PAK-DA (Tupoljev, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
Lasd szu 27 leszarmazottak /ennyit a kemenysegrol / elobb gondolkozz vagy azthiszed ott nem volt szinte teljesen uj sarkanytervezes
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 726
80 534
113
Ez kb. úgy mukodik, ahogy leírtad, de a koncepciotol- a prototípus megépítéséig eltelik kb. 13 év(min.). 2007-ben kezdték a Pak-Da tervezését. 2011-ben megépítették az alapkoncepcios makettot, azt letesztelték. Sok értékes informácit gyujtottek . és elárulom, hogy kissé áttervezik a Pak-Da-t . Tehát már eltelt 6 év. Jovore kezdik a kutato-fejleszto munkákat a géphez. Mire a proto megépul 2020. Mikor lesz szériába? Szerintem 2023-2025.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Nekem amúgy furcsa, hogy nem azt a hajtóművet akarják bele tenni, mint a PAK-FA-ba.
A fejlesztési költségek és a logisztika szempontjából is ideális lenne a PAK-FA-ból átvenni a hajtóműveket. (szerintem)
A gép burkolatánál szintén átvehetnék a PAK-FA-nál alkalmazottat.
De tovább megyek talán még a repülés irányító rendszert és a radart is. Meg még pár apróságot.
Így nem csak a fejlesztési költségeken lehetne sokat spórolni szerintem, de még gyorsan is haladnának. A gyártást szintén megkönnyítené egy már alkalmazott technika.

boki

A berakott képen a koncepció tetszik, csak nem értem, hogy miért van neki két olyan hajtómű gondolája, mint az utasszállító gépeknek? Vagy az a szárnyak tövénél nem az?
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
Ki beszelt a proto megepiteserol a sarkany megtervezesebe kotott bele hagtompito /en se proto epitest se teszteketse tesztek veget nem irtam csak hogy a SARKANY tervezesi fazisa nem nagy valami a mai vilagban/ ido tekinteteben plane ha a meglevo rendszerekbol dolgoznak /es kesobb termeszetesen a proton majd ezeket becsiszoljak es atszabjak.../
Ne akarjatok olyat beletenni az irasomba amit nem irtam csak mert en vagyok szittya 88...
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 726
80 534
113
fip
Tesztelték ezt a megoldást (szubszonikus változat), de az eredmények alapján ez az elrendezodés nem lesz a végso fázisban.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Amúgy találtam egy iszonyatosan jó rajzot PAK-DA témában. Egyetlen egy baj van vele, mégpedig az, hogy nem fog megvalósulni:
pakda.jpg
 

Kuruc71

Member
2010. április 20.
829
7
18
Olvasva az itteni jolertesult hozzaszolasokat szerinem az orosz elharitast a szivbaj kerulgeti hogy mennyi ugynok lehet mar most beepulve a projektbe.

:)
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 478
14 750
113
Kuruc Testvér.....
J-ügynök szerint a PAK-DA tervezésében részt vevő 27 mérnök közül 26 ügynök. A maradék egy meg nem ért hozzá. Rá bízták az alternatíva, a PAK-NYET tervezését........
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
2 960
5 887
113
Ezen a fantáziarajzon elég kicsinek néz ki. Ilyen méretben meg ott a Szu-34 a ruszkiknak.
Valahogy megint olyan érzésem van, hogy felesleges kacatokra verik el a pénz, holott lenne mit fejleszteni légen, vízen és szárazföldön egyaránt.
 

Kuruc71

Member
2010. április 20.
829
7
18
Kuruc Testvér.....
J-ügynök szerint a PAK-DA tervezésében részt vevő 27 mérnök közül 26 ügynök. A maradék egy meg nem ért hozzá. Rá bízták az alternatíva, a PAK-NYET tervezését........

En meg ugy tudom hogy az elso kiserletek utan megvaltoztattak a projekt, repulogepmnevet PAK_DA rol PUK-DA

Eto somaljot bugyet ocheny bolsoj PUK ! DA konyesna !

:)
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 185
13 453
113
Úgy tudom, hogy a variaszárnyú gépek kimentek a divatból...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Szerintem a PAK-DA jóval nagyobb gép lesz, mint az amit most a képen beraktam (PAK-DA néven szerepelt amikor rátaláltam), viszont egy ehhez hasonló géppel ki lehetne váltani a Szu-22,24,34-eseket, ebben a sorrendben.
Lopakodó valószínűleg nem lenne a gép a variaszárny miatt, de csökkentett észlelhetőségű lehetne.
Ha a kép arányos akkor szélesebb a rajzon szereplő gép, mint a Szu-34, ez az üzemanyag és a belső fegyvertér miatt fontos lehet.
Biztos lennének hozzá külső függesztési pontok is.

Mackensen

"Úgy tudom, hogy a variaszárnyú gépek kimentek a divatból..."

Jól tudod.
Viszont nem csak a "lopakodó" kialakítás tud védelmet nyújtani egy gépnek hanem a repülési karaktere is. A variaszárnynak szerintem akkor van értelme ha alacsonyan és gyorsan akarsz repülni. Szerintem nagyon nehéz lehet eltalálni egy olyan gépet, ami alacsony észlelhetőségű, jó zavarórendszerekkel bír és még mondjuk Mach 1.5-el repeszt 20-30 méter magasan. (Persze ilyenkor csak a belső fegyvertérben visz fegyvert)
Ez a felállás szerintem tökéletes lenne a csapásméréshez.
 
M

molnibalage

Guest
A variaszárnynak szerintem akkor van értelme ha alacsonyan és gyorsan akarsz repülni.

Nem, akkor sincs, ha nincs belső fegyverttér. Alacsonyan egyszerűen nem tudnak a mai gépek gazdaságosan és gyorsan repülni, mert ahhoz tolóerő kell. Sok. Az F-111F is 1/3 tüzelőanyaggal és 0 fegyverrel és függesztőével földközelben éppenhogy hangsebességet képes volt átlépni. Az F-15E még ennyire sem képes.

Szerintem nagyon nehéz lehet eltalálni egy olyan gépet, ami alacsony észlelhetőségű, jó zavarórendszerekkel bír és még mondjuk Mach 1.5-el repeszt 20-30 méter magasan.

Ilyen gép nincs és belátható időn belül nem is lesz. Még, ha lenne is, akkor is megkérdőjelehezhető a valódi haszna, az ár/érték aránya meg végképp.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 185
13 453
113
Szerintem ennek a rajznak semmi köze az esetleges PAK-DA tervekhez. Inkább egy lelkes amatőr jól megrajzolt álma.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Szerintem azért két hasonló gép közül, hasonló feltételek mellet a nagy nyilazási szögű varriaszárnyú gyorsabban tud repülni, mint egy "kompromisszumos" szárnynyilazású hagyományos "merev szárnyas"

A másik az, hogy valóban nincs most ilyen gép, és biztos, hogy egy ilyen új gép nagyon drága lenne.
Haszna pedig csak egy komoly konvencionális háborúban lenne, pár turbános szétkapásához nem kell ilyen gépezet.
De szerintem az ötlet maga nem rossz.

(Ha bele gondolsz igazából egy B-2-nek is csak speciális esetekben van értelme, mégis szeretnének egy B-3-ast, az oroszok meg egy PAK-DA-t.)