Tengerészeti atomreaktorok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113


Az is tetszik. Összevetve az ólomhűtésű BREST-tel, az ólom-bizmut eutektoid alacsony olvadáspontja miatt előnyösebb is, csak a bizmutból képződő polónium lehet némileg problémás.
Nekem mindenesetre mindkettő szimpatikusabb, mint a nátriumhűtésűek. A meglehetősen instabil nátriumtól fázok egy kicsit...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Gidropress VT RM-1

A tengeralattjáróba szánt Szovjet folyékony fém (ólom-bizmut) hűtésű RM-1 reaktor 1958-ban készült el.
Egyetlen pr645 (November) tengeralattjáróba egymás mögött két reaktor került beépítésre.

90%-os dúsítású uránt alkalmazó RM-1 reaktor 73MW/17’500LE teljesítményt adott le.

A gépészet főbb elemei:
2db VT RM-1 ólom-bizmut hűtésű reaktor, 2x 73MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-601 gőzturbina, 2x 17’500LE mechanikai teljesítménnyel
2db ATG-610 generátor, 2x 1600kW elektromos teljesítménnyel
2db PG-117 dízelmotor, 2x 460LE mechanikai teljesítménnyel
2db PG-116 villanymotor, 2x 450LE mechanikai teljesítménnyel

Az ólom-bizmut fémet folyamatosan 125°C fölött kell tartani, különben megszilárdul, és károsítja a reaktor magot.
Üzem közben a primer kör hőmérséklete a reaktor után 440°C.

A K-27 pr645 (November) 1963-ban futott ki.

k-27-dumping.jpg

K-27 elsüllyesztése Novaja Zemlja partja mellett

1968 májusában a Barents tengeren a K-27 pr645 (November) fedélzetén megszűnt az egyik rektor primer körének tömítettsége, az egyik reaktor teljesítménye 60 másodperc alatt 83%-ról 7%-ra zuhant.
A reaktorteremben a gamma sugárzás szintje 150rad/óra fölé emelkedett, a teljes személyzet (124 fő) sugárfertőzést szenvedett el.
Hazavontatás után a javíthatatlan hajót Novaja Zemlja sziget partja mellett süllyesztették el, mindössze 33m mélységben.
2003-ig a 68-as személyzet negyede elhunyt a baleset alatt elszenvedett sugárterhelés hatására.


Jövő hét végén következik az amcsi nagy-sorozatban gyártott reaktor…
Inkább az öregség hatására. Még túl is élték a nekik kiszabott kort. Az 58 éves férfiak negyede halott. Óriási.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Gidropress VT RM-1

A tengeralattjáróba szánt Szovjet folyékony fém (ólom-bizmut) hűtésű RM-1 reaktor 1958-ban készült el.
Egyetlen pr645 (November) tengeralattjáróba egymás mögött két reaktor került beépítésre.

90%-os dúsítású uránt alkalmazó RM-1 reaktor 73MW/17’500LE teljesítményt adott le.

A gépészet főbb elemei:
2db VT RM-1 ólom-bizmut hűtésű reaktor, 2x 73MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-601 gőzturbina, 2x 17’500LE mechanikai teljesítménnyel
2db ATG-610 generátor, 2x 1600kW elektromos teljesítménnyel
2db PG-117 dízelmotor, 2x 460LE mechanikai teljesítménnyel
2db PG-116 villanymotor, 2x 450LE mechanikai teljesítménnyel

Az ólom-bizmut fémet folyamatosan 125°C fölött kell tartani, különben megszilárdul, és károsítja a reaktor magot.
Üzem közben a primer kör hőmérséklete a reaktor után 440°C.

A K-27 pr645 (November) 1963-ban futott ki.

k-27-dumping.jpg

K-27 elsüllyesztése Novaja Zemlja partja mellett

1968 májusában a Barents tengeren a K-27 pr645 (November) fedélzetén megszűnt az egyik rektor primer körének tömítettsége, az egyik reaktor teljesítménye 60 másodperc alatt 83%-ról 7%-ra zuhant.
A reaktorteremben a gamma sugárzás szintje 150rad/óra fölé emelkedett, a teljes személyzet (124 fő) sugárfertőzést szenvedett el.
Hazavontatás után a javíthatatlan hajót Novaja Zemlja sziget partja mellett süllyesztették el, mindössze 33m mélységben.
2003-ig a 68-as személyzet negyede elhunyt a baleset alatt elszenvedett sugárterhelés hatására.


Jövő hét végén következik az amcsi nagy-sorozatban gyártott reaktor…
A 33m pont megfelelő. Onnan a sugárzás már nem jön fel, de még simán kiemelhető.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
K-19 pr658 (Hotel) „Az Atomcsapda”

A pr658 (Hotel) osztály legelső egysége a K-19 ballisztikus rakétahordozó volt a flotta legpechesebb egysége.
Már az 1960-as augusztusi állami átvételi teszteken jelentkeztek az első problémák.
A merülési próbán 280m mélységben a rektor terembe a szerelő nyílás szigetelésén keresztül tengervíz spriccelt be.
A kapitány ennek tudatában is folytatta a merülési próbát, de 300m mélységben a gépteremben keletkezett sűrű ködtől a látótávolság gyakorlatilag megszűnt.
Csak ekkor rendelték el a ballasztok kifújását, és a vészemelkedést.

Pár hónappal később a szemétkidobó hibája miatt a 9. rekeszt harmadáig árasztotta el a víz.

Még mindig ugyanazon év decemberében az egyik rektor primer körének tömítettsége megszűnt, a primer köri nyomásvesztés miatt a keringtető szivattyú tönkre ment.

dvd-atomcsapda-k-19.jpg

K-19: Az Atomcsapda – Harrison Ford főszereplésével

1961 nyarán ismét megszűnt az egyik rektor primer körének tömítettsége, a rektort vész-leállították a reaktoron dolgozó 8 matróz 5~6000rem halálos sugárdózist szenvedett, a fedélzeten tartózkodók legalább 100rem jelentős sugárzásnak voltak kitéve.
Miután sikerült a hajót hazavontatni, a sérült rektor rekeszt kivágták, és a Novaja Zemlja sziget Abrosimova öblébe süllyesztették.
Új reaktor rekeszt építettek be.

c8ff65da48385bc8fc7b7ab888cc7994.jpg

1969 novemberében az SSN-615 USS Gato nekisodródott a K-19-nek annak követése közben, összetörve annak orr szonárját, torpedóvető nyílásait, és tornyát.

K-19f.jpg

K-19 felszínen a tűz után

1972 februárjában Új-Fundland-tól 1300km-re víz alatti menetben hidraulikus tűz keletkezett a 9-es rekeszben, ami átterjedt a 8-as és a 7-es rekeszre is, a személyzet 28 tagjának életét követelve.
40 nap alatt sikerült csak visszavontatni Murmanszkba.

A K-19-est ezek után is még 20 évig szolgálatban tartották, és csak 1992-ben vonták ki.
Nagyon jó film, csak a zenéjét rontották el.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
NIKIET VVR VM-A


VMA.jpg

Az első tengeralattjáróba szánt Szovjet nyomott-vizes, 21%-os dúsítású uránt alkalmazó VM-A reaktor típust azonnal sorozatgyártásba küldték, és több mint 110 példányban készült 1957 és 1968 között.

Minden tengeralattjáró típusba egymás mögött két reaktor került beépítésre, a következő egységekben:
1958 1db pr627 (November)
1959..64 12db pr627A (November)
1960..62 8db pr658 (Hotel)
1960..63 5db pr659 (Echo-I)
1963..68 29db pr675 (Echo-II)

A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-A nyomottvizes reaktor, 2x 70MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-601 gőzturbina, 2x 17’500LE mechanikai teljesítménnyel
2db GPM-21 generátor, 2x 1400kW elektromos teljesítménnyel
2db PG-117 dízelmotor, 2x 460LE mechanikai teljesítménnyel
2db PG-116 villanymotor, 2x 450LE mechanikai teljesítménnyel

Becsüljük meg a pr627A (November) egység maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 24
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 2x 17’500LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 107.4m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 7.9m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 24 x (35’000LE / (107.4m x 7.9m x 10.76))^⅓ = 24 x (3.8)^⅓ = 24 x 1.56 = 37 csomó

Ekkora sebességet a hajócsavarjainak kavitációja miatt szinte biztosan nem tudott elérni, de végsebessége bőven 30 csomó felett volt, amit az 1968-as eset is bizonyít, amikor az USS Enterprise repülőgép-hordozó 31 csomóval haladó kötelékét egy pr627A (November) könnyedén tudta követni.
Ezzel a sebességgel messze lehagyták a korabeli amerikai tengeralattjárókat, és még a torpedóikat is, az Mk48 1972-es megjelenéséig.


Az erőltetett ütemű és nagyarányú sorozatgyártás persze megbosszulta magát sok balesetet, és számomra megdöbbentő mennyiségű áldozatot szedtek a VM-A-val felszerelt egységek…


1963 októberében a K-151 pr659 (Echo-I) fedélzetén megszűnt a gőzfejlesztő tömítettsége, és gőz borította be a reaktor termet.
22 évvel később, 1985 augusztusában, Vietnami látogatásából hazafelé tartva a K-151 pr659 (Echo-I) 6-os rekeszén vízbetörés történt, amit a személyzet sikeresen betömített.

1965 februárjában a K-11 pr627A (November) üzemanyag csere közben daruval megemelték a reaktor fedelet, ahonnan radioaktív gőz tört ki.
Az összes sugárjelző riasztott, és 8 munkás szenvedett jelentős sugárterhelést.
Öt nappal később ismét megkísérelték a műveletet, ami ismét hasonló (radioaktív gőzkitörés) eredménnyel járt, plusz most még tűz is keletkezett a fedélzeten.
A sérült reaktor rekeszt kivágták, és a Novaya Zemlya sziget Abrosimova öblébe süllyesztették.

1965 novemberében a K-74 pr675 (Echo-II) segéd gőzturbinájának fordulatszáma megszaladt, majd felrobbant. A géptermet gőz borította be.

1967 júniusában a K-128 pr675 (Echo-II) az egész hajóra kiterjedő teljes rövidzárlat miatt, az automatikus rendszer mindkét reaktort vész leállította.

1967 júliusában a Feröer szigetek közelében a K-3 pr627 (November) 1-es rekeszében keletkezett hidraulika tűz, ami átterjedt a 2-es rekeszre is, a személyzet 38 tagjának életét követelve.

1968 márciusában miközben zajlott az Arab-Izraeli háború, és a K-172 pr675 (Echo-II) a Földközi tengeren a US NAVY kötelékét követte atomtöltetű robotrepülőivel, a 132 fős személyzet 126 tagja szenvedett el heveny higany mérgezést.
A 3-as, 8-as, és a 10-es rekeszekben szolgálók voltak a legerősebb mérgezésnek kitéve, ami a szellőző által terjedt.

1960 októberében a Barents tengeren a K-8 pr627 (November) fedélzetén megszűnt az egyik rektor primer körének tömítettsége, radioaktív gőz borította be a reaktor termet.
A személyzet 3 tagja szenvedett súlyos sugárbetegséget, a többiek “csak” 180..200REM sugárdózist szenvedtek el.

novemberssn-k-8.jpg

K-8 személyzet egy része a hajóorron, még annak elsüllyedése előtt

Tíz évvel később, 1970 áprilisában a Vizcayai-öbölben a K-8 pr627 (November) 3-as és 7-es rekeszében egyszerre keletkezett rövidzárlat okozta tűz, a személyzet 52 tagjának életét követelve (a kapitányt is beleértve).
A legénység 73 tagját sikerült kimenteni mielőtt a K-8 négy atomtorpedójával a fedélzetén végleg elsüllyedt.
Ez volt az első (nemzetközi vizeken) elsüllyedt szovjet atom tengeralattjáró, a roncs fölött éveken át váltásban őrjáratozott egy-egy szovjet hajó, hogy idegen hatalom (értsd az USA) ne férhessen hozzá.
A folyamatosan itt őrjáratozó szovjet hajók idővel szinte navigációs referencia pontként szolgáltak a többi hajós részére.

1976 szeptemberében az Atlanti óceánon a K-47 pr675 (Echo-II) 8-as rekeszében keletkezett tűz rövidzárlat miatt, ami átterjedt a 7-es rekeszre is, a személyzet 3 tagjának életét követelve.

1976 októberében 180m mélységben a K-181 pr627A (November) 5-ös rekeszében vízbetörés történt, a hajó sikeresen a felszínre emelkedett.

1978 augusztusában a K-1 pr675 (Echo-II) az automatikus rendszer mindkét reaktort vész leállította, mivel a szekunder körben megnőtt a sótartalom, amit a kondenzátor tömítettségének megszűnése okozott.
A sikeresen felszínre emelkedett egységet hazavontatták.

1979 júniusában a K-10 pr675 (Echo-II) akkumulátorainak töltése közben keletkezett hidrogéngáz berobbant az 1-es rekeszben, a hajó a felszínen tért haza.

1979 júliusában a Japán tengeren a K-116 pr675 (Echo-II) fedélzetén megszűnt az egyik rektor primer körének tömítettsége, radioaktív gőz borította be a reaktor termet.
A személyzet 8 tagja szenvedett súlyos sugárbetegséget.

1970 májusában a K-122 pr659T (Echo-I) turbina rekeszében tört ki tűz, amit sikerült ugyan gyorsan eloltani, de a gépterem 90°C-ra hevült, az ott tartózkodó személyzet a hőgutát és szénmonoxid mérgezést szenvedett.

2019-10-17-17-16-20.jpg

K-122 mentése

10 évvel később, 1980 augusztusában az Okinawa mellett a K-122 pr659T (Echo-I) 7-es rekeszében keletkezett tűz, amiben a személyzet 3 tagja életét vesztette.

1984 áprilisában a Barents tengeren a K-131 pr675 (Echo-II) 8-as rekeszében keletkezett tűz, ami átterjedt a 7-es rekeszre is, a személyzet 13 tagjának életét követelve.

1985 augusztusában egy súlyos (később részletesen tárgyalt) Csazsma öbölben (Vlagyivosztok mellett) történt hajógyári baleset következtében a közelben kikötött K-42 pr627A (November) egységet akkora sugárzás érte, hogy javíthatatlanná vált.
Az erősen sugárfertőzött hajótestet a Pavlovszki öbölbe vontatták.

1985 szeptemberében egy Etióp (Vörös tengeri Dahlak szigeti) kikötőben vendégeskedő K-175 pr675 (Echo-II) fedélzetén megszűnt az egyik reaktor primer körének tömítettsége, és jelentős radioaktivitás szabadult ki.
Több éven át folytak titokban az Etióp kikötő mentesítésének műveletei.

1987 decemberében a K-48 pr675 (Echo-II) akkumulátorainak töltése közben keletkezett hidrogéngáz berobbant a 2-es rekeszben.

1988 januárjában a K-178 pr658U (Hotel) turbina rekeszében keletkezett tűz, ami átterjedt a 7 és 8-as rekeszre is, a személyzet 1 tagjának életét követelve.

1989 júliusában a K-172 pr675 (Echo-II) egyik rektorának teljesítménye 55%-ra esett, majd megszűnt reaktor tömítettsége, a jelentős radioaktivitás miatt az egység javíthatatlanná vált.

1989 júliusában a Medve sziget mellett a K-116 pr675 (Echo-II) fedélzetén megszűnt az egyik rektor primer körének tömítettsége.
A hajó javíthatatlanná vált, selejtezték.

2003 augusztusában a már 14 éve (elhagyottan rozsdásodó) leszerelésre váró K-159 pr627A (November) egységet, a reaktor üzemanyagának eltávolítására vontatták, amikor az a Kildin sziget mellett vízbetörés után elsüllyedt.
A fedélzeten szolgáló személyzet mind a 9 tagja életét vesztette.
Ha a 17500LE helyett 12 MW-ot írnál, könnyebben összehasonlítható lenne.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 823
81 185
113
Gremiha város a kivont szovjet atomtengeralattjárók ideiglenes reaktortemetője. 1960-as évek végétől a szovjet atomtengeralattjáró flotta bázisa, 1997-ben 122 kivont szovjet atomtengeralattjáró volt itt.

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 823
81 185
113
Saida-Guba- szovjet atomreaktorok feldolgozási és hosszútávú tárolási helye-egyetlen Oroszországban

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
NIKIET VVR VM-A


VMA.jpg

Az első tengeralattjáróba szánt Szovjet nyomott-vizes, 21%-os dúsítású uránt alkalmazó VM-A reaktor típust azonnal sorozatgyártásba küldték, és több mint 110 példányban készült 1957 és 1968 között.

Minden tengeralattjáró típusba egymás mögött két reaktor került beépítésre, a következő egységekben:
1958 1db pr627 (November)
1959..64 12db pr627A (November)
1960..62 8db pr658 (Hotel)
1960..63 5db pr659 (Echo-I)
1963..68 29db pr675 (Echo-II)

A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-A nyomottvizes reaktor, 2x 70MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-601 gőzturbina, 2x 17’500LE mechanikai teljesítménnyel
2db GPM-21 generátor, 2x 1400kW elektromos teljesítménnyel
2db PG-117 dízelmotor, 2x 460LE mechanikai teljesítménnyel
2db PG-116 villanymotor, 2x 450LE mechanikai teljesítménnyel

Becsüljük meg a pr627A (November) egység maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 24
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 2x 17’500LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 107.4m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 7.9m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 24 x (35’000LE / (107.4m x 7.9m x 10.76))^⅓ = 24 x (3.8)^⅓ = 24 x 1.56 = 37 csomó

Ekkora sebességet a hajócsavarjainak kavitációja miatt szinte biztosan nem tudott elérni, de végsebessége bőven 30 csomó felett volt, amit az 1968-as eset is bizonyít, amikor az USS Enterprise repülőgép-hordozó 31 csomóval haladó kötelékét egy pr627A (November) könnyedén tudta követni.
Ezzel a sebességgel messze lehagyták a korabeli amerikai tengeralattjárókat, és még a torpedóikat is, az Mk48 1972-es megjelenéséig.


Az erőltetett ütemű és nagyarányú sorozatgyártás persze megbosszulta magát sok balesetet, és számomra megdöbbentő mennyiségű áldozatot szedtek a VM-A-val felszerelt egységek…


1963 októberében a K-151 pr659 (Echo-I) fedélzetén megszűnt a gőzfejlesztő tömítettsége, és gőz borította be a reaktor termet.
22 évvel később, 1985 augusztusában, Vietnami látogatásából hazafelé tartva a K-151 pr659 (Echo-I) 6-os rekeszén vízbetörés történt, amit a személyzet sikeresen betömített.

1965 februárjában a K-11 pr627A (November) üzemanyag csere közben daruval megemelték a reaktor fedelet, ahonnan radioaktív gőz tört ki.
Az összes sugárjelző riasztott, és 8 munkás szenvedett jelentős sugárterhelést.
Öt nappal később ismét megkísérelték a műveletet, ami ismét hasonló (radioaktív gőzkitörés) eredménnyel járt, plusz most még tűz is keletkezett a fedélzeten.
A sérült reaktor rekeszt kivágták, és a Novaya Zemlya sziget Abrosimova öblébe süllyesztették.

1965 novemberében a K-74 pr675 (Echo-II) segéd gőzturbinájának fordulatszáma megszaladt, majd felrobbant. A géptermet gőz borította be.

1967 júniusában a K-128 pr675 (Echo-II) az egész hajóra kiterjedő teljes rövidzárlat miatt, az automatikus rendszer mindkét reaktort vész leállította.

1967 júliusában a Feröer szigetek közelében a K-3 pr627 (November) 1-es rekeszében keletkezett hidraulika tűz, ami átterjedt a 2-es rekeszre is, a személyzet 38 tagjának életét követelve.

1968 márciusában miközben zajlott az Arab-Izraeli háború, és a K-172 pr675 (Echo-II) a Földközi tengeren a US NAVY kötelékét követte atomtöltetű robotrepülőivel, a 132 fős személyzet 126 tagja szenvedett el heveny higany mérgezést.
A 3-as, 8-as, és a 10-es rekeszekben szolgálók voltak a legerősebb mérgezésnek kitéve, ami a szellőző által terjedt.

1960 októberében a Barents tengeren a K-8 pr627 (November) fedélzetén megszűnt az egyik rektor primer körének tömítettsége, radioaktív gőz borította be a reaktor termet.
A személyzet 3 tagja szenvedett súlyos sugárbetegséget, a többiek “csak” 180..200REM sugárdózist szenvedtek el.

novemberssn-k-8.jpg

K-8 személyzet egy része a hajóorron, még annak elsüllyedése előtt

Tíz évvel később, 1970 áprilisában a Vizcayai-öbölben a K-8 pr627 (November) 3-as és 7-es rekeszében egyszerre keletkezett rövidzárlat okozta tűz, a személyzet 52 tagjának életét követelve (a kapitányt is beleértve).
A legénység 73 tagját sikerült kimenteni mielőtt a K-8 négy atomtorpedójával a fedélzetén végleg elsüllyedt.
Ez volt az első (nemzetközi vizeken) elsüllyedt szovjet atom tengeralattjáró, a roncs fölött éveken át váltásban őrjáratozott egy-egy szovjet hajó, hogy idegen hatalom (értsd az USA) ne férhessen hozzá.
A folyamatosan itt őrjáratozó szovjet hajók idővel szinte navigációs referencia pontként szolgáltak a többi hajós részére.

1976 szeptemberében az Atlanti óceánon a K-47 pr675 (Echo-II) 8-as rekeszében keletkezett tűz rövidzárlat miatt, ami átterjedt a 7-es rekeszre is, a személyzet 3 tagjának életét követelve.

1976 októberében 180m mélységben a K-181 pr627A (November) 5-ös rekeszében vízbetörés történt, a hajó sikeresen a felszínre emelkedett.

1978 augusztusában a K-1 pr675 (Echo-II) az automatikus rendszer mindkét reaktort vész leállította, mivel a szekunder körben megnőtt a sótartalom, amit a kondenzátor tömítettségének megszűnése okozott.
A sikeresen felszínre emelkedett egységet hazavontatták.

1979 júniusában a K-10 pr675 (Echo-II) akkumulátorainak töltése közben keletkezett hidrogéngáz berobbant az 1-es rekeszben, a hajó a felszínen tért haza.

1979 júliusában a Japán tengeren a K-116 pr675 (Echo-II) fedélzetén megszűnt az egyik rektor primer körének tömítettsége, radioaktív gőz borította be a reaktor termet.
A személyzet 8 tagja szenvedett súlyos sugárbetegséget.

1970 májusában a K-122 pr659T (Echo-I) turbina rekeszében tört ki tűz, amit sikerült ugyan gyorsan eloltani, de a gépterem 90°C-ra hevült, az ott tartózkodó személyzet a hőgutát és szénmonoxid mérgezést szenvedett.

2019-10-17-17-16-20.jpg

K-122 mentése

10 évvel később, 1980 augusztusában az Okinawa mellett a K-122 pr659T (Echo-I) 7-es rekeszében keletkezett tűz, amiben a személyzet 3 tagja életét vesztette.

1984 áprilisában a Barents tengeren a K-131 pr675 (Echo-II) 8-as rekeszében keletkezett tűz, ami átterjedt a 7-es rekeszre is, a személyzet 13 tagjának életét követelve.

1985 augusztusában egy súlyos (később részletesen tárgyalt) Csazsma öbölben (Vlagyivosztok mellett) történt hajógyári baleset következtében a közelben kikötött K-42 pr627A (November) egységet akkora sugárzás érte, hogy javíthatatlanná vált.
Az erősen sugárfertőzött hajótestet a Pavlovszki öbölbe vontatták.

1985 szeptemberében egy Etióp (Vörös tengeri Dahlak szigeti) kikötőben vendégeskedő K-175 pr675 (Echo-II) fedélzetén megszűnt az egyik reaktor primer körének tömítettsége, és jelentős radioaktivitás szabadult ki.
Több éven át folytak titokban az Etióp kikötő mentesítésének műveletei.

1987 decemberében a K-48 pr675 (Echo-II) akkumulátorainak töltése közben keletkezett hidrogéngáz berobbant a 2-es rekeszben.

1988 januárjában a K-178 pr658U (Hotel) turbina rekeszében keletkezett tűz, ami átterjedt a 7 és 8-as rekeszre is, a személyzet 1 tagjának életét követelve.

1989 júliusában a K-172 pr675 (Echo-II) egyik rektorának teljesítménye 55%-ra esett, majd megszűnt reaktor tömítettsége, a jelentős radioaktivitás miatt az egység javíthatatlanná vált.

1989 júliusában a Medve sziget mellett a K-116 pr675 (Echo-II) fedélzetén megszűnt az egyik rektor primer körének tömítettsége.
A hajó javíthatatlanná vált, selejtezték.

2003 augusztusában a már 14 éve (elhagyottan rozsdásodó) leszerelésre váró K-159 pr627A (November) egységet, a reaktor üzemanyagának eltávolítására vontatták, amikor az a Kildin sziget mellett vízbetörés után elsüllyedt.
A fedélzeten szolgáló személyzet mind a 9 tagja életét vesztette.
Próbáltam összekeresgélni az ez időszak alatt nukleáris balesetben elpatkolt amerikai tengeralattjárósokat, de nem találtam listát. Egyenként összekeresgetni meg nagyon macerás. Már a B betűnél meguntam.
 
M

molnibalage

Guest
Na, akkor csináltam egy ilyet.

lPsQ0TZ.png

  • Hpasp diagramján a jelleg szépen látszik, de nagyon nehezen olvasható le logaritmikus jelleg miatt. A diagramon csak a vadásztengók vannak időrendi sorrendben. Osztály, első egység hadrendbe állása, sebesség és mellette a teljesítmény, hogy meddig érvényes a görbe.

  • Mivel a harcászatilag fontos tényező a maximális sebessége és a II. vh után a német Type XXI tengó volt a kiindulási alap azt is feltüntettem a diagramon. Aki ismer tudja, hogy az evolúciós fejlődés az egyik vesszőparipám.

  • A nem logartimikus diagramon jól elkülöníthető az egyes osztályok maximális sebessége, amit sikerült elérni és a teljesítmény a görbe megnevezésnél van. Így látszik az evolúció, mert 24 csomó felett elválnak a görbék. A logaritmikus görbén minden egyes szaggatott segédvonal at szükség teljesímény duplázódását jelenti.

  • Látszik, hogy a Type XXI akármelyik teljesítmény adatát nézem az nem nagyon illeszkedik a görbére, csak úgy nagyságrendileg. A többi tengónál a publikus sebesség és teljesítmény igen jól korrelál.
Baromi jól látszik, hogy a Seawolf mennyire extrém hajó és a Virginia osztály egy kvázi szuperfejlett Los Angeles osztály. Megkapta a Seawolf egyes képességeit már kommersz off the self dolgok alkalmazásával, de sok téren engedtek a képességekből.

Igény esetén megcsinálhatom ezeket a diagramokat SSBN-ekre meg szovjet-orosz tengókra is.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Próbáltam összekeresgélni az ez időszak alatt nukleáris balesetben elpatkolt amerikai tengeralattjárósokat, de nem találtam listát. Egyenként összekeresgetni meg nagyon macerás. Már a B betűnél meguntam.

Pedig jó lenne összeszedni, a szovjet eseteket is a hajó egységek történetét egyenként (mind az 55db-ot) végiglapozva, gyűjtöttem össze...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Pedig jó lenne összeszedni, a szovjet eseteket is a hajó egységek történetét egyenként (mind az 55db-ot) végiglapozva, gyűjtöttem össze...

OFF?

Az ide betett összefoglaló kommentekbről sokaknak fogalma sincs, hogy hány órás kutakodás vagy más munka van belesűrítve.

Ezért kérek folyamatosan segítséget és kooperációt a közösségtől, mert anyag az van, csak segíteni kéne, hogy legyen belőle írás. Segítség híján meg marad az, hogy olyan gyakran jön, ahogy sikerül...

ON
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Úgy tünik, USA-SU atomtengeralattjáró viszonylatban az amerikaiak vezetnek. Az amerikaiaknak két all hands dead esetük volt, az oroszoknak csak egy. A másik négy szovjet esetben a legénység egy része megmenekült.
Úgy tudom, a hét megsemmisült atomtengeralattjáróból egy se reaktorhiba miatt süllyedt el.
A két amerikaiból egy összeroppant, egy megtorpedózta saját magát.
Az öt oroszból kettő hajótűz áldozata lett. Szerintem a másik három is, de azokat nem tudom fejből.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
NIKIET VVR VM-A


VMA.jpg

Az első tengeralattjáróba szánt Szovjet nyomott-vizes, 21%-os dúsítású uránt alkalmazó VM-A reaktor típust azonnal sorozatgyártásba küldték, és több mint 110 példányban készült 1957 és 1968 között.

Minden tengeralattjáró típusba egymás mögött két reaktor került beépítésre, a következő egységekben:
1958 1db pr627 (November)
1959..64 12db pr627A (November)
1960..62 8db pr658 (Hotel)
1960..63 5db pr659 (Echo-I)
1963..68 29db pr675 (Echo-II)

A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-A nyomottvizes reaktor, 2x 70MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-601 gőzturbina, 2x 17’500LE mechanikai teljesítménnyel
2db GPM-21 generátor, 2x 1400kW elektromos teljesítménnyel
2db PG-117 dízelmotor, 2x 460LE mechanikai teljesítménnyel
2db PG-116 villanymotor, 2x 450LE mechanikai teljesítménnyel

Becsüljük meg a pr627A (November) egység maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 24
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 2x 17’500LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 107.4m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 7.9m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 24 x (35’000LE / (107.4m x 7.9m x 10.76))^⅓ = 24 x (3.8)^⅓ = 24 x 1.56 = 37 csomó

Ekkora sebességet a hajócsavarjainak kavitációja miatt szinte biztosan nem tudott elérni, de végsebessége bőven 30 csomó felett volt, amit az 1968-as eset is bizonyít, amikor az USS Enterprise repülőgép-hordozó 31 csomóval haladó kötelékét egy pr627A (November) könnyedén tudta követni.
Ezzel a sebességgel messze lehagyták a korabeli amerikai tengeralattjárókat, és még a torpedóikat is, az Mk48 1972-es megjelenéséig.


Az erőltetett ütemű és nagyarányú sorozatgyártás persze megbosszulta magát sok balesetet, és számomra megdöbbentő mennyiségű áldozatot szedtek a VM-A-val felszerelt egységek…


1963 októberében a K-151 pr659 (Echo-I) fedélzetén megszűnt a gőzfejlesztő tömítettsége, és gőz borította be a reaktor termet.
22 évvel később, 1985 augusztusában, Vietnami látogatásából hazafelé tartva a K-151 pr659 (Echo-I) 6-os rekeszén vízbetörés történt, amit a személyzet sikeresen betömített.

1965 februárjában a K-11 pr627A (November) üzemanyag csere közben daruval megemelték a reaktor fedelet, ahonnan radioaktív gőz tört ki.
Az összes sugárjelző riasztott, és 8 munkás szenvedett jelentős sugárterhelést.
Öt nappal később ismét megkísérelték a műveletet, ami ismét hasonló (radioaktív gőzkitörés) eredménnyel járt, plusz most még tűz is keletkezett a fedélzeten.
A sérült reaktor rekeszt kivágták, és a Novaya Zemlya sziget Abrosimova öblébe süllyesztették.

1965 novemberében a K-74 pr675 (Echo-II) segéd gőzturbinájának fordulatszáma megszaladt, majd felrobbant. A géptermet gőz borította be.

1967 júniusában a K-128 pr675 (Echo-II) az egész hajóra kiterjedő teljes rövidzárlat miatt, az automatikus rendszer mindkét reaktort vész leállította.

1967 júliusában a Feröer szigetek közelében a K-3 pr627 (November) 1-es rekeszében keletkezett hidraulika tűz, ami átterjedt a 2-es rekeszre is, a személyzet 38 tagjának életét követelve.

1968 márciusában miközben zajlott az Arab-Izraeli háború, és a K-172 pr675 (Echo-II) a Földközi tengeren a US NAVY kötelékét követte atomtöltetű robotrepülőivel, a 132 fős személyzet 126 tagja szenvedett el heveny higany mérgezést.
A 3-as, 8-as, és a 10-es rekeszekben szolgálók voltak a legerősebb mérgezésnek kitéve, ami a szellőző által terjedt.

1960 októberében a Barents tengeren a K-8 pr627 (November) fedélzetén megszűnt az egyik rektor primer körének tömítettsége, radioaktív gőz borította be a reaktor termet.
A személyzet 3 tagja szenvedett súlyos sugárbetegséget, a többiek “csak” 180..200REM sugárdózist szenvedtek el.

novemberssn-k-8.jpg

K-8 személyzet egy része a hajóorron, még annak elsüllyedése előtt

Tíz évvel később, 1970 áprilisában a Vizcayai-öbölben a K-8 pr627 (November) 3-as és 7-es rekeszében egyszerre keletkezett rövidzárlat okozta tűz, a személyzet 52 tagjának életét követelve (a kapitányt is beleértve).
A legénység 73 tagját sikerült kimenteni mielőtt a K-8 négy atomtorpedójával a fedélzetén végleg elsüllyedt.
Ez volt az első (nemzetközi vizeken) elsüllyedt szovjet atom tengeralattjáró, a roncs fölött éveken át váltásban őrjáratozott egy-egy szovjet hajó, hogy idegen hatalom (értsd az USA) ne férhessen hozzá.
A folyamatosan itt őrjáratozó szovjet hajók idővel szinte navigációs referencia pontként szolgáltak a többi hajós részére.

1976 szeptemberében az Atlanti óceánon a K-47 pr675 (Echo-II) 8-as rekeszében keletkezett tűz rövidzárlat miatt, ami átterjedt a 7-es rekeszre is, a személyzet 3 tagjának életét követelve.

1976 októberében 180m mélységben a K-181 pr627A (November) 5-ös rekeszében vízbetörés történt, a hajó sikeresen a felszínre emelkedett.

1978 augusztusában a K-1 pr675 (Echo-II) az automatikus rendszer mindkét reaktort vész leállította, mivel a szekunder körben megnőtt a sótartalom, amit a kondenzátor tömítettségének megszűnése okozott.
A sikeresen felszínre emelkedett egységet hazavontatták.

1979 júniusában a K-10 pr675 (Echo-II) akkumulátorainak töltése közben keletkezett hidrogéngáz berobbant az 1-es rekeszben, a hajó a felszínen tért haza.

1979 júliusában a Japán tengeren a K-116 pr675 (Echo-II) fedélzetén megszűnt az egyik rektor primer körének tömítettsége, radioaktív gőz borította be a reaktor termet.
A személyzet 8 tagja szenvedett súlyos sugárbetegséget.

1970 májusában a K-122 pr659T (Echo-I) turbina rekeszében tört ki tűz, amit sikerült ugyan gyorsan eloltani, de a gépterem 90°C-ra hevült, az ott tartózkodó személyzet a hőgutát és szénmonoxid mérgezést szenvedett.

2019-10-17-17-16-20.jpg

K-122 mentése

10 évvel később, 1980 augusztusában az Okinawa mellett a K-122 pr659T (Echo-I) 7-es rekeszében keletkezett tűz, amiben a személyzet 3 tagja életét vesztette.

1984 áprilisában a Barents tengeren a K-131 pr675 (Echo-II) 8-as rekeszében keletkezett tűz, ami átterjedt a 7-es rekeszre is, a személyzet 13 tagjának életét követelve.

1985 augusztusában egy súlyos (később részletesen tárgyalt) Csazsma öbölben (Vlagyivosztok mellett) történt hajógyári baleset következtében a közelben kikötött K-42 pr627A (November) egységet akkora sugárzás érte, hogy javíthatatlanná vált.
Az erősen sugárfertőzött hajótestet a Pavlovszki öbölbe vontatták.

1985 szeptemberében egy Etióp (Vörös tengeri Dahlak szigeti) kikötőben vendégeskedő K-175 pr675 (Echo-II) fedélzetén megszűnt az egyik reaktor primer körének tömítettsége, és jelentős radioaktivitás szabadult ki.
Több éven át folytak titokban az Etióp kikötő mentesítésének műveletei.

1987 decemberében a K-48 pr675 (Echo-II) akkumulátorainak töltése közben keletkezett hidrogéngáz berobbant a 2-es rekeszben.

1988 januárjában a K-178 pr658U (Hotel) turbina rekeszében keletkezett tűz, ami átterjedt a 7 és 8-as rekeszre is, a személyzet 1 tagjának életét követelve.

1989 júliusában a K-172 pr675 (Echo-II) egyik rektorának teljesítménye 55%-ra esett, majd megszűnt reaktor tömítettsége, a jelentős radioaktivitás miatt az egység javíthatatlanná vált.

1989 júliusában a Medve sziget mellett a K-116 pr675 (Echo-II) fedélzetén megszűnt az egyik rektor primer körének tömítettsége.
A hajó javíthatatlanná vált, selejtezték.

2003 augusztusában a már 14 éve (elhagyottan rozsdásodó) leszerelésre váró K-159 pr627A (November) egységet, a reaktor üzemanyagának eltávolítására vontatták, amikor az a Kildin sziget mellett vízbetörés után elsüllyedt.
A fedélzeten szolgáló személyzet mind a 9 tagja életét vesztette.
Ez 71 halott. A USS Tresher és a USS Scorpion lost with all hands. Az 228 halott tengerész.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Úgy tünik, USA-SU atomtengeralattjáró viszonylatban az amerikaiak vezetnek. Az amerikaiaknak két all hands dead esetük volt, az oroszoknak csak egy. A másik négy szovjet esetben a legénység egy része megmenekült.
Úgy tudom, a hét megsemmisült atomtengeralattjáróból egy se reaktorhiba miatt süllyedt el.
A két amerikaiból egy összeroppant, egy megtorpedózta saját magát.
Az öt oroszból kettő hajótűz áldozata lett. Szerintem a másik három is, de azokat nem tudom fejből.
Az az egy orosz is a Kurszk, ami bőven nem a Szovjet időkben volt.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Emlékezzünk meg az "Ellenséges Vizeken" "(Hostile Waters)" c kiváló filmről is. Rutger Hauer a főszereplő.
hqdefault.jpg

Este meg is nézem.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 344
77 002
113
Nem jó összehasonlítani a halottak száma alapján mert azt orosz tengók magasabb automatizáltsági fokon vannak* emiatt kevesebb ember jut egy tengeralattjáróra.

*Ez nem technológiai kérdés csupán hozzáállás beli különbség.Nyugaton az emberben bíznak keleten a gépben.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Nem jó összehasonlítani a halottak száma alapján mert azt orosz tengók magasabb automatizáltsági fokon vannak* emiatt kevesebb ember jut egy tengeralattjáróra.

*Ez nem technológiai kérdés csupán hozzáállás beli különbség.Nyugaton az emberben bíznak keleten a gépben.
Javasolj jobbat.
Teljesen elsüllyedt atomtengeralattjárók: Usa-Su 2-0
Súlyos műszaki okból bekövetkezett havária: 0-5
Reaktorsérülésbe, reaktorbalesetben meghalt tengerészek: 0-1
Ezeket fejből írtam, nem biztosak.