Urbanisztika, építészet (múlt, jelen, jövő)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 466
23 989
113
Reménytelen. A mai motorizáció mellett nem bontasz le hidat és teszel a helyére egy kisebb (!) kapacitásút.
1 híd volt az egészben, a többi épület ami kinézetében pazar látványt nyújtana. A Duna parton lévők paloták lehetnének lakások a felső pár ezernek, de a többit is életre lehetne hívni, persze amiknél nem megoldható vagy idejét múlt szerepet töltene be azoknak új feladatot lehetne adni.
 
  • Tetszik
Reactions: tarzaan

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 611
14 582
113
1 híd volt az egészben, a többi épület ami kinézetében pazar látványt nyújtana. A Duna parton lévők paloták lehetnének lakások a felső pár ezernek, de a többit is életre lehetne hívni, persze amiknél nem megoldható vagy idejét múlt szerepet töltene be azoknak új feladatot lehetne adni.

Szállodák, mint eredetileg.
 
M

molnibalage

Guest
"Csak" átépíteni kell + az Erzsébetnéll amúgyis nagyon fontos lenne a forgalomcsökkentés, mert egy a város közepén áthaladó autópálya.
Ameddig az M0 nincs teljesen kész és a teljes elővárosi vasúti rendszer, addig az ötlet is nevetséges.
A hidat kisebbre átépíteni nem lehet és átalakítani. Ez kb. olyan lenne, mint menet közben egy gőzmozdonyból villanymozdonyt építeni. A Margit híd felújítása során is csak a BKV és villamos járhatott. A E. híd esetén ilyen nincs, a forgalom meg nem engedi meg, hogy lezárd.
 
  • Tetszik
Reactions: ogretankHU
M

molnibalage

Guest
Durva, hogy mennyire a város széle volt az akkor. Lényegében szinte a semmit kötötte össze akkor?

154864416_4004761062875401_4388709398675789814_o.jpg
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 944
19 231
113
Durva, hogy mennyire a város széle volt az akkor. Lényegében szinte a semmit kötötte össze akkor?

154864416_4004761062875401_4388709398675789814_o.jpg
Ilyen az infrastruktúra fejlesztés. Küldeném mindenkinek aki a paksi meg midenféle más hidak értelmét vitatja...
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 944
19 231
113
Akár, vagy ott van az Erzsébet híd, a mostani kommunista-minimalista stílusú helyett akár a régi vázát rá lehetne építeni. Nem vagyok statikus se építész, de laikusként azt mondom meg lehetne csinálni.
Nem kommunista minimalista a stílusa. Most is nagyon szép híd az Erzsébet híd. Őszintén szólva a szecesszió túltolását sem tartom kívánatosnak. Ha már régebbi építészeti stílus, akkor már Art-Deco kellene.
 
M

molnibalage

Guest
Akár, vagy ott van az Erzsébet híd, a mostani kommunista-minimalista stílusú helyett akár a régi vázát rá lehetne építeni. Nem vagyok statikus se építész, de laikusként azt mondom meg lehetne csinálni.
Ezt még értelmezni sem tudom. A régi híd kisebb volt. Sokkal. Vagy arra gondolsz, hogy díszítsék azonos módon? Inkább ne.
Azt is kérdéses, hogy a hídnak mennyi tartaléka van erre. Mert mióta tervezték, a gépjárművek átlag súlya "picit" megnőtt...
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 997
32 325
113
Ezt még értelmezni sem tudom. A régi híd kisebb volt. Sokkal. Vagy arra gondolsz, hogy díszítsék azonos módon? Inkább ne.

Szerintem sem, egyébként nem "kommunista stílusú" az Erzsébet-híd. Kölnben áll az eredetije.

Azt is kérdéses, hogy a hídnak mennyi tartaléka van erre. Mert mióta tervezték, a gépjárművek átlag súlya "picit" megnőtt...

Az átadáskor azért elég rendes próbaterhelést kapott.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem sem, egyébként nem "kommunista stílusú" az Erzsébet-híd. Kölnben áll az eredetije.



Az átadáskor azért elég rendes próbaterhelést kapott.
A próbaterhelés egy dolog. De az az igénybevétel, amit ma kap messze az eredeti terhelési szint felett lehet. Több és nehezebb jármű jár rajta.
 
  • Vicces
Reactions: ogretankHU

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 466
23 989
113
Ezt még értelmezni sem tudom. A régi híd kisebb volt. Sokkal. Vagy arra gondolsz, hogy díszítsék azonos módon? Inkább ne.
Azt is kérdéses, hogy a hídnak mennyi tartaléka van erre. Mert mióta tervezték, a gépjárművek átlag súlya "picit" megnőtt...
Igen arra gondolok, hogy díszítsék azonos módon.
Szerintem van benne tartalék. Terhelési próbán jó pár tonna csücsült rajta: (1db ikarus60 8t, a Ganz UV 20t)
Erzsebet_Hid_terhelesi_probaja_1964.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 978
13 992
113
A próbaterhelés egy dolog. De az az igénybevétel, amit ma kap messze az eredeti terhelési szint felett lehet. Több és nehezebb jármű jár rajta.
Ugye eredetileg villamos is közlekedett rajta.
1237px-Az_Erzs%C3%A9bet_h%C3%ADd_terhel%C3%A9spr%C3%B3b%C3%A1ja._Fortepan_4407.jpg

Villamos már nincs, max néhány kukásautó vagy csuklós busz jelenti a legnagyobb terhelésű járművet manapság. Bizonyára nőtt a forgalom, de egy hidat pont a maximum forgalomra terveznek. Az, meg, hogy az átlagautók tömege is nőtt, nem igazán mérvadó, mert még így is elmaradnak a buszok tehergépkocsik tömegétől. Manapság meg már monitorozzák az átmenő forgalmat az összes hídon, és ugye ott van a hídmester is aki folyamatosan ellenőrzi a szerkezeti elemeket.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and ogretankHU

ogretankHU

Well-Known Member
2019. december 21.
7 613
26 010
113
A próbaterhelés egy dolog. De az az igénybevétel, amit ma kap messze az eredeti terhelési szint felett lehet. Több és nehezebb jármű jár rajta.
Ettől azért sokkal alaposabb szoktál lenni !

 
M

molnibalage

Guest
Ugye eredetileg villamos is közlekedett rajta.
1237px-Az_Erzs%C3%A9bet_h%C3%ADd_terhel%C3%A9spr%C3%B3b%C3%A1ja._Fortepan_4407.jpg

Villamos már nincs, max néhány kukásautó vagy csuklós busz jelenti a legnagyobb terhelésű járművet manapság. Bizonyára nőtt a forgalom, de egy hidat pont a maximum forgalomra terveznek. Az, meg, hogy az átlagautók tömege is nőtt, nem igazán mérvadó, mert még így is elmaradnak a buszok tehergépkocsik tömegétől. Manapság meg már monitorozzák az átmenő forgalmat az összes hídon, és ugye ott van a hídmester is aki folyamatosan ellenőrzi a szerkezeti elemeket.
Nagyon más az, hogy egyszer megterhelték max. terheléssel vagy az, hogy a dinamikus terhelés milyen frekvenciával és amplitúdóval érkezik.

Amikor még szőlő volt a Gellérthegyen.

155502240_4160413573993354_858485330923173482_n.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: BJani
M

molnibalage

Guest
Lágymányos 1880 táján.

fortepan_82323.jpg


1937 táján.
fortepan_134149.jpg


952_epiteszforum-lagymanyos-a-dunatol-elhoditott-varosresz-i-3-40-2020-11-27-135749.jpg


1940 fentről.
fortepan_25072.jpg


Lágymányos 1980.

fortepan_174885.jpg


regenesma1880.jpg


Ennél többet talán Bp egyetlen része sem változott az elmúlt 30 vagy 70 év alatt. Főleg, hogy most a túloldali látvány is más lett 1990 óta...

 
  • Tetszik
Reactions: fulcrum11 and BJani