Tengerészeti atomreaktorok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Elfogadom, hogy nem igaz.
De én a metszeten is úgy látom, hogy két külön álló gépészet van.
Vagyis az állításom lényege, hogy 2 db reaktor, 2 db turbina és 2 db hajócsavar van.
Amúgy az is érdekelne, hogy a Typhoon-nál a hajó csavarokat közvetlenül a gőzturbinák hajtják vagy elektromos motorok?

Ha jól értelmezem HPASP most részben a nukleáris meghajtás elemeit is talán átveszi egyszer, de addig is az alapok:

Legalábbis nagy általánosságban így néz ki egy nyomotvizes reaktorral megvalósított nukleáris meghajtás:

reactor.jpg


A Reaktor az első körben (Primary Circuit) gőzfejlesztő segedelmével állít elő gőzt a második körnek (Secondary Circuit), ez egyben sugárvédelem is, az elsődleges körön belül marad az erősebben sugárzó anyag, míg a második kör csak enyhe sugárterhelést jelent. A másodlagos körben két független turbina van, az első egy turbogenerátor, amely kb. folyamatosan dolgozik, és árammal látja el a hajóegységet, a második, nagyobb turbina mozgatja a hajócsavart. A másodlagos körben a turbinákból kilépő gőzt tengervízzel lehűtik (Condenser) és aztán megy vissza a gőzgenerátorba.

A részletekben lehetnek eltérések (például külön előremeneti és külön hátrameneti turbina, a másodlagos körben magas- és alancsony nyomású turbinák, egy turbina által meghajtott 2 hajócsavar, stb.), de tudomásom szerint a bevett eljárás az, hogy alsó hangon két turbina van - az egyik az elektromos energiát termeli, a másik a hajócsavart forgatja.

Ami miatt a felhozott példád nagyon nem stimmel, az az, hogy a teljes Delta-család is 2 hajócsavar, 2(+2) turbina és 2 reaktor felállással bír - ugyan úgy, mint a Typhoon, csak éppen itt egy nyomásálló testen belül volt minden...

Itt egy Delta IV farokrésze - két hajócsavarral:

2ziaqs7.jpg


Szerk: Sorry, akkor ezt a posztot át kellene helyezni valami tengós topicba...
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Ha jól értelmezem HPASP most részben a nukleáris meghajtás elemeit is talán átveszi egyszer, de addig is az alapok:

Legalábbis nagy általánosságban így néz ki egy nyomotvizes reaktorral megvalósított nukleáris meghajtás:

reactor.jpg


A Reaktor az első körben (Primary Circuit) gőzfejlesztő segedelmével állít elő gőzt a második körnek (Secondary Circuit), ez egyben sugárvédelem is, az elsődleges körön belül marad az erősebben sugárzó anyag, míg a második kör csak enyhe sugárterhelést jelent. A másodlagos körben két független turbina van, az első egy turbogenerátor, amely kb. folyamatosan dolgozik, és árammal látja el a hajóegységet, a második, nagyobb turbina mozgatja a hajócsavart. A másodlagos körben a turbinákból kilépő gőzt tengervízzel lehűtik (Condenser) és aztán megy vissza a gőzgenerátorba.

A részletekben lehetnek eltérések (például külön előremeneti és külön hátrameneti turbina, a másodlagos körben magas- és alancsony nyomású turbinák, egy turbina által meghajtott 2 hajócsavar, stb.), de tudomásom szerint a bevett eljárás az, hogy alsó hangon két turbina van - az egyik az elektromos energiát termeli, a másik a hajócsavart forgatja.

Ami miatt a felhozott példád nagyon nem stimmel, az az, hogy a teljes Delta-család is 2 hajócsavar, 2(+2) turbina és 2 reaktor felállással bír - ugyan úgy, mint a Typhoon, csak éppen itt egy nyomásálló testen belül volt minden...

Itt egy Delta IV farokrésze - két hajócsavarral:

2ziaqs7.jpg


Szerk: Sorry, akkor ezt a posztot át kellene helyezni valami tengós topicba...
ha jol emlékszem a francia Rubis osztály turbó-elektromos rendszert kapott.Érdekes,hogy a legkissebb atomtengó kapta
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Ha jól értelmezem HPASP most részben a nukleáris meghajtás elemeit is talán átveszi egyszer, de addig is az alapok:

Legalábbis nagy általánosságban így néz ki egy nyomotvizes reaktorral megvalósított nukleáris meghajtás:

reactor.jpg


A Reaktor az első körben (Primary Circuit) gőzfejlesztő segedelmével állít elő gőzt a második körnek (Secondary Circuit), ez egyben sugárvédelem is, az elsődleges körön belül marad az erősebben sugárzó anyag, míg a második kör csak enyhe sugárterhelést jelent. A másodlagos körben két független turbina van, az első egy turbogenerátor, amely kb. folyamatosan dolgozik, és árammal látja el a hajóegységet, a második, nagyobb turbina mozgatja a hajócsavart. A másodlagos körben a turbinákból kilépő gőzt tengervízzel lehűtik (Condenser) és aztán megy vissza a gőzgenerátorba.

A részletekben lehetnek eltérések (például külön előremeneti és külön hátrameneti turbina, a másodlagos körben magas- és alancsony nyomású turbinák, egy turbina által meghajtott 2 hajócsavar, stb.), de tudomásom szerint a bevett eljárás az, hogy alsó hangon két turbina van - az egyik az elektromos energiát termeli, a másik a hajócsavart forgatja.

Ami miatt a felhozott példád nagyon nem stimmel, az az, hogy a teljes Delta-család is 2 hajócsavar, 2(+2) turbina és 2 reaktor felállással bír - ugyan úgy, mint a Typhoon, csak éppen itt egy nyomásálló testen belül volt minden...

Itt egy Delta IV farokrésze - két hajócsavarral:

2ziaqs7.jpg


Szerk: Sorry, akkor ezt a posztot át kellene helyezni valami tengós topicba...
"A másodlagos körben a turbinákból kilépő gőzt tengervízzel lehűtik (Condenser) és aztán megy vissza a gőzgenerátorba."
Ennek meg mi értelme van?
 
M

molnibalage

Guest
"A másodlagos körben a turbinákból kilépő gőzt tengervízzel lehűtik (Condenser) és aztán megy vissza a gőzgenerátorba."
Ennek meg mi értelme van?
Nem értem kérdésedet. A gőzciklus így működik. Mindegyik.

A gőzt előállító kazánok dobjaiban is gőz-folyadék egyensúly van, egy szintet tartanak benne. A távozó gőzt kezdik túlhevíteni és utána megy a turbinára. A turbinán a gőz egészen atm. nyomás alá exanáltatható, a végnyomás attól függ, hogy mennyire tudod lehűteni a lecsapatott gőzt. A kondenzátor ugyanis tény, hogy hűti is kicsit a lecsapatott gőzt, de a fő funkciója az, hogy gőz ---> víz átmenetet hajt végre. Ez a víz megy vissza gáztalanító táptartályba erőműbe és onnan szív a tápszivattyú, ami 80-100-120 vagy még nagyobb nyomással küldi a vizet előre, amiből gőz lesz.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 090
113
"A másodlagos körben a turbinákból kilépő gőzt tengervízzel lehűtik (Condenser) és aztán megy vissza a gőzgenerátorba."
Ennek meg mi értelme van?
Ha jól tudom, itt is édesvíz használnak, mert a sós tengervízből kicsapódna a só, ami gyorsan eltömítené a csöveket. Ezért fontosak a kondenzátorok, korlátozott az édesvíz készlet.
 
M

molnibalage

Guest
Miért kell lehűteni? Tiszta veszteség.
Juj... Nem érted ezek szerint a gőzciklust.

  • A nagynyomású tápszivattyú vizet tud nyomásfokozni.
  • A turbina végén még gőz van.
Hogyan akarod ezt zárt ciklussá tenni, ha szivattyúd gőzt kapna...?:confused::eek:

Így néz ki egy erőmű. (Ez még én csináltam sok-sok éve.)

20 MW villamos teljesítménynél a kondenzátoron levő hőteljesítmény majdnem 30 MW, amihez kell pótvíz a nedves hűtőtoronyhoz és 200 kW-nyi áram a ventilátorokhoz.
tmtxU32.png
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Nade ezt olyan nehéz megoldani, hogy egy csomó energiát a tenger fűtésére fordítanak, a hajó hajtása helyett?
Nem nehéz, hanem kvázi műszaki értelmetlenség és képtelenség.
Nem először érzem azt, hogy egyesek úgy kommentelnek műszaki és természettudományos téren, hogy az alapokat sem ismerik.

De minek? Ez itt a kérdés. A fáradt gőzt egyből a túlhevítőbe kellene küldeni.
Oszt vákuumból hogyan lesz 100 bar nyomás...? Miért érzem azt, hogy okosabbnak érzed magad 250+ év műszaki haladásánál? A gőzciklus meg termodinamika I. félév közepe.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
De minek? Ez itt a kérdés. A fáradt gőzt egyből a túlhevítőbe kellene küldeni.
És sokszor oda is küldik...:) (egy részét a gőznek)
Nem is egyszer, hanem sokszor kétszer, sőtt néha háromszor is...
Persze a végeredmény ennél is az hogy lekondenzálják a gőzt, de akkor is...