Május 26-án megnyílt az MH.86 Helikopterdandár kapuja a sajtó és a szpotterek előzőleg regisztrált és kiválasztott tagjai előtt, hogy bepillantást nyerjenek a dandár mindennapi életébe, előadást hallgassanak meg az eredményekről és feladatokról. Az előadás és a biztonsági előírások ismertetése után…
military-technology.blog.hu
A dandár jelenlegi egyszerűsített felépítése:
Szállító helikopter zászlóalj
Harci helikopter zászlóalj,
Különleges Légi Műveleti Osztag),
Támogató elemek (Repülő-Műszaki-, Logisztikai, Művelettámogató zászlóaljak).
A szállító és harci helikopteres zászlóalj mellett az új elem a Spec.Ops Műveleti Osztag, amelynek feladata vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár, tehát a különleges műveleti katonák szállítása és légi támogatása. Ilyen alegység eddig nem a helikopteresek állományában. A dandár Különleges Légi Műveleti Osztaga a Német haderő Laupheimben állomásozó forgószárnyas hasonló célú alakulatával (HSG64) alakított ki hatékony együttműködést.
A Hubschraubergeschwader 64 CH-53G helikopterek mellett szintén H145M forgószárnyasokkal került felszerelésre. A 64. Helikopterezred 4. százada (4.FlgStff HSG 64) repüli az Airbus típust és van kijelölve a német hadsereg Kommando Spezialkräfte különleges műveleti alakulatának támogatására.
....
A szervezeti változás mellett a kiképzést az orosz-ukrán háború tapasztalatai alapján szükséges volt megváltoztatni. A forgószárnyas eszközöknél régebben 60 láb vagyis 18 méter magasság alá nem volt engedélyezett repülni. Ennek célja, hogy hajtómű leállás után legyen biztonságos magasság autórotálással a kényszerleszállás végrehajtására. 18 méter felett a tereptárgyak és kémények, vezetékek egy épített dolgok is ritkábbak. A háború egyik tapasztalata, hogy 15-20 méter felett a repülés halálos csapda, tehát most 60 láb felett nem szabad repülni és a tereptárgyakat kikerülni kell, sőt a vezetékek alatti repülést is gyakorolják a hajózók, először egyéni, majd kötelékrepülésben.
.
A H145 helikopterek 60 feet (vagyis mintegy 18 méter) fölé nem repülhetnek a gyakorlatokon, éles esetben ugyanis a talajközeli terepkövető repülés életet ment.
Az éjjellátó készülék a helikoptervezető barátja, sőt elengedhetetlen kísérője, mert az éjszaka védi a forgószárnyast, hiszen NVG nélkül nehezen látható. A dandár két fajta 4. generációs zöldfényű NVG eszközt használ, de vannak ANVIS-6/ANVIS-9 Sentinel fekete-fehér éjjellátók is, amely a párás esős levegőben jobban használhatóak a zöld fényű berendezéseknél.
A jóval modernebb H145M helikopterekkel a dandár az IOC (Initial Operational Capability) vagyis a kezdeti hadrendbe állítási képességet már elérte, de a FOC,(Full Operational Capability) vagyis a teljes hadrendbe állítás, csak a fegyverrendszer teljes bevethetőségével lesz elérhető.
Azok még az idén valószínűleg beérkező 70mm-es rakéták megérkezéséig váratnak magukra. Addig is gyakorolják a harceljárásokat, és a gépágyú lövészeteket tartanak több lőtéren például Várpalota-Hajmáskér vagy éppen Táborfalva környékén.
...
A magyar H145M-ek is az első nagyjavítás után, úgy négy-öt év múlva már öt rotorlapátos változatúak lesznek, mivel az Airbus Helicopters erre a változatra állt át a gyártásban.
Egy modernizáció már lezajlott mégpedig hazai szinten, mégpedig a Wescam MX-15Di nappal és éjjel is működő elektro-optikai felderítőrendszer adatait és real-time videóit, már magyar fejlesztés után titkosított internetes rendszeren gyakorlatilag a világ bármely részére át lehet küldeni, tehát azonnali helyzetképet lehet látni a helikopter felderítőrendszerének segítségével.
Ez segít az ügynevezett fegyveres felderítés (Arm Scout) végrehajtása esetén, amikor a felderített esetleges célokat, azonnal láthatja a tűzparancsot kiadó felelős tiszt és ilyenkor a helikopter a megadott felderítési terület felett, ameddig van üzemanyag és fegyverzete pusztíthatja a célt. A fegyveres felderítés új képesség a forgószárnyas területen.
...
Várhatóak az izraeli Spike ER2 irányított páncéltörő rakéták, melyek integrálása és tesztelése azonban még nem fejeződött be.
...
helikopterdandár kiképzésében nemcsak az alacsonyan végrehajtandó feladatok számának drasztikus emelkedése volt a változás, hanem az ukrán tapasztalatok alapján a helikopterek ki és áttelepítésének gyakorlása is komoly szerepet kapott. A dandár bázisát Szolnokot gyakorlatilag az háború tapasztalatai alapján ki lehet viszonylag gyorsan iktatni az ott települt technikával együtt. Eddig a kitelepülések úgy néztek ki, hogy magasabbegység szinten áttelepültek egy másik helyre, amely alkalmas az üzemeltetése, de azt éppúgy meg lehet semmisíteni. Ezért szükséges folyamatosan Forward Arming and Refueling Point, azaz előretolt lőszervételező és üzemanyagtöltő (FARP) helyek kialakítása és mozgatása. A követelmény szerint a FARP telepítésre helikopterek lőszer és üzemanyag feltöltésre és annak felszámolására maximum két óra a szintidő, és pontról pontra kell ezt tervezni a szárazföldi technika és rendszerek és a helikopterek bevetési paramétereit folyamatosan figyelembe véve. A franciák például már az üzemanyagot is a H225M elődjének a SuperPumának a belsejébe telepített üzemanyagtartályba hordják, és onnan a „fejőstehénből” kapják a feladatra repülő forgószárnyasok. Nálunk ez még a szárazföldi tartálykocsikból történik, hatósugaruknak és települő képességüknek megfelelően. A fegyverzetet szintén folyamatosan kell szállítani a FARP-okra.