1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Tengeralattjáró vadászat

Diskurzus a(z) 'Egyéb haditengerészettel kapcsolatos témák' témában - Tcat által indítva @ 2014. december 10..

  1. rudi

    rudi Well-Known Member

    Hmmm...lehet hogy a fenti Youtube videó már nem működik.
    Talán ez:

    Ha ez sem akkor ez a videó címe (erre kell rákeresni): HOW SUBMARINES AVOIDS TORPEDOS?? - WASS ANTI TORPEDO SYSTEM - Jammer protection Attack Submarines
     
    fip7 and fapp_supervisor like this.
  2. fip7

    fip7 Well-Known Member

  3. jani22

    jani22 Well-Known Member

    Mint ha erről lett volna szó, de nem találom. :rolleyes:

     
    gacsat likes this.
  4. notaricon

    notaricon Well-Known Member

    Mi a rosseb ez?
     
    jani22 likes this.
  5. rudi

    rudi Well-Known Member

    Na ez az...
    Sokak szerint ez a dolog a MNK-200 "Tukan" névre hallgató nem akusztikus elven működő szenzor.
    Állítólag a merülésben lévő tengeralattjárók által gerjesztett hullámokat-örvényeket érzékeli (wake trail sensor)
    [​IMG]
    Van valami Debye-Falkenhagen jelenség ami szerint a tengervíz erős örvénylése (a tengervízben lévő ionok) a mágneses tér változását idézi elő ami órákkal a tengeralattjáró elhaladás után is érzékelhető.
    https://www.economist.com/news/scie...ven-quietest-boats-hunting-submarines-magnets
    [​IMG]
    A műszer állítólag nem más mint egy nagyon érzékeny szupravezető víz alatti MAD.

    A probléma hogy sokak szerint ilyen műszert nem lehet csinálni...
     
    jani22, gacsat, fishbed and 1 other person like this.
  6. notaricon

    notaricon Well-Known Member

    Ez akkor vagy valami nagyon komoly cucc vagy az évtized trollkodása
     
    fulcrum11 likes this.
  7. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Nem trollkodás, ez a SzOKSz. Két érzékelőt párosítanak hozzá, az egyik egy, a torony frontján lévő 3x3 érzékelőből álló modul, illetve a torony előtt 2 vagy három hengeres modul.

    [​IMG]
    A SzOKSz érzékelők a tornyon

    [​IMG]
    A SzOKSz érzékelők a testen.
    A Viktor / Sierra / Akula osztályon megtalálható SzOKSz kvázi hullám-érzékelők, nem akusztikus, hanem víznyomásmérési elven működnek. A céljuk az, hogy a tengeralattjárók által gerjesztett hullámokat érzékeljék. A szovjetek / oroszok még adatbázist is létrehoztak, amely a felszíni hajók és a tengeralattjáró-típusok hullám-jellemzőit tartalmazza, így akár több tíz km-ről lehet érzékelni egy tengeralattjáró mozgását, amennyiben hátulról / oldalról lát lát a SzOKSz-el felszerelt tengeralattjáró. A rendszerhez külön torpedót is kifejlesztettek (Type 53(-27, -65) és UGSzT típusok), amelyek dettó nem akusztikus, hanem hullám-jellemzőket követnek. Érdekesség, hogy a szovjetek emiatt (is) csinálták minél áramvonalasabbra a tengóikat, hogy minél kisebb mértékű legyen az általuk generált hullámzás. Mindenhol téma, hogy az amerikai tengók mennyivel csendesebbek, de arról senki sem beszél, hogy a hullám-jellemzőik vajon jobbak-e...

    Megjegyzés: a SzOKSz nem eleme az Indiának lízingelt Akuláknak.
     
    gacsat, arcas, fip7 and 7 others like this.
  8. Cifu

    Cifu Well-Known Member

  9. dudi

    dudi Well-Known Member

    A hang nem hullám formában terjed a víz alatt?
     
    Cifu likes this.
  10. rudi

    rudi Well-Known Member

    Akkor szerintem elfogadhatjuk hogy ez a valami - minden valószínűség szerint - egy nem akusztikus elven működő érzékelő.
    Lehet hogy magát a víz alatt haladó tengeralattjáró keltette hullámzás miatt a víz nyomásában beálló változásokat érzékeli, de az is lehet hogy ugyanezen hullámzás miatt a mágneses erőtérben előálló változásokat figyeli.

    Akármelyik változat igaz, rendkívül érzékeny műszernek kell lennie ahhoz hogy használni lehessen, nem beszélve arról hogy mindkét esetben csak egy erősen meghatározott térrészből (az elhaladó tengeralattjáró mögül) képes bármit is érzékelni.
     
    gacsat likes this.
  11. boki

    boki Well-Known Member

    Kuzbasz, modernizált Akula
    [​IMG]
     
    gacsat, fishbed and endre like this.
  12. joker

    joker Well-Known Member

    Ennek a hatótávja mekkora? Elég kis érzékelőknek tűnnek egy szonárhoz viszonyítva. Vagy a hajótestben levő rész még kitesz egy kisbusznyit?
    Még nem vagyok meggyőződve róla, hogy valós a cucc? Ráadásul az említett pár tízkilóméteres hatótávban már a szonár is meg kell kapjon egy akkora testet.
     
    endre likes this.
  13. Veér István

    Veér István Well-Known Member

    A hang rezgés, hullám valóban. A hangok hangfrekvenciás (20Hz-20kHz) mechanikai rezgések.

    Ebben a kontextusban hullám alatt szerintem az ezen kívül eső, illetve extrém amplitúdójú rezgéseket értjük, amiket a viz felszinen akar szabad szemmel ia lthatnank
     
    gacsat, endre and Cifu like this.
  14. emel

    emel Well-Known Member

    A szonárnál (legalábbis a hallgatózáson alapuló passzívnál) rendkívül kevéssé számít a célpont mérete, annál inkább a hajtómű- és hajócsavar hangja, valamint a vízáramlási zajok, a passzív szonár ezekre figyel. Ha az aktív szonárt használják, akkor viszont már magát is felfedi a használó. Ha nincs szerencséjük, egy csak passzív szonárt használó tengó simán karambolozhat a végtelen óceánban egy másikkal, ha az éppen előtte, de mindent kikapcsolva, hang nélkül fülel és lebeg a vízben. Ezért is karambolozott és süllyesztette el egy vész-felmerülést gyakorló jenki tengó évekkel ezelőtt egy japán tengerkutató hajót, ami álló motorokkal állt egy helyben. Nem hallották hogy ott van fölöttük, mert nem adott ki hangot, ők meg felmerülés előtt nem használtak aktív szonárt.
     
    notaricon and endre like this.
  15. joker

    joker Well-Known Member

    Itt elsősorban passzív szonárra gondolok, igen annál nem árt ha van is valami ami kiadja a hangot, pl hajócsavar vagy egy harmadik hangforrás, ami a tengót "festi meg". Viszont ha nem megy a hajócsavar és áll (lebeg) a tengó egy helyben, akkor ezzel is milyen hullámokat lesnek?
     
    endre likes this.
  16. emel

    emel Well-Known Member

    Amilyent akarnak, álló hajónál nem ér semmit mert nincs hang sem és hullám sem, tehát pl. mágneses hatáson kívül nincs mit érzékelni. Ezt viszont nem tudom milyen távolságból tudják detektálni víz alatt, meg az acél hajótestet lehet demagnetizálni (ezt rendszeresen ismételni kell), a titán hajótest meg nem is mágneses. Viszont a tengóknál a lebegési üzemmód rendkívül instabil állapot, sebesség nélkül nincs kormányhatásosságuk. Így könnyen átmehet akaratlan és nehezen vagy egyáltalán nem megállítható süllyedésbe is (az óceán meg nagyon mély :(), így ezzel hosszú távon nem lehet játszani.
     
    endre likes this.
  17. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    De, itt viszont nem feltétlenül ebben a kontexusban beszélünk a hangról. Valami olyasmire gondolj, mint az apró buborékok, vagy a víz mozgása miatti sodrás energiája.

    Még a pontos működési elvét sem ismerjük, technikai részleteket még kevésbé.
    Ha becsülni kellene, a célpont által generált hullámjellemzőktől függ, hogy mennyivel mögötte lehet még mindig érzékelni. Tippre egy kavitációt elkerülő tengó (~8 csomó, max. 10) esetében pár km, nagyobb sebességgel haladó, vagy komolyabb hullámokat keltő célpontot több tíz km-ről lehet így követni.

    Ez nem azt jelenti, hogy az ilyen érzékelő kiválthatja a szonárt. Árulkodó, hogy csak SSN-en (nukleáris meghajtású vadásztengó) látni ilyet. Se hagyományos meghajtásún, se ballisztikus rakétahordozón.

    A célja szerintem az, hogy az amerikai SSBN-eneket a kikötőjük előtt várják az SSN-ek, majd jól lemaradva lassan követik őket. Hipotetikusan nézve ez teljesen reális alkalmazás. Akár 10+ km-re is lemaradva követi az áldozatát. Ha háborús riasztás van, akkor úgy is az a cél, hogy bármi áron elkapja a rakétaindítás előtt. Tehát aktív szonárral, nagy sebességgel megy a sodorvonalból sejthető irányba. Rakétaindítás közben egy SSBN nem tud igazán ugrálni, szóval ez egy élet-halál játék - és erre megfelelhet ez az érzékelő.
     
    arcas, endre, fip7 and 6 others like this.
  18. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Vajon az amerikaiak miért nem fejlesztettek ki hasonlót? Vagy csak nem láttuk?
     
  19. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    troll mode on:
    mert buta imperialisták! A TVC-t sem tudják megcsinálni rendesen!! :D :D :hadonaszos::hadonaszos:
     
  20. rudi

    rudi Well-Known Member

    Egy merülésben lévő tengeralattjárónak a felszínen kétféle hullámformája jelenhet meg:
    http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a281747.pdf
    https://www.researchgate.net/figure...p-directly-above-the-Ohio-class-submarine-y-0
    Bernoulli púp és völgy: ez egy 300 m-es mélységben 5 csomóval haladó Ohio osztályú tengónál 0,01 cm közvetlen a tengó fölött! A hajótól távolodva a hullám mérete (és az általa keltett víznyomás változás) exponenciálisan csökken
    [​IMG]
    Kelvin hullámok: ezek azok a jellegzetes V alakú hullámok amik minden vízben haladó test orránál kialakulnak.
    [​IMG]
    Ezek ha a hajó 5 csomós sebességgel halad a felszínen nem mérhetőek. Ahhoz hogy a felszínen megjelenjenek a tengónak mimimum 12 csomóra kellene gyorsítania (az Ohiok őrjárati sebessége az 5 csomós sebességhez van közelebb)

    Ezen a pár milliméteres hullámok (közvetlen a hajó közelében!!) által generált viznyomás változásokat kellene a szintén merülésben lévő orosz tengónak érzékelnie...:rolleyes:
    Erős kétségeim vannak hogy ez alapján tényleg kilóméterekről lehetne egy USA boomert érzékelni...(nem mintha a hullámzás által keltett mágneses tér változás sokkal reálisabb lenne, de talán mégis...)
     
    jani22, endre, fip7 and 1 other person like this.

Ezen oldal megosztása