Urbanisztika, építészet (múlt, jelen, jövő)

Kár érte, sok mindenre jók lettek volna meg azok a régi talpfak...
Azért én úgy egyet kb eltuzeltem, semmi szaga nem volt még az 1880-as évek végén rakták le, szét volt már rohadva. Csak amikor égett, az egész utca buzlott, gyors stornoztam is az ötletet...
Mi is tüzeltünk talpfával, nálunk ilyen probléma nem volt.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Minden helyben, de a Belváros is könnyen elérhető


Még a Belváros is. A külváros és a vidék nem. Aki ide költözik az ide is lesz bezárva. Tömegével.
De, ha mozogni akar, akkor azt csak a Belváros fele teheti.

A 15 perces város koncepciója az egy nagyon jó koncepció. Magam is jutottam már hasonló gondolatra. Mivel nagyon jó elgondolás, ezért elkerülhetetlen, hogy ez legyen az alapelv idővel mindenhol.

Mondjuk a cikkben felvázolt lakópark pont hogy nem az. Eleve lakópark nem is alkalmas rá. Ócska ferdítése az elképzelésnek a cikk. A 15 perces város az azt jelenti, hogy a várost fejlesztik úgy, hogy a különböző helyek és szolgáltatások (lakhely, iskola, irodák stb) 15 percen belül elérhető legyen gyalog. Nyilván ezt nem lehet tökéletesen megvalósítani, de az irányvonal sokat tud segíteni a lakóknak. És igen, ez részben korábban is elv volt, például a boltokat ott nyitották meg, ahol a közelben sokan laknak. Meg az iskolákat.
 
A 15 perces város koncepciója az egy nagyon jó koncepció. Magam is jutottam már hasonló gondolatra. Mivel nagyon jó elgondolás, ezért elkerülhetetlen, hogy ez legyen az alapelv idővel mindenhol.

Mondjuk a cikkben felvázolt lakópark pont hogy nem az. Eleve lakópark nem is alkalmas rá. Ócska ferdítése az elképzelésnek a cikk. A 15 perces város az azt jelenti, hogy a várost fejlesztik úgy, hogy a különböző helyek és szolgáltatások (lakhely, iskola, irodák stb) 15 percen belül elérhető legyen gyalog. Nyilván ezt nem lehet tökéletesen megvalósítani, de az irányvonal sokat tud segíteni a lakóknak. És igen, ez részben korábban is elv volt, például a boltokat ott nyitották meg, ahol a közelben sokan laknak. Meg az iskolákat.
Ezzel nincs is vita. A régi lakótelepeknél is szempont volt az általános iskola+óvoda+bölcsőde, illetve a boltok beintegrálása a településszerkezetbe. E tekintetben a Káposztásmegyeri lakótelep még annyiban tett rá egy lapáttal Újpesten, hogy az Izzó lakóteleppel határos területen még egy gimnáziumot is építettek.

A cikkben szereplő rizsfelfújt falanszter kaszárnyaegyüttes egy "nesze semmi, fogd meg jól", ahol a 15 perces város koncepció szigorúan csak a primer fogyasztás kielégítése tekintetében valósul meg. Vagy még úgy se.

Arról nem is beszélve, hogy a profitmaximalizálás jegyében a korábbi rozsdaövezetre bezsúfolt kislakások minősége közel van a selejthez, a kialakításuk, elosztásuk sokszor értelmetlen, míg az elvárás, hogy az odaköltözők - szemben például az agglomerációban élő honfitársaikkal - önként mondjanak le a személygépjármű birtoklásáról, behatárolja az életminőségüket. Ők csak közösségi közlekedéssel hagyhatják el a várost.

A házak egymáshoz képest szűkösen helyezkednek el,

"...akár 50 méteres homlokzattávolságok..."

ezekre már rég nem érvényes a vetítési szabály, az épületek egymáshoz képesti mininum távolságát meghatározó elrendezés.
A lakóparkon belüli belső, épületek közti átszellőzés, légmozgás gyérebb, ez a nyári kánikula idején a falakon leadott hősugárzáskor jelent kényelmetlenséget.
(Arról nem is beszélve, hogy egy tűz esetén mennyivel növeli meg a tűz terjedésének kockázatát, illetve mennyivel bonyolítja meg a mentést, kárelhárítást).

A falak vékonyak, de a zaj terjedésén túl gond még a privát tér szűkössége. Simán belátsz a szomszédhoz.
 

Minden helyben, de a Belváros is könnyen elérhető


Még a Belváros is. A külváros és a vidék nem. Aki ide költözik az ide is lesz bezárva. Tömegével.
De, ha mozogni akar, akkor azt csak a Belváros fele teheti.

Ez egy fizetett marketing bullshit halom és még annak is gyenge. Amúgy ott van mellette a M3 metró meg a Váci út, Duna Pláza, annyira nincs elszeparálva, sétatávolságra elérhető a tömegközlekedés. A 15 perces város meg annyit jelent, hogy gyakorlatilag teljesen beépítették azt az építési telket, amit 20 éve megvettek..

De ettől még ilyenre van egy létező igény a yuppie generációban, semmidseleszmégisboldogleszel alapon: elmegy reggel a negyedben vagy a közelében a vácin lévő multisirodába valami backofficeos excelbűvölésbe - fontosmeetingelésbe, lehúzza a gályát, délben multis menza, este kézműves hambi, 1-2 kézműves sör, netflix, aktuáliscsajom, holnap ugyanez, szombaton meg bulika, és teljesen boldogan elvan a kis gettójában.

Ő minden nap megveszi azt az életérzést, hogy így elszaparálva, az egyentubusból kitolt, hipsterfrizurás ‘elit’ része lett.
Senki, semmi nincs neki, egy bármikor pótolható munkaerő a végletekig ledarbolt multis processben, aki pont annyit kap, hogy a fentiek kijöjjenek minden hónapban. Előre nem fog jutni, elviszi az albi + a fancyzés, az egy hétre, max. éves nyaralásig előre tervező életmóddal pedig stabil párkapcsolatra, családalapításra (amivel elkezdődne a fejvakarás, hogy akkor mégis kellene valami ami az enyém) kevés esélye van.

Ezzel a kígyó a saját farkába harap, emberünk egy jó hozamot hozó termékké és egyben jól felhasználható termelő eszközzé tette magát a piacon, neki épülnek a mini, max. közepes méretű lakások, amit a befektetők tervezőasztalról megvesznek, aztán ki is adják jó hozammal.

Volt fórumtársunk pl. ezzel az öngettósított életformával meg volt elégedve, és rajta kívűl sokan mások is. Amivel egyébként nincs baj, amíg nem próbálja rám kényszeríteni a nagyon progresszív életformáját.
 
Autó nélküli élet? Oké, akkor viszont semmilyen közúti kapcsolata ne legyen Budapesttel ennek az új lakótelepnek, ne Budapesten éljék az autós életüket, ahova az autómentes Parazitapart alatti mélygarázsokból járnak ki!
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
brazil-fridge-cyclist-luam-paim-facebook-video-still.png
 
tervezőasztalról megvesznek
Máig nem tudom megérteni hogyan lehet valaki olyan retardált, hogy tervezőasztalról vesz lakást. Befektető még úgy-ahogy oké, neki úgyis csak a profitmaximalizálás a lényeg, de magánszemélyként ilyen lutriba beleugrani már lemming szint. De persze utólag ezek fognak a legjobban károgni, hogy hogyan átbaszták őket, meg milyen szar a lakás minősége és persze semmilyen módon nem hasonlít a végtermék az előzetes, szénné photoshoppolt renderre
 
Máig nem tudom megérteni hogyan lehet valaki olyan retardált, hogy tervezőasztalról vesz lakást….meg milyen szar a lakás minősége és persze semmilyen módon nem hasonlít a végtermék….
Ha megengeded néhány megjegyzés annak szándéka nélkül, h erre a vásárlási módra biztatnék.

Olcsóbb tervasztalról mint készen.
Szerződés szerint változó így konkrét számot nehéz mondani, de 10% körüli összeg.

A “megspórolt” összeget arra költik legtöbbször, h a lakás belső kialakításakor az eredetileg ajánlott standard megoldások helyett perszonalizálhatod a lakásod(más burkolatok, szániter, eltérő konyhabútor és beépített gépek stb… általában jobb minőségben) ugye ez a megtakarítási faktor hiányában is csak így lehetséges költség és idő hatékonyan.

Kivitelező részéről ez a megoldás elsősorban nem a profitot növeléséről szól, hanem a kockázatot csökkenti.
Kevesebb saját tőke befektetést igényel beleértve azt is hogy kevesebb összeget kell hitelként lehívni(tőke költség alacsonyabb). Stb…
 
Máig nem tudom megérteni hogyan lehet valaki olyan retardált, hogy tervezőasztalról vesz lakást.

Olcsóbb (súlyos milliókkal, magánszemélyekről beszélünk), cserébe nagyobb a kockázat a kivitelező által létrehozott mű tekintetében... (illetve hogy megépül-e, becsődöl-e stb.). Magánszemély így inkább házat, sorházat vagy kisebb kertes társasházat vesz így, annyit tud tenni, hogy megnézi a cég referenciáit.

Befektető még úgy-ahogy oké, neki úgyis csak a profitmaximalizálás a lényeg, de magánszemélyként ilyen lutriba beleugrani már lemming szint. De persze utólag ezek fognak a legjobban károgni, hogy hogyan átbaszták őket, meg milyen szar a lakás minősége és persze semmilyen módon nem hasonlít a végtermék az előzetes, szénné photoshoppolt renderre

Befektetők csinálják, előre megveszik valami jobb nevű, már bizonyított nagy kivitelező cégtől, így mindenki jól jár, lásd Cordia, Metrodom és társai. Ezt a piacot szolgálják ki, ezért épülnek ilyen nyomi, 1-1,5 szobás, jól kiadható legény-leánylakások túlnyomó többségében.

Ha magánszemély veszi - építetti, általában ezt úgy oldják meg a szerződésnél, hogy teljesítési fázisok vannak meghatározva és a kifizetésr is a készültségi fokok teljesülése, illetve a teljesítési igazolása alapján részletekben történik bankhitelből, vagy ha már megvan egyben a pénz, célszerűen ügyvédi letétből. Így rá lehet szorítani a vállalkozót hogy normálisan teljesítsen, a hibákat kijavítsa, illetve a vállalkozó is biztosítva van, hogy majd a végén ki is fizetik. Általában két esetben van ciki, ha hirtelen becsődől (NAV khmm), vagy talál valami jobban tejelő bizniszt és ott hagyja az egészet félkészen a csudába.
 
A 15 perces város koncepciója az egy nagyon jó koncepció. Magam is jutottam már hasonló gondolatra. Mivel nagyon jó elgondolás, ezért elkerülhetetlen, hogy ez legyen az alapelv idővel mindenhol.

Mondjuk a cikkben felvázolt lakópark pont hogy nem az. Eleve lakópark nem is alkalmas rá. Ócska ferdítése az elképzelésnek a cikk. A 15 perces város az azt jelenti, hogy a várost fejlesztik úgy, hogy a különböző helyek és szolgáltatások (lakhely, iskola, irodák stb) 15 percen belül elérhető legyen gyalog. Nyilván ezt nem lehet tökéletesen megvalósítani, de az irányvonal sokat tud segíteni a lakóknak. És igen, ez részben korábban is elv volt, például a boltokat ott nyitották meg, ahol a közelben sokan laknak. Meg az iskolákat.
 
Gondolkoztam melyik topikba.

Egy kis építőipar:




Hihetetlen milyen gusztustalanul oda nem illő irodaházakat rittyentettek a Városliget mellé, és az is, hogy mennyiért.

+

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Pest, 1758.

Kell némi pesti rutin hogy felismerd ma mi, hol van, mi maradt meg, de egyébként meglepően állandó a városmag szerkezete.

 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Kikérem magamnak. Wekerlén lakom :cool:
Azt tudom hogy az egy lakótelep, de hogy hol van?
Van egy Kispesti a családban, egy Kispesti család, ráadásul az országgyűlésben dolgozik az egyik gyerek, nővel nem volt, nem is lesz, inkább hanyagoljuk őket. Aztán itt a kolléganőm szinten onnét, napi három vidamtablettaval targoncazik, az napi három hullámvasút kozerzetileg, amúgy kozrohely tárgya. De vannak itt még többen, de én úgy gondolom mindenhonnet a selejtje jön el 90%-ban,mert otthon nem állja meg a helyet. Azért van értelmes rokon is Pesten nekem is meg az asszonynak is, igaz ott a két gyerek még a férj, meg a tesó már nem értelmes.
Szóval nem szabad altalanositani.