki kellett nálunk?
Ill. Mennyire specifikusak a muszakiak egy 29-es szintu gépnél, minden szerelo ért minden részéhez, vagy szét van szedve teruletekre, villamosság, fegyverzete, hajtómű, stb?

Van műszerész, sárkányos, fegyveres, stb, igen.
Ember/ 1 db gépre bontani nem tudom, érdemes-e.
3 fő is el van vele, csak hosszú lesz.
Inkább században érdemes gondolkodni.
Persze volt (van?) olyan, hogy egy géphez tartozik egy szerelő, és fordítva, csak akkor is vannak mások mögötte.
 
  • Tetszik
Reactions: ghostface

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
1db Mig-29 uzemeltetéséhez mennyi muszaki szaki kellett nálunk?
Ill. Mennyire specifikusak a muszakiak egy 29-es szintu gépnél, minden szerelo ért minden részéhez, vagy szét van szedve teruletekre, villamosság, fegyverzete, hajtómű, stb?
Más az üzemeltetés, és más a karbantartás létszámigénye. A napi gyakorló repülések üzemeltetéshez gépenként szerintem 2 ember (sárkány-hajtóműves és EMO-s = elektromos, műszer oxigénes szakág) elég lehet, de éleslövészethez, készültség felfegyverzéséhez kell a fegyveres szakág is. A 2 ember feladata a gép rep előtti/utáni ellenőrzése, hibák kiszűrése, üzemanyagokkal feltöltése, pilótának átadni/átvenni a gépet, mindent dokumentálni. Alap hogy mindenkinek legyen a gépre tipusvizsgája, hiszen sok rendszer sok más rendszerrel összefügg, összedolgozik, tehát tudni kell milyen kapcsolásnak milyen következményei lesznek. A karbantartás (hangármunka) az sokkal több, nagyobb munkákat jelent, itt már nemigen lehet olyan hogy bárki csinálhat bármit, a rendszereknek megvannak a felelős munkavezetői és ők osztják be az embereket a munkafeladatokra, vezénylik le a munkákat. A létszámigény és az időtartam főleg attól függ, hány órás (50, 100, 250, 500, stb.) karbantartásra vitték hangárba a gépet, kb. 20-50 fő között mozoghat a létszámigény. Ha konkrét hibát kell javítani akkor kisebb létszám kell, egy részük csak annyira szétbontja a gépet hogy a többi szakág hozzáférjen a területhez, a javítást el tudja végezni. Utána persze minden megbontott rendszert le kell tesztelni, ellenőrizni a működést, a paramétereket, szükség szerint szabályozni a rendszert/eket.