Román haderőfejlesztési program és hadiipar

Sajnálatosan a cikk nem részletezi hogy mit értenek a Románok "hazai gyártás" alatt.
Egy drón értékének 20% a sárkány, a többi: 40% a szenzorok és 40% a software.
Ezek közül a Románok - de ez igaz Mo.ra is - max. a sárkányt tudják odahaza gyártani.
Se ők, se mi nem vagyunk felkészülve fejlet IR szenzorok, IMU egységek, fedélzeti számítógépek, rádiók, stb... és softwarek hazai gyártására, meg egyébként is: ezek gyártását seni nem adja ki a kezéből.

Szerintem a mi esetünkben a közepes kategóriájú MALE drónok esetén hagyni kéne a fenébe a "hazai gyártás" követelményt és meg kell venni 20-30 ilyen drónt, két-három fajta felszerelés csomaggal attól a aki a leg kedvezőbb kondíciókkal kínálja
A szóba jöhető tipusok:
  • TB2 esetleg az ANKA
  • T-Heron esetleg Heron MKII
  • Hermes 450
A szoftver gyártásra nem vagyunk felkészülve... Meg a rádiókra, fedélzeti számítógépekre??? Nem nagyon vagy tisztában a magyar ipar állapotával, ugye?
 
Előttem van egy csomó fórumtárs képzeletbeli arca, ahogyan ezeket a szavakat olvassák... :D
Én ezen konkrétan röhögök.
Én inkább az Airbus vezetőség kollektív arcára lettem volna kíváncsi...
Ott a Puma gyár Brassóban. Erre lengyel gyártású amerikait vesznek.
Well done!
Igen-igen meg lennék lepve, ha 270M EUR-ból kijönne ez a kis baleset! :cool:
 
Én ezen konkrétan röhögök.
Én inkább az Airbus vezetőség kollektív arcára lettem volna kíváncsi...
Ott a Puma gyár Brassóban. Erre lengyel gyártású amerikait vesznek.
Well done!
Igen-igen meg lennék lepve, ha 270M EUR-ból kijönne ez a kis baleset! :cool:
Vér nem válik vízé! A kutya a szőrét elhányja, de a Román a természetét meg nem változtatja. Akinek eddig kétségei voltak, itt egy újabb bizonyíték arra, hogy miként rúgja fel a román a már megkötött megállapodásokat és fordul el korábban tett ígéreteitől!
Ez nekünk nagyon jó! Főleg, hogy Gyulán letelepedik az Airbus;). Ezután a román rendelés után nem hiszem, hogy még számolnak velük (csodálkoznék, ha igen:eek:).
Jó lenne ezzel az úttal átcsábítani a gyártást Mo-ra.
 
Vér nem válik vízé! A kutya a szőrét elhányja, de a Román a természetét meg nem változtatja. Akinek eddig kétségei voltak, itt egy újabb bizonyíték arra, hogy miként rúgja fel a román a már megkötött megállapodásokat és fordul el korábban tett ígéreteitől!
Ez nekünk nagyon jó! Főleg, hogy Gyulán letelepedik az Airbus;). Ezután a román rendelés után nem hiszem, hogy még számolnak velük (csodálkoznék, ha igen:eek:).
Jó lenne ezzel az úttal átcsábítani a gyártást Mo-ra.
Korábban már írtunk róla, hogy a döntés azért is "érdekes", mert a mentőszolgálat EC135 Airbus helikoptereket üzemeltet és nem is régieket. A BlacHawk idegen típus nem csak a mentőknél hanem az országban is. Ha bejön a Cobra-Venom üzlet akkor már csak pár Leonardo kell és teljes a múzeum. Az Airbus aprólékos kitessékelése egyre nyilvánvalóbb ami érinti az IAI Brasov üzemet is ami a PUMA-kat szervizeli, és igen a Brassó melletti Airbus gyár pedig áll. Szóval az üzlettel nem egy tyúkszemre lépnek a döntéshozók hanem többre is, a kérdés, hogy mikor jut eszébe "etetni" a honi ipart a román államnak és azt miként kívánja megvalósítani. Az tény, hogy a hadsereg helikopter flottája is megújításra szorul, a típuskavalkád pedig semmilyen szempontból nem tesz jót, drága ára a politikai dörgölőzésnek.
Annyiban "román" még az üzlet, hogy a tendert 2018-ban és 2019-ben is kiírták már, 2021-ben szerződtek is.
 
Korábban már írtunk róla, hogy a döntés azért is "érdekes", mert a mentőszolgálat EC135 Airbus helikoptereket üzemeltet és nem is régieket. A BlacHawk idegen típus nem csak a mentőknél hanem az országban is. Ha bejön a Cobra-Venom üzlet akkor már csak pár Leonardo kell és teljes a múzeum. Az Airbus aprólékos kitessékelése egyre nyilvánvalóbb ami érinti az IAI Brasov üzemet is ami a PUMA-kat szervizeli, és igen a Brassó melletti Airbus gyár pedig áll. Szóval az üzlettel nem egy tyúkszemre lépnek a döntéshozók hanem többre is, a kérdés, hogy mikor jut eszébe "etetni" a honi ipart a román államnak és azt miként kívánja megvalósítani. Az tény, hogy a hadsereg helikopter flottája is megújításra szorul, a típuskavalkád pedig semmilyen szempontból nem tesz jót, drága ára a politikai dörgölőzésnek.
Annyiban "román" még az üzlet, hogy a tendert 2018-ban és 2019-ben is kiírták már, 2021-ben szerződtek is.
Cobra-Venomból el tudnék képzelni vagy 3 századot a MH-nál is. Mert azért azt valljuk be, hogy a mi kicsi Airbus-aink nem csatahelikopterek. Kellene valami ütős. Az Eurocopter Tigerek szóba sem jöhetnek. Mivel orosz szóba sem jöhet, kipróbált modellekből marad az Apache és a Cobra.
 
Van valakinek információja a román légierőről pontosabb adatokról? A gyártási évek és pontos darabszám érdekelne.
23db Mig21 , a legújabb gyártása 1982
17db F16, 1983-as gyárásúak, a lesajnált Gripen akkor még rajzasztalon volt.
2db C130 B - levetett darab, ezek mikori gyártásúak?
1db C130 H - ez újabb, de ez is levetett darab, mikori gyártású
7db C27 Spartan - 2010- től gyártottak
57db IAR330 helikopter - nem találtam csak annyit, hogy "közel 40 évesek, máshol hogy "elmúltak 40 évesek"
  • 22db IAR 330L SOCAT verzióra átépítve, máshol 25, ebből 12 db átépítve 2008-ban M verzióra - feltehetően ezek nevezhetők korszerűnek
  • 35db szállító verzió - bizonytalan mennyi repül ebből
19db IAR99, 1990 előtti gyártásúak, ebből 12 átépítve C verzióra, feltehetően már csak ezekből repülhetnek.

Így a listára ránézve az látszik, hogy a Román Légierő végletesen elöregedett, zömében 40 év körüli technikával repül, töredék mennyiségeket felújítva, azokat is 10 évnél régebben korszerűsítve. A Spartanokon kívül nincs új repülőeszközük.

Így ránézésra a köv 10 év felemészt(ene) vagy 8-10 Mrd USD-t minimum ha egyáltalán szeretnének még bármit a levegőben tartani.
  • Jó eséllyel már annyi röpképes helikoperük sincs mint nekünk, abból is 12 nevezhető korszerűnek.
  • A vadászgép fronton a 17 db F16 nevezhető harcképesnek, a többi életveszélyes, ez a 17 is 40 év körüli, mire tapasztalat gyűlik velük addigra cserélni illene őket
  • A közepes szállítógépeik levetett darabok, a Herkuleseknek nem lehet sok hátra, nekünk jó lenne ha KC-re cserélnének.
  • A C27 flotta OK, kb a mennyiség is.
  • Tréner fronton a saját IAR99-eknem tudják kiszolgálni az F16 -ra képzés igényeit, bizonytalan mennyi repül az utolsó 12 felújított gépből.
Mivel nincs tervben új eszközök beszerzése egy bizonytalan, használt F16 igényen kívül ebből nem sok jó néz ki, a rendelés-gyártás kifutása miatt minimum 5-6 évig még ezzel a 40 aztán 50 év körüli flottával kéne a levegőben maradni. (ha jól gondolom)
 
Van valakinek információja a román légierőről pontosabb adatokról? A gyártási évek és pontos darabszám érdekelne.
23db Mig21 , a legújabb gyártása 1982
17db F16, 1983-as gyárásúak, a lesajnált Gripen akkor még rajzasztalon volt.
2db C130 B - levetett darab, ezek mikori gyártásúak?
1db C130 H - ez újabb, de ez is levetett darab, mikori gyártású
7db C27 Spartan - 2010- től gyártottak
57db IAR330 helikopter - nem találtam csak annyit, hogy "közel 40 évesek, máshol hogy "elmúltak 40 évesek"
  • 22db IAR 330L SOCAT verzióra átépítve, máshol 25, ebből 12 db átépítve 2008-ban M verzióra - feltehetően ezek nevezhetők korszerűnek
  • 35db szállító verzió - bizonytalan mennyi repül ebből
19db IAR99, 1990 előtti gyártásúak, ebből 12 átépítve C verzióra, feltehetően már csak ezekből repülhetnek.

Így a listára ránézve az látszik, hogy a Román Légierő végletesen elöregedett, zömében 40 év körüli technikával repül, töredék mennyiségeket felújítva, azokat is 10 évnél régebben korszerűsítve. A Spartanokon kívül nincs új repülőeszközük.

Így ránézésra a köv 10 év felemészt(ene) vagy 8-10 Mrd USD-t minimum ha egyáltalán szeretnének még bármit a levegőben tartani.
  • Jó eséllyel már annyi röpképes helikoperük sincs mint nekünk, abból is 12 nevezhető korszerűnek.
  • A vadászgép fronton a 17 db F16 nevezhető harcképesnek, a többi életveszélyes, ez a 17 is 40 év körüli, mire tapasztalat gyűlik velük addigra cserélni illene őket
  • A közepes szállítógépeik levetett darabok, a Herkuleseknek nem lehet sok hátra, nekünk jó lenne ha KC-re cserélnének.
  • A C27 flotta OK, kb a mennyiség is.
  • Tréner fronton a saját IAR99-eknem tudják kiszolgálni az F16 -ra képzés igényeit, bizonytalan mennyi repül az utolsó 12 felújított gépből.
Mivel nincs tervben új eszközök beszerzése egy bizonytalan, használt F16 igényen kívül ebből nem sok jó néz ki, a rendelés-gyártás kifutása miatt minimum 5-6 évig még ezzel a 40 aztán 50 év körüli flottával kéne a levegőben maradni. (ha jól gondolom)
Itt a H-ra valami 72-es dàtum van.

 
A 17 db Román F-16 mind megkapták Block 50/52 csomagot és voltak hírek arról hogy Block 60-as szintre hozzák föl a gépeket
A Román pilóták már most JHMCS sisakkal repülnek és AIM-9X Block 2 rakétákat kaptak...ez kb. annit jelent hogy közel légiharcban a mi mostani Gripenjeinknek kb. 0 esélye van.
A Románok célja 3 század F-16 rendszerbe állítása, ezért nem meglepő hogy őket nevezték meg a Norvég F-16-ok potenciális vevőiként.

Egyszóval az általad lesajnált Román légierő harcértéke,a legfontosabb harci gépek területén, a gépek számát és képességeit ma nagyobb mint a miénk...:(
Ha a Gripen felújítás nem lesz mindenre kiterjedő (radar, EW, MAWS, fegyverzet, HMCS, stb..) és nem fog további gépek beszerzésével járni akkor Románok előnye várhatóan csak nőni fog....
 
A 17 db Román F-16 mind megkapták Block 50/52 csomagot és voltak hírek arról hogy Block 60-as szintre hozzák föl a gépeket
A Román pilóták már most JHMCS sisakkal repülnek és AIM-9X Block 2 rakétákat kaptak...ez kb. annit jelent hogy közel légiharcban a mi mostani Gripenjeinknek kb. 0 esélye van.
A Románok célja 3 század F-16 rendszerbe állítása, ezért nem meglepő hogy őket nevezték meg a Norvég F-16-ok potenciális vevőiként.

Egyszóval az általad lesajnált Román légierő harcértéke,a legfontosabb harci gépek területén, a gépek számát és képességeit ma nagyobb mint a miénk...:(
Ha a Gripen felújítás nem lesz mindenre kiterjedő (radar, EW, MAWS, fegyverzet, HMCS, stb..) és nem fog további gépek beszerzésével járni akkor Románok előnye várhatóan csak nőni fog....
Én nem sajnáltam le a román légierőt, nem vízionáltam F16-Grippen összecsapást sem, pusztán azt állapítottam meg, hogy a Spartanon kívül nincs új légi eszközük, számos területen tervük sem a cserére és minden eszközük 40 év körüli vagy idősebb, ami felújítás ide vagy oda már értelmesen nem tartható a köv 10 évben. Olyan anyagi ráfordítást kell eszközölniük és már most elindítaniuk ami nehezen hihető, hogy belefér, mert azért az övék nem egy Lengyelország. Ahogy meg kinéz , és mivel nem fut az F16-on kívül más beszerzés (az elindult egyáltalán, vagy csak igény van?), 5 év múlva az F16-on és Spartanon kívül nem lesz jobbára semmi amit felemeljenek, helikopter is ami még marad 45-50 évesen, úgy járnak mint mi az AN-26-okkal, csak ők a fél légierővel, több funkció teljes meggyengülése mellett, bár kétségtelen, hogy lesz - ha beszereznek még két tucatot - talán elegendő F16, de csak az ....
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
A románok szerintem a szárazföldi erők területén nem nagyon fognak semmire áldozni a továbbiakban, ugyanúgy mint eddig, mert parazitaként fognak lógni az amcsi segély/ajándék technikákon.
...szerintem.

Az eddigi viselkedésük alapján "profilozva" őket: Hagyják annyira lepukkanni, hogy az amcsiknak már szemét technikát kapnak, nekik, "ágyútölteléknek", beáldozhatónak --és ellenünk-- a sivatagból("raktárból") még elég/jó lesz, mennyiségben főleg.
...sajnos! :( ...és ingyen segélyként/gombokért megkapják.
...mi meg a Z2026-t "eljóndulatozva", történelmileg megint : :eek: :eek: :eek: meg : :confused: :confused:
 
A románok szerintem a szárazföldi erők területén nem nagyon fognak semmire áldozni a továbbiakban, ugyanúgy mint eddig, mert parazitaként fognak lógni az amcsi segély/ajándék technikákon.
...szerintem.

Az eddigi viselkedésük alapján "profilozva" őket: Hagyják annyira lepukkanni, hogy az amcsiknak már szemét technikát kapnak, nekik, "ágyútölteléknek", beáldozhatónak --és ellenünk-- a sivatagból("raktárból") még elég/jó lesz, mennyiségben főleg.
...sajnos! :( ...és ingyen segélyként/gombokért megkapják.
...mi meg a Z2026-t "eljóndulatozva", történelmileg megint : :eek: :eek: :eek: meg : :confused: :confused:



U.I.: ...ne így legyen, de LM-ués után "...ezt dobta a gép!"
 
Én nem sajnáltam le a román légierőt, nem vízionáltam F16-Grippen összecsapást sem, pusztán azt állapítottam meg, hogy a Spartanon kívül nincs új légi eszközük, számos területen tervük sem a cserére és minden eszközük 40 év körüli vagy idősebb,
Egy harci repülőgép esetén a "régi" / "új" jelzők meglehetősen viszonylagosak.
A harci gépek a legtöbb országban olyan keveset repülnek hogy a gépek sárkányában még akkor is rengeteg idő marad amikor az elektronika már véglegesen idejét múlt.
Egy olyan gép esetében mint amilyen az F-16 - de akár a C-130-at is ide lehet sorolni - amikor a gép még bőven gyártásban van, van hozzá alkatrész, nem biztos hogy indokolt új sárkányt venni - bőven elég lehet egy az avionikát és a harci rendszereket érintő modernizáció.
 
A románok szerintem a szárazföldi erők területén nem nagyon fognak semmire áldozni a továbbiakban, ugyanúgy mint eddig, mert parazitaként fognak lógni az amcsi segély/ajándék technikákon.
...szerintem.

Az eddigi viselkedésük alapján "profilozva" őket: Hagyják annyira lepukkanni, hogy az amcsiknak már szemét technikát kapnak, nekik, "ágyútölteléknek", beáldozhatónak --és ellenünk-- a sivatagból("raktárból") még elég/jó lesz, mennyiségben főleg.
...sajnos! :( ...és ingyen segélyként/gombokért megkapják.
...mi meg a Z2026-t "eljóndulatozva", történelmileg megint : :eek: :eek: :eek: meg : :confused: :confused:
Azt vágod, hogy eddig még semmit sem ingyen kaptak?