Szintetikus üzemanyagok

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
616
113
 
@Allesmor Obranna -hoz kérdésem van.
Most, hogy minden energiahordozó nagyon megdrágult, felmerül a szintetikus üzemanyagok előálításának lehetősége (mint például a német BUMA a 2. vh idején).
Találtam itt a wikipédián, hogy a szintetikus kerozin nagyobb energiatartalommal rendelkezik, mit a kőolajból előállított és alacsonyabb károsanyag-tartalma van.
Használtatok-e már ilyen, ha igen, milyen tapasztalat van vele.
Ha nem, akkor a magasabb energiatartalom miatt lehet-e járos a hajtómű máködésére a nagyobb hőtermelés miatt?
Mekkora plusz tolóerőt lehet vele elérni illetve ugyanannyi azonos energiatartalom felhasználásnál mekkora üzemanyag-megtakarítást lehet elérni?
https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_fuel#Economics
 
@Allesmor Obranna -hoz kérdésem van.
Most, hogy minden energiahordozó nagyon megdrágult, felmerül a szintetikus üzemanyagok előálításának lehetősége (mint például a német BUMA a 2. vh idején).
Találtam itt a wikipédián, hogy a szintetikus kerozin nagyobb energiatartalommal rendelkezik, mit a kőolajból előállított és alacsonyabb károsanyag-tartalma van.
Használtatok-e már ilyen, ha igen, milyen tapasztalat van vele.
Ha nem, akkor a magasabb energiatartalom miatt lehet-e járos a hajtómű máködésére a nagyobb hőtermelés miatt?
Mekkora plusz tolóerőt lehet vele elérni illetve ugyanannyi azonos energiatartalom felhasználásnál mekkora üzemanyag-megtakarítást lehet elérni?
https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_fuel#Economics
Ez olyan tudomány, amihez nem értek, mert nem tudom pontosan, hogy a szintetikus üzemanyagok fajhője, metántartalma hogyan alakul.
 
@Allesmor Obranna -hoz kérdésem van.
Most, hogy minden energiahordozó nagyon megdrágult, felmerül a szintetikus üzemanyagok előálításának lehetősége (mint például a német BUMA a 2. vh idején).
Találtam itt a wikipédián, hogy a szintetikus kerozin nagyobb energiatartalommal rendelkezik, mit a kőolajból előállított és alacsonyabb károsanyag-tartalma van.
Használtatok-e már ilyen, ha igen, milyen tapasztalat van vele.
Ha nem, akkor a magasabb energiatartalom miatt lehet-e járos a hajtómű máködésére a nagyobb hőtermelés miatt?
Mekkora plusz tolóerőt lehet vele elérni illetve ugyanannyi azonos energiatartalom felhasználásnál mekkora üzemanyag-megtakarítást lehet elérni?
https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_fuel#Economics

Vízből és szén-dioxidból állítanak elő üzemanyagot Szegeden: a Molt a szintetikus kerozin, az Audit az e-benzin érdekli​

Szegeden (...) Ugyancsak itt kezdte meg a tavasszal működését a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Energetikai Innovációs Tesztállomása is. Az objektum egyik célja, hogy a laboratóriumi méretekben bevált környezetkímélő energiatárolási és -átalakítási technológiákat tesztelje félüzemi környezetben.
...

Szintetikus kerozin és e-benzin​

...
Az SZTE már szerződött az Audival és a Mollal is.

A Molt elsősorban a szintetikus repülőgép-üzemanyag, a kerozin érdekli
– árulta el Janáky Csaba, hozzátéve: a kezdeti szakaszban a 6 százaléknyi fenntartható komponensnek kell lennie, ebből minimum 1,2 százaléknak szén-dioxidból kell előállnia. „2050-re 35 százalékra megy föl a szén-dioxid-alapú szintetikus kerozin bekeverendő mennyisége” – tette hozzá az elektrokémikus."
https://index.hu/belfold/2024/06/22...ce-park-greennovation-center-mol-rheinmetall/
 
Rheinmetall presents project vision Giga PtX

Giga PtX is a network of several hundred decentralised, large-scale synthetic fuel production plants. Each plant locally combines the components of energy generation, hydrogen, CO2 supply, and fuel synthesis. Using renewable energy, several thousand tonnes of fuel can be produced per plant each year. The Europe-wide distribution of plants makes Giga-PtX as a whole more difficult to attack. Due to the moderate plant sizes, the technology can be scaled up quickly and then realised at low risk by replicating a tested prototype system. Together with its technology partner INERATEC, Rheinmetall is already offering the basis for a ‘ready to scale’ and subsequently ‘ready to replicate’ solution, so that an urgent problem on the way to resilience and war fighting readiness of the armed forces can be solved.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Rugalmasság
A fegyveres erők biztonságos üzemanyag-ellátása alapvető előfeltétele a hadviselési képességüknek. A „békeidőszaki műveletekre” ma létrehozott fosszilis tüzelőanyag-ellátási láncok logisztikailag összetettek és törékenyek. Háború esetén ezek az ellátási láncok valószínűleg összeomlanak. A helyi megújuló energiaforrásokba és az e-üzemanyagok szintézisének képességébe történő beruházások biztosítják a fegyveres erők energiaellátását Európában, mint háborúra alkalmas kulcsfontosságú képességet, amely olcsón és gyorsan megvalósítható, robusztus, meglévő logisztikai rendszereket használ, ill. ugyanakkor hozzájárul a defosszilisációhoz.

Miért az E-Fuels?
A fegyveres erők számára nincs alternatívája a szénhidrogén alapú tüzelőanyagoknak, könnyű használhatóságuk és nagy energiasűrűségük miatt. Ez az oka annak, hogy a fosszilis dízel és a fosszilis paraffin ma a fegyveres erők energiaellátásának gerincét alkotja. Az üzemanyag-szükséglet háborús időszakban 20-60 liter/nap katonánként (átlagosan a fegyveres erők összes ágára vonatkoztatva). Az üzemanyag-logisztika megköti az erőket. A NATO-erők által Afganisztánban elszenvedett összes áldozat és sérülés 60%-át a logisztika okozta, különös tekintettel az üzemanyag-logisztikára. Itt jönnek a képbe a szintetikus drop-in üzemanyagok, amelyek elektromos áramból, vízből és CO2-ból bárhol előállíthatók, és tulajdonságaiknak köszönhetően felhasználhatók a meglévő logisztikai rendszerekben, járművekben és repülőgépekben. A Rheinmetall Giga-PtX projektvíziója egy több száz decentralizált, nagyüzemből álló, akár 50 MW-os egységnyi szintetikus tüzelőanyag-gyártó üzem hálózata. Mindegyik üzem egyesíti az energiatermelés, a hidrogén- és CO2-ellátás, valamint a tüzelőanyag szintézis összetevőit helyben.

E-Fuel Termelő rendszerek
Ideális esetben az üzemeket katonai egységek vagy csővezetékrendszerek közvetlen közelében telepítik. Megújuló energia felhasználásával üzemenként több ezer tonna tüzelőanyagot lehet szintetizálni évente. Ennek a koncepciónak köszönhetően nincs szükség az elektromos hálózat bővítésére. A CO2 rövid időn belül beszerezhető pontforrásokból (erőművek, cementművek, biogén források), így nem feltétlenül szükséges a közvetlen levegő befogása. A növények szétszóródása megnehezíti a megtámadásukat. A mérsékelt üzemméret miatt a technológia gyorsan bővíthető, majd kis kockázattal megvalósítható egy kipróbált prototípus üzem lemásolásával. Technológiai partnerével, az INERATEC-cel együtt a Rheinmetall már kínálja az alapot egy „méretezésre kész”, majd „ready to replicate” megoldáshoz, hogy megoldható legyen a fegyveres erők ellenálló képessége és hadiképessége felé vezető úton sürgős probléma.

 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord
  • Tetszik
Reactions: endre and ravenlord
Europe's fuel supply is entering a new era: critical infrastructures are to be supplied with safe synthetic fuels in the future.

INERATEC, a leader in synthetic fuel production, and Rheinmetall, a global technology leader in the defense sector, have signed a strategic partnership to deploy scalable Power-to-Liquid (PtL) solutions across defense and critical infrastructure sectors. This collaboration marks a milestone in building resilient energy systems that operate independently from fossil fuel supply chains and vulnerable infrastructure.
 
Rheinmetall presents concept for independent e-fuel production by European armed forces

Fuel to be produced locally and independently of global fossil fuel supply chains
Cooperation with Greenlyte Carbon Technologies, Sunfire and INERATEC

The ‘Giga PtX’ project developed by Rheinmetall, in collaboration with partner companies, aims to establish a Europe-wide network of several hundred modular e-fuel production plants. Depending on the application profile, these plants will be capable of producing 5,000 to 7,000 tonnes of diesel, marine diesel, or kerosene per facility per year. With this concept, Rheinmetall is looking at strengthening the energy self-sufficiency and resilience of European armed forces in a sustainable manner, while also contributing to the stability of critical energy infrastructure.

...
Alongside the new partners, Rheinmetall’s long-standing cooperation partner INERATEC from Karlsruhe also plays a central role in the consortium. This technology company is responsible for the heart of the facility: the Reverse Water Gas Shift (RWGS) and Fischer-Tropsch processes. These processes convert hydrogen and carbon dioxide into synthetic fuels. INERATEC recently demonstrated its leading expertise in the field of power-to-X technologies by commissioning Europe’s largest power-to-liquid facility in Frankfurt am Main. This facility produces up to 2,500 tonnes of sustainable fuel annually.

“War readiness requires a resilient energy infrastructure. Maintaining fossil fuel supply chains will be challenging for European countries in the event of a defence situation. With the Giga PtX facilities, Rheinmetall and its partners are sending a strong signal of industrial transformation, climate protection and security resilience in Europe”, said Armin Papperger, CEO of Rheinmetall AG.

The first facilities can be realised at short notice as soon as the political and regulatory framework conditions have been established.