1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Tengerészeti atomreaktorok

Diskurzus a(z) 'Meghajtó és kiszolgáló rendszerek' témában - Tcat által indítva @ 2013. január 5..

  1. emel

    emel Well-Known Member

    A területszabály érvényesüléséhez az aerodinamikában is kell néhány kritérium, pl. :
    - transszonikus és/vagy szuperszonikus sebesség
    - törzshöz csatlakozó szárnyfelület
    Hidrodinamikához nem értek, max annyit, hogy levegő közegben zuhanva a vízcseppnek van ideális alakja - hangsebesség alatt :). Viszont alap hogy a levegőnél sokszorosan sűrűbb közegről van szó, így eléggé eltérőek lehetnek a szabályok, legalábbis nagyobb részük szerintem biztosan más mint az aerodinamikában.
     
    fip7 likes this.
  2. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Technicatome* - PAT (Pilote a Terre – földi prototípus)

    *(manapság Areva TA)
    1959-ben kötötték meg az USA-Francia DA-t (Defence Agreement - védelmi megállapodás) ami alapján a Franciák 440kg 90% dúsított urán üzemanyagot kaptak a tengeralattjáróba szánt, földi prototípus reaktorba, mivel a Pierrelatte-i francia dúsító üzem csak 1967-től volt képes a szükséges 90%-os dúsított urán előállítására.
    Az amerikai kongresszus azonban leszavazta, hogy reaktor terveket átadjanak a Franciáknak, ellentétben a Brittekkel.

    [​IMG]
    Marseille mellett, a Cadarche nukleáris telepen* 1959-ben kezdték felépíteni a PAT (Pilote a Terre – földi prototípus) reaktort.
    *Ugyanezen a telepen épül jelenleg a nemzetközi ITER is.


    A 90%-os dúsítású uránt alkalmazó nyomottvizes reaktor hőteljesítménye 83MW.
    [​IMG]
    S-611 Le Redoutable

    Az SNLE (Sous-marin Nucléaire Lanceur d'Engins – rakéta hordozó tengeralattjáró) típusból hat egység készült.
    1971 S611 Le Redoutable
    1973 S612 Le Terrible
    1974 S610 Le Foudroyant
    1976 S613 Le Indomptable
    1980 S614 Le Tonnant
    1985 S615 Le Inflexible

    A gépészet főbb elemei:
    1db 83MW hőteljesítményű nyomottvizes reaktor
    2db gőzturbina, 16’000LE mechanikai teljesítménnyel

    Le Redoutable első őrjáratára 1972 januárjában indult, és kereken húsz éves szolgálata alatt összesen 51 őrjáraton vett részt, 90’000 órát üzemelt a víz alatt, és ez alatt 1.28millió kilométert tett meg (mintha 32x megkerülte volna a földet).
    Gyors matek szerint a hajó átlagsebessége: 1’280’000km / 90’000óra = 14km/ó, ~8 csomó
    Átlagos őrjáratának hossza: 1’280’000km / 51 = 25’100km
    Átlagos őrjáratának időtartalma: 25’100km / 14km/ó = 1768 óra, vagyis 74 nap
    Őrjáratok átlagos száma évente: 51 / 20év = 2.5, vagyis 185 nap évente (!!!)



    Technicatome – CAS48

    Mivel a 90%-os dúsítású urán nagy mennyiségben való előállítása elhúzódott, és ez hátráltatta a francia haditengerészet fejlesztését, így a következő CAS48 nyomottvizes reaktort már csak 7%-ra dúsított urán alkalmazására tervezték.
    A reaktor élettartalma utántöltések között 7év lett.
    Csökkentendő a kisméretű vadász zajszintjét, a franciák a SSN-685 USS Glenard P. Lipscomb esetén alkalmazott turbó-elektromos meghajtáshoz folyamodtak, kihagyva a fő turbinákat, és a reduktort.
    [​IMG]
    S601 Rubis

    Az SNA (Sous-marin nucléaire d'attaque – nukleáris vadász tengeralattjáró) típusból hat egység készült.
    1983 S601 Rubis
    1984 S602 Saphir
    1987 S603 Casablanca
    1988 S604 Émeraude
    1992 S605 Améthyste
    1993 S606 Perle

    A gépészet főbb elemei:
    1db CAS48, 48MW hőteljesítményű nyomottvizes reaktor
    2db generátor, 2x 3200kW elektromos teljesítménnyel
    1db elektromotor, 9’400LE mechanikai teljesítménnyel


    Becsüljük meg a Rubis osztály maximális sebességét:

    V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
    K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
    P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 9’400LE
    L – tengeralattjáró hossza méterben; 72m
    D – tengeralattjáró átmérője méterben; 7.6m

    V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (9’400LE / (72m x 7.6m x 10.76))^⅓ = 25 x (1.6)^⅓ = 25 x 1.17 = 29 csomó


    Mivel közepes sebességen az első négy egység hajótestén az áramlás által okozott zajszint a turbó-elektromos meghajtás ellenére váratlanul magas volt, így elindult az Améthyste zajcsökkentő program (AMÉlioration Tactique HYdrodynamique Silence Transmission Ecoute – hidrodinamikai csendesítő program).
    A másfél méterrel hosszabb Améthyste egységen áttervezték az orr kialakítását, és egyéb zajcsökkentési lépéseket is eszközöltek.
    Az ötödik és a hatodik egység már az Améthyste zajcsökkentési program szerint készült el, majd annak sikere után 1995-ig a korábbi négy hajót is modernizálták.



    Események a Rubis osztály egységeinek történetéből:

    [​IMG]
    Greenpeace - Rainbow Warrior

    1985 júniusában az S601 Rubis három francia DGSE titkos ügynököt vett fel Új-Zealand partjainál, miután azok aláaknázták, és a kikötőben el is süllyesztették a Greenpeace Rainbow Warrior hajóját.

    1991-ben az S601 Rubis, és az S605 Améthyste részt vett az Öböl háborúban részt vevő Francia hajóegységek biztosításában.

    1994-ben Toulon előtt egy hadgyakorlaton az S604 Émeraude fedélzetén a turbó-elektromos meghajtás rekeszében robbanás történt, amiben a hibát éppen vizsgáló személyzet tíz tagja, beleértve a parancsnokot is, életét vesztette.
    Az egység dízel meghajtással tért vissza kikötőjébe.

    1998-ban koalíciós hadgyakorlaton a S603 Casablanca mind a CVN-69 USS Dwight D. Eisenhower repülőgép hordozót, mind annak Ticonderoga osztályú kísérőhajóját, a CG-68 USS Anzio-t, sikerült “elsüllyesztenie”.

    1999-ben az S601 Rubis, és az S605 Améthyste részt vett a Jugoszlávia elleni Operation Trident műveletben, blokkolva a Kotor-i szorost, így megakadályozva a Jugoszláv haditengerészet esetleges kifutását az Operation Allied Force alatt.

    [​IMG]
    T-47 osztályú romboló, D629 D’Estrées az S602 Saphir által indított F17Mod2 torpedó találata után

    2001-ben éles lőgyakorlaton Toulon előtt az S602 Saphir F17Mod2 torpedójával elsüllyesztette célját, a D629 D’Estrées rombolót.

    2002-ben az S601 Rubis az Indiai óceánon vigyázta a Charles de Gaulle hordozót, miközben annak gépei Afganisztánt támadták.

    2003-ban az S603 Casablanca volt az első francia tengeralattjáró, ami látogatást tett az Orosz Északi Flotta Szeveromorszk-i bázisán.

    2007-ben az S603 Casablanca az Indiai óceánon kísérte a Charles de Gaulle hordozót, miközben annak gépei Afganisztánt támadták.

    2009 júniusában az Atlanti óceánon az S604 Émeraude segített a lezuhant Air France 447-es járat adathordozójának keresésében.

    2010 októberében négy hónapos Indiai óceán-i őrjáratra futott ki az S605 Améthyste, Szomáliai kalózok, és Afganisztáni célpontok elleni akcióban biztosítva a Charles de Gaulle hordozót.

    2010 májusa és augusztusa között az Atlanti óceáni Auriga-2010 gyakorlaton vett részt az S606 Perle, Brit és Amerikai egységekkel.

    2015 márciusában egy a Florida partjainál tartott nemzetközi gyakorlaton az S602 Saphir sikeresen „elsüllyesztette” a CVN-71 USS Theodore Roosevelt hordozót.



    Holnap jön a második francia reaktor generáció, és az általam ismert egyetlen részletes rajz, természetes cirkulációjú reaktorról…
     
    Rotten878, migfun, fishbed and 10 others like this.
  3. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Elég sokat kell még végigolvasnom mindkét oldalról ahhoz, hogy összeálljon egy Brit SSN vs Argi hordozó poszt-sorozat, viszont addig is egy térkép...

    [​IMG]
    ... rajta az Argentin hordozó (25 de Mayo), a Brit vadász (HMS Splendid) és az argentin Julie szonárbóják (Sono xx) pozíciójával.

    Persze majd megfelelő topicot is keresni kell hozzá...
    ... "tengeralattjáró vadászat" vagy "Falklandi háború"?
     
    Rotten878, fip7, fishbed and 3 others like this.
  4. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Megtehették volna az argiknak azt a szivességet, hogy elsüllyesztik azt az ócskavasat is.
     
  5. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Az Argik 82-ben (mint a Szerbek 99-ben) a tipikus magyar (fotelhuszár) siránkozás helyett bátran harcoltak azzal, amijük volt, és értek el eredményeket, és megvolt volt az a pillanat, amikor akár minden másként is alakulhatott volna...

    [​IMG]

    de elég itt az OFF-ból...
     
  6. DINAMO

    DINAMO Well-Known Member

     
  7. dudi

    dudi Well-Known Member

    Mindentől függetlenül mi is harcolnánk azzal ami van(ami nincs azzal nem is lehet...).Nem is értem,hogy miért gondolod másként.
     
  8. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Nem így értettem. (gondolhatnád azért...)
    :rolleyes:

    Erre reagáltam:
    "Megtehették volna az argiknak azt a szivességet, hogy elsüllyesztik azt az ócskavasat is."
    :(

    A "25 de Mayo" légiköteléke a "Tercera Escuadrilla Aeronaval de Caza y Ataque" számára ott volt az a május elsejei pillanat, amikor döntően megváltoztathatták volna a 82-es háború kimenetelét, de rajtuk kívülálló okokból ez meghiúsult.
    Ettől függetlenül még Woodward admirális (a Brit flotta parancsnoka) sem nevezte soha sem ócskavasnak a 25 de Mayo-t.
     
    Rotten878 and fishbed like this.
  9. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Ja. Alig 40 éves pénztemető volt, ami hülye lépésekre sarkalta az argentínokat.
     
  10. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Technicatome – K15

    A reaktor tartály tetejére integrált gőzfejlesztőt alkalmazó, 150MW hőteljesítményű, és 40~50% teljesítmény szint esetén még természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor üzemanyaga 7%-ra dúsított urán.

    [​IMG]
    4m átmérőjű, és 10m magas K15 reaktor tartály a tetejére integrált gőzfejlesztővel, beépítése legalább 12.5m átmérőjű hajótestet igényel.

    [​IMG]
    K-15 két féle elrendezésének elvi vázlata.

    a, (fent) Le Triomphant osztály turbo-elektromos meghajtása
    b, (lent) Charles de Gaulle hordozó két K15-öst alakalmazó gőzturbinás meghajtása.

    1, Reaktortartály
    2, Keringtető szivattyú
    3, Integrált gőzfejlesztő
    4, Tápszivattyú

    [​IMG]
    R91 Charles de Gaulle hordozó (alul) két darab K15 reaktort alkalmaz

    Charles de Gaulle esetén a két K15-ös élettartalma; 25 csomó sebességnél 5év.
    Várható élettartalma a lassan őrjáratozó rakétahordozó tengeralattjárónál 20..25 év.

    [​IMG]
    Le Triomphant

    A természetes cirkulációjú nyomottvizes K15 reaktor turbó-elektromos propulzor meghajtása kihagyja a fő turbinákat, és a reduktort, csökkentve az egység zajszintjét.
    Francia mérések szerint a Le Triomphant zajszintje ezerszer alacsonyabb (-30dB) mint a korábbi Le Redoutable osztály egyégeké.

    Az SNLE-NG (Sous-Marin Nucléaire Lanceur d'Engins de Nouvelle Génération – új generációs rakétahordozó tengeralattjáró) Le Triomphant osztályból négy egység készült.
    1997 S616 Le Triomphant
    1999 S617 Le Téméraire
    2004 S618 Le Vigilant
    2010 S619 Le Terrible

    A gépészet főbb elemei:
    1db K15, 150MW hőteljesítményű természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
    2db generátor
    1db propulzort meghajtó egyenáramú elektromotor, 41’000LE mechanikai teljesítménnyel

    [​IMG]
    A francia propulzor különlegessége, hogy tolóereje irányítható, így kisebb oldalkormányt igényel.


    Érdekesebb események a K15 reaktorral szerelt egységek történetéből:

    1993-ban az R91 Charles de Gaulle építésén állítólag MI6 brit ügynököt fogtak, aki a reaktor tervdokumentációját próbálta megszerezni.
    Az ügyet elsímitották, és hivatalosan mindkét kormány cáfolja, hogy az eset valaha is megtörtént.

    2000 novemberében az R91 Charles de Gaulle bejáratásán, a jobb oldali hajócsavarja eltört, és az azt követő anyagvizsgálaton, a másik oldaliban is légbuborékokat találtak.
    A gyártó cég összes irata a kivizsgálás kezdete után pár órával keletkezett tűzben odaveszett.
    R91 Charles de Gaulle végül az R98 Clemenceau és az R99 Foch addigra már kivont hordozók tartalék hajócsavarjait kapta meg, amikkel sebessége az eredetileg tervezett 27 csomó helyett, 24 csomóra csökkent.

    2001 márciusában az R91 Charles de Gaulle 25.2 csomó maximális sebességre volt képes, viszont ekkor a 100dB feletti (légköri) zajszint miatt a hajó hátsó részében lévő hálókat nem lehetett használni.

    2001 szeptemberében az R91 Charles de Gaulle fedélzetén a biztonságosnál magasabb radioativitási szintet mértek.
    Később kiderült, hogy a radioaktivitás szintje benne volt a tervezéskor elfogadott sávban, viszont az EU szabvány közben lefelé módosult.

    2001 novemberében az Indiai óceánon az R91 Charles de Gaulle részt vett az Afganisztáni Taliban elleni bevetésen, 16db Super Étendard és 2db Rafale-M géppel.

    2002 májusában az R91 Charles de Gaulle meglátogatta Szingapúr, majd Omán kikötőjét.

    2005-2006-ban ismét délkelet ázsiában volt az R91 Charles de Gaulle.

    2007 szeptemberétől 15 hónapon át tartott R91 Charles de Gaulle reaktorainak üzemanyag utántöltése, illetve megkapta a két új hajócsavarját, amivel már elérte az eredetileg tervezett 27 csomós sebességet.

    [​IMG]
    S616 Le Triomphant (felül) és az S28 HMS Vanguard (alul) ütközése

    2009 februárjában az Atlanti óceán északi részén a S616 Le Triomphant és a Brit HMS Vanguard rakétahordozó ütközött.
    Mind a két rakétahordozó kis sebességgel őrjáratozott, egyikük sem észlelte a másikat a passzív szonárján.
    A baleset rávilágított arra a kellemetlen tényre, hogy a Brit és a Francia rakétahordozó tengeralattjárók is ugyanazt a tengerrészt használják éles őrjáratozásra.
    A rakétahordozók általában a zajos kereskedelmi hajóforgalom által elkerült, csendes, és mély tengerrészeket preferálják, amitől Moszkva még lőtávolságban van, nincs túl messze a bázisuktól, és úgy tűnik, hogy ezeknek a tengerrészeknek a száma véges.

    2010 októberétől négy hónapos bevetésen az R91 Charles de Gaulle járt a Földközi, és a Vörös tengeren, az Indiai óceánon, és a Perzsa öbölben.
    Részt vett a Líbiai repüléstilalmi zóna ellenörzésében, Szomáliai kalózok, és az Afganisztáni Taliban elleni bevetéseken, és gyakorlatozott az Indiai, Szaúdi, és Emirátusoki haditengerészetekkel.

    2015 januárjától négy hónapos bevetésen a Perzsa öbölben az R91 Charles de Gaulle részt vett az Iszlám állam elleni légicsapásokban.

    2015 novemberétől négy hónapos bevetésen a Földközi tenger keleti medencéjében az R91 Charles de Gaulle részt vett az Iszlám állam elleni légicsapásokban.

    2016 szeptemberétől négy hónapos bevetésen a Földközi tenger keleti medencéjében az R91 Charles de Gaulle részt vett az Iszlám állam elleni légicsapásokban.

    2017 februárjától 18 hónapon át tartott R91 Charles de Gaulle reaktorainak üzemanyag utántöltése.

    2019 márciusában futott ki az R91 Charles de Gaulle öt hónapos bevetésre, az Indiai óceánra, ahol a Szingapúri haditengerészettel gyakorlatozik.



    A Rubis osztályú vadásztengeralattjárókat váltó Suffren osztály gyakorlatilag a Le Triomphant egyenesági leszármazottja, a csökkentett átmérőjű és teljesítményű K15-ös természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktort, a francia atomerőművekben alkalmazott alacsony dúsítású urán üzemanyaggal töltik, így reaktor magjának várható élettartalmát 10évre tervezik.

    [​IMG]
    Q284 Suffren

    Hat egység építését tervezik 2020 és 2030 között.
    2020 Q284 Suffren
    202x Duguay-Trouin
    202x Tourville
    202x De Grasse
    203x Rubis
    203x Casablanca

    A Suffren passzív szonárja 10x érzékenyebb elődjénél, elektro optikai periszkópja panoráma képet rögzít a felszínről egy pillanat alatt.
    A 99m hosszú hajótestben 20db F21 torpedó és SM39 Exocet rakéta fér, a 4 torpedő vető nyílásban lévőkön felül. (A Rubi osztály csak 14 utántöltést tárolt)
    Az MBDA SCALP MdCN (Système de Croisière Autonome à Longue Portée Missile de Croisière Naval) lopakodó robotrepülő alkalmazásával lehetségessé vált földi célpontok precíziós támadása is.

    Ellentétben az amerikai típusokkal, a 60 fős személyzet minden tagjának a bevetés alatt saját ágy jut.



    Holnap következnek a világ legzajosabb tengeralattjárói…
     
    tiz, Rotten878, Bleroka and 10 others like this.
  11. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    A kínai atomtengeralattjáró program 1958-ban párhuzamosan indult az Angol és a Francia programmal, amikor Mao Ce-Tung elindította a 09-es tengeralattjáró projektet.
    Szovjetektől az Lenin jégtörő OK-150 reaktorának teljes tervdokumentációját, és licenszét kapták meg a kínaiak.
    A szárazföldi prototípus építését 1964-ben kezdték meg, de az 1966-69 közötti kulturális forradalom alatt a 09-es projekt több kulcs mérnököt is elvesztett politikai okok miatt, így az csak 1970-re készült el.
    A 09-I tengeralattjáró modelljét, először teljes méretben fából megépítették, hogy ellenőrizzék a részegységek összeépítését, majd a kész immáron acél hajótest 1971-ben keült vízre.

    Afrikantov OK-150

    [​IMG]
    Az OK-150 elvi elrendezésének vázlata

    A 90MW hőteljesítményű OK-150 nyomottvizes reaktor négy nyomástartó tartályt, két primer kört, körönként egy gőzfejlesztőt, két keringtető szivattyút (egyik üzemel, a másik készenlétben), és egy vészhelyzeti szivattyút (készenlétben) alkalmaz.
    Amennyiben a két primer körből az egyik kiesik, a reaktor még 50MW teljesítményen üzemelhet egyetlen primer körön, de akkor annak vészhelyzeti keringtető szivattyújának is üzemelnie kell.

    [​IMG]
    Az OK-150 beépítési rajza

    A reaktortartály mindössze 1.58m magas, és 1m átmérőjű.
    Az 5%-ra dúsított urándioxidból 85kg van a reaktorban, élettartalma 18’000..20’000MWn (megawatt-nap), 200..222 nap maximális teljesítményen, 4’800..5’328 óra (EFPH - Equivalent Full Power Hours) maximális teljesítményen.

    [​IMG]
    09-I, Type 091 (Han) osztályú vadászból öt egység készült.

    1974 401
    1980 402
    1984 403
    1988 404
    1991 405

    Eleinte komoly gondot okozott, hogy sem tengeralattjáró elleni torpedó, sem tűzvezető rendszer, sem szonár nem állt Kína rendelkezésre, ezek kifejlesztésében a Franciák segítettek a 80-as évek közepén.
    A 401-es, és a 402-es egységet már nem használják, a többi négy egység a Jianggezhuang kikötőjében állomásozik a Sárga tengeren.

    [​IMG]
    A 09-II, Type 092 (Xia) osztályú rakétahordozóból csak egyetlen egység készült.

    1983 406

    A rakétahordozó 092-es típus teljesen a 091-es vadászon alapult, mindössze 15% új fejlesztés, a rakétaindító tubusok rekesze került bele.
    A 406-os egység inkább kiképzési és kísérleti célokat szolgál, eddig el sem hagyta Kína felségvizeit, és szintén Jianggezhuang kikötőjében állomásozik a Sárga tengeren.

    [​IMG]
    Tengeralattjárók zajszintje az amerikaiak szerint, a Type 091 (Han) osztály zajosabb, mint a szovjet Victor-I


    Az OK-150 elképesztően zajos (175dB - eredetileg ugye a Lenin jégtörőbe tervezték, ahol a zajszint nem volt fejlesztési szempont).
    A reaktor sugárvédelme betonba öntött vasreszeléket alkalmaz, emiatt a fedélzeten tartózkodók sugárterhelése elég magas.

    [​IMG]
    Hét évvel az első kínai tengeralattjáró kifutása előtt, 1967-ben a második súlyosabb reaktor incidens után, a szovjetek a képen látható OK-150-est lecserélték a Lenin jégtörőn, a sokkal megbízhatóbb OK-900 reaktor típusra.
     
    HAndrás, endre, Rotten878 and 9 others like this.
  12. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    A 90-es évek elején a Rubin irodából több területen is besegítettek a Kínai fejlesztéseknek, így vontatott szonár (093B), vékony húrú hajócsavar, és külső hangszigetelés kerülhetett az új egységekre.
    A fentiek ellenére a 093-as típus ugyan csendesebb, mint elődei, de Orosz mérések szerint még mindig 160dB a zajszintje, miközben az orosz Akulák 120dB, az amerikai Virginiák 110dB körül üzemelnek.
    +40dB különbség 10’000 x zajosabbat jelent…

    [​IMG]
    Felül a 093B, középen a 093A és legalul a 093

    A harmadik kínai nukleáris meghajtású tengeralattjáró típus több alváltozatban készült.

    09-III, Type 093 (Shang-I)
    2006 407
    2007 408

    09-IIIA, Type 093A (Shang-II)
    2015 413

    09-IIIB, Type 093B (Shang-III)
    2016 414
    2017 415
    További példány(ok) is építés alatt áll(hatnak).

    [​IMG]
    09-IV, Type 094 (Jin-I) rakéta hordozó

    09-IV, Type 094 (Jin-I)
    2010 409
    2011 410

    09-IVA, Type 094A (Jin-II)
    2013 411
    2015 412

    09-IVB, Type 094B (Jin-III)
    416 2017-ben vízre bocsájtva, még nem áll rendszerben
    417 2018-ban vízre bocsájtva, még nem áll rendszerben

    2020-ig nyolc példány állhat rendszerbe.

    Az amcsi mérések szerint a 094-es típus zajosabb, mint a 70-es évek szovjet Delta-III típusa.

    [​IMG]
    Mind a 093, mind a 094-es egységek a Hainan sziget déli csücskében található Yulin kikötőjében állomásoznak a Dél-Kínai tengeren.

    2015 óta négyből egy 094 (Jin) ballisztikus rakétahordozó mindig kint van őrjáraton, a Dél-Kínai tengeren.

    [​IMG]
    Dél-kínai tengeren, Kína a maga számára követelt tengerrész pirossal jelölve, kékkel a nemzetközi jog által meghatározott tengeri határok.

    A Dél-Kínai tengert zátonyok mesterséges szigetekké alakításával igyekszik Kína kisajátítani, ami egyéb gazdasági előnyök mellett, a rakéta hordozói őrjáratozásának számára egy megerődített, biztonságos tengerrészt biztosíthatna.

    [​IMG]


    Aranyvasárnapig pont a végére érek...
    :cool:
     
  13. jOkA

    jOkA Active Member

    Karácsonyi ajándékként írsz valamiről?
     
    svajcibeka likes this.
  14. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Advanced Vessel Project (AVP)

    1984-ben, Kalpakkam mellett India dél-keleti tengerpartján, jelentős szovjet segítséggel kezdték meg építeni az IGCAR (Indira Gandhi Centre for Atomic Research) területén az AVP meghajtás földi prototípusát.

    [​IMG]
    IGCAR (Indira Gandhi Centre for Atomic Research)

    [​IMG]
    AVP (Advanced Vessel Project)

    A 82.5MW hőteljesítményű nyomottvizes reaktor, 30%-ra dúsított uránt alkalmaz, a gőzturbina mechnanikai teljesítménye 16’000 lóerő.
    Az AVP első bekapcsolása 2003-ban történt, és 2006-ban került átadásra kiképzési célra.

    [​IMG]
    INS S-71 Chakra

    A Pr670 (Charlie I) osztály 1967-ben rendszerbe állt legelső egységét, a K-43-ast 1982 augusztusában meglátogatta az Indiai haditengerészet parancsnoka.
    1982 és 84 között az esedékes nagyjavítás alatt, kiszerelték a hajóból az összes érzékeny technológiának számító eszközt.
    1984 és 86 között két teljes indiai személyzet került teljes harci kiképzésre, ami alatt 35 gyakorló torpedóindítás is volt. (SET-53M)
    1987 augusztusában írták alá a K-43-as három éves lízingjéről szóló megállapodást, az egység új neve S-71 Chakra.

    1988 január 15-én futott ki Vlagyivosztokból, lemerülve átkelt a Japán tengeren, a Csuzimai szoroson, a Kelet- és a Dél-Kínai tengeren, a Malakka szoroson, át a Bengáli öbölbe.
    Visakhapatnam-i bázisán Rajiv Ghandi fogadta február 3-án.

    1990 júniusában, 180m mélységben az S71 Chakra Pr670 (Charlie I) harmadik rekeszében vízbetörés történt, amit zárlat követett, a reaktort 90%-os teljesítményről az automatika vészleállította.
    Ballaszt tartályainak vészkifújatásával, a hajó a felszínre tudott emelkedni.

    1991 januárjában járt le az S71 Chakra lízingje, ez alatt az Indiaiak 133 ezer kilométert tettek meg vele, 10 ezer órán át üzemeltették a reaktorát, 5 robotrepülőt, és 42 torpedót indítottak.
    Komolyabb sérülés, vagy haláleset a lízing alatt nem történt.

    [​IMG]
    INS S-72 Chakra

    A Pr971 (improved Akula) osztályú K-152 Nerpa egység építését 1993-ban kezdték meg, és 68%-os készültségnél 2002-ben szakították félbe, a szükséges anyagi források hiányában.
    2004-es megállapodás szerint befejezték az egység építését, és 10 évre lízingbe adták azt Indiának, 650 millió dollárért.

    2006-ban került vízre, 2007-ben fejezték be építését, és 2008-ban került az Orosz állami átvételi vizsgákra.
    2008 Novemberében az állami átvétel közben beindult az orrban a LOH tűzoltó berendezés, ami az orr rekeszben tartózkodók között 20 fő életét követelte, és további 20 fő sérülését okozta.
    2010-ben átment az állami átvételen, ami alatt két robotrepülőt, és négy torpedót indított, 107 napot töltött a tengeren, és 8500km-t tett meg.
    Az indiai legénység kiképzése után, 2012 februárjában az S-72 Chakra hasonlóan elődjéhez, elhajózott Visakhapatnam-i bázisára.

    2017 októberében, az S72 Chakra Pr971I (improved Akula) szonár orr borításán 1.5m x 1.5m –es luk keletkezett (hogy minek mentek neki, azt nem részletezték).
    Az orosz fél 20 millió dollár értékű javítást számlázott ki.

    2019 februárjában a Kashmir-i légiharcokra válaszul az S72 Chakra Pr971I (improved Akula) és az S21 Kalvari (francia Scorpene osztályú) dízel-elektromos-AIP egység éles bevetésre futott ki, hogy felkutassa és levadássza a pakisztáni S138 PNS Saad (francia Agosta osztályú) dízel-elektromos-AIP meghajtású vadász tengeralattjárót.

    2019 márciusában India megegyezett Oroszországgal, hogy az S72 Chakra lízingjének lejárata után, 2025-től egy újabb Akula egységet (K-322 Kasalot) lízingelnek további 10 évre, 3 milliárd dollárért.

    [​IMG]
    2004-ben kezdték építeni az INS Arihant-ot

    2009-ben vízre bocsájtott, és 2016-ban rendszeresített, INS S80 Arihant az első teljesen indiai építésű atomtengeralattjáró, típusból négy építését tervezik.

    2016 INS Arihant
    202x INS Arighat

    [​IMG]
    Az Arihant, és az Arighat négy függőleges indítótubussal rendelkezik, az osztály harmadik egységétől ezek számát nyolcra emelik.

    [​IMG]
    INS Arihant

    2017 elején az INS Arihant géptermében vízbetörés történt, ami miatt az egység 10 hónapig javításon volt.

    2018 novemberében futott ki első éles őrjáratára az INS Arihant.



    Holnap még délebbre megyünk…
     
    Rotten878, Bleroka, jOkA and 9 others like this.
  15. dudi

    dudi Well-Known Member

    Mi lesz a most bérelt Akulával?Miért nem azt bétli tovább India?
     
  16. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Gondolom az megy nagyjavításra, ami azt jelentené, hogy másfél-két évig nem lenne mivel kergetni a paki AIP tengókat.
    Ha megnézed a dátumokat, pont a múltkori Kashmir-i légiharcok után egy hónappal állapodtak meg az új lízingről...
     
    Rotten878, endre, arbalest and 3 others like this.
  17. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Másrészt @boki szerint a Kasalotot már szétvágták, szóval a fene se tud kiigazodni a források között...
    :rolleyes:
     
    fishbed likes this.
  18. boki

    boki Well-Known Member

    Indiaik már több tengeralattjárót akartak bérelni. A Nyerpa után először az Irbisz került szóba, amely 42 % volt megépítve, Utána jött a Kasalot, majd a Szamara/Bratszk páros közül az egyik. De még a Szeverodvinszket(Jaszeny) is kérték lízingbe.

    Azt írtam, hogy kivonták a hadrendből és szétvágásra kerül a K-322 Kasalot TA.

    Íme:
    "10 октября 2019 года принято решение о нецелесообразности и технической невозможности дальнейшего ремонта и об утилизации подлодки в мае 2020 года:"

    http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files/45-92/nts/971/K-322/K-322.htm
    Magyarul:
    2019. október 10-én döntés született a további javítások célszerütlenségéről és technikai lehetetlenségéről és a hajó szétvágásáról 2020 májusában.

    Napi szintem több száz hír-információ jut el hozzám, de nem tudok róla , hogy aláírták volna a 2. TA lízingeléséről a szerződést- illetve nem volt hivatalosan megerősítve.
     
    fishbed likes this.
  19. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Lehet, javítás céljából vágták szét.
     
  20. dudi

    dudi Well-Known Member

    Olyankor felgyújtani szokták.
     
    endre, BiancoGasto, blogen and 7 others like this.

Ezen oldal megosztása