Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

Bizony, gyerekként én is nézegettem, hogy mi van egy autó kilóméter órájába írva, mert akkor még azt hittem, hogy az azt jelenti, hogy annyival tud menni.. azóta sajnos felnőttem :)
Ha jól emlékszem pl a Polszkiba 140km/h volt írva.
...de ha más nem, abban mindenképpen biztos lehettél benne, hogy - négy sebesség fokozat esetén mindenképp, de ha olasz volt, akkor ötödik fokozat esetén is - a maximális sebességét a legnagyobb teljesítményhez megadott fordulatszámon érte el a legmagasabb sebességi fokozatban az átlag autó úgy a 80-as évekig. (Amire szükség is volt a magas légellenállás miatt).

Én elektronikus gyújtást szereltem a Nagypolákba (max. sebesség hivatalosan 150 km/h), meg átméretezett kipufogó rendszert (kisebb átmérő az összeömlőtől, de hátsó dob nélkül, így csendesebb(!), mindig 98-as benzint kapott.
Viszont a sebességmérőm alul mért, úgyhogy az utólag beépített ledes fordulatszámmérőre kellett hagyatkoznom.
Egyszer - úgy '91 táján, tehát elévült:D összevesztem az akkori csajommal (azzal nem volt nehéz...) s az ideget a sebességmámorban vezettem le az országúton. Délután volt, a besütő nap miatt nehezen volt leolvasható a fordulatszámmérő.
De éreztem, hogy az autó igencsak gyors. Árnyékoltam a kezemmel a fordulatszámmérőt, s azt láttam, hogy a piros ledek is virítanak.
Csóri - a lengyel ipar nem túlságosan fényes korszakában készült, csupán három helyen forgattyús tengely nyugvócsapágyazott OHV - motor 6500 felett forgott negyedikben, ami testvérek között is 180 km/h.
Úgyhogy utána már mindig kelepelt a szelepvezérlés, bármit is cseréltem rajta....

Ma már ezek megmosolyogtató adatok és tempók, de aki még autózott a szocializmus termékeivel, az tudja, hogy a KGST kocsikkal ez szinte sci-fi tempó volt.
Még rövid távon is.
 
GYSEV Cargot is privatizálja a NER... Ezért volt akkor olyan fontos a teljeskörű állami hatalom a cégbe...
 
GYSEV Cargot is privatizálja a NER... Ezért volt akkor olyan fontos a teljeskörű állami hatalom a cégbe...
Privatizáció jelentése: magánosítás, az állam tulajdonát képező vagyontárgy magánkézbe adása.

Most inkább arról van szó, hogy a korábban fillérekért elkótyavetyélt cégeket vásárolja vissza az állam vagy a NER.
Előnye:
-hasznot nem viszik ki az országból
-már bejelentették, hogy vasútra akarják átrakni az átmenő kamion forgalmat
-talán lesz vasút fejlesztés
-talán lesz mozdony gyártás

Szép Karácsonyi ajandék!

Mit kérjünk jövőre?
(én dróngyártást kérek)
 
Privatizáció jelentése: magánosítás, az állam tulajdonát képező vagyontárgy magánkézbe adása.

Most inkább arról van szó, hogy a korábban fillérekért elkótyavetyélt cégeket vásárolja vissza az állam vagy a NER.
Előnye:
-hasznot nem viszik ki az országból
-már bejelentették, hogy vasútra akarják átrakni az átmenő kamion forgalmat
-talán lesz vasút fejlesztés
-talán lesz mozdony gyártás

Szép Karácsonyi ajandék!

Mit kérjünk jövőre?
(én dróngyártást kérek)
GYSEV (jelen esetben a cargo része) nagyrészt a magyar állam kezében van (volt) ami most átkerült a NER-hez (Tiborc) Ez olyan mintha annak örülné, ha a Gyurcsány kormány kiprivatizálta volna Bigének a MÁV Cargot... És ez azt vetíti előre, hogy a GYSEV személyszállítási része le fog süllyedni a MÁVhoz mitn annak idején a MÁV is amikor kivették belőle a cargot.
 
GYSEV (jelen esetben a cargo része) nagyrészt a magyar állam kezében van (volt) ami most átkerült a NER-hez (Tiborc) Ez olyan mintha annak örülné, ha a Gyurcsány kormány kiprivatizálta volna Bigének a MÁV Cargot... És ez azt vetíti előre, hogy a GYSEV személyszállítási része le fog süllyedni a MÁVhoz mitn annak idején a MÁV is amikor kivették belőle a cargot.
Akkor én kevertem össze, azt hittem a régi MÁV Cargo-ról van szó, amit a Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma vett meg (privatizált) 2008-ban.
 
  • Tetszik
Reactions: Kávé
Én elektronikus gyújtást szereltem a Nagypolákba (max. sebesség hivatalosan 150 km/h), meg átméretezett kipufogó rendszert (kisebb átmérő az összeömlőtől, de hátsó dob nélkül, így csendesebb(!), mindig 98-as benzint kapott.

Tudtommal az autók hivatalos végsebességét 0m/s szélsebesség, és 0 m tengerszint feletti magasságon adják meg 20C fok hőmérsékleten, sík úton. Ebből az utóbbi két adatba bele lehet kötni, hiszen van aki 22 foknál adja meg, de a lényeg, hogy kb. így adják meg az autók hivatalos végsebességét.

Most értelem szerűen, ha valamelyik adat kedvezőbb, pl. 5 fokos a levegő akkor nagyobb teljesítményű az autód.
Ahogyan lejthet is az út 1-5 fokot, nem is feltétlenül veszed észre. Ahogyan az erős hátszél is komoly előny tud lenni.
E mellet érdemes figyelembe venni, hogy az autók saját mérője mindig felül mér.
A régi kocsiknál 100 km/h esetén 7-10 km/h-t tévedtek, vagyis 100-at mutatott és 90-el mentél. 200-nál meg csak 180 km/h körül.
Modernebb autóknál pl. 5 km/h a szokásos tévedés, és van olyan típus aminek városi sebesség felett konstansan ennyi. pl. 200-nál 195-el mész.

Szóval ha hideg időben, enyhén lejtős hosszú úton még hátszeles is van, akkor igen komolyan túl tudod lépni az elméleti maximális sebességet az adott járművel.

...de ha más nem, abban mindenképpen biztos lehettél benne, hogy - négy sebesség fokozat esetén mindenképp, de ha olasz volt, akkor ötödik fokozat esetén is - a maximális sebességét a legnagyobb teljesítményhez megadott fordulatszámon érte el a legmagasabb sebességi fokozatban az átlag autó úgy a 80-as évekig. (Amire szükség is volt a magas légellenállás miatt).

Sőt, az én 2000's évek után gyártott Toyota Avensisemnél is ez volt a helyzet. A végsebessége az 5. fokozat vége volt. Onnan tudom, hogy majdnem sikerült elérnem, csak sajna kezdett kanyarodni az út így el kellet vegyem a gázt....
A GPS 210 fölötti sebességet mutatott ekkor. Egy hosszabb szakaszon simán megfutotta volna a végét, lévén igen jól gyorsult.

A mostani Civicem esetén viszont ez nem lenne lehetséges. 6.-ben 120 km/h-nál 2000 fordul a főtengely percenként, 5000-nél tilt, vagyis 300 km/h az elméleti végsebessége az áttételezés szerint. Ezt maximum szabad esésben érné el repülőből kidobva.
 
Szeretem ezeket a régi videókat. Jávorszarvas tesztnek nézem:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Most értelem szerűen, ha valamelyik adat kedvezőbb, pl. 5 fokos a levegő akkor nagyobb teljesítményű az autód.

Ez érdekes kérdés, mert viszont ha hideg a levegő, a légellenállásod is nagyobb lesz!
Meleg, híg levegőben kisebb teljesítmény kell ugyanakkora sebességhez.

Sőt, az én 2000's évek után gyártott Toyota Avensisemnél is ez volt a helyzet. A végsebessége az 5. fokozat vége volt. Onnan tudom, hogy majdnem sikerült elérnem, csak sajna kezdett kanyarodni az út így el kellet vegyem a gázt....

Régi családi Wartburg 1.3 kombi (viertakt, 58Le):
M1/M7 bevezető, kopp padlógáz jó hosszan, tán hátszél is volt, a motor sohasem hallott üveghangon járt (elvileg 6000 a max), a sebességmérő mutatója meg mindenen is túl... Az utolsó szám az óralapon 140, de 10-el feljebb még volt egy rovátka, hát a mutató még azon is túl volt egy fél centire...
Az áttételből visszaszámolva is kiadta a matek a 156-ot.
... már elévült. :)

Következő családi kocsi, Toyota Corolla E120 1.4 VVT-i (97Le):
M5, Kecskemét tájékán, hosszan padlózva óra szerint 190 a vége, de a futómű már érezhetően nem erre lett tervezve, nem vészes, de nem mondanám stabilnak sem...
... már elévült, idén lett 20 éves a járgány. :)

Saját kocsim (első generációs S60 D5 163Le): 160-ig nagyon kényelmes, 180-ig tartósan is egész élhető, a vége picivel 210 felett. Azért nem szoktam gyilkolni, a konstans 4000+ fordulat nem hinném, hogy a dízelmotor hosszú élettartamának kedvez... Meg élvezem, amikor 90-nél "termeli az üzemanyagot" a kamion mögött. :) (értsd valós fogyasztás 4 liter alatt, frissen tankolva a kiírt hatótáv 2000+km... sziasztok villanyautók! :D)

A mostani Civicem esetén viszont ez nem lenne lehetséges. 6.-ben 120 km/h-nál 2000 fordul a főtengely percenként, 5000-nél tilt, vagyis 300 km/h az elméleti végsebessége az áttételezés szerint.

Akkor lehet a kocsid 5.-ben gyorsabb tud lenni, mint 6.-ban!

Ezt maximum szabad esésben érné el repülőből kidobva.

Egy tibeti hosszú egyenes lejtős autópályaszakaszon azért 6.-ban is megnézném! ;)
 
Szegény Golfot egyszer régebben vagy az osztrák festő szelleme járta át, vagy Fw 190-nek identifikálta magát, vagy a Harmadik Birodalom és az NDK szerelemgyerekeként (Made in Zwickau) soha be nem mutatott germán csodafegyver aktiválódott benne, de sikerült úgy kipréseljem belőle a GPS szerinti 200-at, hogy négyen ültünk benne megpakolt csomagtartóval a Siófok utáni üres M7-esen. Igaz védelmemben legyen szólva orbitálisan fosnom kellett az előző esti chillis babtól, aztán lábam helyett egy ólomtégla operált :hadonaszos:
 
Ez érdekes kérdés, mert viszont ha hideg a levegő, a légellenállásod is nagyobb lesz!
Meleg, híg levegőben kisebb teljesítmény kell ugyanakkora sebességhez.
Tudtommal a meleg levegő jobban rontja a motor teljesítményt, mint javítja a légellenállást.
Érdekességként megjegyzem, a Nürburgringen is kifejezetten odafigyelnek arra, hogy kb. 10 fok körüli külső hőmérsékletnél csináljanak rekord kísérleteket.
Ugyanis a hideg levegő nem csak a motor teljesítménynek és hűtésnek tesz jót, (a gumi is fékhűtés mellet) hanem a sűrűbb hideg levegő növeli a leszorító erőt is.

Akkor lehet a kocsid 5.-ben gyorsabb tud lenni, mint 6.-ban!

Ez biztos, hiszen a modern autó, a 6. egy fajta "overdrive".

Egy tibeti hosszú egyenes lejtős autópályaszakaszon azért 6.-ban is megnézném! ;)

Szerintem a 150 dízel LE ott is kevés lenne a 300 km/h-hoz, ugyanis tippem szerint ahhoz kb. 400 LE kellene a gépbe, minimum.

Amúgy sokat elmond a hétköznapi személygépkocsik fejlődéséről, hogy a 2012-től gyártott dízel Civicem jobban gyorsul és fékez (talán kanyarodik is), mint egy 1982-es Ferrari 208 GTB.
A 308 GTB/GTS-t meg a kispolgári Civic Type-R gyalázza meg nem kicsit.
Ennyit fejlődtek az autók 30 év alatt. Egy átlag jóska egy átlag kispolgári dízel civicben gyorsabb, mint a 80's évek belépő szintű fapados ferkája. (Porshe 911 akkori belépő szintje szintén zenész)
 
...
E mellet érdemes figyelembe venni, hogy az autók saját mérője mindig felül mér.
A régi kocsiknál 100 km/h esetén 7-10 km/h-t tévedtek, vagyis 100-at mutatott és 90-el mentél. 200-nál meg csak 180 km/h körül.
Modernebb autóknál pl. 5 km/h a szokásos tévedés, és van olyan típus aminek városi sebesség felett konstansan ennyi. pl. 200-nál 195-el mész.
...

Igen, azt akkoriban is tudtam.
Össze is tudtam hasonlítani: A Nagypolák mellett évekig 2107-sel is jártam. + Egy rokonomnak volt ez is, az is.
A végáttétel is ismert volt a szakkönyvekből etc.
No meg hát elég fura volt, hogy ahol mindenki 60-70-el ment a városban (ugye akkoriban még a 60 volt a megengedett), ott az enyém mutatott vagy 45-öt.:eek:

Hiába cseréltem óracsoportot (volt kettő a régebbi verzióból, meg újabb, már körműszeres is), kilométerspirált, a kihajtását.
Ezért meg nem volt kedvem leküzdeni, szétborítani a váltót.

S ahogy ezekre visszagondoltam, nekiálltam fejben "széprégiidőzni".

Emlékeztek, hogy mennyi bosszúságot tudott csak ez az egy műszaki megoldás okozni?
  • Hidegben kerregő spirál.
  • Kiszáradt, letörő, vagy csak szétfoszló spirál. (A gáztűzhelyen a forralt vízbe merített spirálba - a már előtte a szintén gáztűzhelyen felmelegített - megfolyósodott gépzsírt rimánkodtuk bele. Hmmm, azok az illatok!:D
Anyám hogy örült, hogy a kedvenc lábasát használtuk...o_O
  • Ugráló sebességmutató
  • Elakadt km óra állás számsor.
  • Sztrájkoló üzemanyag szintjelző
  • Kiégő visszajelző izzók. (Azért ilyenkor rögtön elmúlt a magabiztosság a töltés, olajnyomás témakörében; rögtön mindent látni és hallani véltél...

...a lányom meg ugyanolyan gyanúsan méreget, mint amikor a kazettás magnók, lemezjátszók rituális működtetéséről, életben tartásáról sztorizok neki.
 
...
Régi családi Wartburg 1.3 kombi (viertakt, 58Le):
M1/M7 bevezető, kopp padlógáz jó hosszan, tán hátszél is volt, a motor sohasem hallott üveghangon járt (elvileg 6000 a max), a sebességmérő mutatója meg mindenen is túl... Az utolsó szám az óralapon 140, de 10-el feljebb még volt egy rovátka, hát a mutató még azon is túl volt egy fél centire...
Az áttételből visszaszámolva is kiadta a matek a 156-ot.
... már elévült. :)
...
Nyugodjon volt kollégámnak volt viertakt (érdekes, ő így is hívta). Amikor egyszer ideadta, hogy vigyem utána, akkor elcsodálkoztam, hogy fülre mennyire rövid a végáttétele.
Meg is kérdeztem tőle, hogy hol kell kivenni felezőből:D
Amúgy nekem tetszett a puritán német racionalizmusa. Ahogy a haveri zweitaktok erényeit is nagyon becsültem.
Az a terepjáró képesség! A mai divatos városi összkerekesek egyikét sem merném oda bezavarni, ahonnan az kijött, mint egy varacskos disznó - természetesen szüret után, tele szőlővel a csomagtartójában.
Attól már csak a Zaporozsec volt jobb terepjáró a kétkerékhajtásúak közül.
Olyan csapásokból kijöttünk, hogy megfenyegettük a tulajt, hogy ha elakad, kiszállunk, és ott hagyjuk a kocsijával együtt.
Csak röhögött.
Kerestem videót az állításomra, erre többet tud, mint amire én emlékeztem:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Tudtommal az autók hivatalos végsebességét 0m/s szélsebesség, és 0 m tengerszint feletti magasságon adják meg 20C fok hőmérsékleten, sík úton. Ebből az utóbbi két adatba bele lehet kötni, hiszen van aki 22 foknál adja meg, de a lényeg, hogy kb. így adják meg az autók hivatalos végsebességét.

Most értelem szerűen, ha valamelyik adat kedvezőbb, pl. 5 fokos a levegő akkor nagyobb teljesítményű az autód.
Ahogyan lejthet is az út 1-5 fokot, nem is feltétlenül veszed észre. Ahogyan az erős hátszél is komoly előny tud lenni.
E mellet érdemes figyelembe venni, hogy az autók saját mérője mindig felül mér.
A régi kocsiknál 100 km/h esetén 7-10 km/h-t tévedtek, vagyis 100-at mutatott és 90-el mentél. 200-nál meg csak 180 km/h körül.
Modernebb autóknál pl. 5 km/h a szokásos tévedés, és van olyan típus aminek városi sebesség felett konstansan ennyi. pl. 200-nál 195-el mész.

Szóval ha hideg időben, enyhén lejtős hosszú úton még hátszeles is van, akkor igen komolyan túl tudod lépni az elméleti maximális sebességet az adott járművel.



Sőt, az én 2000's évek után gyártott Toyota Avensisemnél is ez volt a helyzet. A végsebessége az 5. fokozat vége volt. Onnan tudom, hogy majdnem sikerült elérnem, csak sajna kezdett kanyarodni az út így el kellet vegyem a gázt....
A GPS 210 fölötti sebességet mutatott ekkor. Egy hosszabb szakaszon simán megfutotta volna a végét, lévén igen jól gyorsult.

A mostani Civicem esetén viszont ez nem lenne lehetséges. 6.-ben 120 km/h-nál 2000 fordul a főtengely percenként, 5000-nél tilt, vagyis 300 km/h az elméleti végsebessége az áttételezés szerint. Ezt maximum szabad esésben érné el repülőből kidobva.
Az Albeák gyári végsebessége valami 165 km/h.
Az elméleti meg valami - ha jól emlékszem, most már nem nézek utána 236km/h.
De ezekkel a rövid tengelytávú, meglehetősen direktre áttételezett kormányzású, libegő futóművű (cserébe szintén tényleg remek terepjáró) istenkísértésekkel, időpontra beállítva 4:05-ig
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

...rendre megfutják a 200 km/h-t, alig túlpörögve a benzinesekkel az 5000-en, holott azok 6000-nél adják le a maximális 77-80 lóerejüket.
Függetlenül attól, hogy 1.2 16v, 1.4 8v, vagy 1.3 dízel, elmebeteg törökök...:


Ui: Én eddig csak 180-al mentem max az Albival, természetesen német autópályán...
 
  • Ugráló sebességmutató
  • Elakadt km óra állás számsor.
  • Sztrájkoló üzemanyag szintjelző
  • Kiégő visszajelző izzók. (Azért ilyenkor rögtön elmúlt a magabiztosság a töltés, olajnyomás témakörében; rögtön mindent látni és hallani véltél...

Ne aggódj. Vezettem pár éve olyan Ford Tranzitot amely néha nem mért sebességet ha olyan kedve volt....
Megpakolt kistehernél ez tud vicces lenni.

Ui: Én eddig csak 180-al mentem max az Albival, természetesen német autópályán...

Ha az a saját mérője szerint volt 180, akkor az kb. a gyári 165 km/h valós sebesség lehetett.
Annak idején Opel Astra F 1.4IS (85LE) szintén kipróbáltunk egy ilyet mezőkövesd felé. 190 körül mutatott, éppen milyen hátszelünk volt. Tartósan is bírta. Viszont a valóságban kb. a gyári 170-175 km/h között mehettünk.
Az Avensis órája már csak 5 km/h-t csalt 100 km-enként, a mostani Civic meg GPS alapján kb. 3 km/h-t csal ugyan ekkora sebességnél.
Szerintem részben ez az oka, hogy nem tudunk egymás mögött egyenletesen 90-el menni egy kocsisorban, mert mindenkinél mást jelent a műszer szerinti 90 km/h.
 
Vezettem pár éve olyan Ford Tranzitot amely néha nem mért sebességet ha olyan kedve volt....
Jártam én már haverral úgy Transittal sötétben M7-en Pest és Fehérvár között, hogy a wagen összefosta magát aztán, ahol se rendes lámpa (aznap már vagy 4-ik izzócsere), se lóerő nem volz, mert fullgázzal is alig bírta a 70-et vinni.

Na azóta ódzkodok a bérelt járművektől
 
Jártam én már haverral úgy Transittal sötétben M7-en Pest és Fehérvár között, hogy a wagen összefosta magát aztán, ahol se rendes lámpa (aznap már vagy 4-ik izzócsere), se lóerő nem volz, mert fullgázzal is alig bírta a 70-et vinni.

Na azóta ódzkodok a bérelt járművektől

Ford tranzitból én még csak szarban ültem. Vagy a műszerek nem mentek (állítólag egy adott generációnál apró tervezési hiba) vagy eső idején folyt belőlük a rozsda. Nagyon utálom őket :D
 
Én csak jártam évekig olyan régi swifttel, amiben nem működött a sebességmérő, így a km óra sem, vicces volt, amikor vizsgán bejegyezték azt leolvasva, hogy talán 2 ezer km-t ment 2 év alatt. :D
(A szélvédőre pattintott telón ment a waze, az volt a sebességmérő.)
 
Ford tranzitból én még csak szarban ültem. Vagy a műszerek nem mentek (állítólag egy adott generációnál apró tervezési hiba) vagy eső idején folyt belőlük a rozsda. Nagyon utálom őket :D
Nekünk van egy platós kb 6-7 éve....évi 300 körül költök rá.....nem sok baja volt......fuuuuu de mennyit lóvét termelt