Páncélozott Szállító Harcjármű (PSZH) öthengeres Rába motorral!
(..)
A feladat tehát az volt, hogy a motor teljesítményét növeljék! Igen ám, de ez nem volt olyan egyszerű feladat, mert ugyan
a Csepelnek volt már erősebb motorja, méghozzá 145 és akár 180 lóerős változatban is (D-614 és D-609), csakhogy ezek túl nagyok voltak, egyszerűen nem fértek el a rendelkezésre álló helyen… De akkor jött egy jónak tűnő lehetőség:
1971.05.08-án írt arról a Kisalföld, hogy elkészült az első öthengeres, 160 lóerős,
fekvő kivitelű Rába-MAN motor, ami a győri szakemberek saját módosítása volt. ( szerintem egy téves állítás, soros motor lesz az, a rajz alapján - ravenlord)
Ez bizony már megfelelő méretű volt, a 160 lóerő pedig már elégnek tűnt! Sőt, a helyzet az, hogy a papíron 160 lovas gép nagy valószínűséggel többet is tudott, hiszen az Ikarus üzemi lapja 1971. június 24-én azt írta, hogy elkészült az első öt darab öthengeres motor, és a konstrukció bőven tudja a 160 lóerőt!
Nosza, akkor motorcsere! De ez nem ennyire egyszerű feladat! Mert
ha már hozzányúlnak a gépekhez, akkor nem árt más képességeket is fejleszteni, na meg a nagyobb erőhöz mérten más szerkezeti elemek cseréjére is szükség lehet. Ezzel azonban semmi baj nincs, a mérnökök nekiláttak, hogy a motorcsere mellett egy kisebb átépítést is eszközöljenek!
Nézzük a célmeghatározást! A műszaki tervet – a bázisjármű minél kisebb mértékű átalakítása mellett – a következő fontosabb irányelvek figyelembevételével dolgozták ki:
- a fajlagos teljesítménydotáció növelése;
- az erőátviteli berendezések szükség szerinti erősítése;
- a küzdőtér zajszintjének csökkentése;
- a küzdőtér hasznos terének növelése.
Bármilyen hihetetlen, de nem csak hogy elfért az új motor, de egy kisebb módosítással elérték még azt is, hogy a küzdőtér hasznos tere is növekedett! Hogyan? Nos,
az új motor – a sebességváltóval és az osztóművel egy blokkot alkotva – a motortérben kapott helyet. Ennek következtében csökkent a küzdőtér zajszintje és nőtt a küzdőtér hasznos tere, mivel az osztómű eredetileg a küzdőtér közepén, a toronykosár alatti fenékpáncélhoz volt rögzítve.
A korszerűsített jármű motorteréből csupán a mellső futómű hajtóművének meghajtására szolgáló kardántengely nyúlik előre.
A bázisjármű (PSZH) hajtásláncának sémája: 1 – mellső futómű hajtóműve; 2 – hátsó futómű hajtóműve; 3 – vízsugárhajtómű; 4-csörlőberendezés hajtóműve; 5-4 hengeresCsepel motor;6 – tengelykapcsoló;bess 7 – seégváltó; 8 – osztómű; 9 – küzdőtér; 10 – toronykosár; 11 – válaszfal; 12 – motortér; 13 – kardánburkolat
A páncéltest kialakításában kisebb módosítások történtek, amelyeket a gömbcsuklós lőrések beépítése, a motortéri tetőajtók módosítása és az osztóműnek a motortérbe történő áthelyezése tettek indokolttá.
A jármű többi része, fő egysége és berendezése megegyezett a D-944 típusú bázisjárműnél alkalmazott kivitelezési megoldással.
A korszerűsített jármű (PSZH-1M) hajtásláncának sémája: 1 – mellső futómű hajtóműve; 2 – hátsó futóműhajtóműve; 3 – vízsugárhajtómű; 4 – csörlőberendezéshajtóműve; 5-5 hengeres RÁBA-MAN motor; 6 – tengelykapcsoló; 7 – sebességváltó; 8 – osztómű; 9 – küzdőtér; 10 – toronykosár; 11 – válaszfal; 12 – motortér; 13 – kardánburkolat
Végül nem maradt más, mint az öthengeres PSZH adatainak ismertetése. Íme:
A jármű főbb harcászati-műszaki adatai:
- Típusjele: PSZH-1M
- Harci tömege: 8000 kg
- Szállított személyek száma: 9 fő
- Fajlagos teljesítménye: 14,8 kW/t
- Kerékabroncsok száma/mérete: 4/13.00-18
- Max. sebesség műúton: 100 km/h
- Max. sebesség vízen: 6,5 km/h
- Lejtőmászó képessége: 30
- Oldalstabilitása: 20
- Főbb méretek: azonosak a bázisjárműével
Motor
- típusa: RÁBA-MAN D-2155 MG
- üzeme: 4 ütemű dízel
- felépítése: 5 hengeres, álló, soros, közvetlen befecskendezésű, vízhűtéses
- max. teljesítménye: 118 kW/160 LE (2200 ford/min.)
Tengelykapcsoló: 1 tárcsás, száraz kivitelű
Sebességváltómű: típusa: A 9-es ATRA – fokozatok száma: 5+1
Hogy aztán miért nem lett semmi az egészből?
Nos, az öthengeres motorok sorozatban történő gyártásához – azt a pár darabot, ami elkészült totálisan kézi munkával állították össze
– a gyártósort át kellett volna szerszámozni, de ez nem történt meg soha, pedig állítólag volt is rá ajánlat a Renault-tól.
https://itthonrolhaza.hu/pancelozott-szallito-harcjarmu-pszh-othengeres-raba-motorral/
A BTR-80 modernizációja kapcsán is lehetne ilyen álló osztóművet szerkeszteni - Szakkommentár by ravenlord