1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Tengerészeti atomreaktorok

Diskurzus a(z) 'Meghajtó és kiszolgáló rendszerek' témában - Tcat által indítva @ 2013. január 5..

  1. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

  2. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Ha jól értelmezem HPASP most részben a nukleáris meghajtás elemeit is talán átveszi egyszer, de addig is az alapok:

    Legalábbis nagy általánosságban így néz ki egy nyomotvizes reaktorral megvalósított nukleáris meghajtás:

    [​IMG]

    A Reaktor az első körben (Primary Circuit) gőzfejlesztő segedelmével állít elő gőzt a második körnek (Secondary Circuit), ez egyben sugárvédelem is, az elsődleges körön belül marad az erősebben sugárzó anyag, míg a második kör csak enyhe sugárterhelést jelent. A másodlagos körben két független turbina van, az első egy turbogenerátor, amely kb. folyamatosan dolgozik, és árammal látja el a hajóegységet, a második, nagyobb turbina mozgatja a hajócsavart. A másodlagos körben a turbinákból kilépő gőzt tengervízzel lehűtik (Condenser) és aztán megy vissza a gőzgenerátorba.

    A részletekben lehetnek eltérések (például külön előremeneti és külön hátrameneti turbina, a másodlagos körben magas- és alancsony nyomású turbinák, egy turbina által meghajtott 2 hajócsavar, stb.), de tudomásom szerint a bevett eljárás az, hogy alsó hangon két turbina van - az egyik az elektromos energiát termeli, a másik a hajócsavart forgatja.

    Ami miatt a felhozott példád nagyon nem stimmel, az az, hogy a teljes Delta-család is 2 hajócsavar, 2(+2) turbina és 2 reaktor felállással bír - ugyan úgy, mint a Typhoon, csak éppen itt egy nyomásálló testen belül volt minden...

    Itt egy Delta IV farokrésze - két hajócsavarral:

    [​IMG]

    Szerk: Sorry, akkor ezt a posztot át kellene helyezni valami tengós topicba...
     
    KoviUbi, endre, fishbed and 1 other person like this.
  3. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    ha jol emlékszem a francia Rubis osztály turbó-elektromos rendszert kapott.Érdekes,hogy a legkissebb atomtengó kapta
     
  4. rudi

    rudi Well-Known Member

    tiz, fip7 and arbalest like this.
  5. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    "A másodlagos körben a turbinákból kilépő gőzt tengervízzel lehűtik (Condenser) és aztán megy vissza a gőzgenerátorba."
    Ennek meg mi értelme van?
     
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nem értem kérdésedet. A gőzciklus így működik. Mindegyik.

    A gőzt előállító kazánok dobjaiban is gőz-folyadék egyensúly van, egy szintet tartanak benne. A távozó gőzt kezdik túlhevíteni és utána megy a turbinára. A turbinán a gőz egészen atm. nyomás alá exanáltatható, a végnyomás attól függ, hogy mennyire tudod lehűteni a lecsapatott gőzt. A kondenzátor ugyanis tény, hogy hűti is kicsit a lecsapatott gőzt, de a fő funkciója az, hogy gőz ---> víz átmenetet hajt végre. Ez a víz megy vissza gáztalanító táptartályba erőműbe és onnan szív a tápszivattyú, ami 80-100-120 vagy még nagyobb nyomással küldi a vizet előre, amiből gőz lesz.
     
    blitzkrieg and fishbed like this.
  7. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Ha jól tudom, itt is édesvíz használnak, mert a sós tengervízből kicsapódna a só, ami gyorsan eltömítené a csöveket. Ezért fontosak a kondenzátorok, korlátozott az édesvíz készlet.
     
  8. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Miért kell lehűteni? Tiszta veszteség.
     
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Juj... Nem érted ezek szerint a gőzciklust.

    • A nagynyomású tápszivattyú vizet tud nyomásfokozni.
    • A turbina végén még gőz van.
    Hogyan akarod ezt zárt ciklussá tenni, ha szivattyúd gőzt kapna...?:confused::eek:

    Így néz ki egy erőmű. (Ez még én csináltam sok-sok éve.)

    20 MW villamos teljesítménynél a kondenzátoron levő hőteljesítmény majdnem 30 MW, amihez kell pótvíz a nedves hűtőtoronyhoz és 200 kW-nyi áram a ventilátorokhoz.
    [​IMG]
     
    blitzkrieg likes this.
  10. dudi

    dudi Well-Known Member

    Vízszivattyú van nem gőzszivattyú.
     
    gacsat likes this.
  11. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Különben egy óra alatt elfogy a víz készleted, és pisloghatsz, mint hal a szatyorban.
     
  12. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Nem azt mondtam, hogy el kell engedni. Azt kérdeztem, minek lehűteni?
     
  13. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Nade ezt olyan nehéz megoldani, hogy egy csomó energiát a tenger fűtésére fordítanak, a hajó hajtása helyett?
     
  14. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nem kell leengedni a gőz fogy akárcsak a motorolaj a kocsiban.És itt most nem üzemzavarról hanem kiváló állapotú normál működésről beszélek.
     
  15. dudi

    dudi Well-Known Member

    Okkal van így és nem a passzió az oka vagy valami hagyomány.
     
  16. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    A hűtés során lesz újra víz a gőzből.
     
    blitzkrieg and fip7 like this.
  17. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    De minek? Ez itt a kérdés. A fáradt gőzt egyből a túlhevítőbe kellene küldeni.
     
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nem nehéz, hanem kvázi műszaki értelmetlenség és képtelenség.
    Nem először érzem azt, hogy egyesek úgy kommentelnek műszaki és természettudományos téren, hogy az alapokat sem ismerik.

    Oszt vákuumból hogyan lesz 100 bar nyomás...? Miért érzem azt, hogy okosabbnak érzed magad 250+ év műszaki haladásánál? A gőzciklus meg termodinamika I. félév közepe.
     
  19. notaricon

    notaricon Well-Known Member

    Nem értesz te ehhez. A fáradt gőzt hellyel kell kínálni...:p:D
     
    blitzkrieg, vilmoci and gacsat like this.
  20. rudi

    rudi Well-Known Member

    És sokszor oda is küldik...:) (egy részét a gőznek)
    Nem is egyszer, hanem sokszor kétszer, sőtt néha háromszor is...
    Persze a végeredmény ennél is az hogy lekondenzálják a gőzt, de akkor is...
     

Ezen oldal megosztása