Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 376
16 788
113
Az orosz gáz ára mint már többen és többször leírták itt is az amszterdami tőzsde árait követi.
Szóval mihez képest is olcsóbb?

Az eustaton fent van a statisztika a teljesült kifizetésekről(KSH-tól kapják, de külön KSH nem publikálja).
Júniusi adatok szerint még kicsit drágábban is vettük a ruszkiktól a gázt idén mit mások(ez az árképzés képlet okán az időbeli csúsztatás miatt van).
Érdekelne a "mások". :) Főleg, H a hosszútávú szerződések nem (feltétlen) követik a tőzsde árait (pl.: betárolás előtti ár drágább, mint a kitárolás környékén).
 
  • Robot
  • Tetszik
Reactions: megazez and alali77

Juvi

Well-Known Member
2022. március 28.
423
3 750
93
Érdekelne a "mások". :) Főleg, H a hosszútávú szerződések nem (feltétlen) követik a tőzsde árait (pl.: betárolás előtti ár drágább, mint a kitárolás környékén).
Egy két esetet leszámítva a betárolások a fűtési időszakon kívül történik, ezért olyankor mindig olcsóbb a gáz. Főleg nyáron.
 

Ranger

Well-Known Member
2021. szeptember 20.
1 948
4 222
113
Érdekelne a "mások". :)
2024-ben 17 EUs ország vett orosz gázt.
Litvániának, Spanyolországnak, Görögországnak, Belgiumnak, Hollandiának, Franciaországnak és Észtországnak is olcsóbban ment abban az évben.
A franciákhoz LNG formájában ment/megy.
2025 első félév hasonló.
eustat rá keresel. Idén júniusi utolsó adat. Kicsit számolni kell az összehasonlitáshoz, mert aggregált adatok. Szórás pár százaléktól kétjegyűig.
Főleg, H a hosszútávú szerződések nem (feltétlen) követik a tőzsde árait (pl.: betárolás előtti ár drágább, mint a kitárolás környékén).
EU-ban követik. Irányadó.TTF azért jött létre, h ahhoz kössék az árakat. Árliberalizáció.
Tőzsdei spot ár mozog, s tükrözi a betárolási és kitárolási ciklusokat sok egyéb mellett.
a határidős kontraktusokról nem is beszélve.
 

Ranger

Well-Known Member
2021. szeptember 20.
1 948
4 222
113
jelenleg batta kőolaja kétharmad barátság egyharmad adria forrásból származik
tekintettel arra hogy az orosz olaj az olcsóbb és tekintettel arra hogy batta az orosz olajra van technológiailag ráállítva, a diverzifikációnak ez pont a legoptimálisabb aránya, mert így az orosz beszállító is érzi ….
Állítólag (meg csak újságcikkben láttam) ez az arány jelenleg 92% orosz és minden más egyéb…
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 763
12 141
113
Ehez még jön az Orosz olaj az Ukránokon keresztül jön akikkel éppen háborúznak.És a "viszonyunk" egyre rosszabb az Ukránokkal.Ha így marad jövőben is várható hogy "történik" valami a vezetékkel erre muszály lenne felkészülnünk.És így vagy úgy ők is meg fogják kérni az árát hogy rajtuk keresztül importálhassunk orosz olajat.Horvátok meg a mol-ina "ügyletet" "hálálják" meg az irreálisan magas tranzitdíjjal.
Mennyivel nagyobb a horvát tranzit díj mint az ukrán?
Mennyivel olcsóbb most az urali olaj?
Mennyivel lett drágább a benzin az urali olaj ár változása miatt?
Az olaj harmada lehet hogy Horvátország felől jön, de mintha az is orosz olaj lenne.

Általános iskola után muszáj és nem muszàly. Ez valami fura fórum szokás itt, mondjuk nem olyan zavaró mint kelepisti rejtvényei.
 

aamen

Well-Known Member
2015. november 28.
1 962
10 495
113
Állítólag (meg csak újságcikkben láttam) ez az arány jelenleg 92% orosz és minden más egyéb…
itt 60-30-at írnak
a grok szerint kétharmad-egyharmad
itt 70 % barátságot írnak
lehet hogy időszakonként változnak az arányok és keveredik az orosz a barátsággal mert az adrián is jöhet (elméletileg biztos, gyakorlatilag nemtom) orosz eredetű olaj, utóbbi esetben kijöhet a 92 % orosz forrás is
 
  • Tetszik
Reactions: Sunlight56

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 206
106 604
113

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója az ATV Heti Napló vasárnapi adásában részletesen beszélt Magyarország energiabiztonsági kilátásairól és az orosz olajfüggőség kérdéseiről. Hernádi kifejtette, hogy bár 2027-re a Százhalombattai finomító képes lesz alternatív kőolajfajták feldolgozására is, ez nem jelenti automatikusan az orosz olajról való teljes leválást.

Az energiabiztonsági stratégia kapcsán a vezérigazgató a diverzifikáció fontosságát hangsúlyozta:

Miért jobb egy vezeték, mint amikor két vezeték működik? Mennyivel biztonságosabb?

A Mol mintegy 200 milliárd forintos beruházással készíti fel a Százhalombattai finomítót arra, hogy 2027-re rugalmasabban tudjon különböző kőolajtípusokat feldolgozni. Jelenleg a létesítmény körülbelül 50 százalékban alkalmas a Brent típusú olaj kezelésére, és eddig 17-18 különböző olajfajtát teszteltek. A vezető rámutatott, hogy bár minden olaj ledesztillálható, a valódi kihívást a másodlagos feldolgozó üzemek jelentik, amelyeknek kezelniük kell a különböző összetételű nyersanyagokat.

A Barátság vezeték esetleges leállása esetén napi 42 ezer tonna üzemanyagot kellene alternatív úton beszerezni, ami 800 vasúti vagont vagy 170 tartályautót jelentene naponta. Ez a logisztikai kihívás átmeneti ellátási zavarokat okozhatna a piacon - mutatott rá. Magyarország jelenleg körülbelül 30 napnyi stratégiai kőolajtartalékkal és további 45 napnyi üzemanyag-tartalékkal rendelkezik.

A Mol vezetője szerint

a Barátság kőolajvezeték teljes leállása esetén mintegy 10 százalékos áremelkedésre lehet számítani a benzinkutakon.

Rövidebb, átmeneti leállás esetén 20-40 forintos literenkénti drágulást prognosztizált.

Hernádi ugyanakkor kiemelte, hogy a legnagyobb problémát nem az áremelkedés jelentené, hanem az, hogy a finomítók nem tudnának teljes kapacitással működni, ami komoly ellátásbiztonsági kockázatot hordoz magában.
(csak 75%-on tudna menni orosz olaj nélkül a pozsonyi és battai finomító)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 081
91 968
113

A Barátság vezeték esetleges leállása esetén napi 42 ezer tonna üzemanyagot kellene alternatív úton beszerezni, ami 800 vasúti vagont vagy 170 tartályautót jelentene naponta. Ez a logisztikai kihívás átmeneti ellátási zavarokat okozhatna a piacon - mutatott rá. Magyarország jelenleg körülbelül 30 napnyi stratégiai kőolajtartalékkal és további 45 napnyi üzemanyag-tartalékkal rendelkezik.
A cikkben hivatkozott videóból egy érdekes mondat: amikor a stratégiai tartalékhoz kell nyúlni, attól kezdve tilos az export.
Hernádi ugyanakkor kiemelte, hogy a legnagyobb problémát nem az áremelkedés jelentené, hanem az, hogy a finomítók nem tudnának teljes kapacitással működni, ami komoly ellátásbiztonsági kockázatot hordoz magában.
(csak 75%-on tudna menni orosz olaj nélkül a pozsonyi és battai finomító)
A cikkben hivatkozott videóból egy érdekes mondat: a szlovák finomító kapacításának 70%-át exportálja.

A magyarországi finomítóknak meg kb. a 45%-a megy exportra. Akkor ha jól értem, ez alapján a 75%-ra csökkenő finomítókapacitás sem lenne probléma az országok önellátása szempontjából, csak a MOL exportja és a profitja kerülne bajba?


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 206
106 604
113
A cikkben hivatkozott videóból egy érdekes mondat: amikor a stratégiai tartalékhoz kell nyúlni, attól kezdve tilos az export.

A cikkben hivatkozott videóból egy érdekes mondat: a szlovák finomító kapacításának 70%-át exportálja.

A magyarországi finomítóknak meg kb. a 45%-a megy exportra. Akkor ha jól értem, ez alapján a 75%-ra csökkenő finomítókapacitás sem lenne probléma az országok önellátása szempontjából, csak a MOL exportja és a profitja kerülne bajba?


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nem láttam a két videót, de úgy tudom, hogy Pozsony föképpen dieselt termel, exportál, míg Batta benzint. Azaz ha leáll ez az export nemcsak a MOL profitja kerül veszélybe, hanem automatikusan üzemanyaghiány lehet, ami felnyomja az árakat. Biztos lenne pótolva előbb-utóbb külföldröl.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
3 184
6 911
113
Akkor ha jól értem, ez alapján a 75%-ra csökkenő finomítókapacitás sem lenne probléma az országok önellátása szempontjából, csak a MOL exportja és a profitja kerülne bajba?
Jól érted. A profit és az adóbevétel lenne kisebb. Az ural alcsonyabb árából származó profit nagy részét az állam elvonja, de a MOL így is jól jár vele.

Az orosz olajat lehetne pótolni. Vannak más nagyon hasonló összetételű olajok, illetve keverni is lehetne megfelelő összetételt. Csak az manapság nem megfelelő érv hogy olcsóbb, ezért kell nyomni azt hogy nem tudjuk lecserélni. :)
 
  • Tetszik
Reactions: alali77 and bel

Redgreg

Well-Known Member
2022. április 22.
1 253
5 332
113
Jól érted. A profit és az adóbevétel lenne kisebb. Az ural alcsonyabb árából származó profit nagy részét az állam elvonja, de a MOL így is jól jár vele.

Az orosz olajat lehetne pótolni. Vannak más nagyon hasonló összetételű olajok, illetve keverni is lehetne megfelelő összetételt. Csak az manapság nem megfelelő érv hogy olcsóbb, ezért kell nyomni azt hogy nem tudjuk lecserélni. :)
Rosszul tetszik gondolni. Az ipar szűnne meg. De ez járulékos vesztesétg.
Btw muti már ezeket az olajakat. Epekedve várom a listát 2022 óta.
De mindog csak vannak. Meg mellébeszélés
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
3 184
6 911
113
És ezek közül úgy melyiknek van annyi plusz kapacitása, hogy el tudjon minket látni?
Hol épül az adria 2 hogy legyen elég kapcitás?
Melyik elég olcsó ahhoz, hogy ne legyen 3 számjegyű infláció?
A magyar igény a nagyobb termelőknek nem tétel. Simán tudnak ennyit szállítani.

Miért lenne 3 számjegyű infláció?
A mol hagyományosan úgy árazza az üzemanyagot, hogy éppen nem érje meg máshonnan behozni. Vagyis nem a bekerülési ár számít, hanem a piaci.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77 and bel

Redgreg

Well-Known Member
2022. április 22.
1 253
5 332
113
A magyar igény a nagyobb termelőknek nem tétel. Simán tudnak ennyit szállítani.
Tényleg? Akkor simán le lesz akasztva néhány hajó, ami nincs?

Miért lenne 3 számjegyű infláció?
Mert az olajból még mindig nem az üzemanyag a lényeg, hanem minden más.
Csak még mindig nem érdekel titeket, hogy a műanyagtól kezdve az algopirinig minden az olajból készül.
És ha minden szépen beárazza az új olajárakat, akkor
a, ez a valószínűbb, lelép innen, és nem lesz itthon semmi.
b, mindennek is megugrik az ára, és az erre épülő dolgoknak is.
De örülök, hogy a természettudományokat felülírja ismét az ideológia.
 

Ranger

Well-Known Member
2021. szeptember 20.
1 948
4 222
113
A magyar igény a nagyobb termelőknek nem tétel. Simán tudnak ennyit szállítani.
Mennyi lehet most a magyar import igény? Napi 100k hordó/nap? - nagyságrend valahol ennyi lehet…

Jelenleg a világtermelés 107 millió hordó/nap (becsült).
OPEC tagországok 70-75%-os kapacitáson termelnek.
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
2 242
5 441
113
Nem, a kéntartalom egy paraméter, semmi köze a minöséghez,vagyis nem túl sok. Az Urali olajat kb mindenki imádja. Mert marha magas a diesel kihozatal belőle pl. Meg az olaj lényege, a vegyipari termékek. Mert még mindig. A benzin és a diesel vegyipari felesleges melléktermék
Azert imadjak, mert sok felesleges mellektermek jon ki belole?
 
  • Vicces
Reactions: Redgreg

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
3 184
6 911
113
Mennyi lehet most a magyar import igény? Napi 100k hordó/nap? - nagyságrend valahol ennyi lehet…

Jelenleg a világtermelés 107 millió hordó/nap (becsült).
OPEC tagországok 70-75%-os kapacitáson termelnek.
Szóval ha jók a számaid, akkor a magyar igény 300 szorosát kitevő kihasználatlan kapacitás van a világban. De mi persze ebből nem tudunk venni @Redgreg szerint. :)
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Ranger

Well-Known Member
2021. szeptember 20.
1 948
4 222
113
Szóval ha jók a számaid, akkor a magyar igény 300 szorosát kitevő kihasználatlan kapacitás van a világban. De mi persze ebből nem tudunk venni @Redgreg szerint. :)
Az csak OPEC elméleti “szabad” kapacitás és nem a világ teljes más termelőknek kisebb (USA, Oroszo.) Irán, Venezuela esetében nagyobb, ugye ott nehezítve van a piacra jutás.
Lényeg, h a pangó világgazdaságban van felesleges kapacitás, nincs keresleti nyomás.
WTI ára ha most nézem szépen lefelezte magát 2022 nyara óta.

EU imports of petroleum oil

In Q1 2021, Russia was the largest supplier of petroleum oils to the EU.

Russia. As a consequence, the share of petroleum oil imports from Russia fell from 29% in Q1 2021 to just 2% in Q2 2025 (see Figure 6). “

Ugye lesz egy új EU-s ársapka…lehet erre játszunk(?) vezetékes szállitás miatt…stb…stb…