Repülőgépmotorok, csillagmotorok

Mennyire lenyűgözött ez a gép, amikor gyerekkoromban olvastam róla.

Meg most is.

Hová lett a Fiat régi dicsősége!?

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Pontosan ugyanez jutott eszembe, mikor megláttam ezt a videót.
A "Léghajók, repülőgépek" Kolibri zsebkönyv egyik kedvenc rajza volt nekem ez a gép.
 
Goodwoodban futott ez a gép, de nem tartozott a leggyorsabbak közé a gyenge fékek és a keskeny gumik miatt. Vagy nem mert a vezető valóban gázt adni?
 
Érdekes mérnöki megoldás volt a kipufogógáz energiáját a főtengelyt (hidraulikus tengelykapcsolón keresztül) meghajtó turbóval visszanyerni, bár a sokkal egyszerűbb légcsavaros gázturbina (majd a jetek) kiszorította, mielőtt elterjedhetett volna.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Az FW-190-nél az volt technikailag a nagy dobás --a kétsoros csillagmotoros változatnál--, hogy az addig csak menetszéllel hűtött csillagmotor elé raktak egy egyszerű ventilátort, ami sokkal kisebb légellenállás árán tett lehetővé azonos, vagy szükség esetén nagyobb hűtőkapacitást.
Egy jól kivitelezett "fa-ék" megoldás a II. V-h csúcsragadozójává tette az enélkül kb Sólyom/Vércse szintű gépet!


K-perny-k-p-2025-06-03-15-35-53-FW-190-motor-02.png


Ezt mi is megtehettük volna alig valamivel több műszaki tervezői kapacitással és sokkal több politikai akarattal!

Most is hasonló a helyzet!


U.I.: M. István munkatárs szerint a lefuttatott számítógépes becslés szerint a Mávag Héja sebességei csak ettől légellenállás csökkentéstől +50km/h-t javultak volna! ...+ keveset a hatótáv is.

A szemmel láthatú különbségek(Héja, Re.200 FW-190A):


500px-M%C3%81VAG_H%C3%A9ja-II.svg.png
500px-Reggiane_Re.2000.svg.png
500px-FW190_A8_3Seiten_Wiki2.JPG





.
 
Zoche aero dízelmotor.
Már korábban foglalkoztam vele a BTR-80 modernizáció kapcsán, de most egy új videót találtam róla.
Eddig azt hittem róla, hogy X-motor (az alakja miatt), de kiderült, hogy tényleg csillagmotor.
Kétütemű, turbófeltöltővel és kompresszorral is ellátva, leülepedettolaj-felszívóval és egyéb érdekességekkel.
Mivel kétütemű, ezért páros hengerszám található egy koszorún belül.
Logika elmagyarázva a videóban.
Kurvajó. ;)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.