Tengeri incidensek és balesetek

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
11 171
4 404
113
Trident Juncture 2018

USS Gunston Hall megsérült egy viharban Izlandnál (Okt 22)

Motortűz a HMCS Halifax-on (Okt 26)

HMCS Toronto teljes mozgásképtelenség meghajtási hiba miatt (Okt 29)

KNM Helge Ingstad tankerral ütközött és elsüllyedt. (Nov 8)

... és a ruszkik egy lövést sem adtak le... :D
Csak majdnem elsüllyesztették a saját anyahajójukat. Meghalt a négy manus, akit kerestek?
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 254
9 121
113
A Norvég Királyi Haditengerészet korábbi közlése szerint a HNoMS Helge Ingtad kiemelésére körülbelül három hét múlva kerülhet sor.

Tervek szerint a fregattot a 140 méteres BOABARGE 33 uszályon szállítják a Haakonsvern bázisra december első hetében.


BOABARGE 33

A fregatt mentésének tervezése azonnal megkezdődött az ütközés után. A tengerfenék feltérképezése a fregatt körül és alatt már folyamatban van. Az előzetes tervek szerint a tengerfenék kotrása után az uszály meg tudta volna közelíteni a fregattot, a hétfőről keddre virradó éjszaka során viszont a hajó tovább süllyedt, miután a rögzítő acélhuzalok közül néhány elszakadt. Ennek okaként a további feltöltődéssel járó súlynövekedést nevezték meg.

A norvég BOA vállalat menedzsmentje és haditengerészeti tanácsadók egy új terv kidolgozásán fáradoznak, amelynek segítségével a mélyebbre süllyedt fregatt kiemelhető és elszállítható lesz.

A károk első felmérése a Haakonsvern bázison történik majd. A haditengerészet nem nyilatkozott hogy a fregattot kijavítják-e vagy leszerelik. Ez elsősorban nem a sérülés mértéke miatt kérdéses, hanem a víz alatt töltött jelentős mennyiségű idő miatt, amelyet a hajó műszereinek többsége nem fog túlélni.

Forrás: https://navaltoday.com/2018/11/14/raising-hnoms-helge-instad-to-take-three-weeks/
 

wankel

Well-Known Member
2016. december 23.
789
3 266
93
Kérdés, hogy most pótolják, vagy simán leírják, és majd a következő osztálynál fogják csak újra felduzzasztani az egységeket. A mostani Fridtjof Nansen AEGIS fregattok elődje az Oslo-osztály volt, amelyeket az 1960-as években gyártottak, majd az 1970-es, 80-as és -90-es években felújították őket, fokozatosan új fegyverrendszereket (Pengiun SSM, Sea Sparrow SAM, stb.) és érzékelőket kaptak. A névadó egység, az Oslo 1994-ben hajtómű-meghibásodás miatt zátonyra futott, másnap levontatták, és éppen egy kikötőbe tartottak, mikor az Oslo sűllyedni kezdett és nem tudták megmenteni. Később kiemelték, de leírták, így az 5 egységes Oslo osztályból 4 maradt hadrendben, és a Norvég flotta csak a mostani Fridtjof Nansen osztály utolsó egységével tudott ismét 5 nagyobb felszíni hadihajót kiállítani 2012-től - idénig. Ez alapján nem tartom valószínűnek, hogy pótolják. A pénzt elviszi az Ula-osztályú tengók lecserélse (tavaly állapodtak meg 5db Type-212 tengó megvásárlásáról a németekkel).

Az Oslo (F300) amikor még hadrendben volt:





A kiemelése:





"Partra vetett halként":




Az elsüllyedt HNoMS Oslo (F300).
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
2 792
9 107
113
A beszámolók szerint az ARA San Juan tengeralattjáró maradványai nagyjából 70 méteres távolságon belül helyezkednek el, amiből azt feltételezik, hogy vagy a tengerfenék felett közvetlenül, vagy a tengerfenékbe csapódáskor történt a nyomásálló test összeroppanására. Az adott tengerrészt korábban kétszer is átvizsgálták más járművek, de az összetett tengerfenék miatt a kis területen koncentrált roncsok felderítése nem volt egyszerű. A képeken a letört torony, a nyomálló test eleje a torpedóvető-csövekkel (a nem nyomásálló orr-rész nélkül) és a nyomásálló testből kiszakadt hajócsavar és tengelye látható. Érdemes megfigyelni, hogy a képeken a mélység-érték 940-942 méter körüli, tehát feltehetően olyan 950 méteres mélységben lehetnek a maradványok.





 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
2 792
9 107
113
Megvan az előzetes report a norvég hajóbalesetről.

Röviden:

A KNM Helge Ingstad dél felé hajózott 17-18 csomóval, fedélzetén navigációs gyakorlatot tartottak. 02:40-kor be is jelentkeztek az irányításhoz, a Fedje VTS-hez. A hajó ki volt világítva, de az AIS hajózási azonosító-rendszer csak vétel módban működött.

3:13-kor a Sola TS tanker elkezdett kihajózni a Sture olajterminálról két vontatóhajó segedelmével.

3:40 és 3:55 között a KNM Helge Ingstad hídján őrségváltás volt, a csatornában 3 északra tartó hajót regisztráltak (ezekről a Sola TS is tudott), illetve a Sture terminálnál egy "sok fénnyel" bíró járművet.



3:57-kor a Sola TS fedélzetén tartózkodó kikötői navigátor (pilot) észlelt egy északról délre tartó hajót kikapcsolt AIS-al, amelyről egy perccel később érdeklődőtt a Fedje VTS-től, aki nem tudta megmondani, milyen hajó lehet. A navigátor utasította a tanker kormányosát, hogy 10 fokkal térjen ki, és aktiválta az Aldis jelzőfényt, ami a veszélyhelyzetre figyelmezteti a környező hajókat.




4:00-kor a Fedje VTS jelezte a Sola TS-nek, hogy az északról érkező hajó feltehetően a KNM Helge Ingstad. A Sola TS fedélzetéről rádión kérték a hadihajót, hogy forduljon balra, és térjen ki. A KNM Helge Ingstad negatív választ adott, mondván amíg az észak felé tartó hajók nem haladnak el, addig nem tud balra fordulni.




Nem sokkal 4:00 után, mikor a két hajó között már csak 400 méter volt a távolság, mind a Sola TS, mind Fedje VTS kérte a hadihajót, hogy térjen ki. A hadihajó ekkor kitérő manőverbe kezdett, de már túl késő volt, a két hajó összeütközött, és a KNM Helge Ingstad elvesztette a kormánylapátok illetve a meghajtás feletti irányítást. A hajó irányíthatatlanul haladt tovább, és 10 perc múlva felfutott a partra.

A jegyzőkönyv szerint a hadihajó fedélzetéről nehezen lehetett megkülönböztetni a Sola TS fényeit a mögötte lévő, szintén kivilágított olajtermináltól. A Sola TS fényeit statikus kikötői infrastruktúrához kötötték, és a hajó személyzete a figyelmeztetéseket hallva a rádióban abban a hitben élt, hogy a három északra tartó hajó valamelyikével kommunikálnak, és azért nem reagáltak a kitérésre való kérésekre mert attól féltek, hogy nekiütköznek a Sola TS-hez tartozó fényeknek, amit ugye statikus kikötői infrastruktúrának gondoltak (megj.: ha az AIS vételre volt állítva, akkor is látniuk kellett volna, hogy a Sola TS jelölés nem azokhoz tartozik, márpedig rádión a Sola TS azonosította magát, tehát itt egyszerűen figyelmetlenek voltak szerintem - Cifu).
 

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
312
351
63
Szóval akkor nem szándékosan futtatták partra, hanem tkp. a szerencsének köszönhető, hogy nem mélyebb vízben borult fel, és süllyedt el?