Torpedók / Tengeralattjáró elleni rakéták

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Az atomtengeralattjáróknál a reaktor hűtése okoz zajt(főleg a hűtőkörök szivattyúi) ezért nem lehetnek olyan halkak mint egy D/E tengeralattjáró ami ha mozdulatlan akkor nula zajkibocsájtása van
Tudom, de ez embertelen zaj. Láttam én már nagy és őrségi erőművi tápszivattyúkat, de azok is messze 110 dB alatti zajt hoztak össze.

A SSN-585 Skipjack az első sorozatban gyártott amcsi áramvonalas atom-tengeralattjáró, ami egy propellerrel rendelkezett, így alapzaja taktikai sebességen (pár csomó) 160dB-re csökkent.

Scamp_SSN_588_at_the_Norfolk_Naval_Ship_Yard_Drydock_1981.jpg


Az Mk37mod1 torpedója 1960-ban került rendszerbe.
2018_07_15_13_05_49_Window.jpg

A torpedó teste tartalmazott 10 ezer yard huzalt, a hajó vetőcsöve további 3000 yard-ot, ami lehetővé tette, hogy azt a hajóról távirányítsák a számított találkozási pont felé, illetve reagáljanak a cél manővereire.
A torpedó alap sebessége/hatótávolsága (26 csomó/10ezer yard) nem változott, továbbra is alkalmatlan volt atomtengeralattjáró elleni harcra.
Lehetővé vált egy még lassabb üzemmód (17.5 csomó), a hatótávolság 26 ezer yardra való kitolására, ekkor maximálisan 12 csomóval haladó célra tüzelhettek.
Számomra felfoghatatlan így, hogy hogyan képzeltek el SSBN vadászatot...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 303
54 684
113
Én olvastam olyat az orosz torpedók kapcsán, hogy alumínium/oxid vagy ezüst/oxid akkumulátorokat használnak.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium–air_battery

Ugye ezek egyszer használatos aksik , viszont ez egy torpedónál nem hátrány. Viszont amennyire én tudom a mai lítiumos aksiknál is jobb az energia/tömeg arányuk, és a 80's években már elterjedtnek számítottak.
pl. Ezüst-magnézium+tengervíz aksis:
https://ru.wikipedia.org/wiki/УСЭТ-80
De az oroszok használnak gázturbinás torpedókat is:
https://ru.wikipedia.org/wiki/53-65
https://ru.wikipedia.org/wiki/65-73
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A SSN-585 Skipjack az első sorozatban gyártott amcsi áramvonalas atom-tengeralattjáró, ami egy propellerrel rendelkezett, így alapzaja taktikai sebességen (pár csomó) 160dB-re csökkent.

Scamp_SSN_588_at_the_Norfolk_Naval_Ship_Yard_Drydock_1981.jpg


Az Mk37mod1 torpedója 1960-ban került rendszerbe.
2018_07_15_13_05_49_Window.jpg

A torpedó teste tartalmazott 10 ezer yard huzalt, a hajó vetőcsöve további 3000 yard-ot, ami lehetővé tette, hogy azt a hajóról távirányítsák a számított találkozási pont felé, illetve reagáljanak a cél manővereire.
A torpedó alap sebessége/hatótávolsága (26 csomó/10ezer yard) nem változott, továbbra is alkalmatlan volt atomtengeralattjáró elleni harcra.
Lehetővé vált egy még lassabb üzemmód (17.5 csomó), a hatótávolság 26 ezer yardra való kitolására, ekkor maximálisan 12 csomóval haladó célra tüzelhettek.

1961-ben indult az SSN-593 Tresher sorozat, ahol a gépészetet elszigetelték a hajótesttől, így a hajó alapzaja 140dB-re csökkent.

Tresher.jpg


1963-tól került rendszerbe az Mk45 ASTOR (Anti Submarine TORpedo) ami az Mk48 megjelenéséig, általános atom-tengeralattjárók elleni fegyverként funkcionált.

2018_07_15_13_39_57_Window.jpg

Mk45_Nuclear_Torpedo.jpg

Tengervíz által aktivált akkumulátorja 40 csomó sebességgel hajtotta 20 ezer yard távolságig.
Ezzel a korabeli maximum 27 csomó sebességre képes amcsi atom-tengeralattjárók ellen biztos találatra lett volna képes, viszont a korabeli szovjet November 30 csomós tényleges végsebességét alul becsülték az Mk45 tervezésekor, a helyzet tovább romlott a Victor-I 1967-es megjelenésével, mivel annak sebessége 33 csomóra nőtt.

Végig huzalvezérléssel közelítette célját, 2° lépcsőkben lehetett kormányozni, a detonáció távolsága 100 yardonként volt állítható.
W34-es töltete 11kt hatóerővel 2000 yardon belül garantálta a cél megsemmisítését, bár az amcsi kapitányok tartottak attól, hogy a lökéshullám őket is megrongálná/elsüllyesztené.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
1961-ben indult az SSN-593 Tresher sorozat, ahol a gépészetet elszigetelték a hajótesttől, így a hajó alapzaja 140dB-re csökkent.

Tresher.jpg


1963-tól került rendszerbe az Mk45 ASTOR (Anti Submarine TORpedo) ami az Mk48 megjelenéséig, általános atom-tengeralattjárók elleni fegyverként funkcionált.

2018_07_15_13_39_57_Window.jpg

Mk45_Nuclear_Torpedo.jpg

Tengervíz által aktivált akkumulátorja 40 csomó sebességgel hajtotta 20 ezer yard távolságig.
Ezzel a korabeli maximum 27 csomó sebességre képes amcsi atom-tengeralattjárók ellen biztos találatra lett volna képes, viszont a korabeli szovjet November 30 csomós tényleges végsebességét alul becsülték az Mk45 tervezésekor, a helyzet tovább romlott a Victor-I 1967-es megjelenésével, mivel annak sebessége 33 csomóra nőtt.

Végig huzalvezérléssel közelítette célját, 2° lépcsőkben lehetett kormányozni, a detonáció távolsága 100 yardonként volt állítható.
W34-es töltete 11kt hatóerővel 2000 yardon belül garantálta a cél megsemmisítését, bár az amcsi kapitányok tartottak attól, hogy a lökéshullám őket is megrongálná/elsüllyesztené.

СЭТ-65 (Самонаводящаяся Электрическая Торпеда - Önrávezető elektromos torpedó)
"Енот-2" (mosómedve-2)
изделие 260 (260-as gyártmány)
jxTL7.jpg

Indításkor aktivált ampullás akkumulátora 40 csomó sebességre gyorsította, és ezzel a Los Angeles osztály megjelenéséig az összes amcsi maximum 27 csomóra képes célra veszélyes lehetett volna 15km-en belül, viszont huzalvezérlés hiányában ez csak egyenesen haladó (együttműdödő célok esetén) volt igaz, mivel érzékelőjének hatótávolsága mindössze 800m volt 1965-ös megjelenésekor.

vAAri.jpg

YGxUK.jpg
 
T

Törölt tag 1945

Guest
СЭТ-65 (Самонаводящаяся Электрическая Торпеда - Önrávezető elektromos torpedó)
"Енот-2" (mosómedve-2)
изделие 260 (260-as gyártmány)
jxTL7.jpg

Indításkor aktivált ampullás akkumulátora 40 csomó sebességre gyorsította, és ezzel a Los Angeles osztály megjelenéséig az összes amcsi maximum 27 csomóra képes célra veszélyes lehetett volna 15km-en belül, viszont huzalvezérlés hiányában ez csak egyenesen haladó (együttműdödő célok esetén) volt igaz, mivel érzékelőjének hatótávolsága mindössze 800m volt 1965-ös megjelenésekor.

vAAri.jpg

YGxUK.jpg

SSN-637 Sturgeon 1967-től képviselte az amcsi zajcsökkentési erőfeszítések következő lépcsőjét, az új propellerrel további 5dB-t sikerült faragniuk a Tresher-hez képest. (Az előbb elírtam) 145dB volt a Tresher és 140dB a Sturgeon taktikai sebességen.

USS_Casimir_Pulaski_SSBN_633_propeller_b.jpg


Az ASTOR mellett viszont csak az Mk37mod.2 torpedóval rendelkezett, ami megtartotta elégtelen célsebességét, viszont mágnes-ellenállásos szonárját piezo elektromosra cserélték, így célkövető képessége már 1000 yard-ra nőtt.

Mk37_Mod_2_torpedo_powered_by_batteries_it_swam_out_of_the_tube_making_it_hard_for_the_enemy_to_detect_Overheating_battery_lead_to_an_explosion_is_one_of_the_leading_theories_of_the_loss_of_the_Scorpion_SSN.jpg
 
T

Törölt tag 1945

Guest
SSN-637 Sturgeon 1967-től képviselte az amcsi zajcsökkentési erőfeszítések következő lépcsőjét, az új propellerrel további 5dB-t sikerült faragniuk a Tresher-hez képest. (Az előbb elírtam) 145dB volt a Tresher és 140dB a Sturgeon taktikai sebességen.

USS_Casimir_Pulaski_SSBN_633_propeller_b.jpg


Az ASTOR mellett viszont csak az Mk37mod.2 torpedóval rendelkezett, ami megtartotta elégtelen célsebességét, viszont mágnes-ellenállásos szonárját piezo elektromosra cserélték, így célkövető képessége már 1000 yard-ra nőtt.

Mk37_Mod_2_torpedo_powered_by_batteries_it_swam_out_of_the_tube_making_it_hard_for_the_enemy_to_detect_Overheating_battery_lead_to_an_explosion_is_one_of_the_leading_theories_of_the_loss_of_the_Scorpion_SSN.jpg

Az 1971-ben megjelent Pr671 Viktor-I szovjet atom-tengeralattjáró tervezői a sebesség növelésére (33 csomó) koncentráltak. Ezáltal mind az Mk37 mind az Mk45 torpedókat ki tudták manőverezni.
Megjelent a fegyverzetben viszont az új torpedó, amivel 5 éven át az ellenfél összes hajóját meg tudhatták semmisíteni. Ez az öt év volt a szovjet tengeralattjáró fegyverzet csúcspontja.

TСЭТ-71 (Телеуправляемая Электрическая Самонаводящаяся Торпеда - távirányított önrávezető elektromos torpedó)
" Дельфин" (Delfin)
изделие 282 (282-es gyártmány)

RzVN9.jpg

YcyUL.jpg


Amint a rajzon is látható, ez tulajdonképpen egy huzalvezérlést kapott СЭТ-65-ös.
Gyakorlatilag lemásolták a tíz évvel korábbi Mk37mod1 megoldását, a torpedó vitt 15km huzalt, és a vetőcsőben pedig további 5km állt rendelkezésre.
40 csomós sebességgel 15km-en belül tudott 27 csomóra képes célokat nagy valószínűséggel leküzdeni (gyakorlatilag 1976-ig az összes amcsi hajót), második üzemmódjában pedig 25km távolságot (amiből 20km huzal-vezérelten) 35 csomóval tudott megtenni, ez a 23 csomóval haladó SSN-571 Nautilus illetve SSN-578 Skate ellen is elég volt.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Az 1971-ben megjelent Pr671 Viktor-I szovjet atom-tengeralattjáró tervezői a sebesség növelésére (33 csomó) koncentráltak. Ezáltal mind az Mk37 mind az Mk45 torpedókat ki tudták manőverezni.
Megjelent a fegyverzetben viszont az új torpedó, amivel 5 éven át az ellenfél összes hajóját meg tudhatták semmisíteni. Ez az öt év volt a szovjet tengeralattjáró fegyverzet csúcspontja.

TСЭТ-71 (Телеуправляемая Электрическая Самонаводящаяся Торпеда - távirányított önrávezető elektromos torpedó)
" Дельфин" (Delfin)
изделие 282 (282-es gyártmány)

RzVN9.jpg

YcyUL.jpg


Amint a rajzon is látható, ez tulajdonképpen egy huzalvezérlést kapott СЭТ-65-ös.
Gyakorlatilag lemásolták a tíz évvel korábbi Mk37mod1 megoldását, a torpedó vitt 15km huzalt, és a vetőcsőben pedig további 5km állt rendelkezésre.
40 csomós sebességgel 15km-en belül tudott 27 csomóra képes célokat nagy valószínűséggel leküzdeni (gyakorlatilag 1976-ig az összes amcsi hajót), második üzemmódjában pedig 25km távolságot (amiből 20km huzal-vezérelten) 35 csomóval tudott megtenni, ez a 23 csomóval haladó SSN-571 Nautilus illetve SSN-578 Skate ellen is elég volt.

1963-óta zajlott az amcsiknál az Mk48-as torpedó két változatának párhuzamos fejlesztése, a korábbi elektromos Mk37 és Mk45 leváltására.

Mk48mod.1 hathengers kétütemű motorral szerelt változaton dolgozott
- Naval Surface Warfare Center
- Gould, Inc.

Mk48mod.2 turbinás változaton dolgozott
- Pennsylvania State University
- Westinghouse Electric Corp.

1972-ben az Mk48mod.1 került rendszeresítésre.

Product-MK48-1024x525.jpg


312kg Otto-II* egyfázisú üzemanyaga az 500 lóerős hathengeres motorjával 50 csomót tudott elérni, amivel 33 csomó sebességű célokat a 295kg-os hagyományos harci részével nagy biztonsággal tudott lekűzdeni 20'000 yard távolságon.
Szonárja 2500 láb távolságon észlelte célját, és természetesen huzal vezéreléssel is rendelkezett.

5 éven át az összes szovjet tengeralattjárót nagy valószínűséggel le tudta küzdeni.
Ez az öt év volt az amcsi tengeralattjáró fegyverzet hidegháborús csúcspontja.

*Az Otto-II üzemanyagot Dr. Otto Reitlinger vezetésével fejlesztették ki a Maryland államban.

 
M

molnibalage

Guest
1963-óta zajlott az amcsiknál az Mk48-as torpedó két változatának párhuzamos fejlesztése, a korábbi elektromos Mk37 és Mk45 leváltására.

Mk48mod.1 hathengers kétütemű motorral szerelt változaton dolgozott
- Naval Surface Warfare Center
- Gould, Inc.

312kg Otto-II* egyfázisú üzemanyaga az 500 lóerős hathengeres motorjával 50 csomót tudott elérni, amivel 33 csomó sebességű célokat a 295kg-os hagyományos harci részével nagy biztonsággal tudott lekűzdeni 20'000 yard távolságon.
Szonárja 2500 láb távolságon észlelte célját, és természetesen huzal vezéreléssel is rendelkezett.

5 éven át az összes szovjet tengeralattjárót nagy valószínűséggel le tudta küzdeni.
Ez az öt év volt az amcsi tengeralattjáró fegyverzet hidegháborús csúcspontja.

*Az Otto-II üzemanyagot Dr. Otto Reitlinger vezetésével fejlesztették ki a Maryland államban.

A torp vitte magával a sűrített oxigént az égéshez? A gázokat hogyan vezette ki? Mert azért a tenger ellenyomása 40 bar is lehet.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
1963-óta zajlott az amcsiknál az Mk48-as torpedó két változatának párhuzamos fejlesztése, a korábbi elektromos Mk37 és Mk45 leváltására.

Mk48mod.1 hathengers kétütemű motorral szerelt változaton dolgozott
- Naval Surface Warfare Center
- Gould, Inc.

Mk48mod.2 turbinás változaton dolgozott
- Pennsylvania State University
- Westinghouse Electric Corp.

1972-ben az Mk48mod.1 került rendszeresítésre.

Product-MK48-1024x525.jpg


312kg Otto-II* egyfázisú üzemanyaga az 500 lóerős hathengeres motorjával 50 csomót tudott elérni, amivel 33 csomó sebességű célokat a 295kg-os hagyományos harci részével nagy biztonsággal tudott lekűzdeni 20'000 yard távolságon.
Szonárja 2500 láb távolságon észlelte célját, és természetesen huzal vezéreléssel is rendelkezett.

5 éven át az összes szovjet tengeralattjárót nagy valószínűséggel le tudta küzdeni.
Ez az öt év volt az amcsi tengeralattjáró fegyverzet hidegháborús csúcspontja.

*Az Otto-II üzemanyagot Dr. Otto Reitlinger vezetésével fejlesztették ki a Maryland államban.


1976-ban indult az SSN-688 Los Angeles sorozat (39db Flight-I,II hajó) ami meghatározta a US NAVY-t a hidegháború végéig.

2018_07_15_18_05_24_Window.jpg


A tervezés két lefontosabb szempontja a sebesség növelése 34 csomóra (a szovjet torpedók képességének lenullázására) és a zajcsökkentés volt.
Az eddig alkalmazott gépészet leszigetelése a hajótesttől, és a speciális propelleren kívül, a gépészet összes mozgó alkatrészét elképesztően kis toleranciával gyártották le, így az alapzaj 125dB-re csökkent.

Az új típushoz új torpedó verzió érkezett.

Mk48mod.3 TELCON (TELECOmmunicatioN)

crew_member_services_a_Mark_48_torpedo_aboard_the_nuclear_powered_attack_submarine_Oklahoma_City_SSN_723.jpg


Ez a változat megegyezet az alap Mk48mod.1-el (Mk48mod.2 ugye nem került rendszeresítésre), viszont a 688-as digitális tűzvezető rendszerével együttműködve lehetővé tette a tűzvezető tiszt számára a hajó szonárján kívül a torpedó szonárjána által alkotott kép megjelenítését is, így a huzalon történő távirányítás szakaszában javította a rávezetés sikerességét. (Track via Torpedo)

A következő évben azonban a szovjetek rendszerbe állították a US NAVY nemezisét, amivel az nem tudott a hidegháború végéig mit kezdeni...
 
M

molnibalage

Guest
Egyfázisú folyékony üzemanyag, oxigén nem kellett az égéséhez.
Maga az Otto-II üzemanyag az Mk48 képességének a titka.
A kipufogó gázokat simán kieresztették.
Extrém nagy nyomáson ment az égés és a dugttyú kilépési nyomása is magas? Az Otto-II mennyire titkos cucc?
 
M

molnibalage

Guest
A következő évben azonban a szovjetek rendszerbe állították a US NAVY nemezisét, amivel az nem tudott a hidegháború végéig mit kezdeni...
Az Akulát?
A topredók és hajók sebeességkorlátai alapján nekem úgy tűnik, hogy a tengók gyorsulása igen jó, mert te folyamatosan a csúcsebesség és torpedó sebességkülönbségét adod meg max célsebességnek valamiféle átlagos távolságot feltételezve.

A SAM-hez képest ez nem manőverezési / célkövetési korlát, hanem afféle HMZ korlátnak tűnik, ha jól értem, kicsit inverzen gondolkozva. Mi lehet a forduló sugara egy torpnak?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
1976-ban indult az SSN-688 Los Angeles sorozat (39db Flight-I,II hajó) ami meghatározta a US NAVY-t a hidegháború végéig.

2018_07_15_18_05_24_Window.jpg


A tervezés két lefontosabb szempontja a sebesség növelése 34 csomóra (a szovjet torpedók képességének lenullázására) és a zajcsökkentés volt.
Az eddig alkalmazott gépészet leszigetelése a hajótesttől, és a speciális propelleren kívül, a gépészet összes mozgó alkatrészét elképesztően kis toleranciával gyártották le, így az alapzaj 125dB-re csökkent.

Az új típushoz új torpedó verzió érkezett.

Mk48mod.3 TELCON (TELECOmmunicatioN)

crew_member_services_a_Mark_48_torpedo_aboard_the_nuclear_powered_attack_submarine_Oklahoma_City_SSN_723.jpg


Ez a változat megegyezet az alap Mk48mod.1-el (Mk48mod.2 ugye nem került rendszeresítésre), viszont a 688-as digitális tűzvezető rendszerével együttműködve lehetővé tette a tűzvezető tiszt számára a hajó szonárján kívül a torpedó szonárjána által alkotott kép megjelenítését is, így a huzalon történő távirányítás szakaszában javította a rávezetés sikerességét. (Track via Torpedo)

A következő évben azonban a szovjetek rendszerbe állították a US NAVY nemezisét, amivel az nem tudott a hidegháború végéig mit kezdeni...

A hetvenes évek végén a Szovjetunió párhuzamosan két egymástól külömböző koncepció alapján készült tengeralattjárót, és egy új torpedót is rendszeresített.

John Walker kémkedése után a szovjetek számára világossá vált, hogy az összes zajos hajójukat a nyugatiak észrevétlenül követik.

Walker.jpg


A Pr671RTM Viktor-III sorozat 25 hajója felhanszálta a SSN-593 Treshernél 1961-ben alkalmazott módszert, ahol a gépészetet elszigetelték a hajótesttől, így a hajó alapzaja 145dB-re csökkent.

Victor_III_2.jpg


A US NAVY igazi nemezise azomban a Pr705 Alfa osztály mindössze 7 hajója lett.

15_Wko94_DG_K_64_Bow_View.jpg


Alapzaja 160dB, de 42 csomó sebessége gyakorlatilag lenullázta az Mk48mod.3 lehetőségét.
Egy tengeralattjáró csendessége alapvetően csak az első torpedó indításáig számít, utána mindkét fél átvált aktív szonárra, és onnantól már csak a hajó és torpedójának sebessége számít.
Az Alfa legyőzésére Amerikának egy 63 csomóval haladó torpedóra lett volna szüksége...

УСЭТ-80 (Универсальная Самонаводящаяся Электрическая Торпеда - univerzális önrávezető elektromos torpedó)
"Тамга"
изделие 2503 (2503-as gyártmány)

EmdAr.jpg


Az 1980-ban rendszeresített УСЭТ-80 a szovjet elektromos torpedók csúcsa, egyben a Szovjetunió utolsó torpedó típusa.
48 csomó sebessége lehetővé tette a 688-as megsemmisítését 18km-en, érzékelője 1km-en belül tudta a célt követni a huzalos rávezetés után.
 
M

molnibalage

Guest
John Walker kémkedése után a szovjetek számára világossá vált, hogy az összes zajos hajójukat a nyugatiak észrevétlenül követik.
Nem is értem, hogy miből gondolták, hogy nem. A saját hajók alapzajával nem voltak tisztában...?

A Pr671RTM Viktor-III sorozat 25 hajója felhanszálta a SSN-593 Treshernél 1961-ben alkalmazott módszert, ahol a gépészetet elszigetelték a hajótesttől, így a hajó alapzaja 145dB-re csökkent.
Azt meg nem értem, hogy ezt miért nem tudták korábban megoldani. Erős túlzással ez csak méret és építészet költsége.

Alapzaja 160dB, de 42 csomó sebessége gyakorlatilag lenullázta az Mk48mod.3 lehetőségét.
Egy tengeralattjáró csendessége alapvetően csak az első torpedó indításáig számít, utána mindkét fél átvált aktív szonárra, és onnantól már csak a hajó és torpedójának sebessége számít.
Ez tök jó, csak ha a világ végéről is hallanak, akkor olyan közelről kapod az elsőt, hogy hajadra kenheted a csúcssebességed. Arra fel is kell gyorsítani. A MiG-25 is képes M2.5+-re magasan. Semmit nem ér vele, ha az F-15 simán legyorsulja a légiharc jellemző magasságában. Esélye nem volt soha az F-15 ellen. Tudom, nem pontos analógia finoman szólva, de remélem lejön mire gondolok. Attól, hogy tud gyors lenni egy tengó, az édeskevés. A túléléshez elég. Az eredményes harchoz, hogy ő is öljön, arra nagyon nem.

Az Alfa legyőzésére Amerikának egy 63 csomóval haladó torpedóra lett volna szüksége...
Az angol Spearfish ezért született? A jenkik mai napig nem rendelkeznek ennyire gyorssal. Az hh vége és Akula kihalása miatt bele sem fogtak ebbe?
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 303
54 684
113
molnibalage

Nem értek a témához, de szerintem ezek nem vadászgépek. 20 km-en belülről szerintem 100%-ban hallják egymást az atom tengeralattjárók.
A hang a vízben nagyon messzire terjed és közben nem veszít annyit az erejéből, mint a levegő esetén.
A szonárok meg brutál nagyok és sztem ahogy fejlődtek a számítógépek nagyságrendekkel nőtt az érzékenységük. (Elsősorban a jel/zaj szűrés)
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Nem is értem, hogy miből gondolták, hogy nem. A saját hajók alapzajával nem voltak tisztában...?


Azt meg nem értem, hogy ezt miért nem tudták korábban megoldani. Erős túlzással ez csak méret és építészet költsége.


Ez tök jó, csak ha a világ végéről is hallanak, akkor olyan közelről kapod az elsőt, hogy hajadra kenheted a csúcssebességed. Arra fel is kell gyorsítani. A MiG-25 is képes M2.5+-re magasan. Semmit nem ér vele, ha az F-15 simán legyorsulja a légiharc jellemző magasságában. Esélye nem volt soha az F-15 ellen. Tudom, nem pontos analógia finoman szólva, de remélem lejön mire gondolok. Attól, hogy tud gyors lenni egy tengó, az édeskevés. A túléléshez elég. Az eredményes harchoz, hogy ő is öljön, arra nagyon nem.


Az angol Spearfish ezért született? A jenkik mai napig nem rendelkeznek ennyire gyorssal. Az hh vége és Akula kihalása miatt bele sem fogtak ebbe?
Az Alfa korántsem az a sikertörténet,mint hirlik.Eredetileg a olaris rakétahordozók ellen szánták,ccsak mire hadrendbe állt,megszünt a szerepe.Sősem lettek megbizható hajók,és rohadt drágák voltak.Spearfish viszont ellenük (is)készült
http://modernwartech.blog.hu/tags/Alfa_osztály
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
M

molnibalage

Guest
molnibalage

Nem értek a témához, de szerintem ezek nem vadászgépek. 20 km-en belülről szerintem 100%-ban hallják egymást az atom tengeralattjárók.
A hang a vízben nagyon messzire terjed és közben nem veszít annyit az erejéből, mint a levegő esetén.
A szonárok meg brutál nagyok és sztem ahogy fejlődtek a számítógépek nagyságrendekkel nőtt az érzékenységük. (Elsősorban a jel/zaj szűrés)
Én meg igencsak kételkedek a távolságban és %-ban is. Hpaps linkelt erről jó doksifilmet. Vagy csak privátban mondta meg a címét? Emlékszik a fene.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 208
76 696
113
Azt meg nem értem, hogy ezt miért nem tudták korábban megoldani. Erős túlzással ez csak méret és építészet költsége.


Ez tök jó, csak ha a világ végéről is hallanak, akkor olyan közelről kapod az elsőt, hogy hajadra kenheted a csúcssebességed. Arra fel is kell gyorsítani. A MiG-25 is képes M2.5+-re magasan. Semmit nem ér vele, ha az F-15 simán legyorsulja a légiharc jellemző magasságában. Esélye nem volt soha az F-15 ellen. Tudom, nem pontos analógia finoman szólva, de remélem lejön mire gondolok. Attól, hogy tud gyors lenni egy tengó, az édeskevés. A túléléshez elég. Az eredményes harchoz, hogy ő is öljön, arra nagyon nem.

Szerintem azért nem oldották meg előbb mert nekik nem volt az jó akkor,hogy a világ legjobb tengeralattjárójából van kevés,nekik akkor arra volt szükségük,hogy egy modern jó tengeralattjáróból legyen megfelelő mennyiség.Hiába van neked a világ legjobb valamijéből 10 darab,ha egyszerre 15 helyen lenne rájuk szükség akkor vesztettél.Jó példa erre a II.vh.A a Panther 1000x jobb tank volt mint bármelyik T-34 csak épp Pantherből gyártottak 5-6000 darabot a T-34-ből meg 80.000-et,így nem lehet nyerni(igen tudom,hogy ez ennél bonyolultabb de az alapproblémát jól szemlélteti).

A másik kérdéssel kapcsolatban pedig szerintem rosszul látod.Ha elfogadjuk,hogy egy amerikai tengeralattjáró,hogy az halkabb és jobbak az érzékelői és az feltételezzük,hogy100km-ről(azért 100 mert jól érzékelteti az arányokat és egyszerű számolni) hallja az orsz tengeralattjárót,viszont az orosz hajó az amerikait csak 50km-ről érzékeli akkor azt kapjuk,hogy mind a két hajó hallani fogja a másikat bőven a torpedóindítási távolságon kívülről.
Egész egyszerűen a torpedók kis hatótávolsága a szűk keresztmetszet.