1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Tupoljev Tu-95 "Bear"

Diskurzus a(z) 'Stratégiai/taktikai bombázó repülőgépek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ezzel csak az a baj, hogy a 37-es gyártmány, vagyis az RDSz-37 és az RDSz-27 a Tu-16-osok fegyverzete volt, az első 37-est is egy Tu-16-os oldotta, az általad linkelt napon.



    Én már ott tartok, hogy ha volt sorozatgyártott termonukleáris bombatípus (márpedig valaminek kellett lennie, csak a darabszám a kérdés), akkor az az RDSz-6Sz alapján készült.
    Na nem mintha a 37-es gyártmányt ne tudták volna hordozni.
    Ez utóbbira csak közvetve utal az, hogy a Tu-95 és M-4/3M gyakorló bombatípusa a Tu-16-oshoz (és mellesleg az Il-28-ashoz hasonlóan) az IAB-3000 volt.
    Ez pedig a 3 tonnás 37-es gyártmányt imitálhatta.
     
    fip7 likes this.
  2. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

  3. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Hát ezek szerint mégiscsak tud...
    [​IMG]
     
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Alapvetően a Tu-95-ös család (1955-től napjainkig) 20t tonnányi bombafegyverzettel bír, nagy általánosságban, de a jelenleg szolgálatban levő Tu-95MSz-hez nincs bombafegyverzet. Én így értem.
     
  5. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Jó kis könyv, 650 oldalon az Orosz nukleáris fegyveriparról, termékeiről, és történelméről...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    :cool:
     
    gacsat, fip7 and molnibalage like this.
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Már javában tesztelik az új hajtóműveket és légcsavarokat a Tu-95MSz gépekhez.
    A jelenlegi NK-12MP továbbfejlesztésével létrejött NK-12MPM tengelyteljesítménye már a 18500(!) lóerőnél jár.
    Az alábbi cikkben az adatok tévesek, nem 13600hp-ra, hanem 13600kW-ra tornázták fel a teljesítményt.

    https://www.janes.com/article/88389/russia-re-engines-tu-95ms
     
    fip7 and fishbed like this.
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Erősen szuggerálva a képeket, úgy vélem, megvan az új légcsavar, illetve hajtómű teszt platformja is, amely már jóideje rójja köreit Zsukovszkijban. Ez a 317-es gép.
    A nevezett új, AV-60T légcsavarok esetében sajnos nem beszélhetünk semmiféle látványos átalakulásról, izgalmas aerodinamikai formáról.
    A 317-es gép légcsavarjai kissé nagyobb húrhosszal, de szerintem kicsivel visszavágott átmérővel és ehhez enyhén lekerekített lapátvégekkel bírnak.
    Íme egy Tu-95MSz/NK-12MP/AV-60K:

    [​IMG]

    És az új Tu-95MSzM/NK-12MPM/AV-60T:

    [​IMG]

    Aztán az is lehet, hogy ezt az ötvenes éveket idéző légcsavarfejlesztést félreértem és ez itt egy full-kompozit újragondolás, változatlan átmérő mellett.
    Ami miatt kicsit szkeptikus vagyok ezen a téren, az a teljesítmény emelkedése. Ha nagyon nem volt pénz belenyúlni a turbina aerodinamikájába, akkor a fent említett teljesítmény emelést (csak a különbség 2500 lóerő!) egy ilyen ódon, egy forgórészes ősgázturbinán jóformán a fordulatszám feljebb hangolásával érik el. Ez esetben a reduktort kell hozzáigazítani a korábbi légcsavar fordulatszám megtartásához.
    Viszont, ha repülési sebességet is növelni akarjuk, akkor - mivel a légcsavarok menetemelkedésén tovább növelni már nem tudunk - így azok felületét (húrhosszát) és üzemi fordulatszámát kell emelni (ekkor a légcsavaráttétel maradhat a korábbi, hiszen a turbina fordulatszám is emelkedett), a légcsavarok átmérőjét viszont így redukálni muszáj.
    Ma ezt már a lapátok komplex nyilazásával, mindenféle kompozit, szabja formák évekig tartó dizájnolásával, 6-8 lapátos légcsavaragyak megalkotásával érik el.
    A JSC Kuznyecov nem arról híres, hogy ott a közelmúltig bármiféle érdemi kultúrmunka folyt volna, ahogy gondolom, a légcsavarbeszállító Aeroszil-nél sem.
    Szóval egyszerűen fogták és a légcsavarokat némi "profilkövérítés" után visszanyesegették, hadd forogjanak csak gyorsabban.
    És azt is gyanítom, hogy az egész tudományos munka a régi szovjet, hetvenes-nyolcvanas évekbeli NK-16-os és NK-62-es elvetélt prototípusok elővételei. Ez az, amit gyorsan tudnak némi állami invesztíció után prezentálni.

    De ez utóbbi esetben is félő, hogy a Medve brummogásáért legfőképp felelős légcsavarpárok beígért 50%-al redukált vibrációs szintje a lényegből vesz el :)
     
    endre, borisz, gacsat and 3 others like this.
  8. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az a 2500 lóerő az 2500kW, 3400 lóerő. Bocs.
    Szóval, ha van egy több, mint 15000 lóerős légcsavaros gázturbinám, amiből lesz egy 18500 lóerőre húzott verzió, ott a vezérlés annyit tesz, hogy ha a pilóta eddig 100%-os fordulatszámon szállt fel, majd most elég lesz a 80-85 is, de a nagyobb légellenállású külső függesztmények miatt most közel 23%-al több áll rendelkezésre. Ekkor viszont "kiforgatjuk" a légcsavarvégeket a hangsebesség alatti rezsimből. Ezt elkerülendő, csökkentjük az átmérőt, de az össz-felületet megtartva, növeljük a húrhosszt. Ezzel rontjuk a lapátok oldalviszonyát, de a csökkentett lapátkarcsúság egyértelműen a nagyobb légcsavar (állás)szögeknek és fordulatszámnak kedvez. Az is megfigyelhető, hogy az új légcsavaroknál a húrhosszcsökkenés csak egészen a lapátvégekhez közel kezdődik el.
     
    endre, borisz, gacsat and 4 others like this.
  9. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Úgy néz ki, azért szól ez is:

     
    gacsat and fishbed like this.
  10. papajoe

    papajoe Well-Known Member


    A légcsavar állás szöge mit jelent?
    A tollakat lehet a saját tengelyük mentén forgatni,hogy nagyobbat "harapjon" a levegőből?
     
    borisz likes this.
  11. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Igen.
     
  12. beta

    beta Well-Known Member

    Amikor közeledett a Tu-95, akkor a hangjának olyan 2 vh-s fílingje volt :) Lehet a légcsavarok.
     
    gacsat likes this.
  13. emel

    emel Well-Known Member

    Meg maga a turbina és a légcsavarok közti fordulatszám-redukciós áttételházak ... ;)
     
  14. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Tu-95-ös eredeti, nem utántölthető bombázóváltozata, lés két darab FAB-9000M54-es, meg a rajta üldögélő szovjet technikusok:

    [​IMG]
     
    therob, fip7, Python and 3 others like this.
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ezt mire tervezték használni?
     
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    USA északi ipari központjai ellen volt egy elképzelés. Több konkrétumról nem tudok. Ezt is a Mjasziscsev bombázókról szóló visszaemlékezéseknél olvastam, mivel végül azok lettek a fő hordozói ennek a bombatípusnak.
     
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Tekintve a buta bombázás pontosságát, a NORAD légvédelmét és az orosz kapacitást a terv elég illuzórikus volt szerintem.
     
  18. dudi

    dudi Well-Known Member

    Úgy voltak vele,hogy amelyik bombázó átjut az nagyot pukkantson.
     
    borisz likes this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Majd lehet, hogy az egyik fórum kommentből tényleg csak tájékoztató adat lesz, hogy mire jó. A bombák pusztító ereje nagyon nem a tömeggel lineárisan nő.

    Ezzel lehet számolgatni.
    https://forum.htka.hu/threads/Összefoglaló-a-légi-harcászatról-és-légvédelmi-eszközökről.387/page-101#post-573729

    Egy 500x500 méteresnél kisebb célban kárt okozni kb. a reménytelen kategória volt akkor. A sokkal fejlettebb F-16 gépek a Sivatagi Vihar alatt 15k lábról bombázak valami 200-300 lábas méteres (60-100 méteres) CEP-pel. Akkor el lehet képzelni, hogy 10 km felett mire képes egy bombázó. Úgy, hogy kis magasságon ez szórás 20 méteres sem volt.

    És egy bombázó egy bombát vitt volna. Gondolom én.
    Ha van kb. 6 tonna robbanóanyag, az is kb. 80 méterig okoz csak 5 PSI túlnyomást. Ha a cél közepéhez képest 250 méterre is landolhat, akkor ez elég vékony...
     
  20. dudi

    dudi Well-Known Member

    Túlgondoltad.Városokat akartak ők ezzel eltalálni.Ez ebben a formában a terror eszköze.
     

Ezen oldal megosztása