Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 466
23 986
113
The transmission and distribution or “T&D” system, then, includes everything between a generation plant and an end-use site. Along the way, some of the energy supplied by the generator is lost due to the resistance of the wires and equipment that the electricity passes through. Most of this energy is converted to heat.
te magad linkelted.... jav. írtad
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 338
54 921
113
Hazánkban a lakossági fogyasztás olyan 40-45% között mozog az emlékeim szerint.
Ez alapján akár minden 4.-5. fogyasztónak lopnia kellene az áramot :eek:
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 679
12 479
113
igaz, fellapoztam az energetikás jegyzeteimet, 15% maximum veszteség aminek nagyjából 5% lopásból és egyéb behatásokból keletkezik, nem pedig 15+5%, viszont az általad hozott t&d csak a hálózati veszteségeket foglalja magában.
"Az elosztó hálózati veszteség nagyságrendileg a hálózatba betáplált villamosenergia 6-9 %-a. Mennyisége kis mértékben, de jellemzően évről évre csökken – erre ösztönöz a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) is. A Hivatal ugyanis elismeri a hálózati veszteség költségének jelentős részét, minden évben csökkentve ezen, elosztónként differenciáltan, mert a veszteség mértéke nagyban függ a hálózat topológiájától is (pl. hogy milyen sűrűn vannak fogyasztók, milyen hosszú a hálózat). A veszteség jelentős része műszaki eredetű, csak körülbelül 20-30 %-a kereskedelmi. A kereskedelmi veszteségek közül a legnagyobb arányt (40-50 %-ot) nem az áramlopások adják, hanem a hibás mérések. A számlázási hibák valamint az áramlopások külön-külön 20-30 %-ot tesznek ki."

https://www.mvmpartner.hu/hu-HU/Szolgaltatasok/Villamos-energia/Erdekessegek/Aramlopasfelderites
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Mi más lehetne még, mint FC?
A hidrogén kiszabadulva (fojtás nélküli nyitott térben) nem robban, csak hevesen ég. (lásd Hindenburg léghajó video)Nem rosszabb a helyzet,mint a benzinnel.
A tartályokat meg nagyon komolyan veszik, sokkal komolyabban mint egy benzin/gázolaj tartályt.
https://www.energy.gov/eere/fuelcells/high-pressure-hydrogen-tank-testing

Pl elégetik belső égésű motorban. Autók szintjén is több százezer eurós tétel egy üzemanyagcella, egy vonatra felszorozva tíz-százmilliókról beszélünk ugyanannál a platinás technológiánál. Szóval igenis érdekes kérdés, hogy készítettek vmi üzemanyagcellát új anyagokból olcsón, vagy benne van egy tonna platina ami MagLev árkategóriába röpíti ezt a vonatot (igen, tudom, hogy ott a pálya a drága), vagy csak simán egy belső égésű motorban elég a H2 és semmipénzből, kisebb hatékonysággal, de megoldották.
Ha egy vonat csattan és több tonna cseppfolyós H2 van egy helyen, azt nyugodtan veheted zárt térnek.
 
T

torsen

Guest
Pl elégetik belső égésű motorban.
A dugattyús motoros hidrogén felhasználás halott. Az utolsó mohikánok a BMW és a Mazda (wankel) voltak. Feladták, belátták hogy borzasztó a hatásfok. Mások már kezdettől fogva hagyták ezt a kérdést..

Autók szintjén is több százezer eurós tétel egy üzemanyagcella, egy vonatra felszorozva tíz-százmilliókról beszélünk ugyanannál a platinás technológiánál.

A Toyota Mirai ára Németországban 78000 euró, az USA-ban 57500dollár.

Szóval igenis érdekes kérdés, hogy készítettek vmi üzemanyagcellát új anyagokból olcsón, vagy benne van egy tonna platina ami MagLev árkategóriába röpíti ezt a vonatot (igen, tudom, hogy ott a pálya a drága), vagy csak simán egy belső égésű motorban elég a H2 és semmipénzből, kisebb hatékonysággal, de megoldották.

Egy kb. 50kW-os FC-ben ma nincs több Pt mint 5-10 gramm. És igen kezdetek óta vannak Pt nélküli cellák is valóban...

Ha egy vonat csattan és több tonna cseppfolyós H2 van egy helyen, azt nyugodtan veheted zárt térnek.

Ez így nem igaz. Először is a folyadék állapotban nem ég a H2,másrészt ha kiszabadul és elpárolog, akkor már nincs zárt helyen...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Ezt így nehéz összehasonlítani, de a cseppfolyós földgáz 6-7x sűrűbb, mint a cseppfolyós H2 és egy vonat is többezer loerős.