[HUN] MH 86. Szolnok Helikopter Bázis / MH Kiss József 86. Helikopterdandár

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 133
73 671
113
Alaki szemlét tartottak az MH 86. Szolnok Helikopterbázison december 13-án, kedden. A kiképzési foglalkozást Simon Attila János vezérőrnagy, a Magyar Honvédség parancsnokának együttműködési helyettese ellenőrizte...


639889ff9f07d896987750.jpg
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
8 097
27 372
113

Komoly fejlesztések várnak Szolnokra. Örömmel tájékoztattam ma a közgyűlésünket: városunk a hazai katonai fejlesztések élén áll. Egyeztettem Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter úrral a Magyar Honvédség szolnoki terveiről.
Jelentős beruházás érinti az MH 86-os helikopterdandár szandaszőlősi laktanyáját, itt egy új helikopter-hangár is épül majd. Szinte újjáépítik a Thököly úti laktanyát, s egy modern, korszerű katonai létesítmény várja az ide települő alakulatokat.
 

exi

Well-Known Member
2018. augusztus 28.
224
469
63
Elegge kiszamoltak…. 1.5 ev tutira lesz amig az elso kapavagastol megepul(nek) az uj hangar(ok?). Vajon az eredeti tervek valosulnak meg vagy megvagjak?
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 632
5 354
113
Komoly fejlesztések várnak Szolnokra. Örömmel tájékoztattam ma a közgyűlésünket: városunk a hazai katonai fejlesztések élén áll. Egyeztettem Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter úrral a Magyar Honvédség szolnoki terveiről.
Jelentős beruházás érinti az MH 86-os helikopterdandár szandaszőlősi laktanyáját, itt egy új helikopter-hangár is épül majd. Szinte újjáépítik a Thököly úti laktanyát, s egy modern, korszerű katonai létesítmény várja az ide települő alakulatokat.

Ezzel párhuzamosan elkezdtük az egyeztetéseket az M4-es utat a Thököly úti körforgalommal összekötő főút négysávúsításáról, ami jelentősen enyhíti a laktanya körül várhatóan megemelkedő forgalmat is. A megújult laktanya miatt sok katonacsalád költözik Szolnokra, előreláthatóan a gyermekeknek óvodai férőhelyekre, vagy akár új óvodára is szükségük lehet!

Szó esett még a Szolnoki Sportcentrum üzleti tervéről, mely ezúttal takarékosabb az energiaválság miatt. Örömmel hallottam, hogy a legutóbbi közgyűlésen még az utánpótlássportunknak, a gyerekek sportolásának otthont adó szervezet költségvetésének 40 százalékát elvenni akaró ellenzéki képviselők is úgy látják, remek munkát végez Rózsa József igazgató úr és csapata.

Egy komoly tanulsága mindenképpen volt a mai közgyűlésnek. Láthatóan közeledik a jövőévi választás, legalábbis az ellenzéki képviselők bő egy évvel az önkormányzati kampány előtt már mindenben keresik az akaszkodás lehetőségét. Azonban arról is őszintén kellene beszélni, hogy mit is adtak Szolnoknak? Mivel gazdagították városunk közösségét? Az elvek nélküli rombolás sajnos árt mindenkinek, legfőképpen annak a városnak, amiért valamennyien dolgozunk. Ezt kellene szem előtt tartani elsősorban!

A közgyűlésről bővebbet a hozzászólásban olvashatnak!

Szavak, szép szavak, igéretek, tervek... 5 éve rendeltük a heliket, azóta már akár egész Szolnokot körbe lehetett volna építeni hangárokkal... Biatorbágynál, Ferihegynél sorra nőnek ki a raktárak a földből, egy hangár se sokkal bonyolultabb, építő haver cég is van jópár...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 873
91 399
113
Szavak, szép szavak, igéretek, tervek... 5 éve rendeltük a heliket, azóta már akár egész Szolnokot körbe lehetett volna építeni hangárokkal... Biatorbágynál, Ferihegynél sorra nőnek ki a raktárak a földből, egy hangár se sokkal bonyolultabb, építő haver cég is van jópár...
Még nincs őt éve, de augusztus -decemberben igen.

Viszont azóta a 2 meglévő hangárt felújítottak.
dsc_1187m.jpg



h145m_03-3.jpg



Felállítottak 2 klimatizált sátrat. A kettő együtt jelentős, focipálya méretű. Ezeket a jövőben a hangárkomplexum után is lehet használni.

20200617_mh-86.-szolnok-helikopter-bazis-2-3.jpg

dsc_1347m_1.jpg



És felhúztak további kettő kisebbet is.Ezek is hasznosak lesznek később.
62038274297f4204882199.JPG



Persze jó lenne ha már állna a hangárkomplexum, de azért igyekeztek.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 133
73 671
113
Ejtőernyősök ünnepe

A hagyományokhoz hűen ismét megrendezte az ejtőernyősök napját az MH Összhaderőnemi Különleges Műveleti Parancsnokság és az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár március 31-én, pénteken, Szolnokon.

Az ittebei Kiss József Helikopterbázison tartott rendezvényen mindazon alakulatok képviseltették magukat, amelyek ejtőernyős állománnyal rendelkeznek – MH Kiss József 86. Helikopterdandár, MH Bornemissza Gergely 2. Felderítőezred, MH 47. Bázisrepülőtér, Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár.


642aa566736b2081716466.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Venom85

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 133
73 671
113
Visszaszámlálás - Hamarosan megérkezik a Nagytestvér...

"Mivel egy helikopterdandárnál a legfontosabbak a forgószárnyasok, van egy szállítóhelikopter-zászlóaljunk, ott repülnek a Mi-17-esek, illetve az olyan H145-ösök, amelyek szállító konfigurációra vannak felkészítve.

Létezik egy harcihelikopter-zászlóaljunk, Mi-24-esekkel, de itt vannak bent a H145-ös, HForce-felszereltségű - rakétablokk és gépágyúkonténer - helikopterek is.

Mellette található egy különleges jogállású, légiműveleti-osztag, amely szintén zászlóalj-szervezetben működik és az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár tevékenységét segíti."


"Vannak olyan embereink - mivel kevesen vagyunk -, akik csak az orosz technikát repülik, ők azok, akik közelednek a 60. életévükhöz. Őket már nem képezzük át, mert mire megszereznék a jogosítást a H145-ösre, addigra el is búcsúzhatnánk tőlük egészségügyi okokból vagy a nyugdíjkorhatár elérése miatt. Tehát a közel 60 évesek csapata csak a Mi-17-est, a nagyon fiatalok pedig a H145-öst repülik. A középső korosztályban akadnak olyanok, akik többnyire a H145-öst repülik és kicsit az orosz vasakat is, de természetesen előfordul, akinél a személyi adottságai okán ez fordítva realizálódik."


"Amikor elkezdődött a hazai átképzés, úgy éreztük, hogy ó, hát mindenki meg tudja ezt tanulni. De hamar kiderült, hogy nem jól közelítettünk a feladathoz. Úgy gondoltuk, ha valaki tud helikopterrel repülni, akkor ennek a kezelése sem jelenthet neki problémát. Nem így történt, hiába tudnak egyesek kiválóan bánni az orosz helikopterekkel, rá kellett döbbennünk többször, hogy ez viszont nem megy nekik, nem jön át, hogy ezek a műszerek nem mutatókkal jeleznek, hanem digitális vonalak adják az információt. A digitális jelek feldolgozása nehezen megy az olyan embereknek, akik úgymond becsontosodtak az analóg műszerek használatára. A német oktatók pedig, akik már régebb óta repülik ezeket a digitális típusokat, kertelés nélkül megmondták: kik azok, akik alkalmasak H145-ös pilótának és kik azok, akik nem. Hiába repülnek már itt több mint 20 éve, erre a típusra nem alkalmasak helikoptervezetőnek.

Összességében az a helyzet, hogy akit sikeresen kiképeztek, és utána megkérdezik, hogy az orosz vagy a H145-ös a kedvesebb a számára, mindegyikük az utóbbira voksol. Nekünk, pilótaembereknek nagyon pozitívak a típussal kapcsolatos érzéseink, de a repülőműszakiakat ez másképp érinti. Az orosz helikopter ugyanis nem volt ennyire kényes, sokkal egyszerűbben lehetett üzemeltetni, nem kellett olyan részletesen szétbontani a szerkezeteket, mint most. Az új technikánál egy 800 órás karbantartás során, gyakorlatilag ugyanolyan szintig mennek le a szakműhelyben, mint az oroszok a nagyjavítások alkalmával."
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 873
91 399
113
A katonai delegáció a tájékoztató után megtekintette a HCTT (Helicopter Crew Tactical Trainer) harcászati szimulátort, amely a XXI. századnak megfelelő szinten biztosítja a helikopter gépszemélyzetek taktikai kiképzését. Ezt követte egy statikus bemutató, amely keretén belül megismerkedhettek a Helikopterdandárnál rendszeresített repülőeszközökkel. A program zárásaként ellátogattak a Mi-17 FTD (Flying Training Device) szimulátorba, ahol a részletes tájékoztatót követően működés közben is kipróbálhatták a nemzetközileg is elismert, valósághű képzést biztosító berendezést.

 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 873
91 399
113

A dandár jelenlegi egyszerűsített felépítése:

Szállító helikopter zászlóalj

Harci helikopter zászlóalj,

Különleges Légi Műveleti Osztag),

Támogató elemek (Repülő-Műszaki-, Logisztikai, Művelettámogató zászlóaljak).

A szállító és harci helikopteres zászlóalj mellett az új elem a Spec.Ops Műveleti Osztag, amelynek feladata vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár, tehát a különleges műveleti katonák szállítása és légi támogatása. Ilyen alegység eddig nem a helikopteresek állományában. A dandár Különleges Légi Műveleti Osztaga a Német haderő Laupheimben állomásozó forgószárnyas hasonló célú alakulatával (HSG64) alakított ki hatékony együttműködést.

A Hubschraubergeschwader 64 CH-53G helikopterek mellett szintén H145M forgószárnyasokkal került felszerelésre. A 64. Helikopterezred 4. százada (4.FlgStff HSG 64) repüli az Airbus típust és van kijelölve a német hadsereg Kommando Spezialkräfte különleges műveleti alakulatának támogatására.
....
A szervezeti változás mellett a kiképzést az orosz-ukrán háború tapasztalatai alapján szükséges volt megváltoztatni. A forgószárnyas eszközöknél régebben 60 láb vagyis 18 méter magasság alá nem volt engedélyezett repülni. Ennek célja, hogy hajtómű leállás után legyen biztonságos magasság autórotálással a kényszerleszállás végrehajtására. 18 méter felett a tereptárgyak és kémények, vezetékek egy épített dolgok is ritkábbak. A háború egyik tapasztalata, hogy 15-20 méter felett a repülés halálos csapda, tehát most 60 láb felett nem szabad repülni és a tereptárgyakat kikerülni kell, sőt a vezetékek alatti repülést is gyakorolják a hajózók, először egyéni, majd kötelékrepülésben.
.
A H145 helikopterek 60 feet (vagyis mintegy 18 méter) fölé nem repülhetnek a gyakorlatokon, éles esetben ugyanis a talajközeli terepkövető repülés életet ment.
Az éjjellátó készülék a helikoptervezető barátja, sőt elengedhetetlen kísérője, mert az éjszaka védi a forgószárnyast, hiszen NVG nélkül nehezen látható. A dandár két fajta 4. generációs zöldfényű NVG eszközt használ, de vannak ANVIS-6/ANVIS-9 Sentinel fekete-fehér éjjellátók is, amely a párás esős levegőben jobban használhatóak a zöld fényű berendezéseknél.

A jóval modernebb H145M helikopterekkel a dandár az IOC (Initial Operational Capability) vagyis a kezdeti hadrendbe állítási képességet már elérte, de a FOC,(Full Operational Capability) vagyis a teljes hadrendbe állítás, csak a fegyverrendszer teljes bevethetőségével lesz elérhető. Azok még az idén valószínűleg beérkező 70mm-es rakéták megérkezéséig váratnak magukra. Addig is gyakorolják a harceljárásokat, és a gépágyú lövészeteket tartanak több lőtéren például Várpalota-Hajmáskér vagy éppen Táborfalva környékén.
...
A magyar H145M-ek is az első nagyjavítás után, úgy négy-öt év múlva már öt rotorlapátos változatúak lesznek, mivel az Airbus Helicopters erre a változatra állt át a gyártásban.

Egy modernizáció már lezajlott mégpedig hazai szinten, mégpedig a Wescam MX-15Di nappal és éjjel is működő elektro-optikai felderítőrendszer adatait és real-time videóit, már magyar fejlesztés után titkosított internetes rendszeren gyakorlatilag a világ bármely részére át lehet küldeni, tehát azonnali helyzetképet lehet látni a helikopter felderítőrendszerének segítségével.
dsc_3776m.jpg


Ez
segít az ügynevezett fegyveres felderítés (Arm Scout) végrehajtása esetén, amikor a felderített esetleges célokat, azonnal láthatja a tűzparancsot kiadó felelős tiszt és ilyenkor a helikopter a megadott felderítési terület felett, ameddig van üzemanyag és fegyverzete pusztíthatja a célt. A fegyveres felderítés új képesség a forgószárnyas területen.
...
Várhatóak az izraeli Spike ER2 irányított páncéltörő rakéták, melyek integrálása és tesztelése azonban még nem fejeződött be.
...
helikopterdandár kiképzésében nemcsak az alacsonyan végrehajtandó feladatok számának drasztikus emelkedése volt a változás, hanem az ukrán tapasztalatok alapján a helikopterek ki és áttelepítésének gyakorlása is komoly szerepet kapott. A dandár bázisát Szolnokot gyakorlatilag az háború tapasztalatai alapján ki lehet viszonylag gyorsan iktatni az ott települt technikával együtt. Eddig a kitelepülések úgy néztek ki, hogy magasabbegység szinten áttelepültek egy másik helyre, amely alkalmas az üzemeltetése, de azt éppúgy meg lehet semmisíteni. Ezért szükséges folyamatosan Forward Arming and Refueling Point, azaz előretolt lőszervételező és üzemanyagtöltő (FARP) helyek kialakítása és mozgatása. A követelmény szerint a FARP telepítésre helikopterek lőszer és üzemanyag feltöltésre és annak felszámolására maximum két óra a szintidő, és pontról pontra kell ezt tervezni a szárazföldi technika és rendszerek és a helikopterek bevetési paramétereit folyamatosan figyelembe véve. A franciák például már az üzemanyagot is a H225M elődjének a SuperPumának a belsejébe telepített üzemanyagtartályba hordják, és onnan a „fejőstehénből” kapják a feladatra repülő forgószárnyasok. Nálunk ez még a szárazföldi tartálykocsikból történik, hatósugaruknak és települő képességüknek megfelelően. A fegyverzetet szintén folyamatosan kell szállítani a FARP-okra.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 873
91 399
113
Jelenleg úgy néz ki a helyzet, hogy a H225M helikopterek is csillagfényes garázsba kerülnek amely a hibajelenségeket többszörözik meg



Még para van, hogyan 225-ösök csillaggarázsban lesznek. Ősszel legkésőbb meglátjuk. Eddig minden új technika felújított vagy új garázsba került.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 634
3 914
113
A szervezeti változás mellett a kiképzést az orosz-ukrán háború tapasztalatai alapján szükséges volt megváltoztatni. A forgószárnyas eszközöknél régebben 60 láb vagyis 18 méter magasság alá nem volt engedélyezett repülni. Ennek célja, hogy hajtómű leállás után legyen biztonságos magasság autórotálással a kényszerleszállás végrehajtására. 18 méter felett a tereptárgyak és kémények, vezetékek egy épített dolgok is ritkábbak. A háború egyik tapasztalata, hogy 15-20 méter felett a repülés halálos csapda, tehát most 60 láb felett nem szabad repülni és a tereptárgyakat kikerülni kell, sőt a vezetékek alatti repülést is gyakorolják a hajózók, először egyéni, majd kötelékrepülésben.
.
A H145 helikopterek 60 feet (vagyis mintegy 18 méter) fölé nem repülhetnek a gyakorlatokon, éles esetben ugyanis a talajközeli terepkövető repülés életet ment.
Sziasztok,

Erdekes, kb. 15 eve, amikor a Jetfly-ban eloadast tartottak a MI-24 pilotak, ott fel se merult, hogy magasan repuljenek, kifejezetten azt emlegettek, hogy kerulgetik a nagyobb fakat.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti and fishbed