Top Gun Archívum

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Hogy tetszik?

  • Szerintem felesleges.

    Votes: 0 0,0%

  • Összes szavazó
    6

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ez azért kemény, mert nem így volt. Személyes jó ismerősömnek, talán barátomnak is nevezhettem Kővári Lacit, az elhunyt főszerkesztő helyettest. A cikkek jó egyharmadát Ő irta. Ő mindig megpróbált objektíven ténylegesen az alapadatokra támaszkodni, amit akkor azokban az időkben rendelkezésre állt. A TopGun mondhatni szakmailag közelebb állt a valósághoz, különösen keleti technikában, mint pld. Bill Gunston megjelent könyvei amelyek az orosz/szovjet kiállításokon terjesztett anyagokból, dezinformációkból illetve a kiszivárgott nyugati felderítő anyagokból épült fel. A magyar katonai repülőgépek típuskönyv (dr.Szentesi György és szerzőtársai) olyan képeket és rajzokat tartalmazott pld. a Szu-27-ről hogy "lefostam magam", kb annyira volt hasonló. Jó néhány típust nem is említett mintha nem létezne. Bill müveire is hasonló szakmaiság volt jellemző. A mai napig lehet ezeket a könyveket kapni. Hozzájuk képest a TG-ben probált friss, és "szakmai". Laci azt mondta, hogy elővette később 10-15 év múlva az újságokat és látta mennyi fals és helytele információ volt bennünk, a saját cikkeimben is, de akkor ezek voltak a "hiteles adatok" ezek jutottak el hozzájuk. Minden szerző abból ír amit tud. Laci lelkiismeretesen próbálta cikkeit írni (ahogy én is, de az Ő szakmaisága utolérthetetlen volt, mint repülő szakembernek, elhunyta óta nincs és nem is lesz olyan aki ezt továbbvinné a Sasban.).
És ez miben mond ellent annak, amit én írtam? Miért írtad azt, hogy "mert ez nem így volt"?
Én nem Laci szakmaiságát és jószándékát vontam kétségbe, de még csak nem is a Tőrös István elhivatottságát, vagy vízióját, hogy legyen egy ilyen magazin.
Csak leírtam, hogy messze nem a nyugati vadászgépgyártók zsíros támogatása íratta a lap cikkeit, akármiféle hírdetést is raktak az újságba.
A cikkíró abból főzött, amit talált és amiben jóhiszeműen hitt.
Laci szakmai alapossággal írta a cikkeit, de a honvédelem ügye tőle totál függetlenül le volt szarva pont az ország mindenkori elitje által, mert akkor olyan időket éltünk.
Ezért történt 1993 és 2003 közt az ami és úgy ahogy.
Top Gun újság ide, vagy oda.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
És ez miben mond ellent annak, amit én írtam? Miért írtad azt, hogy "mert ez nem így volt"?
Én nem Laci szakmaiságát és jószándékát vontam kétségbe, de még csak nem is a Tőrös István elhivatottságát, vagy vízióját, hogy legyen egy ilyen magazin.
Csak leírtam, hogy messze nem a nyugati vadászgépgyártók zsíros támogatása íratta a lap cikkeit, akármiféle hírdetést is raktak az újságba.
A cikkíró abból főzött, amit talált és amiben jóhiszeműen hitt.
Laci szakmai alapossággal írta a cikkeit, de a honvédelem ügye tőle totál függetlenül le volt szarva pont az ország mindenkori elitje által, mert akkor olyan időket éltünk.
Ezért történt 1993 és 2003 közt az ami és úgy ahogy.
Top Gun újság ide, vagy oda.
A magazinoknak a politikával akkor még nem kellett kart-karba öltve járni. Lásd mára mi lett Haditecnikából). Viszont sokat segített a honvédelmi nevelésben, a pilóta utánpótlásban stb. Én a magazinok megjelenésének is betudom, hogy bizony a szárazföld el volt felejtve és jött a MiG-29, majd a Gripen (vagy más is jöhetett volna). A magazinokat sokkal többen olvasták mint manapság (ez egyébként természetes), és sok politikus és katona is olvasta. Egyébként ciki vagy sem, de a repülős magazinok és a Haditechnika jobban tájékozott volt mint a csapattisztek, de akár a törzstiszek egy része. Azért is, mert 1-2 emberen kívül kvázi a katonák nem jártak kiállításokra, bemutatókra külföldre. Esküszöm több bázislátogatásom voltam évente nyugaton, mint a katonák, akiket pedig a Nagyvassal mindenhol örültek, hogy megjelentek, mert keleti típussal gyakorolhattak.

Olyan dolgokat tudtunk meg (persze volt sok dezinfo is) más országok hajózóival, müszakiaival de akár PIAR-osaival folytatott beszélgetéséken, különösen fehér asztal mellett, bázislátogatásokon, közös kajálás kis ivás és beszélgetés, amelyekről itthon nem volt info. Érdekes módon a sereg nem használta ki, és ma sem használja információforrásnak a médiában részt vevőket, pedig valószínüleg nemcsak dezinfot kapnának. PLd. volt olyan képem XY harceszközről amit elloptak konkrétan a HM munkatársai a blogomról, és belső kiadványban szerepelteték, mert ők úgy az eszközt még nemlátták, pedig megrendelték... És ez nem 10 éve történt hanem 2-3...

Több kiállításon, rendezvényen találkoztam magyar attaséval, aki nagyon meglepődött, hogy mit keresünk ott, és hogyan jutottunk ki. Aztán mindig elmondtuk, hogy mi a vendéglátokkal leveleztük le, rendeztük le, mert a magyar diplomáciára ilyen téren nem igazán lehet számítani. De termszetesen vannak kivételek, tavaly több alkalommal is voltam olyan országban, ahol az nagykövet, konzul és a katonai attasé nagyon- de nagyon sokat segített hogy bejussunk hadgyakorlatokra.

Egyébként még mindig ez van. A nagyobb kiállításokon ugyan megjelent Maróth, vagy Benkő, Bobo, RszR, de kvázi mit csináltak? Elmentek azokhoz a cégekhez akiktől rendelt az ország valamit , smuzoltak a kiállításon, odaálltak egy maketthez, kezet fogtak és ennyi. A helyes irány az lett volna, ha egy szakmai küldöttség feltérképezi a kinálatot, az ajánlatokat két három napig ott vannak és aztán nekiállnak elemezni, rendszerezni mit is láttak, mi a trend stb. Nos ilyen nincs. Általában fél tucat-tucat olyan embert ismerek akikkel állandóan találkozunk kiállításokon, bemutatókon. Ez is mutatja, hogy a harci-technikai eszközök beszerzésében a szakmaiság hányadik helyen van, a gazdasági és politikai szempontok mellett.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
27 816
117 973
113
A magazinoknak a politikával akkor még nem kellett kart-karba öltve járni. Lásd mára mi lett Haditecnikából). Viszont sokat segített a honvédelmi nevelésben, a pilóta utánpótlásban stb. Én a magazinok megjelenésének is betudom, hogy bizony a szárazföld el volt felejtve és jött a MiG-29, majd a Gripen (vagy más is jöhetett volna). A magazinokat sokkal többen olvasták mint manapság (ez egyébként természetes), és sok politikus és katona is olvasta. Egyébként ciki vagy sem, de a repülős magazinok és a Haditechnika jobban tájékozott volt mint a csapattisztek, de akár a törzstiszek egy része. Azért is, mert 1-2 emberen kívül kvázi a katonák nem jártak kiállításokra, bemutatókra külföldre. Esküszöm több bázislátogatásom voltam évente nyugaton, mint a katonák, akiket pedig a Nagyvassal mindenhol örültek, hogy megjelentek, mert keleti típussal gyakorolhattak.

Olyan dolgokat tudtunk meg (persze volt sok dezinfo is) más országok hajózóival, müszakiaival de akár PIAR-osaival folytatott beszélgetéséken, különösen fehér asztal mellett, bázislátogatásokon, közös kajálás kis ivás és beszélgetés, amelyekről itthon nem volt info. Érdekes módon a sereg nem használta ki, és ma sem használja információforrásnak a médiában részt vevőket, pedig valószínüleg nemcsak dezinfot kapnának. PLd. volt olyan képem XY harceszközről amit elloptak konkrétan a HM munkatársai a blogomról, és belső kiadványban szerepelteték, mert ők úgy az eszközt még nemlátták, pedig megrendelték... És ez nem 10 éve történt hanem 2-3...

Több kiállításon, rendezvényen találkoztam magyar attaséval, aki nagyon meglepődött, hogy mit keresünk ott, és hogyan jutottunk ki. Aztán mindig elmondtuk, hogy mi a vendéglátokkal leveleztük le, rendeztük le, mert a magyar diplomáciára ilyen téren nem igazán lehet számítani. De termszetesen vannak kivételek, tavaly több alkalommal is voltam olyan országban, ahol az nagykövet, konzul és a katonai attasé nagyon- de nagyon sokat segített hogy bejussunk hadgyakorlatokra.

Egyébként még mindig ez van. A nagyobb kiállításokon ugyan megjelent Maróth, vagy Benkő, Bobo, RszR, de kvázi mit csináltak? Elmentek azokhoz a cégekhez akiktől rendelt az ország valamit , smuzoltak a kiállításon, odaálltak egy maketthez, kezet fogtak és ennyi. A helyes irány az lett volna, ha egy szakmai küldöttség feltérképezi a kinálatot, az ajánlatokat két három napig ott vannak és aztán nekiállnak elemezni, rendszerezni mit is láttak, mi a trend stb. Nos ilyen nincs. Általában fél tucat-tucat olyan embert ismerek akikkel állandóan találkozunk kiállításokon, bemutatókon. Ez is mutatja, hogy a harci-technikai eszközök beszerzésében a szakmaiság hányadik helyen van, a gazdasági és politikai szempontok mellett.
Ez azért faszság Pisti, mert folyamatosan mennek ki emberek kiállításokra (én is voltam jópáron) és bemutatókra... Elég sokszor civilben.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
A magazinoknak a politikával akkor még nem kellett kart-karba öltve járni. Lásd mára mi lett Haditecnikából). Viszont sokat segített a honvédelmi nevelésben, a pilóta utánpótlásban stb. Én a magazinok megjelenésének is betudom, hogy bizony a szárazföld el volt felejtve és jött a MiG-29, majd a Gripen (vagy más is jöhetett volna). A magazinokat sokkal többen olvasták mint manapság (ez egyébként természetes), és sok politikus és katona is olvasta. Egyébként ciki vagy sem, de a repülős magazinok és a Haditechnika jobban tájékozott volt mint a csapattisztek, de akár a törzstiszek egy része. Azért is, mert 1-2 emberen kívül kvázi a katonák nem jártak kiállításokra, bemutatókra külföldre. Esküszöm több bázislátogatásom voltam évente nyugaton, mint a katonák, akiket pedig a Nagyvassal mindenhol örültek, hogy megjelentek, mert keleti típussal gyakorolhattak.

Olyan dolgokat tudtunk meg (persze volt sok dezinfo is) más országok hajózóival, müszakiaival de akár PIAR-osaival folytatott beszélgetéséken, különösen fehér asztal mellett, bázislátogatásokon, közös kajálás kis ivás és beszélgetés, amelyekről itthon nem volt info. Érdekes módon a sereg nem használta ki, és ma sem használja információforrásnak a médiában részt vevőket, pedig valószínüleg nemcsak dezinfot kapnának. PLd. volt olyan képem XY harceszközről amit elloptak konkrétan a HM munkatársai a blogomról, és belső kiadványban szerepelteték, mert ők úgy az eszközt még nemlátták, pedig megrendelték... És ez nem 10 éve történt hanem 2-3...

Több kiállításon, rendezvényen találkoztam magyar attaséval, aki nagyon meglepődött, hogy mit keresünk ott, és hogyan jutottunk ki. Aztán mindig elmondtuk, hogy mi a vendéglátokkal leveleztük le, rendeztük le, mert a magyar diplomáciára ilyen téren nem igazán lehet számítani. De termszetesen vannak kivételek, tavaly több alkalommal is voltam olyan országban, ahol az nagykövet, konzul és a katonai attasé nagyon- de nagyon sokat segített hogy bejussunk hadgyakorlatokra.

Egyébként még mindig ez van. A nagyobb kiállításokon ugyan megjelent Maróth, vagy Benkő, Bobo, RszR, de kvázi mit csináltak? Elmentek azokhoz a cégekhez akiktől rendelt az ország valamit , smuzoltak a kiállításon, odaálltak egy maketthez, kezet fogtak és ennyi. A helyes irány az lett volna, ha egy szakmai küldöttség feltérképezi a kinálatot, az ajánlatokat két három napig ott vannak és aztán nekiállnak elemezni, rendszerezni mit is láttak, mi a trend stb. Nos ilyen nincs. Általában fél tucat-tucat olyan embert ismerek akikkel állandóan találkozunk kiállításokon, bemutatókon. Ez is mutatja, hogy a harci-technikai eszközök beszerzésében a szakmaiság hányadik helyen van, a gazdasági és politikai szempontok mellett.
De ez megint nem válasz a kérdésemre.
Kővári Laci és a Gál Józsi 1992-ben kezdett írogatni a "Típusváltás, lépésváltás, rendszerváltás" cikksorozattal és különbözött össze egyből a téma addigi feddhetetlen és megkerülhetetlen hazai főszakértőjének avanzsált Szentesi Györggyel.
A Top Gun 1990 és 92 közöttig a Szentesi-féle amolyan Bill Gunston és Jane's Defence Weekly fordításokkal meg mellé Flug Revue fotókkal operált.
Hazai bázislátogatós fotói jobbára csak a Tőrösnek voltak, aki meg csak tanulta a témát ekkoriban.
1992-ig kb ebben merült ki a Top Gun szakmaisága.
De 1993 nyaráig is még nagyon vegyes volt a kép.
Mondjuk úgy, hogy a magát szakmaként aposztrofáló közeg a Top Gun-t amatőr okoskodóknak, színes civil magazinnak tartották, ami véleményben azért volt igazságalap is, egy jó nagy adag fölényesség mellett.

Az év fő szenzációját jelentő 29-es beszerzést egyszerre elemezte az erősen F-16 párti Kővári Laci, akinek legalább voltak kiskunlacházi közvetlen emlékei,melyeket idehaza elsőként olvashattunk egy újságban leírva.
És ennek ellenpontjaként a "nagyrakétás" múltjából repülőszakértővé vált Szentesi György, aki meg AMX meg Hawk párti volt. Akkoriban ő volt az, aki kifejtette, hogy nekünk még a MiG-21 is sok, minek akkor a 29-es?
Ez volt akkor a Top Gun szakértelmének két szélsőértéke.
Akkoriban, tizenéves fejjel aranyat ért, de ma már látszik, hogy ez alapján ítélkezdtek a katonák is.

Csak egy példa:
1990-es induló számban Tőrös István interjút készített Urbán Jánossal, akit megkérdezett arról, hogy igaz-e, hogy a Magyar Néphadsereg hamarosan MiG-29-est és Szu-25-öst fog beszerezni? (Merthogy ezt lehetett már olvasni a külföldi szaklapokban rólunk)
Válasz: "Nem igaz. Az egyetlen MiG-29-es, ami nekünk van, az ez a makett az íróasztalomon, amit a szovjet látogatóinktól kaptam. Ami pedig a Szu-25-öst illeti, arról még makettem sincs..."
Erre mondják, hogy diplomatikus válasz, mert tény, hogy hamarosan nem szereztük be őket és a makettek ténye se volt valótlan. Csakhogy mégis erősen tervben volt mindkettő, csak nem volt nyilvános az infó. Oké, mondhatnánk, hogy a Gerecse után egy évvel ez nemhogy a szélesebb szakma előtt se volt ismert, de még csak nem is lett volna életszerű se. De jól látszott, hogy a kedves civil érdeklődő újságírók világképe természetes, hogy messze van a valóságtól, hiszen ők csak buta civilek.
Nekik bátran lehet mondani akármit.
Teljesen természetes volt, hogy egy szaklapnak kikiáltott színes újságban, ha azt civil írja, akkor színes, érdekes, de buta dolgok lehetnek csak.

Ezek után az volt szokatlan, mikor az egyik legelső - már a Laci által írt - MiG-23-as cikkre, amiben az ominózus "kitekerem-betekerem" futómű hibáit firtatta, egy aktív katonától, Magasdi Györgytől jött a méltatlankodó olvasói levél, ami új szintet hozott a hazai repülős szaklapok világába.
A katonák először adták jelét, hogy eddig tűrték a civilek amatőr találgatásait és mint profik, úgymond ki akartak végre szólni a reptér kerítései közül. Azt persze nem sejthették, hogy - bár távolról sem volt előre kitervelt provokatív mesterterv a dolog - pont ez lesz az, ami a Top Gun-nak kell. Végre kezdjenek beszélni a szakmáról maguk a katonák is!
Az 1990-ben indult magazin kezdeti bázis túráinak interjúalanyai ugyanis még nagyon "igazszósan" kommunikáltak, csak a szépet, csak a jót, a haditechnikáról lehetőleg semmit, mert az úgyis titkos.
Egyszerűen nem volt idehaza semmiféle rutinja annak, hogy egy katona a szakmai dolgokról mit mondhat.
A hivatásról, az életmódról lehetett nyilatkozni, lásd Ég Katonái, a néhai Edelényi Gábor riportfilmje, de ennél többről nemigen.

Amiről te beszélsz, az ennek a kérdéskörnek a másik, átellenes oldala. Történt ugyanis - ahogy te is írod - hogy ezek a fránya, "buta civilek" a külföldi szaksajtó rendszeres forgatása mellett elkezdtek aktívan járni nem csak külföldi repülőnapokra, parádékra, de katonai szakkiállításokra is. Ez kompletten hiányzott a hazai katonai szakma életéből, a fejükre ülő politikai garnitúráról nem is beszélve. Na azok meg aztán tényleg bántóan világtalanok voltak, de ezt csak most, mi, az utókor látjuk át. Akkoriban, az "állambácsi" kultuszból frissen kijövet az, hogy egy felelős beosztású politikus se tudja, hogy miről beszél, vagy, hogy mi lesz akárcsak fél év múlva, elképzelhetetlen volt.

Tehát a frissen kialakuló, agilis, önfinanszírozó szakújságírás egyre mélyebb összefüggéseket kezdett boncolgatni az egyre színvonalasabbá váló cikkekben.
Ezzel elkezdett kialakulni egy olyan szakmai tudásbázis, ami jellegét tekintve kezdett felnőni a katonák szigorúan vett belső szakismeretéhez, de olyan témákban, aminek idehaza nem volt hagyománya.
Én ismertem ugyan olyan KöRÜ-ben dolgozó katonát, aki hihetetlenül komoly mélységig tájékozott volt még a kilencvenes évekbeli szovjet-orosz haditechnikában is, függetlenül attól, hogy ezen ismeretanyag bő 80 százaléka idehaza nem is volt releváns, de mondjuk úgy, hogy nem ez volt a jellemző.
De még ez is csak a szovjet-orosz technika volt, nem a nyugati.

A nyugati haditechnikával kapcsolatosan jártasnak, érdeklődőnek, nyitottnak nagyon kevés katonánk mutatkozott, talán egyedüliként kiemelhetjük azt a csapatot, akik a külföldi vadászgépek kipróbálásában részt vettek.

Mennyire számított az ő munkájuk? Ma már láthatjuk, kb annyira volt fontos, mint a MiG-29-eseink BVR képessége. Kb semennyire se. Csak parádé legyen, meg "világbajnoki trófea", aztán minden rendben lesz.

Ez volt a 90-es évek.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
Ez azért faszság Pisti, mert folyamatosan mennek ki emberek kiállításokra (én is voltam jópáron) és bemutatókra... Elég sokszor civilben.
Ez azért nem faszság, mert sajnos nagyon- de nagyon sok helyen hiányoztak a magyar katonák. A legtöbb esetben protokolláris látogatás volt, adott országból az attasé, és az adott haderőnem vezetéséből valaki, azonban hiányzott, és tudtommal most is hiányzik ilyen "csapat" amiről írtam. Ezt sok más ország meglépi, (persze nem kell egyenruha stb.) de ott voltak/vannak szinten eseményen. Egyébként üditő dolog volt, hogy mosz RszR előadást tartott páncélos témában. Nekem nagyon sok meghívást jött klf. védelmi, katonai konferenciákra amelyekre anyagiak és idő hiányában nem mentem el, de néha azért megkérdeztem e-mail, hogy volt egy magyar a rendezvényen és nem volt. :-( Ezek amit írtam személyes tapasztalataim.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

rm40

Well-Known Member
2013. február 23.
1 600
3 236
113
És ennek ellenpontjaként a "nagyrakétás" múltjából repülőszakértővé vált Szentesi György, aki meg AMX meg Hawk párti volt. Akkoriban ő volt az, aki kifejtette, hogy nekünk még a MiG-21 is sok, minek akkor a 29-es?
Úgy rémlik, hogy még az F-20-ast is ajánlgatta.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
De ez megint nem válasz a kérdésemre.
Kővári Laci és a Gál Józsi 1992-ben kezdett írogatni a "Típusváltás, lépésváltás, rendszerváltás" cikksorozattal és különbözött össze egyből a téma addigi feddhetetlen és megkerülhetetlen hazai főszakértőjének avanzsált Szentesi Györggyel.
A Top Gun 1990 és 92 közöttig a Szentesi-féle amolyan Bill Gunston és Jane's Defence Weekly fordításokkal meg mellé Flug Revue fotókkal operált.

stb. Amit írtál, egy fejlődéstörténet. Egy magazin, egy kultúra egy katonai repüléssel foglalkozó szféra kezdeti lépései. Igen, Tőrösnek egyáltalán nem volt tapasztalata abban amit csinált katonai vonalon. Azokat akiket összeszedett, illetve onnan akikben volt valami írástudóság (mármint hajlandóság, hogy a magazinba írjanak alkotta meg a csapatot, amely folyamatosan változott, változik, (nem írom, hogy fejlődik mert ez egyáltalán nem igaz, voltak jobb és rosszabb periodusaik.) Elvitathatatlan érdeme, hogy az 1980-as évek elején lévő hazánk acélmadarai, a légterönk örzői és ilyesmi helyett, megjelent egy olyan magazin ami hiánypótló volt, mert a HM korábbi és akkori kiadványai eléggé gyatrák voltak, és nehezen elérhetőek a polgároknak (írjuk civil kontrollnak). Ami történetet írták, hogy "Lecso" mit válaszolt, az természetes reakció volt, hiszen a jövendő beszerzésekről sem hallasz sokkal többet a mai napig. Lásd pld. kerekes önjáró tüzérség. Lebegtetések vannak, de lebegtetések akkor is voltak, hiszen a 29-esekről már akkor is beszéltek, de ne feledjük a döntéshozók F-16-ost akartak venni, de az Amerika Kongresszus nem engedélyezte a beszerzést, mert szerintük felborította volna a "geopolitikai egyensúlyt". Utána jött az államadóság terhére beszerzés és a Kositzky Attila küldöttsége, akiknek ott volt a feladat,h ogy Szu-27 egy század, vagy MiG-29 két század. Mi pedig akkor Sz-300-ast akartunk, de nyet volt a válasz. Azt később adták volna, akkor meg már...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
Válasz a kérdésedre: Josef von Ferency nélkül nem lett volna a Magazin mert saját pénzét tolta bele, és más médiába is. Akkori ilyenek voltak a médiaviszonyok, de szerintem a mai KESMA és a közmédia ehhez mérten a sötét középkor. Ferenczy úrat befektetőknek magukat kiadó emberek egyébként időskorára (már akkor sem volt fiatal, amikor elkezde a magyar tevékenységét) full kifosztotta és ez lett a TopGun vége is, mert el kellett adnia a lapot. Utána ment el Törös és csapata és bár megjelent még néhány szám de az már semmit sem ért. Törőssel pedig a TopFlight, majd Aranysas lett. Ugyanakkor rengeteg anyag, és fotó tünt el, mivel digitális tárolás nem volt sok mindennek és kiadataln dolgok, és különleges fényképek maradtak a TopGun-nál.
Ezt most úgy írom, hogy nekem évekig nem volt felhőtlen kapcsolatom Törős Pistával eléggé összevesztünk, de mindig tiszteltem még a legroszabb időkben is, amit megteremtett.
...

, vagy az "ausztrál" Orsós Österreicher Tamás. -- nos ezt tényleg egy sima szélhámos volt, lásd Szlovák , Orosz? részvétellel Szu-27, Mig-29 repülések, stb. ez az ember egy sima gengszter volt. (szerintem) de hatása marginális volt a repülőéletre, és a magazinokra.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
27 816
117 973
113
Ez azért nem faszság, mert sajnos nagyon- de nagyon sok helyen hiányoztak a magyar katonák. A legtöbb esetben protokolláris látogatás volt, adott országból az attasé, és az adott haderőnem vezetéséből valaki, azonban hiányzott, és tudtommal most is hiányzik ilyen "csapat" amiről írtam. Ezt sok más ország meglépi, (persze nem kell egyenruha stb.) de ott voltak/vannak szinten eseményen. Egyébként üditő dolog volt, hogy mosz RszR előadást tartott páncélos témában. Nekem nagyon sok meghívást jött klf. védelmi, katonai konferenciákra amelyekre anyagiak és idő hiányában nem mentem el, de néha azért megkérdeztem e-mail, hogy volt egy magyar a rendezvényen és nem volt. :-( Ezek amit írtam személyes tapasztalataim.
Nekem meg az utóbbi 2 évben a munkám?
De az államtitkárság folyamatosan megy amikor mi nem tudunk ők legtöbbször ott vannak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Válasz a kérdésedre: Josef von Ferency nélkül nem lett volna a Magazin mert saját pénzét tolta bele, és más médiába is. Akkori ilyenek voltak a médiaviszonyok, de szerintem a mai KESMA és a közmédia ehhez mérten a sötét középkor. Ferenczy úrat befektetőknek magukat kiadó emberek egyébként időskorára (már akkor sem volt fiatal, amikor elkezde a magyar tevékenységét) full kifosztotta és ez lett a TopGun vége is, mert el kellett adnia a lapot. Utána ment el Törös és csapata és bár megjelent még néhány szám de az már semmit sem ért. Törőssel pedig a TopFlight, majd Aranysas lett. Ugyanakkor rengeteg anyag, és fotó tünt el, mivel digitális tárolás nem volt sok mindennek és kiadataln dolgok, és különleges fényképek maradtak a TopGun-nál.
Ezt most úgy írom, hogy nekem évekig nem volt felhőtlen kapcsolatom Törős Pistával eléggé összevesztünk, de mindig tiszteltem még a legroszabb időkben is, amit megteremtett.
...

, vagy az "ausztrál" Orsós Österreicher Tamás. -- nos ezt tényleg egy sima szélhámos volt, lásd Szlovák , Orosz? részvétellel Szu-27, Mig-29 repülések, stb. ez az ember egy sima gengszter volt. (szerintem) de hatása marginális volt a repülőéletre, és a magazinokra.
Josef von Ferenczy úr, aki a pénzét beletolta, hogy áldozat volt-e, vagy csaló, erősen visszaemlékezésfüggő.
A magyar vadkapitalisták által kifosztott távolbaszakadt hazánkfia, a pórul járt jóhiszemű mecénás kontra a magát professzornak nevező kétes multú és iskolázottságú nyugatnémetekhez emigrált kalandor ügyeskedő, aki a rendszerváltás rózsaszín ködében is ügyesen dörgölőzött a helyzetbekerüléssel elfoglalt újmagyar politikai elithez.
De látod mit tesz a szimpla mondafűzés egy ember jellemzésével? Mert akár fordított sorrendben is írhattam volna és akkor az áldozati szerep lenne a hangsúlyosabb.
Na de ez már nagyon off.

Orsós Österreicher Tamás előbb a szlovákokat húzta le a szipiszuper "akadémiájával" majd az ukránokat, akik konkrétan ki is tiltották(!) - mert az oroszokig már nem mert ő se elmenni próbálkozni, majd idehaza előbb alezredesnek léptette elő magát és pilótaruhában, magyar alezredesi rendfokozatú vállapokkal ékesítve "szakértett" a tévében a Rácz Zsolt katasztrófájakor.
Ekkor indította meg ellene a feljelentést a HM.
Ezután a csákvári repülőtérre akart B747 Jumbokat hozni, hogy világszínvonalúvá emelje a környéket (jártam ott, megtalálni is nehéz a magas fűben a vékonyka kis betoncsíkot, amit a szovjetek raktak oda, hogy legyen egy szükségrepterük... a helikoptereiknek). Innen már a helyi önkormányzat kergette el.
Majd jött a Sky Hussars demo team, két piros Jak-52-es meg a piros Jak-18T.
Budaörsön állomásoztak, de se a benzinért, se az illetékért nem fizetett, majd lelépett és sose jött vissza.

De 1994 nyarán ezt a Tőrös nem tudhatta, örült, hogy egy "magyar" üzletember valami újat, repülőst és világszínvonalút alkot a Pilot Academy-vel. Naná, hogy megreptették a főszerkesztőt a szlovákok Albatrosával, hiszen egy fillért se fizetett utánuk. Így könnyű volt gavallérkodni.

Na ennyit erről.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 113
45 413
113
Ez azért nem faszság, mert sajnos nagyon- de nagyon sok helyen hiányoztak a magyar katonák. A legtöbb esetben protokolláris látogatás volt, adott országból az attasé, és az adott haderőnem vezetéséből valaki, azonban hiányzott, és tudtommal most is hiányzik ilyen "csapat" amiről írtam. Ezt sok más ország meglépi, (persze nem kell egyenruha stb.) de ott voltak/vannak szinten eseményen. Egyébként üditő dolog volt, hogy mosz RszR előadást tartott páncélos témában. Nekem nagyon sok meghívást jött klf. védelmi, katonai konferenciákra amelyekre anyagiak és idő hiányában nem mentem el, de néha azért megkérdeztem e-mail, hogy volt egy magyar a rendezvényen és nem volt. :-( Ezek amit írtam személyes tapasztalataim.
Ezt most teljesen komolyan azt hiszed, hogy az alapján hoznak meg egy döntést a MH vezetésében egy beszerzéséről, hogy elmennek kiállításokra, összeszedik a prospektusokat, meg a semmihez nem értő bazsalygó kiállítók PR szövegeiből írnak tanulmányokat. Nem járnak privát lövészetekre, nincsenek ott a beszerzendő technika üzemeltetői konferenciájáin, nem tartanak nekünk - több milliárdos beszerzések reményében - privát szeánszokat a gyártók bázisán?
Nyilván, a szigorúan őrzött védelmi típusú információt kizárólag a 3-4 napos hadiipari kiállításokon, a céges kiadványokat nylon szatyorba gyűjtve, és repiitalokat hörpölve, néha-néha a bowlból sózott mogyorót elmarkolva lehet. Csak mert te így szoktad....
Nyilván véletlenül röpködött a Falcon többször Amerikába, véletlenül pont Tucsonba, amikor az AMRAAM konferencia volt. Tudjuk! Kormánygép meg minden...
Teljesen véletlenül vannak kint évek óta a németeknél folyamatosan különböző szakmai munkacsoportokban. De lehett hallani folyamatosan katonai delegációk többszöri kiküldetéséről a törökökhöz drón ügyben is.
Szerinted véletlenül kellett a diplomáciának legalább 15-20 országgal hadiipari együttműködést kötni? Nem azért, mert a titkos információkhoz csak így jutottunk hozzá a nemzetközi piacon. Emlékszel még Maróth tapogatózó, és a netről sietve eltüntett PGZ útjáról? Egy egészen hosszú asztal volt tele magyar szakemberekkel. Azt gondolod, hogy nem néztek meg mindent odakint?
De, lehet, hogy tényleg kizárólag a kiállítási standokon, fényes műnyomóra, lakkozott PR katalógusok súgják meg a titkot.

Ha egy-egy ilyen standon megjelenik egy vezérkari főnök, esetleg egy honvédelmi miniszter, az nem szól másról, mint PR gesztusokról.
De nyugodj meg, a kiállítások szépen fel voltak "porszívózva", csak te nem arra figyeltél....
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 982
113
Csak leírtam, hogy messze nem a nyugati vadászgépgyártók zsíros támogatása íratta a lap cikkeit, akármiféle hírdetést is raktak az újságba.
A cikkíró abból főzött, amit talált és amiben jóhiszeműen hitt.
.
.
Hétvégén odahaza voltam, nézem az időközben befutott friss Aranysast. A hátoldalán egészoldalas Gripen "hirdetés", tök semmitmondó szöveg, de jó nagy. Megtudjuk, hogy a "Gripen Jövőbiztos", ill kisebb betűkkel, de a bullshit generátort bekapcsolva kiderül, hogy "emeltszintű szenzorképesség, kiterjesztett elfogási tartomány, továbbfejlesztett nyomkövetés" :) :) "hatékonyabb légi-földi szkennelés" :) :) :) stb, szóval aki sima újságolvasó ember éppen járműcserén gondolkozik, döntés előtt nézzen be a legközelebbi Gripen szalonba is, hátha az öreg Ignist is beszámitják valami akció keretében.
.
Na ezt pl hogy értékeled? A Gripen iránt szimpatizáló hangvétel a cél, amikor esetleg felmerül, hogy F-35 felé is lehetne átugrani, mint amin pl a csehek is gondolkoznak? Nem rontja ez erősen a lap elfogulatlan hitelességét?
.
És nem a naivnak mondott 90-es évek, hanem most, 2023/1 szám.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 982
113
.
.
Hétvégén odahaza voltam, nézem az időközben befutott friss Aranysast. A hátoldalán egészoldalas Gripen "hirdetés", tök semmitmondó szöveg, de jó nagy. Megtudjuk, hogy a "Gripen Jövőbiztos", ill kisebb betűkkel, de a bullshit generátort bekapcsolva kiderül, hogy "emeltszintű szenzorképesség, kiterjesztett elfogási tartomány, továbbfejlesztett nyomkövetés" :) :) "hatékonyabb légi-földi szkennelés" :) :) :) stb, szóval aki sima újságolvasó ember éppen járműcserén gondolkozik, döntés előtt nézzen be a legközelebbi Gripen szalonba is, hátha az öreg Ignist is beszámitják valami akció keretében.
.
Na ezt pl hogy értékeled? A Gripen iránt szimpatizáló hangvétel a cél, amikor esetleg felmerül, hogy F-35 felé is lehetne átugrani, mint amin pl a csehek is gondolkoznak? Nem rontja ez erősen a lap elfogulatlan hitelességét?
.
És nem a naivnak mondott 90-es évek, hanem most, 2023/1 szám.
.
.
És persze egyből a 10. oldalon máris egy barátságos, erősen Gripen témájú, Gripen fotókkal jól illusztrált cikk, "A Gripen égi szeme" témában.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 499
72 480
113
Hétvégén odahaza voltam, nézem az időközben befutott friss Aranysast. A hátoldalán egészoldalas Gripen "hirdetés", tök semmitmondó szöveg, de jó nagy. Megtudjuk, hogy a "Gripen Jövőbiztos", ill kisebb betűkkel, de a bullshit generátort bekapcsolva kiderül, hogy "emeltszintű szenzorképesség, kiterjesztett elfogási tartomány, továbbfejlesztett nyomkövetés" :) :) "hatékonyabb légi-földi szkennelés" :) :) :) stb, szóval aki sima újságolvasó ember éppen járműcserén gondolkozik, döntés előtt nézzen be a legközelebbi Gripen szalonba is, hátha az öreg Ignist is beszámitják valami akció keretében.
.
Na ezt pl hogy értékeled? A Gripen iránt szimpatizáló hangvétel a cél, amikor esetleg felmerül, hogy F-35 felé is lehetne átugrani, mint amin pl a csehek is gondolkoznak? Nem rontja ez erősen a lap elfogulatlan hitelességét?
.
És nem a naivnak mondott 90-es évek, hanem most, 2023/1 szám.
Nem teljesen értem, hogy mi a problémád. Több mint 15 éve Gripen van, még legalább 15 évig Gripen lesz (mert aláírták a +10 év support szerződést), ráadásul marad a C/D. Így kb. mindegy hogy mit reklámoznak. Aeromagazin-t is szoktál olvasni? Az ott megjelenő cikkekről és hirdetésekről és azok kapcsolatáról mit gondolsz?
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 982
113
Ami az izraeli Litening konténerről szól és az internetről összeszedett képekkel van tele...
.
.
Érted te, hogy mire gondolok. A cikk cime is a Gripent nevesiti, a Litening csak a kisebb alcimben van. A nyitófotó is Gripen, később is Gripen, meg a lap hátoldalán is Gripen hirdetés.
.
De nekem mindegy, boldoguljanak nyilván, csak az obejktivitás érzetét rontja.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 113
45 413
113
Nem teljesen értem, hogy mi a problémád. Több mint 15 éve Gripen van, még legalább 15 évig Gripen lesz (mert aláírták a +10 év support szerződést), ráadásul marad a C/D. Így kb. mindegy hogy mit reklámoznak. Aeromagazin-t is szoktál olvasni? Az ott megjelenő cikkekről és hirdetésekről és azok kapcsolatáról mit gondolsz?
...és ez neki fááááááj! :D
 
  • Tetszik
Reactions: Faboo78

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 982
113
Nem teljesen értem, hogy mi a problémád. Több mint 15 éve Gripen van, még legalább 15 évig Gripen lesz (mert aláírták a +10 év support szerződést), ráadásul marad a C/D. Így kb. mindegy hogy mit reklámoznak. Aeromagazin-t is szoktál olvasni? Az ott megjelenő cikkekről és hirdetésekről és azok kapcsolatáról mit gondolsz?
.
.
A téma onnan jött elő fentebb, hogy anno a Top Gun / Aranysas, ahogy akkor éppen hivták, tele volt a repülőgépgyártók egészoldalas hirdetésével. Erre Allesmor előjött valami magyarázattal, hogy ez a 90-es évek naivitása, nem is fogadtak el pénzt, meg naiv szivjóság volt az egész reklámosdi.
Erre válaszul irtam most, hogy a jelenlegi lap teljes hátsó boritója is egy értelmetlen Gripen hirdetés, ráadásul a Google translator szintű kifejezésekkel, mint "légi-földi szkennelés"
.
Aeromagazint nem olvasok, de ha ott is telibe hirdetnek ugyanigy, az is ugyanolyan objektivitást rontó gyakorlat, és két hiba nem oltja ki egymást.
(Csak az érvelés módszere kapcsán irom, jellegében nyilván más a dolog, hogy ez a politikában gyakori taktika, hogy egyik pártról kiderül, hogy loptak, erre azok válaszul közlik, hogy a másik is lopott, és akkor rendben vagyunk, a két lopás kioltotta egymást, ahelyett, hogy egyik se csinálná.)
(Ugyanez a dilemma amúgy az autós újságoknál, műsoroknál is, hogy az autógyár, vezérképviselet támogatja a lapot, akkor mitől lehet elvárni, hogy az autó gyengeségei se legyenek elhallgatva, kerüljük-e a konkurrens jobb tipussal az összehasonlitó teszteket, stb.)
.
.
Na, mindegy, offf, hagyjuk.