[BIZTPOL] Oroszország (a Szovjetunió utódállama)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 763
90 029
113
Meghiúsították az ukrán terrorista akciót az oroszok. Ezzel megmentették az életét a potenciális öngyilkos merénylőnek. Nem jött össze hála istennek a Trump-Zelenszkij tárgyaláshoz időzített ukrán terrorista merénylet.

Felvétel az FSZB krími hídon végrehajtott terrorista- és robbanóanyag-leszereléséről

A hírszerző szolgálat szerint az ukrán hírszerző szolgálatok krími hídon elkövetett terrortámadásának meghiúsított kísérlete már a második az év eleje óta.

❗️ A krími hídon egy autó hátuljában lévő bombát eltávolították a csomagtartóból, és egy robotmanipulátor segítségével hatástalanították. A felvételen látható, hogy a szerkezet finoman megkerüli az indukciós tekercset, amely bármilyen helytelen érintkezés esetén robbanást okozhat.

Ahogy a hírszerző szolgálatok korábban beszámoltak róla, a robbanóanyagokat szállító Chevrolet Volt átlépte az orosz-grúz határt a Verhnij Lars ellenőrzőpontnál, és a Krasznodari Területre kellett volna továbbhaladnia, majd a krími hídon felrobbannia.


 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
6 256
16 028
113
Bejegyzés az orosz Telegram csatornáról, a "Nezygar"-ról az orosz finomítók és az üzemanyagpiac jelenlegi helyzetéről:

"Növekszik a feszültség az orosz üzemanyagpiacon: Primorjében kilométeres sorok kígyóznak a benzinkutaknál, a benzin és a dízel nagykereskedelmi árai pedig rekordmagasságokba emelkedtek. Hivatalosan az okokat már nem titkolják - az ukrán támadások után a finomítók leállnak. A nyári csúcsidőszakokban a feldolgozókapacitás akár 14%-a is kihasználatlanul állt.

2025-ben megváltozott az ukrán támadások taktikája. Korábban egyszeriek voltak: egy egység megsérült, az üzem csökkentette a termelést, de néhány héten belül helyreállt. Most sorozatban és ismétlődően hajtják végre a támadásokat ugyanazon létesítmények - Rjazanyi, Novokuibisevszki, Szizranyi, Volgográdi, Afipszki finomítók - ellen. Ez megakadályozza az elsődleges feldolgozó, valamint a hidrokrakkoló és katalitikus krakkoló egységek helyreállítását. Például egy sorozatos támadás után a Rjazanyi Finomítóban (Oroszország kapacitásának 5%-a) a feldolgozás felét leállították, míg a Novokuibisevszki Finomítóban..." (3%) elsődleges feldolgozása sérült. Dél-Oroszország legnagyobb finomítója, a volgográdi Lukoil, valamint a szamarai és a szizrani finomítók leállították a nyersolaj átvételét.

Ukrajna széles körben használ 1000-1500 km-es hatótávolságú drónokat (például a FirePoint által gyártott AQ-400-at), amelyek képesek elérni a Volga-vidéket. Ezzel egyidejűleg drónok és tengeri drónok exportterminálokat vesznek célba - az Uszt-Luga és Novorosszijszk elleni támadások ideiglenesen leállították az olajtermék-szállítmányokat. A 'Madyar' arról számolt be, hogy a Druzsba csővezetéket is eltalálták, amely Oroszországból szállít olajat történelmi hazájába.
...

A finomítók célpontként való kiválasztását technológiai sebezhetőségük magyarázza. A modern orosz finomítókat a Shell, az Axens, az UOP és a Haldor Topsoe berendezéseivel építették - hidrokrakkolás, katalitikus reformálás, izomerizáció és Euro-5 alkatrészgyártás. 2022 után a berendezések, szoftverek és katalizátorok szállítása megszűnt. A katalizátorok fogyóeszközök, amelyeket 1-3 évente cserélnek; nyugati készletek nélkül Oroszország régi készletekre vagy gyengébb teljesítményű kínai analógokra támaszkodik. A hidroprocesszoros reaktorokat és kompresszorokat csak néhány országban gyártják, a szállítási idő akár egy év is lehet.

Kína a hiánynak csak egy részét tudja fedezni: szivattyúkat, hőcserélőket és egyszerű katalizátorokat. Az összetett folyamatokhoz azonban technológiája elmaradott, és a nyugati alkatrészek kínaiakkal való cseréje a teljes finomítói egység átszervezését igényli. Ennek eredményeként minden ukrán sztrájk egy hidrokrakkoló vagy reformáló egységen hónapokig tartó leálláshoz vezet.

Az orosz finomítók térképe egy kulcsfontosságú stratégiai problémát tár fel: a fő feldolgozókapacitások az ország európai részén koncentrálódnak, míg az üzemanyag-fogyasztás a Távol-Keleten növekszik. A keleti régiókba vezető üzemanyag-logisztikai láncok több ezer kilométert húznak, ami további költségeket és kockázatokat okoz. A Primorjében található kilométeres sorok közvetlen következményei ennek az egyensúlyhiánynak a nyugati termelés és a keleti fogyasztás között. A nagy finomítók – Kirishitől Volgográdig – az ukrán drónok hatótávolságán belül vannak. A Flamingo rakéta, ha specifikációit megerősítik, elérheti Oroszország legnagyobb finomítóját Omszkban.

A hatótávolság növekedésével a korábban elérhetetlennek tartott létesítmények most veszélybe kerülnek, ami méretproblémát okoz a légvédelem számára – a terület összes finomítójának védelme Kalinyingrádtól a Távol-Keletig gyakorlatilag lehetetlen.

Következésképpen Oroszország olaj- és gázipara, amely egykor a gazdasági erő forrása volt, sebezhető ponttá vált.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Az orosz védelmi ipar veszteséges:

  • PAO Yakovlev (korábban Irkut, az UAC – United Aircraft Corporation – része) – nettó veszteség körülbelül 4,06 milliárd ₽.
  • AO Russian Helicopters – nettó veszteség 2,5 milliárd ₽ a tavalyi nyereség után.
  • PAO KAMAZ – nettó veszteség 20,8 milliárd ₽, és egyes részlegek augusztus 1-jétől négynapos munkahétre tértek át a nehézgépjármű-piac összeomlása miatt.
  • Beriev TANTK (UAC) – nettó veszteség körülbelül 1,78 milliárd ₽, a bevételek többszörösen zuhantak.

A trend egyértelmű: a szankciókat megkerülő szürkeimport és a védelmi ágazat megnövekedett finanszírozása ellenére az orosz katonai-ipari komplexum küzd a háborús termelési kapacitás fenntartásáért.

Először is, az orosz állami védelmi beszerzési program (GOZ) árait a kormány határozza meg, ami korlátozza a jövedelmezőséget. Moszkva jelenleg is csak az árképzési szabályok „kiigazításával” próbálja a szerződéses árakat közelebb hozni a valósághoz – ezt a folyamatot a 1465. számú rendelet (frissítve: 2025. június 23.) formalizálta, és megerősítette az UAC nyilatkozata is a Védelmi Minisztériummal folytatott ár-újratárgyalásokról.

Másodszor, a finanszírozás drága. A júniusi és júliusi két csökkentés ellenére az orosz központi bank alapkamata továbbra is évi 18%. A hosszú ciklusú repülési és nehézgépipari projektek esetében ezek a hitelfelvételi költségek elsöprőek.

Harmadszor, a működési kockázatok és a munkaerőhiány termelési késedelmeket okoz. Az augusztus 15-i robbanás a Rjazany melletti Elastik gyárban – több tucat halálos áldozat és több mint száz sérült – zord példa erre. Ez nem csak a termelés leállását jelenti; a szakemberek átképzése és felvétele hat hónaptól több évig is eltarthat.

A következő 6-12 hónapban az alapforgatókönyv így néz ki: „drága és instabil”.

A legrosszabb eset? Ha a Védelmi Minisztérium felgyorsítja az árkiigazításokat a GOZ keretében, és kiterjeszti a támogatott hitelezést és az előzetes finanszírozást, egyes üzemek 2025 második félévére nullszaldósak lehetnek. Ilyen intézkedések nélkül a tartós veszteségek folytatódni fognak, és a „csökkentett munkahét” (mint a KAMAZ-nál) standard gyakorlattá válik.

Egy másik kritikus dimenzió: Ukrajna csapásai Oroszország védelmi ipari bázisára. A háború egyre inkább az orosz hátországba folyik, a termelési központokat és az ellátási láncokat veszi célba.

Jelabuga-csoport, Tatárföld (Geran/Shahed dróngyártás): több csapás 2024–2025-ben (június 15. és augusztus 9.), ami arra kényszerítette Oroszországot, hogy szétszórja a gyártást, bonyolítsa a logisztikát, és növelje a közvetett kiadásokat a biztonságra és a légvédelemre.

Mélycsapások védelmi vállalatok és a támogató létesítmények ellen: augusztus 11-én csapás ért egy nyizsnyij novgorodi üzemet, amely cirkálórakéta-alkatrészeket gyártott; korábbi csapások egy muromi műszergyártó üzemet, valamint a Brjanszki és Kalugai régióban található létesítményeket céloztak meg.

Az üzemanyag-infrastruktúra és a logisztika (olajlétesítmények, finomítók, szállítási útvonalak) elleni párhuzamos csapások tovább növelik a költségeket, és az ellátási láncok átirányítását kényszerítik ki.

Ezek a támadások ritkán „állítják le” véglegesen az üzemeket, de szisztematikusan aláássák a termelési ritmust és az együttműködést: javítások, áthelyezések, biztonsági intézkedések, a szerelősorok megkettőzése. Arra kényszerítik Oroszországot, hogy elvonja a légvédelmi eszközöket a frontvonalaktól, és megcsapolja költségvetését a növekvő költségek fedezése érdekében. Az árplafonokkal és a magas finanszírozási költségekkel együtt ez magyarázza a „háborús veszteségek” paradoxonát: a mennyiségek magasak, de a haszonkulcsok vékonyak és törékenyek, a kockázatok pedig költségesek.

Az orosz védelmi ipar nem omlik össze, de egyre drágábbá, lassabbá és törékenyebbé válik.

Ukrajna számára ez azt jelenti: egyre egyenetlenebb orosz ellátás, minden további jármű vagy lövedék egységköltségének emelkedése, valamint a kombinált nyomással szembeni növekvő sebezhetőség – a termelési láncokra irányuló csapások, valamint a GOZ árképzése és a hitelszigorítás révén felmerülő pénzügyi terhek.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 084
33 793
113
Már megint ennek a beteges hazudozónak a tweetjeit hozod...

Primorjében kilométeres sorok kígyóznak a benzinkutaknál
Szóval az egész országban egy helyen kilóméteres sorok vannak, wow. Az mennyi a teljes területhez vagy az összes benzinkút számához képest? Elérei az egy ezrelékét? Nálunk július 31.-én az egész országban sor volt a benzinkutaknál csak mert 2%-kal nőtt az ÁFA és 10%-kal a benzin jövedéki adója.
benzin és a dízel nagykereskedelmi árai pedig rekordmagasságokba emelkedtek
Ja, csak azt felejtetted el leírni, hogy mennyi az a rekordmagas. Mert a valóságban az ottani rekordmagas benzinár kevesebb mint fele mint amibe az EU-ban kerűl.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 929
91 396
113
Már megint ennek a beteges hazudozónak a tweetjeit hozod...


Szóval az egész országban egy helyen kilóméteres sorok vannak, wow. Az mennyi a teljes területhez vagy az összes benzinkút számához képest? Elérei az egy ezrelékét? Nálunk július 31.-én az egész országban sor volt a benzinkutaknál csak mert 2%-kal nőtt az ÁFA és 10%-kal a benzin jövedéki adója.

Ja, csak azt felejtetted el leírni, hogy mennyi az a rekordmagas. Mert a valóságban az ottani rekordmagas benzinár kevesebb mint fele mint amibe az EU-ban kerűl.
Nem tudom feltűnt-e, de egyetlen állítást sem cáfoltál meg, pedig ha beteges hazudozó, akkor lenne mit cáfolni. Az amit leírtál nem cáfolat csak hiszti.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 084
33 793
113
Nem tudom feltűnt-e, de egyetlen állítást sem cáfoltál meg, pedig ha beteges hazudozó, akkor lenne mit cáfolni. Az amit leírtál nem cáfolat csak hiszti.
A multban a mocskaira hoztam többször cáfolatot, de ez semmit nem használ, ugyanúgy hozza és idezi mind eddig. Most csak megjegyeztem, hogy megint tőle hozza a propi szemetet.
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 766
16 856
113
Még mielőtt valakik elkezdenének örülni a finomító kapacitás csökkenésének, ajánlom a Vörös Vihar című könyvet. HA és AMENNYIBEN veszélyes szintre csökken az orosz olajfeldolgozás/kitermelés, az Ukrajnának adott válasz is brutális lesz.....
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 929
91 396
113
Még mielőtt valakik elkezdenének örülni a finomító kapacitás csökkenésének, ajánlom a Vörös Vihar című könyvet. HA és AMENNYIBEN veszélyes szintre csökken az orosz olajfeldolgozás/kitermelés, az Ukrajnának adott válasz is brutális lesz.....
Majd 3 éve várjuk ezt a brutális választ. Helyette csak azt kapjuk amit eddig is: hol erősebb hol gyengébb mértékű "bombázó" hadjárat.
 
  • Tetszik
Reactions: G__G

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 625
35 492
113
Minden évben előjön nyáron ennek a benzinhiánynak a témája, mivel világszerte a nyári szezon a fő benzinkeresleti időszak az utazások következtében. Viszont az orosz finomítók már a háború előtt is jórészt dízeltermelésre álltak be - gyakorlatilag a fél európai dízelpiacot az oroszok látták el -, miközben a hazai szükségleteket éppen, hogy fedezni tudták benzinnel. Ez a szűk keresztmetszet idén is előkerült, de benzinből kifogyni fixen nem fognak. Nem véletlenül állították le az exportot egy időre, illetve melléje a fehérorosz finomító kapacitások már tudják a szükséges hiányt kiegyensúlyozni. Azt meg az ukránok nem lövik
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
6 256
16 028
113
a fehérorosz finomító kapacitások már tudják a szükséges hiányt kiegyensúlyozni. Azt meg az ukránok nem lövik
Azokhoz viszont az olaj Barátság-vezetéken keresztul megy, amelynek jelenleg egy idore kampec.
És mivel a tegnapi FIRMS atatokon eltunt a honyomuk, úgy látszik nem voltak vészkézsleteik. ;)

Ja, csak azt felejtetted el leírni, hogy mennyi az a rekordmagas. Mert a valóságban az ottani rekordmagas benzinár kevesebb mint fele mint amibe az EU-ban kerűl.
Csak a fizetéseik is mások, mint az EU-ban ...
(tegnapelotti felvétel)

Gy-VArZWsAEfmNy


Most csak megjegyeztem, hogy megint tőle hozza a propi szemetet.

Felolem olvasgathatod a Moscow Times cikkér is:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 713
11 129
113
Volt három évünk szerzodeseket kotni, vezetekeket lefektetni... Unionk szerint az energia biztonsagunk megvan. En ezt elhiszem hiszen a szlovakok sem orjongenek hogy az oroszok koolaj vezetéket tamadta Ukrajna, amely egyreszt katonai létesítményeket is ellat es finanszírozza profitot hoz Oroszország számára.
 
  • Robot
Reactions: embersarkany

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 929
91 396
113
Halkan jegyzem meg, hogy a cseheknek elég volt ez a 3 év arra, hogy függetleníteni tudják magukat az orosz olajtól, mondjuk ők akarták is.

És még egy észrevétel. Ugye volt az a amondás, hogyha akarnánk 1 nap alatt be tudnánk dönteni az ukrán energiaellátást, az ukránok meg 1 nap alatt bedöntötték a mi olajellátásunkat...
 

koppany

Well-Known Member
2010. július 16.
1 758
10 051
113
Halkan jegyzem meg, hogy a cseheknek elég volt ez a 3 év arra, hogy függetleníteni tudják magukat az orosz olajtól, mondjuk ők akarták is.

És még egy észrevétel. Ugye volt az a amondás, hogyha akarnánk 1 nap alatt be tudnánk dönteni az ukrán energiaellátást, az ukránok meg 1 nap alatt bedöntötték a mi olajellátásunkat...
Ezt hívják fenyegetésnek, egy normális világban……
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and megazez

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 084
33 793
113
Csak a fizetéseik is mások, mint az EU-ban ...
Miért, az EU-ban milyenek a fizetések? Mennyi a fizetés az EU-ban ha már olyan kurva okosnak képzeled magad?
Legalább vetted a fáradtságot és kiszámoltad, hogy kevesebb mint 1 euró litere a benzinnek a "rekordmagas" árakkal is? Csak a féligazságok terjesztése s a hisztikeltés amit itt csinálsz. Mert milyen szarúl hangzana a szádból, hogy "az oroszoknál még most is felébe kerűl a benzin mint itt", pedig gyakorlatilag ez az igazság.
 
  • Tetszik
Reactions: megazez