Szlovák haderőfejlesztési program (2030) és hadiipar

Szlovákia együttműködhet Törökországgal, különösen a drónok terén​


Robert Kaliňák védelmi miniszter törökországi látogatása során katonai megállapodást írt alá, amelynek ki kell terjednie a védelmi ipari együttműködésre is. Mit nyerhet ezzel Szlovákia?

A török védelmi ipar a tizenegyedik legnagyobb a világon. A hazai védelmi igények 70 százalékát elégíti ki, de a török fegyverexport is növekszik. Tavaly az export árbevétel elérte a 6,9 milliárd eurót, ami új rekordérték. 2023-ban a török fegyverexport elérte az 5,3 milliárd eurót, ami akkoriban szintén rekordérték volt.

A külföldi partnerek számára nagy vonzerőt jelent Törökország hajlandósága a technológia megosztására. Ez Szlovákia számára is előnyös lehet. Ankara váratlanul vezető szerepet tölt be a repülési iparban, különösen a drónok terén. A Szlovák Köztársaság fegyveres ereje pedig éppen a pilóta nélküli eszközökben van jelentősen lemaradva a világ többi részétől.

(hosszas bezámoló a torok drókról ...)

A vadászrepülőgépek esetében Szlovákia folyamatban van az új F-16 Block 70 átvétele, amely várhatóan több évtizedes lesz, így a török portfóliót erre vonatkozóan nem használjuk. Érdekes lehet azonban a TAI cég másik terméke, a Hürjet sugárhajtású oktatórepülőgép. Ez is teljesen új, egyelőre csak két prototípus van. Azonban már megvan az első sikere. Decemberben a spanyol védelmi minisztérium együttműködési memorandumot írt alá a Török Védelmi Ipari Szövetséggel ennek a repülőgépnek a továbbfejlesztéséről.

Korábbi információk szerint Spanyolország 24 Hürjet iránt érdeklődik. Ez egy kétüléses egymotoros gép, amely akár 1,4 Mach sebességet is elér, és a kiképzés mellett könnyű harcjárműként is szolgálhat. Szlovákia számára ez egy másik alternatívát jelenthet, amikor le kell cserélnie a régebbi L-39 Albatros kiképzőgépet.

Törökország természetesen nagy mennyiségű szárazföldi és tengeri felszerelést is gyárt. Ezen a területen azonban nem várható együttműködés Szlovákiával. A szárazföldi technológia nagy részét megoldottuk (csak csak ha érdekelnének minket az új török Altay tankok), és nincs tengerünk. A haditengerészeti program azonban újabb bizonyítéka a török védelmi ipar bővülésének.

(bezámoló a torok tengerészeti fejlesztésekrol...)
vége
 
"Olyan információk jelentek meg, hogy az F-16-os vadászgépeink le vannak tiltva, mert hiányoznak az alkatrészek. Nem egészen így van."

cikk: https://www.futurearmy.sk/2025/02/13/ako-je-to-s-udrzbou-nasich-f-16-a-kedy-zacnu-chranit-nase-nebo/

"Az az információ, hogy nincsenek alkatrészek, úgy hangzik, mintha az új F-16-osok valamiképpen fokozottan hajlamosak lennének a meghibásodásokra. A valóság azonban az, hogy minden repülőgépen bizonyos alkatrészeket ellenőrizni kell, és adott számú repülési óra után esetleg ki kell cserélni. Szlovákiának ehhez még nincs alkatrészkészlete. Ezek a megvásárolt csomag részei, ami Kaliňák szerint fokozatosan érkezik."

"Szoftverhibát tártak fel az egyik F-16-on (a leszállitott 3-ból - saját megj.). Ez az egyetlen ismert hiba eddig."
 
  • Tetszik
Reactions: Loken
Terma has been awarded a contract to supply its advanced command-and-control software, BMD-Flex, as part of Slovakia’s newly acquired Barak MX Integrated Air Defense System...

The contract includes the delivery of Terma’s software solutions and system integration, ensuring interoperability with NATO’s air defense architecture (NATINAMDS).

The agreement follows Slovakia’s landmark EUR 554 million defense deal for six batteries of the Barak MX system, a cutting-edge air defense solution designed to counter a variety of airborne threats, already been chosen by 8 countries across 4 continents, including nations in the NATO/EU zone. The system is developed by IAI and together with Terma’s C2 BMD-Flex it will represent a unified defense framework where sensors, battle management systems and interceptors are seamlessly integrated into a network-centric unified defense network.

 
Szlovák patriák testjei készülnek egy szlovák üzemben...
GkOBqRDWYAAWtxk

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Slovak Air Force is modernising its transport capacity...

On 17 February 2025 the first Global 5000 (C-FDIL, 9513) flew from Montreal-Pierre Elliott Trudeau Airport (Que) to Bratislava-M. R. Stefanik Airport.

The second Global 5000 (9H-AVA, 9633) is at the Bombardier facility at Biggin Hill. When this aircraft will be delivered is unknown.

Scramble suspects that the future registrations will be 9513 and 9633 due to their construction numbers.
 
  • Tetszik
Reactions: Hortator
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

Szlovákia együttműködhet Törökországgal, különösen a drónok terén​


Robert Kaliňák védelmi miniszter törökországi látogatása során katonai megállapodást írt alá, amelynek ki kell terjednie a védelmi ipari együttműködésre is. Mit nyerhet ezzel Szlovákia?

A török védelmi ipar a tizenegyedik legnagyobb a világon. A hazai védelmi igények 70 százalékát elégíti ki, de a török fegyverexport is növekszik. Tavaly az export árbevétel elérte a 6,9 milliárd eurót, ami új rekordérték. 2023-ban a török fegyverexport elérte az 5,3 milliárd eurót, ami akkoriban szintén rekordérték volt.

A külföldi partnerek számára nagy vonzerőt jelent Törökország hajlandósága a technológia megosztására. Ez Szlovákia számára is előnyös lehet. Ankara váratlanul vezető szerepet tölt be a repülési iparban, különösen a drónok terén. A Szlovák Köztársaság fegyveres ereje pedig éppen a pilóta nélküli eszközökben van jelentősen lemaradva a világ többi részétől.

(hosszas bezámoló a torok drókról ...)

A vadászrepülőgépek esetében Szlovákia folyamatban van az új F-16 Block 70 átvétele, amely várhatóan több évtizedes lesz, így a török portfóliót erre vonatkozóan nem használjuk. Érdekes lehet azonban a TAI cég másik terméke, a Hürjet sugárhajtású oktatórepülőgép. Ez is teljesen új, egyelőre csak két prototípus van. Azonban már megvan az első sikere. Decemberben a spanyol védelmi minisztérium együttműködési memorandumot írt alá a Török Védelmi Ipari Szövetséggel ennek a repülőgépnek a továbbfejlesztéséről.

Korábbi információk szerint Spanyolország 24 Hürjet iránt érdeklődik. Ez egy kétüléses egymotoros gép, amely akár 1,4 Mach sebességet is elér, és a kiképzés mellett könnyű harcjárműként is szolgálhat. Szlovákia számára ez egy másik alternatívát jelenthet, amikor le kell cserélnie a régebbi L-39 Albatros kiképzőgépet.

Törökország természetesen nagy mennyiségű szárazföldi és tengeri felszerelést is gyárt. Ezen a területen azonban nem várható együttműködés Szlovákiával. A szárazföldi technológia nagy részét megoldottuk (csak csak ha érdekelnének minket az új török Altay tankok), és nincs tengerünk. A haditengerészeti program azonban újabb bizonyítéka a török védelmi ipar bővülésének.

(bezámoló a torok tengerészeti fejlesztésekrol...)
vége
Es errol neked konkretan mi a veelmenyed? Mert ment itt 5 eve a basztatas hogy a 4x4-es a szultantol lett megrendelve. :D
 
  • Tetszik
Reactions: Juvi
A cseh gyári lajstrom egyértelmű,...a felségjelzést viszont csak egyszerűen takarni szokták.
Egyébként:
"O koľko kusov by Slovenko malo záujem, nechcel Kaliňák upresniť. „Nie jeden, nie štyri. Mal by ich by adekvátny počet, ktorý spĺňa možnosti jednak servisného cyklu, ale aj veľkého náletu hodín, ktoré piloti potrebujú,“ naznačil minister a neskôr dodal, že 12 kusov, ako má Maďarsko, je počet, ktorý sa blíži aj záujmu SR."
azaz a szlovákok is 12db-hoz közelitő darabszámban gondolkodnak "mint ahogyan a magyaroknak van"...
aero-l39-letadlo.jpeg


aero-robert-kalinak-letouny.jpeg

"A hangárjainkban még mindig vannak olyan Albatroszok, amelyek veszítenek az élettartamukból, és újakat kell keresnünk. Van lehetőség a hagyomány folytatására, a kínálat minden bizonnyal nagyon vonzó" - mondta Kaliňák az egyik hangárban, amely szerint a következő hetekben, hónapokban szóba kerül ezeknek a repülőgépeknek a beszerzésének lehetősége

Folytatni kell a pilóták képzését, annyi gépe lehet, amennyit csak akar, de fontos a pilóták képzése, felkészítése, ami rendkívül megterhelő. Eddig 22 pilótából csak nyolcat képeztünk ki. Ezek a gépek nagyon alkalmasak, mert kiképzésre és egyéb feladatokra is használhatók, és alkalmasak a légtér védelmére is" - mondta a szlovák miniszter, aki szerint az üzemeltetési költségek is fontos érv.
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: Kávé and borisz
Kongsberg Aviation Maintenance Services (’KONGSBERG’) and Letecké opravovne Trenčín, a.s. (LOTN) have signed a teaming agreement with the intention to establish an F-16 Falcon Maintenance, Repair, and Overhaul (MRO) capability at LOTN’s existing aircraft maintenance and support facility in Trencin, Slovakia.
 
Kongsberg Aviation Maintenance Services (’KONGSBERG’) and Letecké opravovne Trenčín, a.s. (LOTN) have signed a teaming agreement with the intention to establish an F-16 Falcon Maintenance, Repair, and Overhaul (MRO) capability at LOTN’s existing aircraft maintenance and support facility in Trencin, Slovakia.
"A cég 50,1%-os tulajdonosa a Kongsberg Defense & Aerospace, 49,9%-ban pedig a finn Patria."
 
Kutatás, fejlesztés, prototípus készítés, gyártás, szállítás.
A Szlovák Fegyveres Erőknek szállított WOLF többcélú taktikai járművünk – a VTV 4x4-es – intenzív erőhét alatt, még egy fontos és izgalmas pillanatot kell megosztanunk.
A mai napon a C-UAS WOLF 25 AD megoldás első egysége készen áll a kiszállításra Ukrajnában. A tisztán katonai tervezésű alvázra telepített csúcsminőségű rendszer, AMMR Rheinmetall radarok legújabb verziójával, Oerlikon 25 KBA gépágyúval, kettős adagolású (levegő és földi) lőszertorony rendszerrel, intelligens lőszerekkel és útközbeni műveleti képességekkel a drónellenes védelem és a földi tűztámogatás új dimenziója egyben.

 

A szlovák érdeklődés az elöregedő Albík utódjaként az L-39NG iránt

Április elején Jana Černochová honvédelmi miniszter és szlovák kollégája, Robert Kaliňák közös látogatást tett négy cseh védelmi ipari vállalatnál, ahol megismerkedtek az egyes vállalatok termelési portfóliójával, valamint a cseh-szlovák ipari együttműködés további elmélyítésének lehetőségeivel a védelem területén. Jana Černochová és Robert Kaliňák közös utazása nem meglepő módon az Aero Vodochody repülőgépgyártónál kezdődött, amelynek igazgatója, Viktor Sotona bemutatta a delegációt az új L-39NG Skyfox repülőgépekkel és azok kiképzési képességeivel, beleértve a partnerországok légierejében való alkalmazásának lehetőségét is. Robert Kaliňák szerint Szlovákia új L-39NG repülőgépek vásárlásán gondolkodik, amivel meg kell oldani a helyzetet a visszavonuló Albatrosszal.

A Szlovák Taktikai Légierő rendkívül nehéz időszakon ment keresztül az elmúlt években, amikor a MiG-29-es repülőgépek 1. harcászati századból való kivonása kapcsán alig három évre gyakorlatilag megszűnt létezni, és csak mostanra emelkedik ki lassan, mint egy mitikus Főnix a hamvaiból. És bár az elsőként leszállított szlovák F-16 Block 70 repülőgép csaknem 3/4 éven át a földön ült, és gyakorlatilag nem repült, Szlovákia idén tavasszal és nyár fordulóján ezekkel a gépekkel akarja megkezdeni a teljes körű üzemeltetést, és fokozatosan átvenni a légterének védelmét, amit 2026 elejétől a szlovák vadászgépeknek teljes mértékben biztosítaniuk kell.

A "szuperszonikus"-hoz hasonló helyzet sajnos a "szubszonikus" 2. taktikai osztagnál is előfordult, amely gyakorlatilag elnéptelenedett a legtöbb pilóta F-16-os platformra való átállása és a tapasztalt oktatók civil életbe való távozása kapcsán. Ezenkívül a század sokáig küzdött az L-39 Albatros repülőgépek általános elérhetőségével. A közelmúltban csak az utolsó két repülőgép, az 5254-es és a 4703-as törzsszámú repülőgép üzemelt. 2020-ban nagyjavításon estek át a LOTN javítóműhelyekben, és további 1300 repült órával, azaz 6,5 éves üzemidővel meghosszabbították a műszaki élettartamukat. A felszerelések alacsony rendelkezésre állását az is nehezítette, hogy az L-39-es magassági berendezéseinek lejárt a szavatossági ideje, és a 2022-23-as időszakban az Albíky teljesen leállt, és közel egy évig nem repült.

Folyt kövi AV topik