1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Tupoljev Tu-95 "Bear"

Diskurzus a(z) 'Stratégiai/taktikai bombázó repülőgépek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ezzel csak az a baj, hogy a 37-es gyártmány, vagyis az RDSz-37 és az RDSz-27 a Tu-16-osok fegyverzete volt, az első 37-est is egy Tu-16-os oldotta, az általad linkelt napon.



    Én már ott tartok, hogy ha volt sorozatgyártott termonukleáris bombatípus (márpedig valaminek kellett lennie, csak a darabszám a kérdés), akkor az az RDSz-6Sz alapján készült.
    Na nem mintha a 37-es gyártmányt ne tudták volna hordozni.
    Ez utóbbira csak közvetve utal az, hogy a Tu-95 és M-4/3M gyakorló bombatípusa a Tu-16-oshoz (és mellesleg az Il-28-ashoz hasonlóan) az IAB-3000 volt.
    Ez pedig a 3 tonnás 37-es gyártmányt imitálhatta.
     
    fip7 likes this.
  2. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

  3. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Hát ezek szerint mégiscsak tud...
    [​IMG]
     
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Alapvetően a Tu-95-ös család (1955-től napjainkig) 20t tonnányi bombafegyverzettel bír, nagy általánosságban, de a jelenleg szolgálatban levő Tu-95MSz-hez nincs bombafegyverzet. Én így értem.
     
  5. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Jó kis könyv, 650 oldalon az Orosz nukleáris fegyveriparról, termékeiről, és történelméről...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    :cool:
     
    gacsat, fip7 and molnibalage like this.
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Már javában tesztelik az új hajtóműveket és légcsavarokat a Tu-95MSz gépekhez.
    A jelenlegi NK-12MP továbbfejlesztésével létrejött NK-12MPM tengelyteljesítménye már a 18500(!) lóerőnél jár.
    Az alábbi cikkben az adatok tévesek, nem 13600hp-ra, hanem 13600kW-ra tornázták fel a teljesítményt.

    https://www.janes.com/article/88389/russia-re-engines-tu-95ms
     
    fip7 and fishbed like this.
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Erősen szuggerálva a képeket, úgy vélem, megvan az új légcsavar, illetve hajtómű teszt platformja is, amely már jóideje rójja köreit Zsukovszkijban. Ez a 317-es gép.
    A nevezett új, AV-60T légcsavarok esetében sajnos nem beszélhetünk semmiféle látványos átalakulásról, izgalmas aerodinamikai formáról.
    A 317-es gép légcsavarjai kissé nagyobb húrhosszal, de szerintem kicsivel visszavágott átmérővel és ehhez enyhén lekerekített lapátvégekkel bírnak.
    Íme egy Tu-95MSz/NK-12MP/AV-60K:

    [​IMG]

    És az új Tu-95MSzM/NK-12MPM/AV-60T:

    [​IMG]

    Aztán az is lehet, hogy ezt az ötvenes éveket idéző légcsavarfejlesztést félreértem és ez itt egy full-kompozit újragondolás, változatlan átmérő mellett.
    Ami miatt kicsit szkeptikus vagyok ezen a téren, az a teljesítmény emelkedése. Ha nagyon nem volt pénz belenyúlni a turbina aerodinamikájába, akkor a fent említett teljesítmény emelést (csak a különbség 2500 lóerő!) egy ilyen ódon, egy forgórészes ősgázturbinán jóformán a fordulatszám feljebb hangolásával érik el. Ez esetben a reduktort kell hozzáigazítani a korábbi légcsavar fordulatszám megtartásához.
    Viszont, ha repülési sebességet is növelni akarjuk, akkor - mivel a légcsavarok menetemelkedésén tovább növelni már nem tudunk - így azok felületét (húrhosszát) és üzemi fordulatszámát kell emelni (ekkor a légcsavaráttétel maradhat a korábbi, hiszen a turbina fordulatszám is emelkedett), a légcsavarok átmérőjét viszont így redukálni muszáj.
    Ma ezt már a lapátok komplex nyilazásával, mindenféle kompozit, szabja formák évekig tartó dizájnolásával, 6-8 lapátos légcsavaragyak megalkotásával érik el.
    A JSC Kuznyecov nem arról híres, hogy ott a közelmúltig bármiféle érdemi kultúrmunka folyt volna, ahogy gondolom, a légcsavarbeszállító Aeroszil-nél sem.
    Szóval egyszerűen fogták és a légcsavarokat némi "profilkövérítés" után visszanyesegették, hadd forogjanak csak gyorsabban.
    És azt is gyanítom, hogy az egész tudományos munka a régi szovjet, hetvenes-nyolcvanas évekbeli NK-16-os és NK-62-es elvetélt prototípusok elővételei. Ez az, amit gyorsan tudnak némi állami invesztíció után prezentálni.

    De ez utóbbi esetben is félő, hogy a Medve brummogásáért legfőképp felelős légcsavarpárok beígért 50%-al redukált vibrációs szintje a lényegből vesz el :)
     
    borisz, gacsat, Python and 2 others like this.
  8. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az a 2500 lóerő az 2500kW, 3400 lóerő. Bocs.
    Szóval, ha van egy több, mint 15000 lóerős légcsavaros gázturbinám, amiből lesz egy 18500 lóerőre húzott verzió, ott a vezérlés annyit tesz, hogy ha a pilóta eddig 100%-os fordulatszámon szállt fel, majd most elég lesz a 80-85 is, de a nagyobb légellenállású külső függesztmények miatt most közel 23%-al több áll rendelkezésre. Ekkor viszont "kiforgatjuk" a légcsavarvégeket a hangsebesség alatti rezsimből. Ezt elkerülendő, csökkentjük az átmérőt, de az össz-felületet megtartva, növeljük a húrhosszt. Ezzel rontjuk a lapátok oldalviszonyát, de a csökkentett lapátkarcsúság egyértelműen a nagyobb légcsavar (állás)szögeknek és fordulatszámnak kedvez. Az is megfigyelhető, hogy az új légcsavaroknál a húrhosszcsökkenés csak egészen a lapátvégekhez közel kezdődik el.
     
    borisz, gacsat, Python and 3 others like this.
  9. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Úgy néz ki, azért szól ez is:

     
    gacsat and fishbed like this.
  10. papajoe

    papajoe Well-Known Member


    A légcsavar állás szöge mit jelent?
    A tollakat lehet a saját tengelyük mentén forgatni,hogy nagyobbat "harapjon" a levegőből?
     
    borisz likes this.
  11. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Igen.
     
  12. beta

    beta Well-Known Member

    Amikor közeledett a Tu-95, akkor a hangjának olyan 2 vh-s fílingje volt :) Lehet a légcsavarok.
     
  13. emel

    emel Well-Known Member

    Meg maga a turbina és a légcsavarok közti fordulatszám-redukciós áttételházak ... ;)
     

Ezen oldal megosztása