[BIZTPOL] Közép-Európa (V4 országok)

Hozzánk minden csepp az oroszoktól jön.
Nem minden. Az Adria vezeték is van.
Másrészt minden csővezetéken jön és a szankció a tankereket érinti. Pont ezért lett így meghatározva az Uniós szankció. Ha az Unios kikötőkből, tengeri útvonalakról kitiltják az oroszokat, az elsősorban nekik fáj. Főleg, ha az USA keleti szövetségesei, pl. Japán, Korea is kitiltja az orosz tankereket.

Simán megvagyunk a ruszki tankerek nélkül. Nekünk a vezetékes orosz olaj fontos.

. A Mol-csoport évente átlagosan 14-15 millió tonna kőolajat dolgoz fel, ebből nagyságrendileg 9 millió tonna orosz kőolaj, ami a Barátság kőolajvezetéken érkezik, 1 millió tonna magyarországi és horvátországi kitermelésből, a többi adriai eredetű, tengeri olaj. A tenger felől érkező kőolajból nagyjából 3 millió tonnát helyben, Rijekában feldolgoznak, és 1,5-2 millió kerül az Adria vezetéken keresztül a százhalombattai és a pozsonyi finomítóba. A rijekai finomító 100 százalékig mediterrán olajakat dolgoz fel, a százhalombattai finomító jelenleg legfeljebb 30-35 százaléknyi nem orosz olajat tud feldolgozni, különböző keverési arányokban, a pozsonyinál viszont jelenleg 5 százalék körül van ennek az aránya.

Az orosz kőolaj 100 százalékban a Barátság vezetéken érkezik?

Igen. Létezik tengeri szállítás is, de Százhalombattán nem nagyon dolgoztunk fel eddig tengeri eredetű orosz kőolajat. Nem volt erre szükség.

...
Azokban az időszakokban, amikor mind a két finomítónak maximális kapacitáson kell járni, Százhalombattának és Pozsonynak, ez jellemzően az őszi mezőgazdasági időszak, amikor kb. 1100 kilotonna/hónapot kellene folyamatosan szállítanunk az Adrián a Barátság esetleges leállása esetén A csővezeték egyes szakaszainak korlátai miatt jelenleg 900 kilotonna/hó szállítási kapacitás, amit el tudunk érni. Kockázatkezelés szempontjából, ha holnap történne valami, ez elég kapacitás arra, hogy biztosítsuk az azonnali folyamatos ellátást, de fenntartható ellátásbiztonságot ez nem jelent. Ezért jelentős karbantartási, fejlesztési munkát kell még tenni.

https://www.portfolio.hu/uzlet/2022...-a-masikra-nem-jutna-orosz-olajhoz-537055?amp
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
Nem minden. Az Adria vezeték is van.
Másrészt minden csővezetéken jön és a szankció a tankereket érinti. Pont ezért lett így meghatározva az Uniós szankció. Ha az Unios kikötőkből, tengeri útvonalakról kitiltják az oroszokat, az elsősorban nekik fáj. Főleg, ha az USA keleti szövetségesei, pl. Japán, Korea is kitiltja az orosz tankereket.

Simán megvagyunk a ruszki tankerek nélkül. Nekünk a vezetékes orosz olaj fontos.

. A Mol-csoport évente átlagosan 14-15 millió tonna kőolajat dolgoz fel, ebből nagyságrendileg 9 millió tonna orosz kőolaj, ami a Barátság kőolajvezetéken érkezik, 1 millió tonna magyarországi és horvátországi kitermelésből, a többi adriai eredetű, tengeri olaj. A tenger felől érkező kőolajból nagyjából 3 millió tonnát helyben, Rijekában feldolgoznak, és 1,5-2 millió kerül az Adria vezetéken keresztül a százhalombattai és a pozsonyi finomítóba. A rijekai finomító 100 százalékig mediterrán olajakat dolgoz fel, a százhalombattai finomító jelenleg legfeljebb 30-35 százaléknyi nem orosz olajat tud feldolgozni, különböző keverési arányokban, a pozsonyinál viszont jelenleg 5 százalék körül van ennek az aránya.

Az orosz kőolaj 100 százalékban a Barátság vezetéken érkezik?

Igen. Létezik tengeri szállítás is, de Százhalombattán nem nagyon dolgoztunk fel eddig tengeri eredetű orosz kőolajat. Nem volt erre szükség.

...
Azokban az időszakokban, amikor mind a két finomítónak maximális kapacitáson kell járni, Százhalombattának és Pozsonynak, ez jellemzően az őszi mezőgazdasági időszak, amikor kb. 1100 kilotonna/hónapot kellene folyamatosan szállítanunk az Adrián a Barátság esetleges leállása esetén A csővezeték egyes szakaszainak korlátai miatt jelenleg 900 kilotonna/hó szállítási kapacitás, amit el tudunk érni. Kockázatkezelés szempontjából, ha holnap történne valami, ez elég kapacitás arra, hogy biztosítsuk az azonnali folyamatos ellátást, de fenntartható ellátásbiztonságot ez nem jelent. Ezért jelentős karbantartási, fejlesztési munkát kell még tenni.

https://www.portfolio.hu/uzlet/2022...-a-masikra-nem-jutna-orosz-olajhoz-537055?amp
A Barátság csapja Ukrajnában van.
 
A Barátság csapja Ukrajnában van.
Ezt hogyan érinti az orosz tankerek elleni szankció? Sehogy. Eddig sem vettünk orosz tengeri olajat.
Azok a nyugatiak csesznek ki magukkal, akik eddig vettek, had csinálják. Ha közben az oroszok is szívnak csak duplán jó, mi is szívünk, milliárdokat bukunk Putyin háborúja miatt. Ha eladják máshol, tegyék. Sztem ez az orosz tengeri olaj elleni szankció jó kompromisszum.

Kölcsönösen tulajdonrészt kellene cserélnie a MOLnak a lengyel PKN Orlennel, ami mar sokszor tervben volt. Igy a déli kaukázusi gáz, arab olaj, gáz és az északi tengeri olaj Közép-európán keresztül össze lenne kötve. Így mind a Kelettől, mind a Nyugattól függetlenebbek lennénk.
 
Ha Orbán igazi troll lenne, beadna egy módosítot, hogy a tengeri vezetékes szállításra, NS, terjesszék ki a szankciókat. Így Németország bizinyíthatná teljes szolidaritását Ukrajna felé. Mi az ukrán Barátságon érkező olajról, az ukrán tranzitdíjak miatt nem tudunk lemondani, de a kapcitást növelhetik. Így Ukrajna több bevételhez juthat, az meg az NS teljes bevételétől elesnek. Ez az igazi európai szolidaritás. :cool:
 
H
Ha Orbán igazi troll lenne, beadna egy módosítot, hogy a tengeri vezetékes szállításra, NS, terjesszék ki a szankciókat. Így Németország bizinyíthatná teljes szolidaritását Ukrajna felé. Mi az ukrán Barátságon érkező olajról, az ukrán tranzitdíjak miatt nem tudunk lemondani, de a kapcitást növelhetik. Így Ukrajna több bevételhez juthat, az meg az NS teljes bevételétől elesnek. Ez az igazi európai szolidaritás. :cool:
Helyesen.

az oroszok meg az NS teljes bevételétől elesnek. Ez az igazi európai szolidaritás.
 
Az oroszok bőven tudnák "űberelni" a román "Soha vissza nem térő" egyesülési ajánlatot:

A Dnyeszter-mentiek leválásáért cserébe Moldova kapna mondjuk egy tengeri kijáratot a Fekete-tengerre, kb. azonos méretű területként.
...+anti-NATO cikkely a titkos részben!




Ehhez képest mit is nyújtana Románia???

A saját politikai elitjét a moldovai helyére! Milyen csábító lehet a helyieknek! :eek:


Én vennék azért ott vmi médiát!!! ...az ellenségünk "szövetségesünk" hátában! :oops:

.
Magadéból osztogass területet ne a máséból!
 
  • Vicces
Reactions: Kim Philby and kamm
A Mol-csoport évente átlagosan 14-15 millió tonna kőolajat dolgoz fel, ebből nagyságrendileg 9 millió tonna orosz kőolaj, ami a Barátság kőolajvezetéken érkezik, 1 millió tonna magyarországi és horvátországi kitermelésből, a többi adriai eredetű, tengeri olaj. A tenger felől érkező kőolajból nagyjából 3 millió tonnát helyben, Rijekában feldolgoznak, és 1,5-2 millió kerül az Adria vezetéken keresztül a százhalombattai és a pozsonyi finomítóba. A rijekai finomító 100 százalékig mediterrán olajakat dolgoz fel, a százhalombattai finomító jelenleg legfeljebb 30-35 százaléknyi nem orosz olajat tud feldolgozni, különböző keverési arányokban, a pozsonyinál viszont jelenleg 5 százalék körül van ennek az aránya.

Jó hogy ezt írtad. Én is erről próbáltam írni tegnap, de nem vagyok szakembere a témának. Gyanús volt csak, hogy miközben a hivatalos kommunikációnk az, hogy csak orosz olajat tudunk feldolgozni, aközben az Adria vezetéken is érkezik nem orosz olaj. Az Adria vezeték kapacitása, évi 10 millió tonna. Nyilván számunkra csak a tengeri orosz olajszállítások embargója elfogadható, a vezetékes nem. Azonban, a finomítónkat fel kell fejleszteni, ha szorul a kapca, akkor kizárólag tengeri olajszállításokból, az arab világból is el tudjuk látni az országot. A földgáz az, amivel nem tudunk mit kezdeni. Ott nem engedhetünk, bármit is kér az USA, vagy bármire is jut esetleg később szankciózásban az EU.
 
Jó hogy ezt írtad. Én is erről próbáltam írni tegnap, de nem vagyok szakembere a témának. Gyanús volt csak, hogy miközben a hivatalos kommunikációnk az, hogy csak orosz olajat tudunk feldolgozni, aközben az Adria vezetéken is érkezik nem orosz olaj. Az Adria vezeték kapacitása, évi 10 millió tonna. Nyilván számunkra csak a tengeri orosz olajszállítások embargója elfogadható, a vezetékes nem. Azonban, a finomítónkat fel kell fejleszteni, ha szorul a kapca, akkor kizárólag tengeri olajszállításokból, az arab világból is el tudjuk látni az országot. A földgáz az, amivel nem tudunk mit kezdeni. Ott nem engedhetünk, bármit is kér az USA, vagy bármire is jut esetleg később szankciózásban az EU.
Elsősorban minek kellene hagyni, hogy szoruljon a kapca, ha a jövőben úgyis vetozni kell a gáz miatt? Akkor vetozni kell előbb, s kevésbé szopatja meg magát Magyarország. Mert nem csak olaj és gáz van, hanem ott van még Paks2 is, de Paks1-nek is az ellátása.
 
Elsősorban minek kellene hagyni, hogy szoruljon a kapca, ha a jövőben úgyis vetozni kell a gáz miatt? Akkor vetozni kell előbb, s kevésbé szopatja meg magát Magyarország. Mert nem csak olaj és gáz van, hanem ott van még Paks2 is, de Paks1-nek is az ellátása.
Ahoz, hogy Mo bármit vétózhasson, meg kell oriznie a szavazati jogát. Ha az a olaj miatti konfliktus miatt elvész akkor a gáz ugyében már nem lesz vétója (már amenyiben vékkép asztalra kerul a gáz). Ezért valószinutlen, hogy Mo vétozni fog, amenyiben ebben magára maradna.
 
Ahoz, hogy Mo bármit vétózhasson, meg kell oriznie a szavazati jogát. Ha az a olaj miatti konfliktus miatt elvész akkor a gáz ugyében már nem lesz vétója (már amenyiben vékkép asztalra kerul a gáz). Ezért valószinutlen, hogy Mo vétozni fog, amenyiben ebben magára maradna.
Addig kell vetozni, amíg még van amit. A szavazati joga ha elvész, akkor ugyanúgy elveszne a gáz résznél is, ha annál vetoz. Vagy pedig le kell szarni a sznkciókat, direktbe fizetni rubellel olajért, gázért, atomerőművért, mindenért mert a jelenlegi EU vezetés vagy nem normális vagy teljesen az európai lakosság érdekeivel ellentétes érdekekekt képvisel.
 
Elsősorban minek kellene hagyni, hogy szoruljon a kapca, ha a jövőben úgyis vetozni kell a gáz miatt? Akkor vetozni kell előbb, s kevésbé szopatja meg magát Magyarország. Mert nem csak olaj és gáz van, hanem ott van még Paks2 is, de Paks1-nek is az ellátása.
Mert nagy a nyomás és tét nélkül engedhetünk. Másnak jobban fog fájni. Sztem ez egy jó komromisszum lenne.
A gáz ügy sem végzetes. Közép távon ott is ki lehet lépni. Hogy ki kell később vagy nem nyitott. Most viszont lepumpálhatnánk pénzt Brusszelről, hogy a megfelelő vezetékeket és horvátországi MOL kapacitásokat Uniós pénzből az alternatív beszerzési irányokba kiépítsük. Ugyanígy a MOL szazhalombattai, pozsonyi és rijekai finomítójához leszívhatnánk egy csomó Brüsszeli pénzt, hogy technologiai fejlesztéseket hajtsunk végre, az oroszon kivul más olajat is tudjon fogadni nagyobb mennyiségben. Hogy később akarjuk vagy nem az más kérdés. De mindenképpen nőne a mozgásterünk.
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: vata and honved
Addig kell vetozni, amíg még van amit. A szavazati joga ha elvész, akkor ugyanúgy elveszne a gáz résznél is, ha annál vetoz. Vagy pedig le kell szarni a sznkciókat, direktbe fizetni rubellel olajért, gázért, atomerőművért, mindenért mert a jelenlegi EU vezetés vagy nem normális vagy teljesen az európai lakosság érdekeivel ellentétes érdekekekt képvisel.
Ezzel totál elszigetelnénk magunkat teljesen értelmetlenül. Hisz ha EU szankció lesz Mo. ha vétózik, ha nem, akkor sem kapunk semmit. Ukrajnán, Horvátországot és Bulgárián át jön a nafta. Ha ők zárnak, mi vergődhetünk, de semmi sem fog jönni. Ezért kell a kompromisszum és a helyzetből, amit lehet kimaxolni.
 
  • Tetszik
Reactions: honved
Ne bsszuk már szájba magunkat,a végsőkig ki kell tartani az Orosz import mellett,mi nem tudunk csilliárdokat beletenni új csövekbe,terminálokba,és nem is érdekünk,hogy miután beletettük 3-5x áron vegyünk mindent usánkától mindent is.
Ha ezek a nyomoroncok tényleg eldobják az Orosz energiát,akkor be kell lengetni a kilépést,ez kezd komédiából tragédiába torkollni,ötletszerűen változtatják a feltételeket,szabályokat,a migrik után a mee too,majd a köcsögök az óvodáinkba,majd a demokrácia deficit,aztán jogállamiság,most menjünk is csődbe,bukjuk Paks1-et,majd 2-t is,hát koitájlák tápcsatornán a kedves felmenőiket,de tényleg.
Bíztam benne,hogy még lesz 1-2 költségvetési ciklusunk ez eu-ban,de ez már tényleg jobban fáj,mint nem.
 
Ne bsszuk már szájba magunkat,a végsőkig ki kell tartani az Orosz import mellett,mi nem tudunk csilliárdokat beletenni új csövekbe,terminálokba,és nem is érdekünk,hogy miután beletettük 3-5x áron vegyünk mindent usánkától mindent is.
Ha ezek a nyomoroncok tényleg eldobják az Orosz energiát,akkor be kell lengetni a kilépést,ez kezd komédiából tragédiába torkollni,ötletszerűen változtatják a feltételeket,szabályokat,a migrik után a mee too,majd a köcsögök az óvodáinkba,majd a demokrácia deficit,aztán jogállamiság,most menjünk is csődbe,bukjuk Paks1-et,majd 2-t is,hát koitájlák tápcsatornán a kedves felmenőiket,de tényleg.
Bíztam benne,hogy még lesz 1-2 költségvetési ciklusunk ez eu-ban,de ez már tényleg jobban fáj,mint nem.

Az Adria vezetéket egykoron épp ezért is építettük talán, pedig a szocialista időkben épült, hogy ha a helyzet úgy hozza, olajból függetlenedni tudjunk. Az olajat meg tudjuk oldani, ha prüszkölve is, mert annak a vezetéknek a kapacitása elég az ország ellátásához teljesen is. A gáz az, ami gáz. Ott teljesen ki vagyunk szolgáltatva.
 
Ne bsszuk már szájba magunkat,a végsőkig ki kell tartani az Orosz import mellett,mi nem tudunk csilliárdokat beletenni új csövekbe,terminálokba,és nem is érdekünk,hogy miután beletettük 3-5x áron vegyünk mindent usánkától mindent is.
Ha ezek a nyomoroncok tényleg eldobják az Orosz energiát,akkor be kell lengetni a kilépést,ez kezd komédiából tragédiába torkollni,ötletszerűen változtatják a feltételeket,szabályokat,a migrik után a mee too,majd a köcsögök az óvodáinkba,majd a demokrácia deficit,aztán jogállamiság,most menjünk is csődbe,bukjuk Paks1-et,majd 2-t is,hát koitájlák tápcsatornán a kedves felmenőiket,de tényleg.
Bíztam benne,hogy még lesz 1-2 költségvetési ciklusunk ez eu-ban,de ez már tényleg jobban fáj,mint nem.
Teljes csőd lenne egyedül kilépni. Még egyszer! Ha orosz energiabojkott van pöröghetünk rajta, de csak Ukrajnából vagy más Uniós orszagon keresztül (a szerb is Bulgarián át jon) , tud csak jönni. Ha kilépünk, akkor sem kapnánk semmit és minden Uniós kedvezménytől elesnénk.

Ezt kell felfogni. Értem, hogy Putyin szimpibb volt mint a Brüsszeli elit, de ez nem szépségkirálynőválasztás, hanem kőkemémy fizika. Nincs orosz energiaimport az Unios országok nélkül. Ha pedig ez van, ki kell használni az Uniós pénzcsapot a magunk javára. Ha lesznek alternatív beszerzési lehetőségeink Uniós forrásból kiépitve, azzal csak nyerünk.
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66
Az Adria vezetéket egykoron épp ezért is építettük talán, pedig a szocialista időkben épült, hogy ha a helyzet úgy hozza, olajból függetlenedni tudjunk. Az olajat meg tudjuk oldani, ha prüszkölve is, mert annak a vezetéknek a kapacitása elég az ország ellátásához teljesen is. A gáz az, ami gáz. Ott teljesen ki vagyunk szolgáltatva.
Nem teljesen. A kapacitások Ausztia, Szlovakia felől is nagyok. Csak részben még onnan is orosz gáz jön. A Horvátországi már az orosztóp független. Ha Szlovenia is összekötné a magyar olasz vezetéket onnan is jöhetne azeri gáz, plusz a délin is a megfelelő vezetékek összekapcsolásával a törökök részéről.
 
Nem teljesen. A kapacitások Ausztia, Szlovakia felől is nagyok. Csak részben még onnan is orosz gáz jön. A Horvátországi már az orosztóp független. Ha Szlovenia is összekötné a magyar olasz vezetéket onnan is jöhetne azeri gáz, plusz a délin is a megfelelő vezetékek összekapcsolásával a törökök részéről.
Egyszerűen meg kell csinálni az évtizedek óta csak tervezgetett vezetékeket,összekapcsolásokat.LNG meg rövid távon drágább,de hosszabb távon piacbővülést hoz,több helyről lesz beszerezhető a gáz.
 
  • Tetszik
Reactions: krisss and SilvioD
Az Adria vezetéket egykoron épp ezért is építettük talán, pedig a szocialista időkben épült, hogy ha a helyzet úgy hozza, olajból függetlenedni tudjunk. Az olajat meg tudjuk oldani, ha prüszkölve is, mert annak a vezetéknek a kapacitása elég az ország ellátásához teljesen is. A gáz az, ami gáz. Ott teljesen ki vagyunk szolgáltatva.
"Az orosz olajszállítmányok leállítását pedig azért vetette el Orbán, mert a magyar olajfinomítók az orosz típusú olajra vannak kifejlesztve, ha mástól vennénk az olajat, és azt valamilyen eszközzel be is tudnánk hozni, akkor is át kellene építeni a magyarországi olajfinomítókat, ez pedig a miniszterelnök szerint több évig tartana.

Ebben a kérdésben a legilletékesebb a Mol. Meg is kerestük őket levélben, az olajtársaság azonban cikkünk megjelenéséig nem válaszolt a kérdéseinkre. Hernádi Zsolt viszont interjút adott InfoRádiónak, így a vállalat álláspontja megismerhető – az nem tér el a miniszterelnökétől. A Mol-vezér azt hangsúlyozta, hogy már tesztelték, és a nem Ural típusú kőolajból legfeljebb 35 százalék az, amit a társaság finomítói be tudnak dolgozni, és eleve az is időbe és pénzbe kerül, míg kikísérletezik, hogy más típusú olajok milyen finomítói fejlesztéseket igényelnek. Ha pedig valóban megszűnik az orosz importlehetőség, akkor a finomítók fejlesztésére "két-négy év" kell, és rengeteg pénzt kell rájuk költeni, melynek megtérülésére nincs esély." -hvg.hu
 
Ezzel totál elszigetelnénk magunkat teljesen értelmetlenül. Hisz ha EU szankció lesz Mo. ha vétózik, ha nem, akkor sem kapunk semmit. Ukrajnán, Horvátországot és Bulgárián át jön a nafta. Ha ők zárnak, mi vergődhetünk, de semmi sem fog jönni. Ezért kell a kompromisszum és a helyzetből, amit lehet kimaxolni.
De ha vetozik, akkor nem lesz EU szankció. A kompromisszum nem azt jelenti, hogy az EU összes hülyeségére bólogatsz s aláírsz, hanem azt, hogy a te érdekeidet is figyelembe veszik. Uh ha neked az a érdeked, hogy az orosz olajra optimalizált finomítóidnak legyen orosz olaj, az orosz gázra kihegyezett gazdaságodnak meg legyen gáz, akkor vegyék ezt figyelembe és ne akarják, hogy ezekből ne vehess kedvedre. Az EU-s diktatúra az nem kompromisszum, az diktatúra.