1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Tengerészeti atomreaktorok

Diskurzus a(z) 'Meghajtó és kiszolgáló rendszerek' témában - Tcat által indítva @ 2013. január 5..

  1. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    :D
     
  2. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    2008-ban kötötték meg Brazília és Franciaország között a stratégiai partnerségi egyezményt.
    Az egyezmény alapján, 9.9 milliárd dollárért Franciaország megépít Brazília részére egy Scorpéne osztályú dízel-elektromos-AIP vadász tengeralattjárót, átadja a licenszét, és segíti további három egység Brazíliában történő megépítését.
    A fentieken kívül, teljes technológia transzfer mellett segíti megépíteni Brazíliában annak első nukleáris meghajtású vadásztengeralattjáróját.

    LABGENE 2131-R

    [​IMG]
    A LABGENE 2131-R reaktor tartály 4.7m magas, és 2.5m átmérőjű

    [​IMG]
    LABGENE 2131-R reaktor tartály modell; 1-2 Primer kör be/ki táplálás, 3 szabályozó rudakat mozgató motorok, 5 reaktormag, 6 hővédő fal, 7 reaktor tartály, 8 reaktor tartály teteje

    A 2131-R típusú, 48MW hőteljesítményű, 20% dúsitású urán dioxid üzemanyagot alkalmazó, nyomott vizes reaktor, csendes turbo-elektromos meghajtáson keresztül hajtja a vékony húrú hajócsavart.

    [​IMG]
    SN10 Álvaro Alberto részletes modellje

    [​IMG]

    80-as rekesz; szonár, 6db torpedő vető cső, és az első ballaszt tartály
    70-es rekesz; hálófülkék, Mk.48 torpedók, és SM-39 Exocet rakéták, akkumulátorok
    55-ös rekesz; hajóhíd, vezérlő terem, hálófülkék, étkező, dízel üzemanyag, és sűrített levegő tartályok

    [​IMG]

    40-es rekesz; reaktor primer köre, gőzfejlesztő
    30-as rekesz; dízel aggregátor, gépterem vezérlő pultja, turbo-elektromos generátor

    [​IMG]

    20-as rekesz; villanymotor
    10-es rekesz; hátsó ballaszt tartály, oldalkormány, és a vékony húrú hajócsavar

    [​IMG]

    SN10 Álvaro Alberto építését 2018-ban kezdték, és tervek szerint 2029 környékén állhat rendszerbe.



    Következik még két NATO tagállam, amely ugyan megpróbálta, de nem jött össze…
     
  3. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Hpasp

    Ennek a brazil tengónak jó kicsi a szonárja :eek:
    (A kis sárga sajtdarab az orrában)
     
    gacsat likes this.
  4. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Jó egy generációval korábbi technikát adnak át a franciák a braziloknak.

    Nincs propulzor, nem természetes cirkulációjú a reaktor, nincs VLS, etc...
    ... mondjuk Dél Amerikában még ígyis az SN10 Álvaro Alberto lesz a király a tengeralattjárók között.
     
  5. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Meg a Gripen E is minden máshoz képest király lesz.
     
    svajcibeka and Rotten878 like this.
  6. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    1959-ben jelentette be Giulio Andreotti védelmi miniszter az olasz szenátus előtt a nukleáris meghajtású, Guglielmo Marconi vadásztengeralattjáró osztály építésének terveit.
    Két egység megépítését tervezték, nagyjából az amerikai Skipjack egységek alapján, a meghajtásra szintén az amerikai Westinghouse S5W reaktort tervezték licenszelni.

    [​IMG]

    Mivel az USA nem adta át sem az S5W licencét, sem egyéb atomreaktorokkal kapcsolatos minősített anyagot az olaszoknak, a tervet 1963-ban törölték.
     
    endre, blogen, svajcibeka and 8 others like this.
  7. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    [​IMG]
    Északnyugati átjáró kékkel jelölve

    [​IMG]
    WAGB-11 USCGC Polar Sea jégtörő

    1985-ben az amerikai USCGC Polar Sea jégtörő a kanadai hatóságok engedélye nélkül hajózott át az Északnyugati átjárón, Alaszkából Grönlandra.
    1986-ban a Kanadai kormány, hivatalosan is jelezte igényét a nemzetközi közösség felé az Északnyugati átjáróval kapcsolatban, miszerint annak egyes szakaszai a belvizein haladnak át.
    Az USA nem ismerte el a Kanadai igényt, mivel szerintük az Északnyugati átjáró egy szabadon navigálható nemzetközi hajózási szoros, és bejelentette, hogy a továbbiakban sem kér engedélyt az áthajózásra.

    [​IMG]

    A fenti bejelentésre válaszul a Kanadai kormány 1987-ben meghirdette a „Challenge and Commitment” tervet, amiben 10..12db nukleáris vadásztengeralattjáró beszerzése állt, a Britt Trafalgar, vagy a Francia Rubis osztályból, a hajók építését részben kanadai hajógyárakban tervezték, teljes licensz átvétellel.
    1987 őszén, az HMS S90 Torbay (Brit Trafalgar osztály), és a S602 Saphir (Francia Rubis osztály) egységek a Kanadai Halifax kikötőjébe hajóztak, hogy bemutassák a terméket.

    Az USA egyrészt megvétózta, hogy a Britek az amerikai reaktor technológiát Kanadának továbbadják, másrészt 1988-ban megállapodott Kanadával, hogy jégtörői minden esetben a kanadai hatóságoktól engedélyt fognak kérnek az áthaladásra.

    [​IMG]
    SSK876 HMCS Victoria (Brit Upholder osztály) dízel-elektromos tengeralattjáró

    1989-ben a hidegháború végével, a 8 milliárd kanadai dollárra tervezett programot törölték, és 750 millió kanadai dollárért végül négy használt brit Upholder osztályú dízel-elektromos egységet rendszeresítettek.

    [​IMG]

    A folyamatos műszaki problémák miatt a négy egység bevethetősége nagyon alacsony szintű, jórészt a kikötőjükben állnak.

    [​IMG]
    2009-ben Kanada átnevezte a vizi utat, „Kanadai Északnyugati átjáró”-nak.

    A Kanadai Északnyugati (kék), és az Északkeleti átjáró (piros) jelentősége a következő évtizedben a sarki jég visszahúzódásával várhatóan csökken, amikor megnyílik a közvetlen viziút (zöld) a Jeges tengeren keresztül.
     
    endre, blogen, svajcibeka and 6 others like this.
  8. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Azok számára, akiket mélyebben érdekelnek a tengerészeti reaktorok, főként ezekből a forrásokból dolgoztam, fontossági sorrendben:

    Подводные Лодки Советского Флота 1945-91 Tom-I/-II/-III/-IV
    Ю. В. Апальков
    Моркнига 2011

    60 Years of Marine Nuclear Power 1955 – 2015
    Peter Lobner
    August 2015

    Design and properties of marine reactors and associated R&D
    Andrei Gagarinski, Victor ignatiev, Lennart Devell
    RRC, Kurchatov Institute
    Studsvik Eco & Safety AB,
    Sweden 1996

    U.S. Submarines Since 1945 An Illustrated Design History
    Norman Friedman
    Naval Institute Press Annapolis, Maryland

    COLD WAR SUBMARINES,
    Norman Polmar
    Potomac Books, Inc. 2004

    Submarine Design and Development
    Norman Friedman
    Conway Maritime Press, 1984

    Strategic antisubmarine warfare & naval strategy
    Tom Stefanick
    Institute for Defense & Disarmament Studies

    Корабельная гидроакустическая техника. Состояние и актуальные проблемы
    Ю.А. Корякин, С.А. Смирнов, Г.В. Яковлев
    ЦНИИ Морфизприбор, 2004

    Falklands Air War
    Chris Hobson
    Midland Publishing, 2002

    A Carrier at Risk: Argentinean Aircraft Carrier and Anti-Submarine Operations Against Royal Navy's Attack Submarines During the Falklands/Malvinas War
    Latin America@war, Band 14
    Mariano Sciaroni
    Helion & Company, 2019

    CIA, Freedom of Information Act Electronic Reading Room
    CABLE TO AMEMBASSY BUCHAREST FROM THE SITUATION ROOM
    November 3, 1974
    https://www.cia.gov/library/readingroom/document/loc-hak-262-2-14-3

    Type 093B Assessment
    Christopher P. Carlson
    2018

    Атомная подводная лодка пр.705 (705К)
    В.В.Осинцев
    Специальный выпуск альманаха «Тайфун»
    Санкт-Петербург 2008

    Challenge and Commitment, A Defence Policy for Canada
    Canadian Government Publishing Centre
    Ottawa, 1987
     
    endre, blogen, svajcibeka and 8 others like this.
  9. misinator

    misinator Well-Known Member

    ...hát ez a történet rövid volt.
    Ha a hosszabb lett volna, Hasp "meséje" is tovább tartott volna;)
     
    svajcibeka and gacsat like this.
  10. misinator

    misinator Well-Known Member

    A karikatúrán némán nyerítettem:D

    Rögtön ez az írás jutott az eszembe:

    "...“A bolháról és az elefántról, azaz némi túlzással Kanada és az US egymás mellett éléséről akarok írni...

    ...mi mindent tudunk arról hogy mi történik ott lenn délen az US -ban, míg ők… nos, ők látszólag semmit sem tudnak rólunk. Azon kívül hogy itt hidegebb van. Ez magában egy irritáció a kanadaiak szemében...

    ...Mivel az US nagyhatalom, mivel hadseregüket a történelemben sokszor döntő hatásossággal használták, a polgáraik fogadtatása külföldön nem mindig egyértelműen pozitív, szemben a kanadaiakéval, akik (valljuk be) ugyanazon háborúkban vettek részt (Vietnam, Irak kivételével)...

    ...Az emigrációs és a beengedési kritériumok a két országban mások. Az US szerint a kanadaiak kevésbé nézik meg, kit engednek be.
    Ennek az az eredménye, hogy az US hatóságok kanadai polgárokban (főleg új állampolgárokban, olyanokban, akik nem Kanadában születtek) nem annyira bíznak.
    Előfordult, hogy kettős állampolgársággal rendelkező kanadaiakat nem engedtek be és ami még rosszabb ezeket néha az eredeti országukba küldték vissza, ahonnan eredetileg elmenekültek, nem pedig Kanadába...

    https://hataratkelo.blog.hu/2019/12/02/amerikai-kanadai_egymas_mellett_eles
     
    svajcibeka, Hpasp, gacsat and 2 others like this.
  11. rudi

    rudi Well-Known Member

    [​IMG]
    http://www.hisutton.com/Swedish_SSN.html
    "...The nuclear powered A-11A concept was dropped in 1962 for a number of factors, including political pressure and a growing skepticism towards nuclear technology (and especially nuclear weapons)..."
     
    endre, svajcibeka, Hpasp and 3 others like this.
  12. dudi

    dudi Well-Known Member

    Ma mekkora kihívás egy tengeralattjáróba nukleáris reaktort építeni?Teszem azt Kanada vagy Németország képes lenne rá ha áldoznának rá pénzt?
     
  13. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Németeknek, és a Japcsiknak is volt atommeghajtású hajójuk, de már leszerelték őket.
     
  14. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Szerintem 100 %. Németország picit annyiból lehet kérdéses, hogy üzemanyagból már importra szorulna, a japánoknál csak elhatározás kérdése. Fene tudja, kulcsrakész atombombájuk és ballisztikus rakétájuk is van, talán reaktor tervek is ott pihennek a fiókban (talán amerikai alapokon).
     
    svajcibeka and dudi like this.
  15. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Az oroszoknak már most vadul kellene építeniük a Fehér-tengeri csatornát.
     
  16. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Tíz év alatt meglennének vele. Hanem a francik is a piacról élnek. Ha megveszik, ők eladják.
     
  17. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    A Trafalgarban még vannak amerikai licenszek?
     
  18. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    A francik bevállaltak egy kardáncsuklót a propulzorba? Az is csak extra zaj. Ráadásul kinn kell lennie a vízben.
     
  19. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    A Trafalgar osztály Rolls-Royce PWR-1 meghajtása még egy licenszben gyártott amcsi Westinghouse S5W ASFR, és csak 1993-tól a Vanguard és az Astute osztálynál használják a Rolls-Royce PWR-2 természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktort, de azt meg gondolom nem exportálják.
     
    Rotten878, Bleroka and gacsat like this.
  20. ravenlord

    ravenlord Well-Known Member

    Leginkább ebbe a topikba illőnek találtam ezt a cikket, amely arról szól, hogy a jenkik mobil kisméretű atomreaktorok beszerzésére írtak ki tendert (oroszul van):
    https://zen.yandex.ru/media/agent_g...e-iadernye-reaktory--5dc5175e98930900b4610df7

    A lényeg az, hogy az expedíciós erőknek szükségük van az energiabiztonság és függetlenség megteremtésére ilyen reaktorokra.
    Főbb elvárások:
    • a mobil reaktor teljesítménye 1-10 megawatt között legyen
    • Kevesebb, mint 40 tonnát nyomjon
    • Szállíthatóság: tréleren, hajón repülőn (C-17 Globemaster III).
    • 3 napon belül felállítható legyen.
    • Egyszerűségre és biztonságra való speciális követelmények, a szállítás gyakori és különböző módjai miatt megnövelt tartósság
    • Alvadási idő (??? - ez mi lehet atomreaktorok esetében?) nem több, mint 7 nap.
    • Újratöltés nélkül 3 évig legyen üzemeltethető.
    • sztenderd 40-láb hosszúságú ISO konténerben legyen telepíthető.
     
    gacsat and endre like this.

Ezen oldal megosztása