[HUN] D-944 PSZH - Páncélozott Szállító Harcjármű

Iraki PSZH maradványa:
150-db-PSZH-ker-lt-1980-ban.jpg

(Tíz éve töltöttem le a meboldogult MilitaryPhotos.net-ről.)

Állítólag 150 darabot kaptak. Számomra ismeretlenek az export kürülményei.
 
NDK PSZH:
063m.jpg

(Forrás a kép alján)

Germuska Pál a remek "A MAGYAR KÖZÉPGÉPIPAR" könyvének 455-ik oldalán, közel 1400 Kelet-Német PSzH-t említ. (Nem a szakterületem, tudom mennyire pontos adat.)
Érdekes dolog ez a PSZH mert a fegyverezte kifejezetten előremutató volt azzal,hogy egy 14,5-ös nehéz-géppuskát építettek be aegy zárt páncélozott toronyba és kapott egy a kor színvonalának megfelelő irányzóberendezést.Csak,hogy legyen összehasonlítási alapunk a 60-as évek közepéna 14,5-ös főfegyver ebben a kategóriában kb olyan volt mint a 90-es években megjelenő CV90 40mm-es gépágyúja,semmi nem állt ellen neki,mindent könnyedén ki tudott lőni hosszú évtizedeken keresztül.Ehez jött hozzá még egy becsületes skálázott nappali irányzék és egy éjjllátó.Ez így csomagban kb annyira verte a kategória nyugati járműveit,hogy az valami elképzelhetetlen.Akkoriban nyugaton az M113 szerű járművek voltak elterjedve ahol a főfegyverzet egy 12,7-es nehéz-géppuska amit kézzel kellett irányoni és semmilyen optikai irányzóberendezése nem volt.Viszont ezzel ki is merült a PSZH minden előnye,ezen kívül kizárólag hátrányai voltak és emiatt az összkép sem sikerült túl rózsásra.
 
Érdekes dolog ez a PSZH mert a fegyverezte kifejezetten előremutató volt azzal,hogy egy 14,5-ös nehéz-géppuskát építettek be aegy zárt páncélozott toronyba és kapott egy a kor színvonalának megfelelő irányzóberendezést.Csak,hogy legyen összehasonlítási alapunk a 60-as évek közepéna 14,5-ös főfegyver ebben a kategóriában kb olyan volt mint a 90-es években megjelenő CV90 40mm-es gépágyúja,semmi nem állt ellen neki,mindent könnyedén ki tudott lőni hosszú évtizedeken keresztül.Ehez jött hozzá még egy becsületes skálázott nappali irányzék és egy éjjllátó.Ez így csomagban kb annyira verte a kategória nyugati járműveit,hogy az valami elképzelhetetlen.Akkoriban nyugaton az M113 szerű járművek voltak elterjedve ahol a főfegyverzet egy 12,7-es nehéz-géppuska amit kézzel kellett irányoni és semmilyen optikai irányzóberendezése nem volt.Viszont ezzel ki is merült a PSZH minden előnye,ezen kívül kizárólag hátrányai voltak és emiatt az összkép sem sikerült túl rózsásra.
De,volt neki még előnye-olcsó volt.Üzemeltetni is.
Jol úszott.A zárt toronyfegyverzet és a levegőszűrő és tulnyomásos rendszere miatt ABV körülmények között is harcképes.Átlag nyugati gép,az átlag M113 se volt akkoriban ilyen.
Egyszerűen eljárt felette az idő,a váltótipus meg nem készült el.Pedig a PSZH-2 72ben igen korszerű terv volt,megelőzte időben a Mowag Piranhat is.
Ma már persze az is elavult lenne-de a BTR80nál ma is jobb lenne.És ha folytattuk volna a folyamatos fejlesztést,ma lenne korszerű saját gyártóbázisunk-de ez már csak kesergés.:(
 
Máig ne mértem mire gondolt ennek a tervezője, az meg pláne, aki erre a beszerzésre rábólintott.
Ezt kifejtenéd?
Remélem nem a több mint fél évszázaddal későbbi járművekkel összevetve nem érted.
Nagyon is jó ugródeszka volt az iparnak, sokat tanultak belőle, ami kamatozhatott volna a 8x8-as PSZH gyártásában, ami akkor egy modern eszköz lett volna, valószínűleg jobb, mint az akkori BTR. Csak sajnos elkaszálták az idióta KGST-s iparfelosztás miatt. (minekünk jutott a buszgyártás, így végezték ki a motorkerékpár gyártást is)
 

Páncélozott Szállító Harcjármű (PSZH) öthengeres Rába motorral!​

(..)
A feladat tehát az volt, hogy a motor teljesítményét növeljék! Igen ám, de ez nem volt olyan egyszerű feladat, mert ugyan a Csepelnek volt már erősebb motorja, méghozzá 145 és akár 180 lóerős változatban is (D-614 és D-609), csakhogy ezek túl nagyok voltak, egyszerűen nem fértek el a rendelkezésre álló helyen… De akkor jött egy jónak tűnő lehetőség:

1971.05.08-án írt arról a Kisalföld, hogy elkészült az első öthengeres, 160 lóerős, fekvő kivitelű Rába-MAN motor, ami a győri szakemberek saját módosítása volt. ( szerintem egy téves állítás, soros motor lesz az, a rajz alapján - ravenlord)

Ez bizony már megfelelő méretű volt, a 160 lóerő pedig már elégnek tűnt! Sőt, a helyzet az, hogy a papíron 160 lovas gép nagy valószínűséggel többet is tudott, hiszen az Ikarus üzemi lapja 1971. június 24-én azt írta, hogy elkészült az első öt darab öthengeres motor, és a konstrukció bőven tudja a 160 lóerőt!

Nosza, akkor motorcsere! De ez nem ennyire egyszerű feladat! Mert ha már hozzányúlnak a gépekhez, akkor nem árt más képességeket is fejleszteni, na meg a nagyobb erőhöz mérten más szerkezeti elemek cseréjére is szükség lehet. Ezzel azonban semmi baj nincs, a mérnökök nekiláttak, hogy a motorcsere mellett egy kisebb átépítést is eszközöljenek!

Nézzük a célmeghatározást! A műszaki tervet – a bázisjármű minél kisebb mértékű átalakítása mellett – a következő fontosabb irányelvek figyelembevételével dolgozták ki:

  • a fajlagos teljesítménydotáció növelése;
  • az erőátviteli berendezések szükség szerinti erősítése;
  • a küzdőtér zajszintjének csökkentése;
  • a küzdőtér hasznos terének növelése.
Bármilyen hihetetlen, de nem csak hogy elfért az új motor, de egy kisebb módosítással elérték még azt is, hogy a küzdőtér hasznos tere is növekedett! Hogyan? Nos, az új motor – a sebességváltóval és az osztóművel egy blokkot alkotva – a motortérben kapott helyet. Ennek következtében csökkent a küzdőtér zajszintje és nőtt a küzdőtér hasznos tere, mivel az osztómű eredetileg a küzdőtér közepén, a toronykosár alatti fenékpáncélhoz volt rögzítve.

A korszerűsített jármű motorteréből csupán a mellső futómű hajtóművének meghajtására szolgáló kardántengely nyúlik előre.

A bázisjármű (PSZH) hajtásláncának sémája: 1 – mellső futómű hajtóműve; 2 – hátsó futómű hajtóműve; 3 – vízsugárhajtómű; 4-csörlőberendezés hajtóműve; 5-4 hengeresCsepel motor;6 – tengelykapcsoló; 7 – sebességváltó; 8 – osztómű; 9 – küzdőtér; 10 – toronykosár; 11 – válaszfal; 12 – motortér; 13 – kardánburkolat

A bázisjármű (PSZH) hajtásláncának sémája: 1 – mellső futómű hajtóműve; 2 – hátsó futómű hajtóműve; 3 – vízsugárhajtómű; 4-csörlőberendezés hajtóműve; 5-4 hengeresCsepel motor;6 – tengelykapcsoló;bess 7 – seégváltó; 8 – osztómű; 9 – küzdőtér; 10 – toronykosár; 11 – válaszfal; 12 – motortér; 13 – kardánburkolat

A páncéltest kialakításában kisebb módosítások történtek, amelyeket a gömbcsuklós lőrések beépítése, a motortéri tetőajtók módosítása és az osztóműnek a motortérbe történő áthelyezése tettek indokolttá. A jármű többi része, fő egysége és berendezése megegyezett a D-944 típusú bázisjárműnél alkalmazott kivitelezési megoldással.

A korszerűsített jármű (PSZH-1M) hajtásláncának sémája: 1 – mellső futómű hajtóműve; 2 – hátsó futóműhajtóműve; 3 – vízsugárhajtómű; 4 – csörlőberendezéshajtóműve; 5-5 hengeresRÁBA-MAN motor; 6 – tengelykapcsoló; 7 – sebességváltó; 8 – osztómű; 9 – küzdőtér; 10 – toronykosár; 11 – válaszfal; 12 – motortér; 13 – kardánburkolat

A korszerűsített jármű (PSZH-1M) hajtásláncának sémája: 1 – mellső futómű hajtóműve; 2 – hátsó futóműhajtóműve; 3 – vízsugárhajtómű; 4 – csörlőberendezéshajtóműve; 5-5 hengeres RÁBA-MAN motor; 6 – tengelykapcsoló; 7 – sebességváltó; 8 – osztómű; 9 – küzdőtér; 10 – toronykosár; 11 – válaszfal; 12 – motortér; 13 – kardánburkolat

Végül nem maradt más, mint az öthengeres PSZH adatainak ismertetése. Íme:

A jármű főbb harcászati-műszaki adatai:
  • Típusjele: PSZH-1M
  • Harci tömege: 8000 kg
  • Szállított személyek száma: 9 fő
  • Fajlagos teljesítménye: 14,8 kW/t
  • Kerékabroncsok száma/mérete: 4/13.00-18
  • Max. sebesség műúton: 100 km/h
  • Max. sebesség vízen: 6,5 km/h
  • Lejtőmászó képessége: 30
  • Oldalstabilitása: 20
  • Főbb méretek: azonosak a bázisjárműével
Motor
  • típusa: RÁBA-MAN D-2155 MG
  • üzeme: 4 ütemű dízel
  • felépítése: 5 hengeres, álló, soros, közvetlen befecskendezésű, vízhűtéses
  • max. teljesítménye: 118 kW/160 LE (2200 ford/min.)
Tengelykapcsoló: 1 tárcsás, száraz kivitelű

Sebességváltómű: típusa: A 9-es ATRA – fokozatok száma: 5+1

Hogy aztán miért nem lett semmi az egészből?
Nos, az öthengeres motorok sorozatban történő gyártásához – azt a pár darabot, ami elkészült totálisan kézi munkával állították össze – a gyártósort át kellett volna szerszámozni, de ez nem történt meg soha, pedig állítólag volt is rá ajánlat a Renault-tól.

https://itthonrolhaza.hu/pancelozott-szallito-harcjarmu-pszh-othengeres-raba-motorral/

A BTR-80 modernizációja kapcsán is lehetne ilyen álló osztóművet szerkeszteni - Szakkommentár by ravenlord
 
Kerekes is pancelozott is raadasul nemet referenciaval.


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.