1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

TVC pro és kontra

Diskurzus a(z) 'Hajtóművek' témában - rappali által indítva @ 2016. május 29..

  1. rappali

    rappali New Member

    Mi az a TVC? Rosszabb, mint az UB-blokk? ;)
     
  2. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Neeem, dehogy! :D
    Komolyra fordítva, a TVC-nek van éppen előnye, ezt senki nem is vitatta és csak az "ár-érték" arányról ment a csörte. Az UB-blokk viszont tényleg nettó ökörség lenne egy 5. generációs alacsony észlelhetőségű gépen.
     
  3. zotyek78

    zotyek78 Well-Known Member

    @Wolfram
    <i>"Komolyra fordítva, a TVC-nek van éppen előnye, ezt senki nem is vitatta és csak az "ár-érték" arányról ment a csörte."</i>

    Én épp pont az ellenkezőjét szűrtem le... Pont az jött le a vitából, hogy hiába gondolja úgy az egyik tábor, hogy rossz az ár-érték aránya, ha az oroszok, akik azért eléggé filléreskednek, hogy mit rakjanak a gépeikbe, mégiscsak belerakják, úgyhogy ezzel a részével nem nagyon lehet baj.
    Viszont pont ue. a tábor azt is hangoztatta, hogy gyakorlatilag pont harci körülmények között használhatatlan. (Ki is kapcsol, stb.) Max. arra jó, hogy alacsony sebességnél szószerint körbe röhögjön pl. egy Cessna-t. :) (Én a magam részéről passzolom, hogy ez valóban így van-e... Azokután, hogy az oroszok továbbra is nyomatják.)
     
  4. wolfram

    wolfram Well-Known Member


    Lehet, hogy nem jól fogalmaztam. A tényleges beépítési és karbantartási költségről és az ezért kapott képesség hasznának mértékéről is ment a vita.
    Egyébként gyakorlatilag csak a kis sebességű gépágyús "légiközelharc" esetén van értelme (de manapság már ilyen szituba egyetlen komolyabb ország légiereje sem menne bele), illetve akkor, ha a gép átesne valami miatt, mert TVC-vel könnyebb kihozni az átesésből. Ja, meg a legfontosabb, hogy a légibemutatós fun factoron nagyot dob. Én egyébként pont ezért is örültem, hogy a PAK-FA is megkapta, na meg hogy az F-22 nyert az F-23-mal szemben anno, mert az utóbbi elég unalmas show-kat tolna most a Raptorhoz képest.
     
  5. dudi

    dudi Well-Known Member

    Mi a helyzet a nagy magasságú manőverekkel???
     
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ezt is leírtam már. A TVC felhajtóerő komponense tized G-ben mérhető. A magassággal a tolóerő is csökken...
     
  7. blaze

    blaze Active Member

    Az is le lett írva, hogy a magas szubszonikus illetve transszonikus tartományban a Raptor pilóták véleménye szerint a TVC használata inkább rontotta a gép manőverezőképességét, mert a sebesség túl hamar elkopott. 1) Nagy magasságban kicsi a tolóerő, ahogy molni írta. 2) Nagy magasságban senki nem repül lassan, aki lassan repül azt már vagy lelőtték vagy le fogják lőni.
     
  8. dudi

    dudi Well-Known Member

    Mi a helyzet a szuperszonikus tartománnyal?
     
  9. emel

    emel Well-Known Member

    Szuperszonikus tartományban már semmi szükség a TVC-re, sőt, ilyen tartományban a sebességgel négyzetes arányban növekvő kormányhatásosság miatt a kormányok max kitérését is áttétel-szabályzó rendszerrel kell korlátozni (a MiG-21nél is pl. szuperszonikus tartományban a stabilizátor kitérése a max-hoz képest felére csökkent, és csak nagy magasságban - ami ma már nem számít harcászati magasságnak - kezdett ismét növekedni a max kitérés a ritkuló levegő miatt).
     
  10. blaze

    blaze Active Member

    Szuperszonikus tartományban az összes manőver szinte lendületből megy, az elérhető G tartományt a gép aerodinamikája illetve a pilóta tűrőképessége határozza meg. Korábban írta egyszer valaki, lehet, hogy pont te, hogy supercruise esetén lehet még jó a TVC, de szerintem pont hogy ilyenkor semmi értelme. M1.5 körül még nagy magasságban is olyan kicsi lesz az állásszög, hogy ez semennyire sem befolyásolja. A másik meg az, hogy ekkora sebességnél a gázsugár kitérítése valami minimális felhajtóerő növelés érdekében az őrültség kategória lenne mert kb. drasztikusan lassulna tőle a gép. A felhajtóerőt ott meg mindenki pont leszarja mert a gép röhögve tartja a magasságot vagy akár még emelkedik is gyorsulás közben ilyen sebességtartományban.
     
  11. amos

    amos Member

    Látom ismét egy kis TVC a topic:)

    Néztem ezt a videot:
    https://www.youtube.com/watch?v=V67JUJf2fes

    12. min-nél repül a Rafi, aztán a part 2 elején repül egy Su-30MKI:
    https://www.youtube.com/watch?v=4pcNFTPH3HE

    Biztosan a Rafale kisebb méretei is keltenek egy ilyen érzetet, de nekem úgy tűnik, h jóval dinamikusabban, kevesebb sebeségvesztéssel és sokkal gyorsabban repül, mint a vektoráló Szuhoj, mégcsak a forduóik ideje sem tér el jelentősen- szemre. a Szu-nál nagyon rámentek az egészen lassú szinte falevélként repkedő látványos elemekre, aminek tényleg semmi értelme harci körülmények között, mert teljesen kiszolgáltatott lesz a gép.

    Egyetértek h, gépágyús harcban ez nagyon jó lett volna, amikor 3 gen gépek gyakran kerültek bonyodalmas légiharcba úgy egymás ellen, h teljesen elkopott a sebességük és full utánégetéssel min sebességgel próbáltak a másik mögé férkőzni.
    Lehet ilyen jellegű szitura akartak már egy megfelelő választ adni, sikerült csak kicsit megkésett. Bár ha sikerül elég közel "lopakodni" valamivel...?
     
  12. blaze

    blaze Active Member

    Szerintem a TVC-t azért nyomatják az orosz gépeken mert más területen lemaradásban vannak, illetve mert az orosz doktrina alapvetően is favorizálta a manőverezőképességet sok esetben más képességgel szemben a nyugatihoz képest. Erre rengeteg gép példa van.
     
  13. emel

    emel Well-Known Member

    Már elnézést, de mi az, hogy "az orosz gépeken nyomatják a TVC-t"?! A Raptoron talán nincs TVC? Vagy ettől már az is orosz gép lett?!
     
  14. blaze

    blaze Active Member

    Az, hogy az orosz gépeken jóval nagyobb arányban van TVC, mint a nyugatiakon. Nézz körbe a palettán, a nyugati gépeken a Raptoron kívül hol van még TVC? Nagyjából sehol. Ehhez képest az oroszoknál illetve indiaiaknál és stb. országokban meglévő különböző 27 variánsok nagy része TVC-vel szerelt.
     
  15. Capslock

    Capslock New Member

    The official website for the F-22 says that the TVC increases the aircraft's roll rate by 50%.
     
  16. emel

    emel Well-Known Member

    The official website for the F-22 says that the TVC increases the aircraft's roll rate by 50%.</blockquote>

    Yes, Sir. Csak a hsz.-em sajnos nem erről szólt. :)
     
  17. Capslock

    Capslock New Member

    The official website for the F-22 says that the TVC increases the aircraft's roll rate by 50%.</blockquote>

    Yes, Sir. Csak a hsz.-em sajnos nem erről szólt. :)</blockquote>

    Arra a bölcs kerdesre, hogy orosz gep lett-e az F-22, nem volt ertelme reagalni. Az F-22 kapcsan irtam. Leulhet, katona.
     
  18. blaze

    blaze Active Member

    Ez valami nagyon PR szagú adat.

    1) A sebességtől függően szinte biztosan változik az, hogy a TVC mennyire segíti a pörgést. Szerintem alacsony szubszonikus tartományban nagyon valószínűleg jobban, mint bárhol máshol.

    2) Már az F-15-nek is olyan rollrate-ja van ami bőven elég bármire ami kell, szerintem nagy eséllyel TVC nélkül is tudna a Raptor pörögni elég gyorsan. Ami esetenként probléma volt az a roll inertia, amikor a tehetetlenség miatt nem tudtál gyorsan irányt váltani, ez tipikusan olyan gépekre volt jellemző ahol a tömegeloszlás szar, pl. a P-38. Arról nem beszélve, hogy gyakorlatilag a rollrate az elérhető kitartott forduló szögsebességgel vagy az instant TR-el szemben igen igen másodlagos manőverezőképességi szempont, mert szinte minden 4 vagy 4+ gen gép hozza azt a szintet ami már jónak számít.
     
  19. emel

    emel Well-Known Member

    The official website for the F-22 says that the TVC increases the aircraft's roll rate by 50%.</blockquote>

    Yes, Sir. Csak a hsz.-em sajnos nem erről szólt. :)</blockquote>

    Arra a bölcs kerdesre, hogy orosz gep lett-e az F-22, nem volt ertelme reagalni. Az F-22 kapcsan irtam. Leulhet, katona.</blockquote>

    Akkor arra kérlek, olvasd el még egyszer amit írtam, mert még mindig nem erről szólt a szövegem. :)) Ennyire csak nem felejthettél el magyarul....
     
  20. fip7

    fip7 Well-Known Member

    A Szu-27 és a PAKFA más kialakításúak, mint a nyugati gépek. Széles és lapos konstrukciók.
    Gondolom én TVC-vel gyorsabban lehet orsózni, nagy állásszögeknél stabilabb a gép és vészhelyzetben könnyebben visszaszerezhető felette az irányítás. Szerintem ennyi elég indok nálunk a TVC-re.
     

Ezen oldal megosztása