[HUN] D-944 PSZH - Páncélozott Szállító Harcjármű

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Iraki PSZH maradványa:
150-db-PSZH-ker-lt-1980-ban.jpg

(Tíz éve töltöttem le a meboldogult MilitaryPhotos.net-ről.)

Állítólag 150 darabot kaptak. Számomra ismeretlenek az export kürülményei.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 450
84 396
113
NDK PSZH:
063m.jpg

(Forrás a kép alján)

Germuska Pál a remek "A MAGYAR KÖZÉPGÉPIPAR" könyvének 455-ik oldalán, közel 1400 Kelet-Német PSzH-t említ. (Nem a szakterületem, tudom mennyire pontos adat.)
Érdekes dolog ez a PSZH mert a fegyverezte kifejezetten előremutató volt azzal,hogy egy 14,5-ös nehéz-géppuskát építettek be aegy zárt páncélozott toronyba és kapott egy a kor színvonalának megfelelő irányzóberendezést.Csak,hogy legyen összehasonlítási alapunk a 60-as évek közepéna 14,5-ös főfegyver ebben a kategóriában kb olyan volt mint a 90-es években megjelenő CV90 40mm-es gépágyúja,semmi nem állt ellen neki,mindent könnyedén ki tudott lőni hosszú évtizedeken keresztül.Ehez jött hozzá még egy becsületes skálázott nappali irányzék és egy éjjllátó.Ez így csomagban kb annyira verte a kategória nyugati járműveit,hogy az valami elképzelhetetlen.Akkoriban nyugaton az M113 szerű járművek voltak elterjedve ahol a főfegyverzet egy 12,7-es nehéz-géppuska amit kézzel kellett irányoni és semmilyen optikai irányzóberendezése nem volt.Viszont ezzel ki is merült a PSZH minden előnye,ezen kívül kizárólag hátrányai voltak és emiatt az összkép sem sikerült túl rózsásra.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 214
33 472
113
Érdekes dolog ez a PSZH mert a fegyverezte kifejezetten előremutató volt azzal,hogy egy 14,5-ös nehéz-géppuskát építettek be aegy zárt páncélozott toronyba és kapott egy a kor színvonalának megfelelő irányzóberendezést.Csak,hogy legyen összehasonlítási alapunk a 60-as évek közepéna 14,5-ös főfegyver ebben a kategóriában kb olyan volt mint a 90-es években megjelenő CV90 40mm-es gépágyúja,semmi nem állt ellen neki,mindent könnyedén ki tudott lőni hosszú évtizedeken keresztül.Ehez jött hozzá még egy becsületes skálázott nappali irányzék és egy éjjllátó.Ez így csomagban kb annyira verte a kategória nyugati járműveit,hogy az valami elképzelhetetlen.Akkoriban nyugaton az M113 szerű járművek voltak elterjedve ahol a főfegyverzet egy 12,7-es nehéz-géppuska amit kézzel kellett irányoni és semmilyen optikai irányzóberendezése nem volt.Viszont ezzel ki is merült a PSZH minden előnye,ezen kívül kizárólag hátrányai voltak és emiatt az összkép sem sikerült túl rózsásra.
De,volt neki még előnye-olcsó volt.Üzemeltetni is.
Jol úszott.A zárt toronyfegyverzet és a levegőszűrő és tulnyomásos rendszere miatt ABV körülmények között is harcképes.Átlag nyugati gép,az átlag M113 se volt akkoriban ilyen.
Egyszerűen eljárt felette az idő,a váltótipus meg nem készült el.Pedig a PSZH-2 72ben igen korszerű terv volt,megelőzte időben a Mowag Piranhat is.
Ma már persze az is elavult lenne-de a BTR80nál ma is jobb lenne.És ha folytattuk volna a folyamatos fejlesztést,ma lenne korszerű saját gyártóbázisunk-de ez már csak kesergés.:(
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
849
2 229
93
Máig ne mértem mire gondolt ennek a tervezője, az meg pláne, aki erre a beszerzésre rábólintott.
Ezt kifejtenéd?
Remélem nem a több mint fél évszázaddal későbbi járművekkel összevetve nem érted.
Nagyon is jó ugródeszka volt az iparnak, sokat tanultak belőle, ami kamatozhatott volna a 8x8-as PSZH gyártásában, ami akkor egy modern eszköz lett volna, valószínűleg jobb, mint az akkori BTR. Csak sajnos elkaszálták az idióta KGST-s iparfelosztás miatt. (minekünk jutott a buszgyártás, így végezték ki a motorkerékpár gyártást is)
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 905
14 676
113

Páncélozott Szállító Harcjármű (PSZH) öthengeres Rába motorral!​

(..)
A feladat tehát az volt, hogy a motor teljesítményét növeljék! Igen ám, de ez nem volt olyan egyszerű feladat, mert ugyan a Csepelnek volt már erősebb motorja, méghozzá 145 és akár 180 lóerős változatban is (D-614 és D-609), csakhogy ezek túl nagyok voltak, egyszerűen nem fértek el a rendelkezésre álló helyen… De akkor jött egy jónak tűnő lehetőség:

1971.05.08-án írt arról a Kisalföld, hogy elkészült az első öthengeres, 160 lóerős, fekvő kivitelű Rába-MAN motor, ami a győri szakemberek saját módosítása volt. ( szerintem egy téves állítás, soros motor lesz az, a rajz alapján - ravenlord)

Ez bizony már megfelelő méretű volt, a 160 lóerő pedig már elégnek tűnt! Sőt, a helyzet az, hogy a papíron 160 lovas gép nagy valószínűséggel többet is tudott, hiszen az Ikarus üzemi lapja 1971. június 24-én azt írta, hogy elkészült az első öt darab öthengeres motor, és a konstrukció bőven tudja a 160 lóerőt!

Nosza, akkor motorcsere! De ez nem ennyire egyszerű feladat! Mert ha már hozzányúlnak a gépekhez, akkor nem árt más képességeket is fejleszteni, na meg a nagyobb erőhöz mérten más szerkezeti elemek cseréjére is szükség lehet. Ezzel azonban semmi baj nincs, a mérnökök nekiláttak, hogy a motorcsere mellett egy kisebb átépítést is eszközöljenek!

Nézzük a célmeghatározást! A műszaki tervet – a bázisjármű minél kisebb mértékű átalakítása mellett – a következő fontosabb irányelvek figyelembevételével dolgozták ki:

  • a fajlagos teljesítménydotáció növelése;
  • az erőátviteli berendezések szükség szerinti erősítése;
  • a küzdőtér zajszintjének csökkentése;
  • a küzdőtér hasznos terének növelése.
Bármilyen hihetetlen, de nem csak hogy elfért az új motor, de egy kisebb módosítással elérték még azt is, hogy a küzdőtér hasznos tere is növekedett! Hogyan? Nos, az új motor – a sebességváltóval és az osztóművel egy blokkot alkotva – a motortérben kapott helyet. Ennek következtében csökkent a küzdőtér zajszintje és nőtt a küzdőtér hasznos tere, mivel az osztómű eredetileg a küzdőtér közepén, a toronykosár alatti fenékpáncélhoz volt rögzítve.

A korszerűsített jármű motorteréből csupán a mellső futómű hajtóművének meghajtására szolgáló kardántengely nyúlik előre.

A bázisjármű (PSZH) hajtásláncának sémája: 1 – mellső futómű hajtóműve; 2 – hátsó futómű hajtóműve; 3 – vízsugárhajtómű; 4-csörlőberendezés hajtóműve; 5-4 hengeresCsepel motor;6 – tengelykapcsoló; 7 – sebességváltó; 8 – osztómű; 9 – küzdőtér; 10 – toronykosár; 11 – válaszfal; 12 – motortér; 13 – kardánburkolat

A bázisjármű (PSZH) hajtásláncának sémája: 1 – mellső futómű hajtóműve; 2 – hátsó futómű hajtóműve; 3 – vízsugárhajtómű; 4-csörlőberendezés hajtóműve; 5-4 hengeresCsepel motor;6 – tengelykapcsoló;bess 7 – seégváltó; 8 – osztómű; 9 – küzdőtér; 10 – toronykosár; 11 – válaszfal; 12 – motortér; 13 – kardánburkolat

A páncéltest kialakításában kisebb módosítások történtek, amelyeket a gömbcsuklós lőrések beépítése, a motortéri tetőajtók módosítása és az osztóműnek a motortérbe történő áthelyezése tettek indokolttá. A jármű többi része, fő egysége és berendezése megegyezett a D-944 típusú bázisjárműnél alkalmazott kivitelezési megoldással.

A korszerűsített jármű (PSZH-1M) hajtásláncának sémája: 1 – mellső futómű hajtóműve; 2 – hátsó futóműhajtóműve; 3 – vízsugárhajtómű; 4 – csörlőberendezéshajtóműve; 5-5 hengeresRÁBA-MAN motor; 6 – tengelykapcsoló; 7 – sebességváltó; 8 – osztómű; 9 – küzdőtér; 10 – toronykosár; 11 – válaszfal; 12 – motortér; 13 – kardánburkolat

A korszerűsített jármű (PSZH-1M) hajtásláncának sémája: 1 – mellső futómű hajtóműve; 2 – hátsó futóműhajtóműve; 3 – vízsugárhajtómű; 4 – csörlőberendezéshajtóműve; 5-5 hengeres RÁBA-MAN motor; 6 – tengelykapcsoló; 7 – sebességváltó; 8 – osztómű; 9 – küzdőtér; 10 – toronykosár; 11 – válaszfal; 12 – motortér; 13 – kardánburkolat

Végül nem maradt más, mint az öthengeres PSZH adatainak ismertetése. Íme:

A jármű főbb harcászati-műszaki adatai:
  • Típusjele: PSZH-1M
  • Harci tömege: 8000 kg
  • Szállított személyek száma: 9 fő
  • Fajlagos teljesítménye: 14,8 kW/t
  • Kerékabroncsok száma/mérete: 4/13.00-18
  • Max. sebesség műúton: 100 km/h
  • Max. sebesség vízen: 6,5 km/h
  • Lejtőmászó képessége: 30
  • Oldalstabilitása: 20
  • Főbb méretek: azonosak a bázisjárműével
Motor
  • típusa: RÁBA-MAN D-2155 MG
  • üzeme: 4 ütemű dízel
  • felépítése: 5 hengeres, álló, soros, közvetlen befecskendezésű, vízhűtéses
  • max. teljesítménye: 118 kW/160 LE (2200 ford/min.)
Tengelykapcsoló: 1 tárcsás, száraz kivitelű

Sebességváltómű: típusa: A 9-es ATRA – fokozatok száma: 5+1

Hogy aztán miért nem lett semmi az egészből?
Nos, az öthengeres motorok sorozatban történő gyártásához – azt a pár darabot, ami elkészült totálisan kézi munkával állították össze – a gyártósort át kellett volna szerszámozni, de ez nem történt meg soha, pedig állítólag volt is rá ajánlat a Renault-tól.

https://itthonrolhaza.hu/pancelozott-szallito-harcjarmu-pszh-othengeres-raba-motorral/

A BTR-80 modernizációja kapcsán is lehetne ilyen álló osztóművet szerkeszteni - Szakkommentár by ravenlord