Nálunk jelenleg az adótartalma az üzemanyagoknak - 45 -47%
USA-ban ez 15% - 316 Ft / liter
Oroszországban az adótartalom ugyan 30 -50 % de az olcsó alapanyag ár miatt a benzin idén augusztusban mintegy 270 Ft / liter.
Tehát kijelenthetjük hogy
az itt és EU-ban rápakolt adók szinte kimerítik a központi, költségvetés által elkövetett törvényesített lopás fogalmát, volna miből engedni.
Magyarország érdekeit 35 éve (gazdaságilag és politikailag) ugyanúgy túl az Óperencián határozzák meg, mint az EU-ét. Ha a szövetségi rendszerben szolgálnunk kell - ne csodálkozzunk ez vele jár. Nekünk egy szabadságunk van: lehet tiltakozni és pávatáncolni - de a szorító kötelek közt a média porondon. Ha komollyá válik a helyzet - mindenki beáll a szélirányba. Így volt a Varsói esetében is.
Az viszont teljesen jól látszik
ha a szénhidrogén beszerzési irányokban változás következik be - már mások aratják le annak profitját. Ez látszik most is az orosz olajtermékek esetében, amit jelenleg India finomít túlnyomó rész Európa helyett, a haszon ott csapódik le :
India jelentősen növelte orosz nyersolaj-importját finomítás és export céljából: 2021‑ben ez még csak 1–2 % volt, de a 2023 végére
39 %-ra, 2024–25‑re pedig
35–40 %-ra nőtt (jórészt az EU-t látja el..) Úgy kell nekünk..
Nézzük meg az árakat, melyből rögtön kiderül miért nem nyerő az USA LNG import, amiért sokan az EU-ban lelkesednek:
1. USA-Anglia szállítási útvonal (újra számolva) :
Bemenő adatok:
- Henry Hub spot most: ~2.8 $/MMBtu (EIA heti jelentés).
- Liquefact (tolling) díj a mai szerződéseknél: ~2.1–3.0 $/MMBtu (Poten, CSIS; Cheniere-jellegű struktúra).
- Atlantic freight (USGC→É-Ny-Európa): ~1.0–2.0 $/MMBtu (Spark/Reuters, LNG Prime – a tartomány a napi/idény helyzettől függ).
- UK/EU regáz + terminálszolgáltatás: ~0.7–2.5 €/MWh → ~0.20–0.73 €/MMBtu (ACER/CEER, piaci felmérések).
2) Két számítás: „közép” és „felső” feltételezés
(A) Közép-szcenárió (mai tipikus)
HH = 2.81 → 115%·HH = 3.23 $/MMBtu.
EIA
Liquefact = 2.50 $/MMBtu.
Shipping = 1.50 $/MMBtu.
Regas = 1.5 €/MWh ≈ 0.44 €/MMBtu ≈ 0.48 $/MMBtu.
Összesen DES UK (USD/MMBtu):
3.23 + 2.50 + 1.50 + 0.48 = 7.71 $/MMBtu
EUR/100 m³-re váltás:
7.71 × 3.54 × 0.92 ≈ 25.1 €/100 m³
(B) Felső (szigorúbb) szcenárió
HH = 2.81 → 115%·HH = 3.23.
Liquefact = 3.00 (drágább projekt).
Shipping = 2.00 (feszültebb piac).
Regas = 2.0 €/MWh ≈ 0.59 €/MMBtu ≈ 0.64 $/MMBtu.
Összesen DES UK: 3.23 + 3.00 + 2.00 + 0.64 = 8.87 $/MMBtu
EUR/100 m³: 8.87 × 3.54 × 0.92 ≈ 28.9 €/100 m³
Tehát elmondhatjuk, hogy
jelenleg az USA LNG ára valahol 25,1 - 28,9 €/100 m³ Angliai csövezetékbe, indulásra töltve.
Orosz LNG ár, a Zeebrugge, BE EU-terminálra (ennek árai nyilvánosabbak) :
2) Bemenő adatok
Feedgas
(Jamal): rendkívül alacsony, ~0,38 $/MMBtu.
Liquefaction (Jamal T1–3, breakeven): ~4,01 $/MMBtu (FOB költség része).
Shipping Sabetta→EU: rövid (8–10 nap) útvonal, ezért lényegesen olcsóbb, mint USA→NWE. Konzervatív számításra ~1,0 $/MMBtu középértéket veszek. (A rövid menetidőt és EU-közelség jelentőségét lásd.)
3) Két számítás
(A) Közép (reális,mai)
- Feedgas 0,38
- Liquefact 4,01
- Shipping 1,00
- Regas 0,22
Összesen: 5,61 $/MMBtu
Átváltás EUR/100 m³:
5,61 × 3,54 × 0,92 = ≈
18,3 €/100 m³
(B) Felső (óvatosabb, drágább)
- Feedgas 0,38
- Liquefact 4,50 (magasabb CAPEX/üzemi felár feltételezése)
- Shipping 1,50 (drágább fuvardíj/ice-os időszak)
- Regas 0,30 (terminálhasználat + egyéb komponens)
Összesen: 6,68 $/MMBtu
Átváltás EUR/100 m³:
6,68 × 3,54 × 0,92 = ≈
21,8 €/100 m³
Nézzük meg , ha ugyanez a gáz a sértetlen, és meglévő Yamal csövezetéken kerül Németországba, és ott elhatároznák a csapnyitást most mennyibe kerülne:
- Feedgas (Jamal gázmező): ~0,4 $/MMBtu
- Kompresszió / üzemeltetés: ~0,3–0,5 $/MMBtu
- Tranzitdíjak Belarusz + Lengyelországon keresztül: erre van konkrét díjtábla.
Lengyel és belarusz tranzitdíjak:
Lengyel Jamal-szakasz (EuRoPol GAZ, SGT) 2025-ös tarifa: kb. 24,855 PLN/MWh az éves entry + exit együtt.
– EUR/PLN ~4,26 → ≈ 5,82 €/MWh.
– 100 m³ ≈ 1,055 MWh → ≈ 6,1 €/100 m³.
Belarusz szakasz: iparági becslések szerint ~0,25–0,3 €/100 m³.
Összes tranzit Mallnowig: ≈ 6,4 €/100 m³.
Összesítés:
- Nyers gáz + kompresszió: ~0,7 $/MMBtu ≈ 2,3 €/100 m³
- Tranzit (BY+PL): ≈ 6,4 €/100 m³
Összesen Mallnow (DE határ): ≈ 8,5–9 €/100 m³
Összehasonlítás:
USA LNG UK-ban regázosítva: 25–29 €/100 m³
Jamal LNG Zeebrugge regázosítva: 18–22 €/100 m³
Jamal vezetékes Mallnowban: ~9 €/100 m³
Tehát
ha a Jamalt ma kinyitnák, a gáz kb. harmadába kerülne, mint az USA LNG, és feleannyi, mint a Jamal LNG Európába.
"Maaargit , maga normális? " mondhatnánk mert igy is ugyis orosz gázt kell venni az életben maradáshoz , de csak
az diverzifikáltan és a divatos LNG formájában a kívülről ránkerőltetett divat - ahol a hasznot új üzleti körök kaszálják le, amit a fogyasztókkal fizettetnek meg áremelés formájában.