Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

Egy apró technológiai kérdés: a négyütemű dízelmotornak mi előnye van a kétütemű dízellel szemben? Benzinnél egyértelmű: olaj kell az üzemanyagba + a gázcsere során üzemanyag kerül a kipufogógázba. De ezek semelyike sincs a kétütemű dízelnél. Akkor hol bukik el a kétütemű dízel?

Sokkal szennyezőbb a kétütemű dízelmotor, mint a modern injektoros, részecskeszűrős négyüteműek.
Olajat nem értem, a dízelmotoroknak is kell kenőolaj.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo and Rferi66
Egyébként mozdonyokban, hajókban ma is kétütemű dízeleket használnak. Régen az amerikai kamionok, távolsági buszok is nagyrészt Detroit Diesel 71-es sorozatú ketütemű motorokkal mentek, ezeket 60 éven át gyártották.
Van még hátrányuk, kicsi a hatékony fordulatszámtartományuk, ami dízel-elektromosnál nem gond, de pl. kamionokban sok-sok fokozatú kézi váltóval kellett bűvészkednie a masinisztának.
 
Sokkal szennyezőbb a kétütemű dízelmotor, mint a modern injektoros, részecskeszűrős négyüteműek.

Miért szennyezőbb? Injektor és részecskeszűrő meg nem ugyanúgy van kétüteműnél, mint négynél, nem?

Olajat nem értem, a dízelmotoroknak is kell kenőolaj.

Kelleni kell, csak kétütemű benzinesnél az üzemanyag-hoz adott olaj olajoz, mert a sűrítés a tengely-házban vagy hogy hívják történik. Dieselnél viszont az külön terület, tehát ugyanúgy lehet olajozni, mint a négyüteműnél.
 
Egyébként mozdonyokban, hajókban ma is kétütemű dízeleket használnak. Régen az amerikai kamionok, távolsági buszok is nagyrészt Detroit Diesel 71-es sorozatú ketütemű motorokkal mentek, ezeket 60 éven át gyártották.
Van még hátrányuk, kicsi a hatékony fordulatszámtartományuk, ami dízel-elektromosnál nem gond, de pl. kamionokban sok-sok fokozatú kézi váltóval kellett bűvészkednie a masinisztának.
Khm.10-15 eve az europai 4utemu motoros kamionok ia 16-18 fokozatu kezivaltokkal mentek.Es meg bizony aszinkron,duplakuplungos valtok is voltak.
 
2005_train_on_the_jr_fukuchiyama_line_derailed_and_crashed_into_an_apartment_building_the_amagasaki_crash_killed_50_people_and_injured_417.jpg

"...

amundsen 2024.03.24. 16:23:34Szűrés


Az utolsó képen látható vonatbaleset vetett véget az "origami motorvonatok" gyártásának. Látható, hogy a házfalnak csapódott kocsi írólap vékonyságúra lapult. Ennek egyik oka a súlymegtakarítás érdekében végtelenül kikönnyített szerkezet volt , a másik pedig, hogy a vezér okvetlenül be akarta hozni a hatvan másodperces késést, és jelentősen túllépte e megengedett 70 kilométeres sebességet, sőt mikor érezte, hogy a kocsik megemelkedve csak a bal sín élére támaszkodnak, akkor sem a vészféket, csak a normál üzemi féket alkalmazta. Ennek oka az volt, hogy aznap már két hibapontot gyűjtött, a vészfékezés egy újabb lett volna, aminek a késéssel együtt következménye a nappali büntető oktatás. Pálytakarítás rabruhában, kézzel gyomot tépni, közben megafonon hallgatni az "oktató" válogatott gyalázkodását közvetlenül a fülébe. Ezen állítólag azóta finomítottak, lehet, hogy már nem közvetlenül a fülbe ordítanak.. ..."

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2024/03/24/napi_erdekes_665
 
Európában egyre nö a bezárt ( vagy bezárâs elött álló) robbanómotoros gépkocsikat gyártó üzemek száma, amelyek eladhatatlannak bizonyulnak, mert nem alkalmasak villanyautók gyártására..
Swindon,Honda. Barcelona,Nissan. Torino, Fiat. Saarlouis, Ford.

Ugyanakkor a villanyautók gyártâsára új zöldmezös beruházâsokat eszközölnek a gyârtók. A szegedi BYD gyár , 90%-ban automatizâlva évi 350000 kocsit tervez, Debrecenben a BMW évi 150000-et, Tesla Brandenburgban évi 50000-et.
Kina 2023-ban a világ legnagyobb gépkocsiexportöre lett, Japánt a 2. helyre utasitva. Németország a 3-ik.
A harc a jelenlegi 2 legnagyobb villanyautógyártó Tesla és BYD között élesedik. Mivel a gépkocsipiac nem nö, a harc megy a piaci részesedésekért. BYD elönyben van, mert Tesalâval ellentètben nem csak akkumlátoros kocsikat ( BEV) gyárt és a teljes modellskálát ki tudja szolgálni.
(Abrissbirne in der Autoindustrie, Tichy.de)
 
@Kurcsipistabácsi

Német autó. A németek a németeknek gyártanak autót, ők meg nem akarnak 10 évig vagy 500.000 kilométerig ugyanazzal az autóval járni. A német 5 évente új autót vesz a aszalonból. Értem én, hogy neked nem tetszik, hogy 200.000km-nél javítani kell, de arról nem a német tehet, hogy csak olyan autóra van pénzed ami már 200.000 km-ert futott vagy ha szalonból veszed azt 10év/500.000 km-en keresztül akarod hajtani.
 
@Kurcsipistabácsi

Német autó. A németek a németeknek gyártanak autót, ők meg nem akarnak 10 évig vagy 500.000 kilométerig ugyanazzal az autóval járni. A német 5 évente új autót vesz a aszalonból. Értem én, hogy neked nem tetszik, hogy 200.000km-nél javítani kell, de arról nem a német tehet, hogy csak olyan autóra van pénzed ami már 200.000 km-ert futott vagy ha szalonból veszed azt 10év/500.000 km-en keresztül akarod hajtani.
Okostojás,arról beszéltem,hogy ki sem fizeted az autót,nincs 5 éves,és gazdasági totálkár.Pl 1.2opel csoda,ami egy Peugeot.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and fip7
Okostojás,arról beszéltem,hogy ki sem fizeted az autót,nincs 5 éves,és gazdasági totálkár.Pl 1.2opel csoda,ami egy Peugeot.
Akinek nincs pénze autóra az minek autózik? Olyan autót vegyél ami nem kerül többe mint amit fél év alatt megkeresel, és akkor nem kell sírni. Amúgy meg ott a garancia. Széljegyzet: a 3-6 km-es folyamatos hidegüzemű járatók sirámjait különösen rühellem. Venne villanyautót vagy kerékpárt arra.
 
Akinek nincs pénze autóra az minek autózik? Olyan autót vegyél ami nem kerül többe mint amit fél év alatt megkeresel, és akkor nem kell sírni. Amúgy meg ott a garancia. Széljegyzet: a 3-6 km-es folyamatos hidegüzemű járatók sirámjait különösen rühellem. Venne villanyautót vagy kerékpárt arra.
Nem mondom ki ,hogy minek tartalak inkább.Fél év alatt a német sem keres egy új Opel árát.3-6 km-re milyen autót vegyen,ha nem kicsi benzinest,gyerekeket nem vihet biciklivel például.Egyébként én 2 hét alatt megkeresem az autóm árát,akkor én vagyok a példakép?
 
de arról nem a német tehet, hogy csak olyan autóra van pénzed ami már 200.000 km-ert futott vagy ha szalonból veszed azt 10év/500.000 km-en keresztül akarod hajtani.

De akkor ki? Egyébként nem hiszem a hogy a mostani német gyártmányok ennyire szarok lennének hogy nem bír 200 ezer km-t mielőtt letérdel. A VW konszernek, BMW-nek vannak cifra megbízhatósági gondjai, de azért ez nem általános náluk sem. Akkor már rég csődbe mentek volna.

Egyébként ezek nem túlzó igények, az átlag autó életkor az USA-ban és EU-ban is bőven 10 év felett van. Csak az van h a német sem hülye, ő is lízingel vagy akkor ad el amikor lejár a gari vagy a lizing. De ahogy olvasom @reich_und_roll -t mostanában ott sem annyira aktuális az 5 évente szalonautózás..