JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

Last week, the Czech Air Force's tactical air force reached another significant milestone when the Čáslav-based 211th Tactical Squadron was the first operational unit among all JAS-39 platform users to begin training in night refueling procedures.

This capability, for which the Swedish fighters had to undergo minor modifications, had so far only been verified on Gripens by test pilots from the manufacturer and the Swedish FMV authority. The Czech Air Force was thus the first to begin implementing this new capability into routine training, in cooperation with the Multinational Tanker Fleet of the IMF, which also includes the Czech Republic.
...

The minimum requirement for maintaining aerial refueling capabilities is set in the relevant NATO documents at 3 contacts every 6 months, but real experience has shown that due to the less than ideal location of the refueling probe on Gripens and the complexity of the entire procedure for this type, it is good to conduct training much more often. The experience of the Swedish Air Force shows that it is good to carry out at least one training flight with multiple contacts every 3–4 months.

news_3345_night_AAR_small.jpg


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Argentína használt dán F-16-osokat szerzett be. Nem érdekli őket a Gripen ezek után, szerintem.

Argentína Griffjeit az UK blokkolta anno. Mas: ha bejönne 1-2 orszag Grpent venni mikorra tudna felpörgetni a gyartast a SAAB kulonosen az export alkatreszek szallitasa lenne problemas
Brazília mintha a szomszédban gyártana Gripen E/F-et...persze egyelőre magának....
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD and fishbed
Elkészült a 10. brazil gép is Svédországban, az F-39E Gripen (FAB 4110)-t hajóval szállítják Brazíliába...

Brazília összesen 36 darab F-39E/F Gripen repülőgépet rendelt , amelyek közül 15-öt Brazíliában fognak gyártani. Ez a repülőgép volt a 10. és egyben az utolsó a Svédországban gyártott E (együléses) változat. Az F (kétüléses) változatból 8 darabot fog legyártani a SAAB Svédországban.


DSC07852.jpg
 
Elkészült a 10. brazil gép is Svédországban, az F-39E Gripen (FAB 4110)-t hajóval szállítják Brazíliába...

Brazília összesen 36 darab F-39E/F Gripen repülőgépet rendelt , amelyek közül 15-öt Brazíliában fognak gyártani. Ez a repülőgép volt a 10. és egyben az utolsó a Svédországban gyártott E (együléses) változat. Az F (kétüléses) változatból 8 darabot fog legyártani a SAAB Svédországban.


DSC07852.jpg
De kurva lassan keszulnek…
 
2025. június 4-én a Thai Királyi Légierő megerősítette, hogy a svéd Saab Gripen E/F-et választotta jövőbeli többcélú vadászgépének. A döntés támogatja Thaiföld légierőjének modernizálására irányuló stratégiáját a növekvő regionális feszültségek és a technológiai verseny közepette. Egyben a nagyobb védelmi autonómia és az európai ipari partnerségek felé való elmozdulást is jelzi. A választásra akkor kerül sor, amikor a délkelet-ázsiai légierők versenyt futnak a következő generációs légi harci képességek bevezetéséért.
 
2025. június 4-én a Thai Királyi Légierő megerősítette, hogy a svéd Saab Gripen E/F-et választotta jövőbeli többcélú vadászgépének. A döntés támogatja Thaiföld légierőjének modernizálására irányuló stratégiáját a növekvő regionális feszültségek és a technológiai verseny közepette. Egyben a nagyobb védelmi autonómia és az európai ipari partnerségek felé való elmozdulást is jelzi. A választásra akkor kerül sor, amikor a délkelet-ázsiai légierők versenyt futnak a következő generációs légi harci képességek bevezetéséért.
mennyit akarnak venni?
 
2025. június 4-én a Thai Királyi Légierő megerősítette, hogy a svéd Saab Gripen E/F-et választotta jövőbeli többcélú vadászgépének. A döntés támogatja Thaiföld légierőjének modernizálására irányuló stratégiáját a növekvő regionális feszültségek és a technológiai verseny közepette. Egyben a nagyobb védelmi autonómia és az európai ipari partnerségek felé való elmozdulást is jelzi. A választásra akkor kerül sor, amikor a délkelet-ázsiai légierők versenyt futnak a következő generációs légi harci képességek bevezetéséért.
Ezt évente bejelentik legalább kétszer, hogy a thai légierő ezt a típust választotta... vagy ők vagy Saab vezetője.
 
Ezt évente bejelentik legalább kétszer, hogy a thai légierő ezt a típust választotta... vagy ők vagy Saab vezetője.

Saab sajtóközleménye: At this point Saab has not signed a contract nor received an order relating to this announcement.

 
Two decades of Gripen fighters in the Czech Air Force...

Czech pilots flying over 38,000 hours since 2005

From 2016, the Gripens received the MS20 software update, enabling use of the PS-05/A Mk3 radar and the Link 16 data link, improving interoperability with NATO forces.


Following previous implementations of MS20 software editions in 2018 and 2020, last year the MS 20 Block 2.1B was upgraded, which enabled the Link 16 data transfer function of Block upgrade 2, the operation of the Military Mode 5 IFF identification system and the reception of the encrypted signal of the Military GPS navigation system. An upgrade to MS 20 Block 2.2 is planned, which is also to include the SATURN encrypted communication system.


 
Saab sajtóközleménye: At this point Saab has not signed a contract nor received an order relating to this announcement.

Brazilian kívül az egyetlen export siker.. A marketingesek biztos ezzel jelezik, hogy a piacon vannak.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Saab, in collaboration with Helsing, today announced the successful completion of the first three flights integrating Helsing’s Artificial Intelligence (AI) agent ‘Centaur’ into a Gripen E fighter jet.

As part of Saab’s ‘Project Beyond’, the flights, where the first flight, was conducted on May 28, mark a significant advance in bringing AI capabilities to military aircraft. It is also yet another proof point of Gripen E´s unparalleled ability to rapidly update software without disregarding safety requirements.
During the flights, the Gripen E gave control to Centaur which successfully autonomously executed complex manoeuvres in a Beyond Visual Range (BVR) combat environment and cued the pilot to fire.
The third flight, conducted June 3, focused specifically on Centaur’s performance, pitting it against a real Gripen D aircraft in a series of dynamic BVR scenarios with real-time data integration utilising sensor data to track the target aircraft.
The team tested Centaur’s adaptability by varying starting distances, speeds, aspects, and even disabling C2 data to assess its robustness.
 
Sweden seeks Gripen upgrade amid ‘urgent need’ for improved electronic warfare...