Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 163
9 905
113
A Kansas City közeli New Century AirCenter egyik hangárjának a tetején kötött ki egy Beechcraft King Air a baloldali hajtóművének meghibásodását követően. A gép pilótája és utasa nem életveszélyes sérülésekkel megúszta az incidenst:

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 204
90 608
113
Wizz Air receives first Airbus A321XLR aircraft powered by RTX's Pratt & Whitney GTF Engines...

Airline will become first operator of the GTF-powered aircraft.
Wizz Air has a total of 47 GTF-powered A321XLR aircraft on order.


Wizz Air Selects RTX Pratt & Whitney GTF™ Engines to Power Up to an Additional 177 Airbus A321neo Aircraft

 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
6 276
10 655
113
A Boeing úgy döntött valamit tenni kell a konkurencia ellen!

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 584
35 182
113
Elvileg az indiai 787-es baleset vizsgálata arra fókuszál, hogy valahogy sikerült lekapcsolniuk az üzemanyag-ellátást és amiatt zuhantak le
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

jeff

Well-Known Member
2015. november 24.
74
336
53
sikerült lekapcsolniuk az üzemanyag-ellátást és amiatt zuhantak le
Nem gondolnám, hogy ez igaz lenne, de mivel megvannak a fekete dobozok, ez egyértelműen, hosszasabb vizsgálat nélkül megállapítható. Csak egy újabb gumicsont, amin lehet rágódni pár napig. Ezek a légből kapott találgatások csak erre jók, meg hogy kicsit pörgessék a szerző twitter/youtube/egyéb csatornájának látogatottságát. Sajnos általam nagyra becsült, komoly szakmai háttérrel rendelkező ember is belement ebbe, de ő legalább később elismerte, hogy tévedett.
Ui.: nem neked szól, ne vedd magadra.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 151
19 255
113
Elvileg az indiai 787-es baleset vizsgálata arra fókuszál, hogy valahogy sikerült lekapcsolniuk az üzemanyag-ellátást és amiatt zuhantak le
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Az üzemanyag ellátásért felelő kapcsolók pumpa, crossfeed, stb, a fejük feletti panelen van. Ott nem matatnak felszálláskor, pláne nem véletlenül. Egyedül talán az 'Engine Fire switch' ami azonnal lekapcsolja az üzemanyagot, de azt se nyomják meg véletlenül, ráadásul mindkét hajtóműre?! Nehezen kivitelezhető..


Nem összehasonlítható ugyan de kedvenc 'valódi vészhelyzetem' - ha lehet ilyet mondani.. a Swiss A340 egyik hajtómű hibája. Érdemes megnézni mert pont be voltak kamerázva. Zseniális a döntéshozatal mechanizmus..
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

jeff

Well-Known Member
2015. november 24.
74
336
53
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Érdekes. Röviden összefoglalva:
  • nem hivatalos az infó, de aki először lehozta, nem szokott összevissza fecsegni
  • azokat a kapcsolókat nem lehet véletlenül átkapcsolni, főleg kettőt nem
  • az adatrögzítőkben biztos, hogy megvan ez az adat is
  • pénteken lesz előzetes jelentés
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 667
25 166
113
Az Indiai Balesetvizsgáló Hatóság (AAIB) által közzétett előzetes jelentés szerint a két hajtóművet külön-külön tápláló üzemanyag-kapcsolók egyszerre váltottak át a "RUN" állásból a "CUTOFF" pozícióba. Ezek a kapcsolók mechanikus védelmet élveznek: nehéz véletlenül átbillenteni őket. A nyomozók szerint éppen ezért a legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy emberi beavatkozás történt ezt erősíti meg a The Wall Street Journal írása is.

A pilótafülke hangrögzítője megrázó pillanatokatrögzített. Az egyik pilóta – az első tiszt, Clive Kunder – pánikszerűen kérdezi társát:

„Why did you cut off?” – azaz „Miért zártad el [az üzemanyagot]?”

A kapitány, Sumeet Sabharwal, határozottan tagadott, és azonnal megpróbálták visszakapcsolni a rendszert, de ekkorra már a hajtóművek leálltak, és az újraindítás lehetetlenné vált a gyors magasságvesztés miatt.


Szakértők szerint egy pilóta nem lenne képes véletlenül elmozdítani az üzemanyag-kapcsolókat, amelyek egy másodperc különbséggel váltottak, áll a jelentésben, nagyjából ennyi idő alatt lehetne először az egyiket, majd a másikat is átkapcsolni – állítja John Nance amerikai repülési szakértő. Hozzátette, hogy egy pilóta repülés közben általában soha nem kapcsolná ki a kapcsolókat, különösen akkor, amikor a gép emelkedni kezd.



 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 151
19 255
113
Az Indiai Balesetvizsgáló Hatóság (AAIB) által közzétett előzetes jelentés szerint a két hajtóművet külön-külön tápláló üzemanyag-kapcsolók egyszerre váltottak át a "RUN" állásból a "CUTOFF" pozícióba. Ezek a kapcsolók mechanikus védelmet élveznek: nehéz véletlenül átbillenteni őket. A nyomozók szerint éppen ezért a legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy emberi beavatkozás történt ezt erősíti meg a The Wall Street Journal írása is.

A pilótafülke hangrögzítője megrázó pillanatokatrögzített. Az egyik pilóta – az első tiszt, Clive Kunder – pánikszerűen kérdezi társát:

„Why did you cut off?” – azaz „Miért zártad el [az üzemanyagot]?”

A kapitány, Sumeet Sabharwal, határozottan tagadott, és azonnal megpróbálták visszakapcsolni a rendszert, de ekkorra már a hajtóművek leálltak, és az újraindítás lehetetlenné vált a gyors magasságvesztés miatt.


Szakértők szerint egy pilóta nem lenne képes véletlenül elmozdítani az üzemanyag-kapcsolókat, amelyek egy másodperc különbséggel váltottak, áll a jelentésben, nagyjából ennyi idő alatt lehetne először az egyiket, majd a másikat is átkapcsolni – állítja John Nance amerikai repülési szakértő. Hozzátette, hogy egy pilóta repülés közben általában soha nem kapcsolná ki a kapcsolókat, különösen akkor, amikor a gép emelkedni kezd.



Ez tuti nem véletlen volt.
A Boeignél a gáz kár alatt van ez a két kapcsoló, de távol tőle..
snip-2-602x589-1095861525.jpg

Ez ugyan leszállás,de jó a szög;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
399
2 734
93
Az üzemanyag ellátásért felelő kapcsolók pumpa, crossfeed, stb, a fejük feletti panelen van. Ott nem matatnak felszálláskor, pláne nem véletlenül. Egyedül talán az 'Engine Fire switch' ami azonnal lekapcsolja az üzemanyagot, de azt se nyomják meg véletlenül, ráadásul mindkét hajtóműre?! Nehezen kivitelezhető..


Nem összehasonlítható ugyan de kedvenc 'valódi vészhelyzetem' - ha lehet ilyet mondani.. a Swiss A340 egyik hajtómű hibája. Érdemes megnézni mert pont be voltak kamerázva. Zseniális a döntéshozatal mechanizmus..
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A Nyugger által linkelt képen lévő kapcsolók tényleg leállítják az üzemanyag ellátást, a fire switch ezen kívül még a hidraulikát is leállítja, hogy az se égjen, az a különbség.
A fej feletti paneleken az elektromos üzemanyag szivattyúk kis magasságon elvileg nem tudnak leállást okozni, a mechanikus szivattyú megoldja.

Véletlenül nem lehet mindkettőt lekapcsolni, nagyon furcsa ez az eset. Át kell emelni az ütközőn a kapcsolót...

Azt mondjuk nem értem ettől függetlenül, miért nem lehet létfontosságú kapcsolókra fedelet rakni.
A Vilniusban lezuhant cargo 737es pl nem esett volna le, ha a hidraulika rendszer kapcsolóin fedél lenne, de nincs, és közvetlenül a jégtelenítő kapcsolók mellett vannak. (persze ettől nem kéne lezuhanni)

Ha direkt állítja le, akkor ugyan nem véd a fedél sem, de legalább nem lehet 1 másodperc alatt mindkét kapcsolót átkapcsolni.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 151
19 255
113
A Nyugger által linkelt képen lévő kapcsolók tényleg leállítják az üzemanyag ellátást, a fire switch ezen kívül még a hidraulikát is leállítja, hogy az se égjen, az a különbség.
A fej feletti paneleken az elektromos üzemanyag szivattyúk kis magasságon elvileg nem tudnak leállást okozni, a mechanikus szivattyú megoldja.

Véletlenül nem lehet mindkettőt lekapcsolni, nagyon furcsa ez az eset. Át kell emelni az ütközőn a kapcsolót...

Azt mondjuk nem értem ettől függetlenül, miért nem lehet létfontosságú kapcsolókra fedelet rakni.
A Vilniusban lezuhant cargo 737es pl nem esett volna le, ha a hidraulika rendszer kapcsolóin fedél lenne, de nincs, és közvetlenül a jégtelenítő kapcsolók mellett vannak. (persze ettől nem kéne lezuhanni)

Ha direkt állítja le, akkor ugyan nem véd a fedél sem, de legalább nem lehet 1 másodperc alatt mindkét kapcsolót átkapcsolni.
Ez nem sima billenő kapcsoló, kicsit meg kell emelni az átkapcsoláshoz.
Naponta több ezerszer használják a világon a Boeing gepeknél probléma nélkül, vagyis nem a dizájn rossz.
 

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
399
2 734
93
Ez nem sima billenő kapcsoló, kicsit meg kell emelni az átkapcsoláshoz.
Naponta több ezerszer használják a világon a Boeing gepeknél probléma nélkül, vagyis nem a dizájn rossz.

Tudom milyen az a kapcsoló, leírtam én is, hogy emelni kell....

Nem rossz a dizájn, csak szerintem lehetne ilyen szempontból jobb is.
Hajtómű hiba esetére is szerintem jobb lenne, ha lenne rajta +fedél, mert ott a legnagyobb veszély a működő hajtómű leállítása véletlenül. Ha egy kicsit jobban védett a kapcsoló, van plusz egy kis lépés, az adhat egy esélyt ha pánik helyzet van.
(Nyilván, ha fegyelmezett munkavégzés van az SOP szerint akkor elvileg nem lehetne baj, csak hát sajnos az nem mindig mindenhol sikerül)
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 151
19 255
113
Tudom milyen az a kapcsoló, leírtam én is, hogy emelni kell....

Nem rossz a dizájn, csak szerintem lehetne ilyen szempontból jobb is.
Hajtómű hiba esetére is szerintem jobb lenne, ha lenne rajta +fedél, mert ott a legnagyobb veszély a működő hajtómű leállítása véletlenül. Ha egy kicsit jobban védett a kapcsoló, van plusz egy kis lépés, az adhat egy esélyt ha pánik helyzet van.
(Nyilván, ha fegyelmezett munkavégzés van az SOP szerint akkor elvileg nem lehetne baj, csak hát sajnos az nem mindig mindenhol sikerül)
Ez a hülyéket támogató logika..
Csak mert egy idióta a mikróban akarta megszárítani a macskaját, írjuk rá az összes mikróra, hogy macska szárításra nem alkalmas ...

A kapcsoló védett, van két oldalról mechanikai gát, illetve nem billenthető át magától. Naponta sok ezerszer használjak probléma nélkül. Most se a védettsége vagy annak hiánya okozta a gebaszt.
 

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
399
2 734
93
Ez a hülyéket támogató logika..
Csak mert egy idióta a mikróban akarta megszárítani a macskaját, írjuk rá az összes mikróra, hogy macska szárításra nem alkalmas ...

A kapcsoló védett, van két oldalról mechanikai gát, illetve nem billenthető át magától. Naponta sok ezerszer használjak probléma nélkül. Most se a védettsége vagy annak hiánya okozta a gebaszt.

Ha tudnád, milyen elbaszások fordulnak elő, nem írnál ilyet... ;)

Lehet, nem függ össze ezzel a konkrét esettel, de ha valahol lehet kockázatot csökkenteni, ott érdemes megpróbálni szerintem.

Egyébként megesett velem 737-esen, hogy a kolléga a hidraulikát kapcsolta ki a hajtómű jégtelenítés helyett, szerencsére a szimulátorban, szóval ha van valahol bármi kis csapda, abba előbb utóbb valaki beleesik.
Ettől még repül sokezer naponta gond nélkül.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
5 021
15 197
113
Ha tudnád, milyen elbaszások fordulnak elő, nem írnál ilyet... ;)

Lehet, nem függ össze ezzel a konkrét esettel, de ha valahol lehet kockázatot csökkenteni, ott érdemes megpróbálni szerintem.

Egyébként megesett velem 737-esen, hogy a kolléga a hidraulikát kapcsolta ki a hajtómű jégtelenítés helyett, szerencsére a szimulátorban, szóval ha van valahol bármi kis csapda, abba előbb utóbb valaki beleesik.
Ettől még repül sokezer naponta gond nélkül.

Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy ehhez sem értek, hiszen nem tudok repülőgépet vezetni.

Autót - talán - igen; rövidebb-hosszabb ideig eddig 233-félét vezettem (tehát messze kevesebbet, mint egy autószerelő/autós újságíró, de talán többfélét, mint egy átlagautós).
Az autózás is - minden egységesítési tendencia ellenére - tele van eltérő kezelőszervi kialakításokkal, csak hirtelen:
Eltérő helyen levő rükverc fokozatok (Pl. bizonyos Sprinteren balra lent a kettes mellett, senki nem találja, ha nincs séma), bal oldalon levő kézifék (Ducatók), ellenkező irányba kapcsolandó ablaktörlők, automata váltók mindenféle karokkal, tekerőgombokkal, mozdulatigényekkel stb., stb.
S akkor hol vagyunk a repülőgépektől!!!

Most egy elektromos Ducato emelőhátfalassal is dolgozok (indítózni kell a slusszkulccsal...hagyományos(!) kézifék ugye a bal oldalon, de N-D-R sorrendű irányváltó...) a dízel Movano, meg az említett Sprinter mellett, elektromos Golf (elektromos kézifék, Auto Hold, érintő képernyő) mellett a saját autó automata Hyundai, de annak is (alapkivitelű) hagyományos a kézifékje, s minden gombbal, tekerővel működik s nincs Auto Hold, tehát közlekedési lámpánál kiveszed üresbe, ha nem akarod nyomni a féket, stb.

Szóval ha nem az eltérő vezetői ülés/kormány stb. helyzetek és a rendszeres (napi 4-5) átülések, meg a napi több órányi hivatásos vezetés automatizálnák a mozdulatsorokat, akkor gyakrabban nyúlnék félre...

Tehát simán benne van a pakliban, hogy valamiért a hajtóműveket kapcsolta le - lásd hozzászólásod példáját.

A másik a reakció:

"...
A repülés utolsó pillanatában a pilótafülke hangrögzítőjén hallani lehetett, amint az egyik pilóta megkérdezi a másiktól, hogy miért zárta el az üzemanyag-adagolót.


A másik pilóta azt válaszolta, hogy nem tette

– áll a jelentésben..."


Számos utazási, üzleti stb. blog megemlíti; az indiaiaknál, az átlagosnál sajátosan gyakoribb hozzáállás a hibázás szemrebbenés nélküli letagadását. (Magam részéről nem tudom, hogy így van e)

Ahogy nálunk is ugye a...ööö...a leszármazottaiknál.
(Tegnapi példa, hogy az egyszem takarítónő"nk" a nyilvánaló kamerafelvételek ellenére is először simán letagadta egy olyan - milliós értéket tartalmazó - doboz kidobását a kukába, amihez nem is érhetett volna hozzá, aztán a három kolléganőmre fogta, hogy ők mondták, hogy kidobhatja - aznap kettő táppénzen, egy továbbépzésen - ...amúgy is üres volt (nem, most szárítgatjuk...), stb., stb...

Persze most ő van megsértődve.

Egykori kiváló, sokat emlegetett pszichiáterünk említette azt a speciális tudatállapotot, ami bizonyos természeti népeknél tud társulni a hazugsághoz:
Ahogy kitalálta az alternátív tényt (Lásd Trump ugye a beiktatásán megjelentek számáról szóló vitában), attól a pillanattól kezdve számára az a valóság, a megtörtént, s így már tényleg nem kell hazudoznia; rendre még a hazugságvizsgáló sem buktatja le...

"...A másik pilóta azt válaszolta, hogy nem tette..."

Tartok tőle, hogy ez a katasztrófa is ilyen banális emberi ööö (keresem a szót)...sajátosságokból állt össze...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 151
19 255
113
Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy ehhez sem értek, hiszen nem tudok repülőgépet vezetni.

Autót - talán - igen; rövidebb-hosszabb ideig eddig 233-félét vezettem (tehát messze kevesebbet, mint egy autószerelő/autós újságíró, de talán többfélét, mint egy átlagautós).
Az autózás is - minden egységesítési tendencia ellenére - tele van eltérő kezelőszervi kialakításokkal, csak hirtelen:
Eltérő helyen levő rükverc fokozatok (Pl. bizonyos Sprinteren balra lent a kettes mellett, senki nem találja, ha nincs séma), bal oldalon levő kézifék (Ducatók), ellenkező irányba kapcsolandó ablaktörlők, automata váltók mindenféle karokkal, tekerőgombokkal, mozdulatigényekkel stb., stb.
S akkor hol vagyunk a repülőgépektől!!!

Most egy elektromos Ducato emelőhátfalassal is dolgozok (indítózni kell a slusszkulccsal...hagyományos(!) kézifék ugye a bal oldalon, de N-D-R sorrendű irányváltó...) a dízel Movano, meg az említett Sprinter mellett, elektromos Golf (elektromos kézifék, Auto Hold, érintő képernyő) mellett a saját autó automata Hyundai, de annak is (alapkivitelű) hagyományos a kézifékje, s minden gombbal, tekerővel működik s nincs Auto Hold, tehát közlekedési lámpánál kiveszed üresbe, ha nem akarod nyomni a féket, stb.

Szóval ha nem az eltérő vezetői ülés/kormány stb. helyzetek és a rendszeres (napi 4-5) átülések, meg a napi több órányi hivatásos vezetés automatizálnák a mozdulatsorokat, akkor gyakrabban nyúlnék félre...

Tehát simán benne van a pakliban, hogy valamiért a hajtóműveket kapcsolta le - lásd hozzászólásod példáját.

A másik a reakció:

"...
A repülés utolsó pillanatában a pilótafülke hangrögzítőjén hallani lehetett, amint az egyik pilóta megkérdezi a másiktól, hogy miért zárta el az üzemanyag-adagolót.




– áll a jelentésben..."


Számos utazási, üzleti stb. blog megemlíti; az indiaiaknál, az átlagosnál sajátosan gyakoribb hozzáállás a hibázás szemrebbenés nélküli letagadását. (Magam részéről nem tudom, hogy így van e)

Ahogy nálunk is ugye a...ööö...a leszármazottaiknál.
(Tegnapi példa, hogy az egyszem takarítónő"nk" a nyilvánaló kamerafelvételek ellenére is először simán letagadta egy olyan - milliós értéket tartalmazó - doboz kidobását a kukába, amihez nem is érhetett volna hozzá, aztán a három kolléganőmre fogta, hogy ők mondták, hogy kidobhatja - aznap kettő táppénzen, egy továbbépzésen - ...amúgy is üres volt (nem, most szárítgatjuk...), stb., stb...

Persze most ő van megsértődve.

Egykori kiváló, sokat emlegetett pszichiáterünk említette azt a speciális tudatállapotot, ami bizonyos természeti népeknél tud társulni a hazugsághoz:
Ahogy kitalálta az alternátív tényt (Lásd Trump ugye a beiktatásán megjelentek számáról szóló vitában), attól a pillanattól kezdve számára az a valóság, a megtörtént, s így már tényleg nem kell hazudoznia; rendre még a hazugságvizsgáló sem buktatja le...

"...A másik pilóta azt válaszolta, hogy nem tette..."

Tartok tőle, hogy ez a katasztrófa is ilyen banális emberi ööö (keresem a szót)...sajátosságokból állt össze...
Te aztán szereted fosni a szót.. izé, bocsánat bő lével fejezd ki magad..

Ok, én is laikus vagyok a témaban, de látni épp elég belső felvételt, meg hallani épp elég pilóta beszámolót az eljarasokról.. Az érdeklődésem onnan, hogy majd egy évtizeden át munka okán rohadt sokat utaztam repülővel.

Ez nem egy bajusz kapcsoló, hogy véletlen félre nyúlsz és hoppá az index helyett az ablaktörlőt inditod el.

Fentebb linkeltem videót a 787 pilótáról leszállás közben. Felszállás is ugyanez, Kéz a gázkaron meg a kormányon, a pilota aki vezeti a gépet nem kapcsolgat, arra ott a másodpilóta. A másodpilóta meg olyankor nem matat a gázkarnál.

Jól kidolgozott eljárás rend van ezekre ami napi szinten több ezerszer kiválóan működik. Az, hogy a takaritód mit tagad le, rohadtúl nem releváns.

Igazából itt sem az a fő kérdés, hogy miért tagadja le, hanem az, hogy MIÉRT KAPCSOLTA LE MINDKETTŐT? Ha csak az egyiket lekapcsolja még talán lehetne véletlen, de mindkettőt már aligha.