Hajókra telepített lézer fegyverek

T

Törölt tag

Guest
Erdekes elképzelés az Oroszoktól.
http://nationalinterest.org/blog/russia-building-laser-armed-nuclear-combat-icebreakers-21628
A most épülő új Papanin osztályú jégtörőiket egy 200 KW-os lézerrel szerelnék föl aminek a feladata a jég vágása lenne a hajó körül.
A tervek szerint lézerrel ~ 2m vastag jeget lehet majd átvágni.
1053551227.jpg
 
Az EM ágyúk és a lézer-fegyverek esete az US NAVY esetében úgy nézett ki, mikor a légierő nekiindult a YAL-1 ABL programnak (1MW teljesítményű kémiai lézert akartak egy 747-esre), akkor a haditengerészet is akart valami ilyen futurisztikus fegyvert. A YAL-1 kudarc lett, a vártnál sokkal kisebb lett a teljesítménye (nem tudjuk pontosan mennyi, talán 500-600kW?), emiatt kisebb a hatótávolsága, és az elvárt 30-40 lövés helyett a fedélzeten lévő üzemanyag csak 7 lövésre volt elegendő (és többet már nem tudott elvinni a gép). A légierő lelőtte a programot tehát.

A kémiai lézer hátránya, hogy üzemanyag kell a működéséhez, de jelenleg MW szintű energiát (ami egy rakéta lelövéséhez azért kellene) csak kémiai lézerrel tudsz összehozni. A szilárdtest lézerek csak energiát igényelnek, üzemanyagot nem, ebből lett a "deep magazine" buzzword, ami arra utal, hogy annyit lő, amennyit akar, nem kell a lőszermennyiség miatt aggódni.

A haditengerészet a szabadelektron-lézerre volt eléggé rákattanva (többek között azért is, mert azzal elvileg elérhető a megawattos tartomány), ami úgy 2012-ig egészen ígéretesnek is látszott a hírek alapján. A Raytheon, meg a Boeing is kapott pénzt a fejlesztésre (a 100 kW-os nagyságrendű protónak pont mostanában kéne elkészülnie). De onnantól szinte semmi infó és Quentin Saulter (az akkori ONR-es FEL programvezető) is eléggé eltűnt...
Azóta csak a szilárdtest-lézerekkel, mint a LaWS is, bohóckodnak a Navy-nél, vagyis erről lehet hallani. Most épp a Lockheed kapott egy megrendelést de minden bizonnyal az ő eszközük is szilárdtest, vagyis pontosabban szál-lézer lesz, mivel eddig ebbe az irányba fejlesztettek.
http://www.spacedaily.com/reports/Navy_orders_laser_weapon_systems_from_Lockheed_Martin_999.html
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and endre
A haditengerészet a szabadelektron-lézerre volt eléggé rákattanva (többek között azért is, mert azzal elvileg elérhető a megawattos tartomány), ami úgy 2012-ig egészen ígéretesnek is látszott a hírek alapján. A Raytheon, meg a Boeing is kapott pénzt a fejlesztésre (a 100 kW-os nagyságrendű protónak pont mostanában kéne elkészülnie). De onnantól szinte semmi infó és Quentin Saulter (az akkori ONR-es FEL programvezető) is eléggé eltűnt...
Azóta csak a szilárdtest-lézerekkel, mint a LaWS is, bohóckodnak a Navy-nél, vagyis erről lehet hallani. Most épp a Lockheed kapott egy megrendelést de minden bizonnyal az ő eszközük is szilárdtest, vagyis pontosabban szál-lézer lesz, mivel eddig ebbe az irányba fejlesztettek.
http://www.spacedaily.com/reports/Navy_orders_laser_weapon_systems_from_Lockheed_Martin_999.html

A szabad-elektron lézerre akkor kattantak rá, amikor kiderült, hogy a szilárdtest-lézerekből nem lesz egyhamar MW lézer-energia szint. Elköltöttek rá egy halom pénzt, aztán lehúzták a költségvetésből. Az EM ágyú is részben így járt, mostanában ezért nem hallunk róla (anno úgy volt, hogy egy hajófedélzeti tesztálláson kipróbálják, ennek tavaly kellett volna megtörténnie, de ugye a programra kért pénzt nem szavazták meg).

Az, hogy a LAWS és társai eljutottak idáig, az is alapvetően a civil ipar fejlődésének köszönhető - a lézer-vágó gépekhez használt lézerekben történt egy kisebb áttörés, ott már sikerült 2-2,5kW-os lézer-generátor modulokat létrehozni, és olyan optikai vezetékeket, amelyek ezt képesek a vágófejhez eljuttatni. A LAWS nem csinált mást, mint fogott hat darab ilyet, egy tüköroptikára "engedik" rá a hat modulból a lézernyalábokat, és ebből a hat nyalábból lesz egy fokuszált lézernyaláb, ami így 13,5kW teljesítményt tud nyújtani. Elvben nem kellene más, mint ezt tovább fejleszteni, és (megint elvben) akár 100 ilyen lézer-modulból lehetne 150-200kW-os lézert fabrikálni. Persze ez messze nem ilyen egyszerű, és korántsem "elegáns" megoldás, de jelenleg nincs jobb ötletük, plusz továbbra is komoly probléma, hogy a hulladékhőtől meg kell szabadulni, márpedig egy 200kW-os lézernél a mostani hatásfokkal ez olyan 600-800kW-nyi hőenergiát jelent...
 
A szabad-elektron lézerre akkor kattantak rá, amikor kiderült, hogy a szilárdtest-lézerekből nem lesz egyhamar MW lézer-energia szint. Elköltöttek rá egy halom pénzt, aztán lehúzták a költségvetésből. Az EM ágyú is részben így járt, mostanában ezért nem hallunk róla (anno úgy volt, hogy egy hajófedélzeti tesztálláson kipróbálják, ennek tavaly kellett volna megtörténnie, de ugye a programra kért pénzt nem szavazták meg).

Hát igen, a legfrissebb "kongresszusi riportban" egyetlen egy mondatban szerepel a FEL és a közeljövőre nézve nem igazán pozitív kilátással... :( Pedig én anno komoly reményeket tápláltam ezen technológia irányába.

Navy Lasers, Railgun, and Hypervelocity Projectile: Background and Issues for Congress
https://fas.org/sgp/crs/weapons/R44175.pdf

Az, hogy a LAWS és társai eljutottak idáig, az is alapvetően a civil ipar fejlődésének köszönhető - a lézer-vágó gépekhez használt lézerekben történt egy kisebb áttörés, ott már sikerült 2-2,5kW-os lézer-generátor modulokat létrehozni, és olyan optikai vezetékeket, amelyek ezt képesek a vágófejhez eljuttatni. A LAWS nem csinált mást, mint fogott hat darab ilyet, egy tüköroptikára "engedik" rá a hat modulból a lézernyalábokat, és ebből a hat nyalábból lesz egy fokuszált lézernyaláb, ami így 13,5kW teljesítményt tud nyújtani. Elvben nem kellene más, mint ezt tovább fejleszteni, és (megint elvben) akár 100 ilyen lézer-modulból lehetne 150-200kW-os lézert fabrikálni. Persze ez messze nem ilyen egyszerű, és korántsem "elegáns" megoldás, de jelenleg nincs jobb ötletük, plusz továbbra is komoly probléma, hogy a hulladékhőtől meg kell szabadulni, márpedig egy 200kW-os lézernél a mostani hatásfokkal ez olyan 600-800kW-nyi hőenergiát jelent...

A szál-lézerek tök jók abból a szempontból, hogy nagyon jól skálázhatóak a plusz modulokkal (nagyobb elérhető teljesítmény) és a hűtésük (a "hulladékhő" elvonása, vagyis hogy ne károsodjon a lézeranyag az energiától-hőtől) is egyszerűbb. A nyalábminőségük (divergencia, stb.) viszont jellemzően rosszabb, mint a hagyományos szilárdtest-lézereké és ez annál jobban számít, minél nagyobb hatótávolságot akarnak, tehát fegyverként használva ez nagyon lényeges, míg ipari felhasználásnál nem túlzottan. A Lockheed is pont azon dolgozik hogy a teljesítménnyel párhuzamosan a nyalábminőség is minél jobb legyen.
 
Kínai lézerfegyver
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A mihez tartás végett még mindig a ~60kW-os szinten mozgunk. Balsafa drónok és nem túl gyorsan mozgó zodiac motorcsónakok ellen van némi értelme...
2 napos hír .
300kw lézert reklámoznak teherautóra miközben hajón meg 60KW bohóckodnak ?Hogy van ez ?
The US Army's “Valkyrie” High Energy Laser Weapon System. Dynetics is currently developing the 300 kW class Valkyrie in support of the Indirect Fire Protection Capability-High Energy Laser program. The US Army will equip a platoon with Valkyrie by Fiscal Year 2024.

FHQKPIeXIAQhBQG
 
2 napos hír .
300kw lézert reklámoznak teherautóra miközben hajón meg 60KW bohóckodnak ?Hogy van ez ?
The US Army's “Valkyrie” High Energy Laser Weapon System. Dynetics is currently developing the 300 kW class Valkyrie in support of the Indirect Fire Protection Capability-High Energy Laser program. The US Army will equip a platoon with Valkyrie by Fiscal Year 2024.

FHQKPIeXIAQhBQG
Reklámoznak, de ott most kezdik meg a fejlesztést. Az US Navy esetén meg ott van már a hajón a lézer....
A pontos teljesítményt sehol sem írják, de a megadott forgatókönyv és a korábbi tesztek alapján én nagyjából 60kW-ra tippelek, ami így is duplája az előző generációs LaWS-nak...

A repülőgépekre szerelt lézerek esetén is az van, hogy vagy 100kW, de kémiai lézer, vagy szilárdtest, de akkor meg pár kW...

Évekkel ezelőtt álmodoztak arról, hogy majd lesz 100kW szintű szilárdtest, amit majd felszerelhetnek a vadászgépekre, de még sehol sincs... A 100kW szint jelenleg a szabványos ISO konténer méret, az energiaforrás nélkül...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Amúgy a lézerfegyverek emberek elleni használhatóságáról mi van?
Mert bár megölni nem fogja a delikvenst, de megvakítani, azt hótziher, hogy hamar...
 
  • Vicces
Reactions: kamm
Amúgy a lézerfegyverek emberek elleni használhatóságáról mi van?
Mert bár megölni nem fogja a delikvenst, de megvakítani, azt hótziher, hogy hamar...

Létezik egy 'Treaty of Blinding Laser Weapons' egyezmény, amely tiltja a direkt ilyen célú eszközöket. Ezt aláírta az Egyesült Államok, Kína és Oroszország is. Forrás

Ezzel együtt a komolyabb lézeres távolságmérők és célmegjelölők simán alkalmasak a maradandó látáskárosodás okozására. Egy ideje létezik az un. 'eye-safe rangefinder' megjelölés azokra, amelyek tervezésénél ezt figyelembe vették, és a lehetőségekhez mérten minimalizálták a hatásukat ( példa a Hensoldt-tól ).
 
Megkezdődtek az Egyesült Királyságban a Dragonfire tesztjei...

Dragonfire, the UK’s Laser Directed Energy Programme (LDEW) led by MBDA.