[HUN] Mil Mi-8 / Mi-17 "Hip"

Mi ebben a méltatlan búcsú?
Különben idén ugye 12-re bővül a H225M állomány.
Az, hogy egy ilyen régi igáslónak és a személyzetének méltón is járt volna egy méltó búcsú, illetve, hogy úgy lett volna jó, ha valódi váltótípus is van és az már rendszerbe is áll.
Egyfelöl a H225M se képes mindenben pótolni egy Mi-8/17-est (ezen persze vitatkozhatunk), másfelől a lényeg, a H225M nem tűnik egyelőre stabil rendszernek, ha igaz, hogy van olyan példány Szolnokon, amiben már háromszor(!) cseréltek főreduktort.

Persze, ha a francia állja a cehet, hogy inkább főelemet is képes cserélni a legkisebb fémforgács detektor bejelzésre, csak nehogy egy újabb lezuhanás legyen a dologból, akkor oké, főleg, ha emellett a kiképzés üteme sem szenved csorbát.
De nem gondolkodni a rendundáns, diverz alternatíváról legalább a komplett H225M flotta teljes felállásáig, az hiba. Még akkor is, ha tudjuk az okokat.

Én hiszek abban, hogy a H225M idővel szintén stabil igáslóvá válik, bár a Mi-8-as kultúrához idehaza hozzátartozott a PG és az általa biztosított közepes ipari javítás, mint támogatási szint. A PG már közel húsz éve nincs, de jól mutatja, hogy még ennyi idő távlatból is mennyit jelent ez a mélységű üzemeltetési kultúra egy típuscsalád életében. Az igáslóvá váláshoz stabil üzemeltetési háttér kell, mégpedig kellő mélységben.
A H225M-ből eleve nincs 40-50 darab és szó nincs a hazai nagyjavítóbázisról (pont az alacsony darabszám miatt), így a nyögvenyelős kezdés mondhatni duplán fáj és kétségeket ébreszt.
Mégegyszer mondom, mert ez egy rendkívül modern technika, itt a kezdeti időszak még számos gyermekbetegséget hordoz, akkor is, ha a típus maga nem új és nem csak nálunk ismert.
Annak ideján a Gripen is "kényes" volt, pláne a kifutó MiG-29-esek mellett. Mert a MiG-29-esnél a végán már az se számított hibának, ami tényleg az volt. Emlékezzünk vissza, hogy milyen állapotban kerültek kivonásra és nézzük meg, hogy az első években (1994-95) még hogyan pátyolgatták takargatták a gépeket.

Viszont a H225M esetében nemzetvédelmi szempontból hiba, hogy nem képezünk átmenetet, csak kiejtjük az ismert elemet és kizárólag a sokismeretlenes egyenletre akarunk hagyatkozni.
 
Az, hogy egy ilyen régi igáslónak és a személyzetének méltón is járt volna egy méltó búcsú, illetve, hogy úgy lett volna jó, ha valódi váltótípus is van és az már rendszerbe is áll.
Ha elolvasod még egyszer, akkor láthatod, hogy nem szűnik meg a Mi-17, csak éppen külszolgálatra megy. Azaz amikor visszajön, akkor lehet könnyezni, díszköröket leírni, meg kitüntetni.
Másrészről a kommented is a H225-ről szól.
De méltón búcsúzni csak a Mi-17-től kell majd. Ehhez csak nagyon közvetve kapcsolódik a H225M.
 
Január óta van kinn egy Mi-17-es Boszniában (704). Akkor most váltanak és ami hazajön annak már vége?
A 702-es egy hete még repült a Bakonyban.
A 2017-es orosz nagyjavításból hazatérés óta úgy tudjuk, hogy 7 évet vagy 2000 órát repülhetnek még a Mi-17-esek.
A 7 év májusban jár le 4 gépnél. Az ötödik gép (701) csak szeptemberben érkezett vissza. A 2000 órákat nem tudjuk.
Előző év végén közbeszerzést írtak ki a Mi-17/-24 helikopterek üzemeltetésének 2026-ig történő fenntartására, aminek még nincs eredménye. Visszavonva, törölve nem lett.
 
A Mi-8-as búcsúztatóra mióta is várunk? Pontosan 3 éve? Azt is megígérték, hogy majd a következő repülőnapon lesz egy méltó búcsúztatás. Aztán nem lett.

A Hende féle 3 civil Mi-8-ast állították le akkor, amelyek egy nagyjavítás után még repülhettek volna, ha jól emlkszem.
 
És ezzel a közbeszerzéssel mi lett?

Mi-17 és Mi-24 típusú helikopterek fenntartása (2023-2026)

Közbeszerzési értesítőből...

Részvételi felhívás

Mi-17 és Mi-24 típusú helikopterek fenntartása (2023-2026)

Keretösszeg: nettó 2.839.412.180, - Ft (bruttó: 3.606.053.468, -Ft)

A keretösszeg tervezett éves felhasználása:
2023. évben: nettó 359.097.220,- Ft
2024. évben: nettó 1.062.992.126,- Ft
2025. évben: nettó 866.141.734,- Ft
2026. évben: nettó 551.181.100,- Ft
Ajánlatkérő a fenti keretösszeg 70 %-ának mértékéig vállal lehívási kötelezettséget.

A részletes követelményeket a Részvételi dokumentáció részét képező Műszaki leírás tartalmazza.

Fő finanszírozási és fizetési feltételek:
A számla kiegyenlítése a teljesítést követően, az Ajánlattevő által kiállított számla ellenében, annak kézhezvételétől számított 30 naptári napon belül banki átutalással, a Ptk. 6:130. §-ban foglaltak alapján, a MÁK fizetési szabályai szerint történik. Az átutalástól eltérő fizetési módot Ajánlatkérő nem tud elfogadni.
Előleg igénybevételének lehetősége biztosított a Vbt. 101. §-ban foglaltakra tekintettel, a nettó 12.000.000,- Ft értéket meghaladó megrendelések esetén.
Az elszámolás és a kifizetés pénzneme HUF. Ajánlatkérő a részletes fizetési feltételeket az ajánlattételi szakaszban az ajánlattételi felhívás mellékleteként kiadott szerződéstervezetben ismerteti.

Részvételi határidő: 8.12.2023
 
Ha elolvasod még egyszer, akkor láthatod, hogy nem szűnik meg a Mi-17, csak éppen külszolgálatra megy. Azaz amikor visszajön, akkor lehet könnyezni, díszköröket leírni, meg kitüntetni.
Másrészről a kommented is a H225-ről szól.
De méltón búcsúzni csak a Mi-17-től kell majd. Ehhez csak nagyon közvetve kapcsolódik a H225M.
Azért a lényeg gondolom átment.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci
Január óta van kinn egy Mi-17-es Boszniában (704). Akkor most váltanak és ami hazajön annak már vége?
A 702-es egy hete még repült a Bakonyban.
A 2017-es orosz nagyjavításból hazatérés óta úgy tudjuk, hogy 7 évet vagy 2000 órát repülhetnek még a Mi-17-esek.
A 7 év májusban jár le 4 gépnél. Az ötödik gép (701) csak szeptemberben érkezett vissza. A 2000 órákat nem tudjuk.
Előző év végén közbeszerzést írtak ki a Mi-17/-24 helikopterek üzemeltetésének 2026-ig történő fenntartására, aminek még nincs eredménye. Visszavonva, törölve nem lett.

Ezek szerint Pápán pedig a 701-es volt eddig készültségben...

Megújul a Magyar Honvédség kutató-mentő képessége...
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
65fae6f9e880b225492224.jpg
65fae6fa5c034886876198.jpg
 

Március 22-én gyűltek össze az ország ejtőernyős alakulatai Szolnokon, szokásos éves találkozójukra...
65fe96baa7e6e545313299.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and SilvioD
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Akkor ma jött haza a 704-es Boszniából. Mostantól kell nagyon figyelni hogy repülnek-e még a Mi-17-esek vagy tényleg vége...
 
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét...


6616454baca6d162550541.jpg
6616454aed4a4588434847.jpg

6616454da248b817485733.jpg
6616454a67566123209554.jpg
6616454a9af83185627169.jpg
 
Több mint négy évtized forgószárnyakon...

Az EUFOR kötelékében Molnár "Moles" István törzszászlós a minap utoljára repült szeretett Mi-17-esén Szarajevóban, hiszen missziója a végéhez ért. A magyar hajózó Szolnokra való hazatérése után, több mint 40 évnyi szolgálattal a háta mögött, hamarosan nyugdíjba vonul.

437533833_826117702888795_5092376742607798777_n.jpg
437561898_826117366222162_2521636784192984149_n.jpg

438099801_826117039555528_3875715949930657650_n.jpg
438059102_826117136222185_3310093536828292785_n.jpg
 
Több mint négy évtized forgószárnyakon...

Az EUFOR kötelékében Molnár "Moles" István törzszászlós a minap utoljára repült szeretett Mi-17-esén Szarajevóban, hiszen missziója a végéhez ért. A magyar hajózó Szolnokra való hazatérése után, több mint 40 évnyi szolgálattal a háta mögött, hamarosan nyugdíjba vonul.

437533833_826117702888795_5092376742607798777_n.jpg
437561898_826117366222162_2521636784192984149_n.jpg

438099801_826117039555528_3875715949930657650_n.jpg
438059102_826117136222185_3310093536828292785_n.jpg
 
Szerintem szép, hogy utoljára még kiengedték.
Ne legyèl ennyire szentimentális.

Semmi szèpsèg nincs benne.
Ha megfelelt a külszolgálatra ès jelentkezett, akkor kimehet.

Amúgy ennek a cèlja hogy megnyomják a nyugdíjját.
Règebben is így volt.
Csak akkor minden alkalmatlan faszt kivittek ezokból.