41347 said:
Phoenix ! Ezt a EFT-s linből másoltam ki …: “Egy repült órára jutó karbantartási órák száma: kb. 9 ” Ez azt jelenti , hogy egy repült óra után a gépet 9 óráig tart rendbe tenni, karbantartani ? Ez minden gépnél így van ?
Ez munkaórát jelent. Nem azt jelenti, hogy 9 óráig dolgozik emberek sokasága. Gondolj bele, ha csak felfegyverzetnek és feltöltenek keróval egy gépet az 6-8 ember fél órai munkája összesítve, és akkor még egy gramm ellenőrzés és karbabtartás sem volt, de ez már 3-4 munkaóra. Így számold az órákat.
Lássunk egy példát. Nekem a bringámon a 2-3 havi lánckarbantartás (tiszítás, szárítás, tisztítás, szárítás és újrakenés) eltart akár 1,5 órát is. Pedig az csak egy nyamvadt lánc. Van két lánckerék, meg a lánc. Ha valami gabesz van, akkor max hazáig tolom a bringát és kurvaanyázok egy nagyot pl. defeknél. Na, egy repcsi nem ilyen.
Egy repülőgép soktízezer alkatrészből áll és egyes egymásra is hatnak és egyes főegységej számtalan funcióval bírnak. Pl. radar, kommrendszernek nem egyféle üzemmódja van, plusz a vas mellett ugye már ott van kőkemény szofvter is...
Egy repcsi az nem tud leállni az út szélén, ha gebasz van, ez eleve magasabb karbantartási színvonalat jelent, pusztán az alkalmazás módja szerint. A komlex és nagyteljesítményű, de lényegében alacsonyszériás rendszerek meghibásodása is egészen másként kezelendő. Képzeld el, hogy egy autóból csak 1000 db-ot vagy 200 db-ot gyártasz le. Mennyi idő, mire minden egyedi típushibára és gikszerre "rájön a rendszer"? Ez e gépeknél is eltart egy darabig, ami idővel javul.
Bármiféle kisebb sérülés javítása is órák tucatjait igényli, stb. Ennek fényében nem meglepőek az óraszámok. Régen önellenőrző rendszerekről nem is hallottak ---> erősen humánfaktoros lehet egy hiba megtalálásának és kijavításának az óraszáma. Még a önelleőrző rendszer sem old meg mindent, lásd Szórád Tamás cikkét az Airbase blogon.
http://airbase.blog.hu/2012/07/20/az_ujragondolt_uzemeltetes
A legnagyobb difi. Egy átlagcivil kezében a legkomolyabb technika az autó. Még az is mossák néha, olajcsere, kerékcsere, kerékfújás, ablakmosás, ablakmosó újratöltéssal és egyéb apró tevékenységgel járnak, de a legkomolyabb műszaki ellenőrzés is a vizsa előtt van nem? No, ehhez képest a hajtóművek és a sárkány időszakos javítása "picit" jobban eszi az óraszámot.
Az F-15 cikkben az izraeli és a MSIP korszerűsítéseknél is vannak óraszámok. 8-18 ezer óra, attól függően, hogy volt strukturális átalakítás vagy sem. (Ebben az -100, -220 hajtóműcsere nem is volt benne!) Ezalatt a gép 0 órát repül. Namármost van, aki ezt nem számítja bele az óraszámba, mert nem kövzetlen üzemeltetés alatt van, nem a "csapatoknál", de én igen, mert a lényeg az, hogy a képesség megteremetése és fenntartsáa milyen törődést igényel. Így aztán tényleg elszáll a karbantartás a csillagos égbe.
A 8 ezer munkaóra egy F-15-ön 8 órás műszakkal az 1000 nap. Ha csak 20 ember dolgozik egy gépen, akkor az 50 munkanap, ami 2,5 hónap. Csak, hogy lássuk a nagyságrendeket.