Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

Az biztos, hogy a "jövő" -ha lesz- az elektomos autózás, és az is biztos, hogy nem a jelenlegi -akkumulátoros- megoldással, ami fejlődési zsákutca!

Ez csak az "első generációs", az elektromos autózás "hőskora".
A második -"vègleges"- generáció az új hibrid-konstrukció lesz:
üzemanyag-cellás/akkumulátoros!

Az üzem-anyag-cellás adja a meghajtást, az akkus modul pedig a -kb.30%- energia-visszanyerést (energia-takarékos, környezetbarát)!

"...és pont."


U.i: csak "mindenkivel" hajlandó vagyok fogadni, bármiben! ...ha addig fennmarad a civilizáció-emberiség!
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
Részletkérdés, csak példa volt. Az autópálya nyilván zabálja az akkut a magas leadott teljesítmény és az energiavisszanyerés lehetőségének hiánya miatt, a dombokon a rekuperáció miatt már nem ilyen drasztikus a növekmény. A hatótávot -jelenleg- inkább a külső hőmérséklet változtatja drasztikusan, mert egy mai átlagautó klímája kb. 6-10kW-ot fogyaszt folyamatosan, a téli fűtés meg ennél is több energiát igényel. 10 kW villamos teljesítménnyel jó esetben meg akár 70-80km/h-val is tud haladni egy szgk.

Újabban már hűszívattyúkat raknak az e-autókba, az kevesebb áramot használ.
 
Nekem otthon megy a bojlerem, számítógép, TV, hűtő, kenyérsütő, miközben az asszony porszívózik (és még be sem kapcsoltam a fűnyírót, vagy a láncfúrészt), simán előfordul 4-5 kW-os fogyasztás is napközben. Éjjel meg megy a hűtő és semmi más, ami jóformán semmit sem fogyaszt. Ha lenne elektromos autóm, akkor tölteném azt éjjel. Ha nappal bírja a hálózat ezt a terhelést, akkor éjjel miért ne bírná ugyanazt a terhelést?

Bocs, de gondolom nálatok nem minden nap minden órában megy a bojler, a kenyérsütő, a számítógép, egy időben. Ahogy másoknál se veled egy időben megy az összes fogyasztó.
Ezeknek az egyidejű terhelése a hálózatra a töredéke annak, amit alkalomadták együtt képviselnének. Vagy annak, amit az jelentene, hogy mindenki rárakta a töltőre a kocsiját éjjel, Paks meg behorpadt...
 
Bocs, de gondolom nálatok nem minden nap minden órában megy a bojler, a kenyérsütő, a számítógép, egy időben. Ahogy másoknál se veled egy időben megy az összes fogyasztó.
Ezeknek az egyidejű terhelése a hálózatra a töredéke annak, amit alkalomadták együtt képviselnének. Vagy annak, amit az jelentene, hogy mindenki rárakta a töltőre a kocsiját éjjel, Paks meg behorpadt...

Mind a kettő Paks! Valóban! Ezért:

"Viszonylag" egyszerű kiszámolni (megbecsülni), mekkora elektromos igényt jelentene a Mo-i elektromos autó állomány(jelenlegi méret):
az éves üzemagyag-fogyasztás energiatartalmát meg kell felezni és nagyságrendileg megvan az elektromosenergia-igény.

Azért kb. a fele, mert a belső-égésű motorok gyakorlati hatásfoka kb. 35%, az elektromos pedig a gyakorlatban kb a duplája. Papiron 92% körül van az elektromos, de a hibrid üzemmód miatt szükséges akkumulátorok "cipelése", és a "viszonylag komoly" hőmérséklet függőség (klíma, akku-kapacitás, stb...) lefelé korrigáltam -"saját hatáskörben"-! :)


U.i: Szép nagy szám fog kijönni, mennem, kell, ha délutáig estig nincs meg, kiszámolom!
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Bocs, de gondolom nálatok nem minden nap minden órában megy a bojler, a kenyérsütő, a számítógép, egy időben. Ahogy másoknál se veled egy időben megy az összes fogyasztó.
Ezeknek az egyidejű terhelése a hálózatra a töredéke annak, amit alkalomadták együtt képviselnének. Vagy annak, amit az jelentene, hogy mindenki rárakta a töltőre a kocsiját éjjel, Paks meg behorpadt...

Valóban nem, de ugyanígy az autót sem fogja minden nap mindenki teljesen lemeríteni, szóval éjjelenként tölteni sem fogja mindenki.
Egyébként Németországban az egy főre eső elektromos energiafogyasztás 3-szor nagyobb, mint nálunk, az USA-ban, Svédországban 5-ször nagyobb, Norvégiában 11-szer, Izlandon pedig 23-szor. Sőt, a világ fejlettebb részén mindenhol több áramot fogyasztanak, mint nálunk. Ezek szerint a világ jó részének nem okozott gondot kiépíteni egy olyan villamos hálózatot, ami a mi fogyasztásunk többszörösét is simán elbírja.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_electricity_consumption
 
Részletkérdés, csak példa volt. Az autópálya nyilván zabálja az akkut a magas leadott teljesítmény és az energiavisszanyerés lehetőségének hiánya miatt, a dombokon a rekuperáció miatt már nem ilyen drasztikus a növekmény. A hatótávot -jelenleg- inkább a külső hőmérséklet változtatja drasztikusan, mert egy mai átlagautó klímája kb. 6-10kW-ot fogyaszt folyamatosan, a téli fűtés meg ennél is több energiát igényel. 10 kW villamos teljesítménnyel jó esetben meg akár 70-80km/h-val is tud haladni egy szgk.
6-8 kW? Biztosan nem. Egy lakás légkondi töredékét eszi meg ennek, ami a kocsi belső terének kb. 20-30-szorosát hűti.
 
Az biztos, hogy a "jövő" -ha lesz- az elektomos autózás, és az is biztos, hogy nem a jelenlegi -akkumulátoros- megoldással, ami fejlődési zsákutca!

Ez csak az "első generációs", az elektromos autózás "hőskora".
A második -"vègleges"- generáció az új hibrid-konstrukció lesz:
üzemanyag-cellás/akkumulátoros!

Az üzem-anyag-cellás adja a meghajtást, az akkus modul pedig a -kb.30%- energia-visszanyerést (energia-takarékos, környezetbarát)!

"...és pont."


U.i: csak "mindenkivel" hajlandó vagyok fogadni, bármiben! ...ha addig fennmarad a civilizáció-emberiség!
Leolvadt az agyam megintcsak...
 
Volt egy "kis" időm kiszámoltam, -lehet "leülni":

2017-ben kb. 3.5 milliárd liter üzemanyag fogyott, 1 liter energitartalma kb. 40Mj.

Az éves fogyasztás energiatartalma "paksra átszámítva"(elektromos energia egyenérték)
kb: 34.000, GWh

Ebben a teherforgalom is benne van, nem találtam "gyorsan" személyforgalomra lebontott fogyasztást.

Csa az összehasonlításkedvéért: 2016-ban a "Paks rekord" 16.053,9 GWh volt.

Ha a teljes átállás megtörténne -teherforgalom is?!?-, akkor a 34.000GWh felezés után (az elektromotorok kb. 2x jobb hatásfoka miatt), akkor is kellene egy Paks 1 még!!!

Kéretik leellenőrizni, szerintem "nagyságrendileg" jó!

Jó nagy!

Jó autózást!;)
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Mind a kettő Paks! Valóban! Ezért:

"Viszonylag" egyszerű kiszámolni (megbecsülni), mekkora elektromos igényt jelentene a Mo-i elektromos autó állomány(jelenlegi méret):
az éves üzemagyag-fogyasztás energiatartalmát meg kell felezni és nagyságrendileg megvan az elektromosenergia-igény.

Azért kb. a fele, mert a belső-égésű motorok gyakorlati hatásfoka kb. 35%, az elektromos pedig a gyakorlatban kb a duplája. Papiron 92% körül van az elektromos, de a hibrid üzemmód miatt szükséges akkumulátorok "cipelése", és a "viszonylag komoly" hőmérséklet függőség (klíma, akku-kapacitás, stb...) lefelé korrigáltam -"saját hatáskörben"-! :)


U.i: Szép nagy szám fog kijönni, mennem, kell, ha délutáig estig nincs meg, kiszámolom!
Nem igaz, hogy ennyire nem figyelsz... Erről is volt már szó...

  • Ha egy tartályba benzin/go.-t töltesz, akkor ott is marad benne. Nem fogy el, a töltés hatásfoka gyakorlatilag 100%, mert tized kW energiával több száz kWh-t pakolsz be a hatásfokkal együtt is. A kinyerés hatásfoka dettó jó, mert az autó üzemanyag szivattyújának teljesítménye kb. kerekjtési hiba.
  • A villamos töltés hatásfoka lassú töltéssel is 90% alatti, gyortöltéssel nincs 80% sem. A kinyerésnek is van hatásfok vesztesége.
  • A grid szállítási vesztesége 5-10%.
Ez alapján a grid-et éri terhelésnél a 92%-os hatásfokoddal számolni nettó hülyeség. A teljes hatásfok a teljes töltési energiát növeli meg, töltési részhatásfokkal nő a töltési teljesítmény.
 
6-8 kW? Biztosan nem. Egy lakás légkondi töredékét eszi meg ennek, ami a kocsi belső terének kb. 20-30-szorosát hűti.
Csakhogy egy ház nem "áttüzesedett", a meleget bőszen nyelő erősen döntött üveg, meg fémkarosszéria, meg benne akár 50-60 fokos kezdeti levegőhőmérséklet.
Az lehet, hogy nem 6-8 kW, "csak" a fele, de pl. egy 9 személyes, 110 "lovas" Renault Trafic-nak ha nyáron bekapcsolod a klímáját, akkor biza' az olyan érzet, mintha legalább kettő kattra behúznád a rögzítőféket. Simán el tudja vonni a motor erejének 10, de szerintem akár a 20%-át is.
Na most akkor képzeljünk el egy egész nap a tűző napon álló fekete Tesla Model X-et, ami ezután tötymörög az L.A.- i dugóban, s még a menetszél hűtését sem tudod élvezni...
 
Azt szeretem ;)

Minden "bántás" nélkül, szerinted mi a jövő!

Mert azt írod, hogy az akkus út nem!
Szerintem sem.

És nincs másik -szerintem-!

A Paksos számításod ok, de szerintem azt az áramot nem hidrogénfejlesztésre fogják használni, hanem akkutöltésre.
100 km megtételére elegendő hidrogént 47-68 kW árammal állítasz elő (attól függ mekkora nyomást kell előállítani). Na már most, 60 kW árammal sokkal többet (300-500 km) tudsz megtenni, ha sima elektromos autóval mész.
Drága dolog ám az elektrolízis.
https://villanyautosok.hu/2017/06/16/ezert-nem-eletkepes-az-uzemanyagcellas-auto/
 
6-8 kW? Biztosan nem. Egy lakás légkondi töredékét eszi meg ennek, ami a kocsi belső terének kb. 20-30-szorosát hűti.

Konkrétum: VW Jetta Hybrid villanyhajtású légkondija: az akkupack 222V-os egyenáramáról megy, 40A-s biztosítéka van ( a hibridvezérlő fedele alatt közvetlenül megtalálod) és a kompresszor hajtómotorja 6,2kW-os. És ez egy alsó-középkategóriás méret. Ami téged megvezet, hogy ezek az autók a belső térfogatukhoz képest szarrá vannak üvegezve (üvegházhatás) és a hőszigetelésük (szemben egy lakóház 38cm-es Porotherm fal plusz 10cm Nikecell) gyakorlatilag nincs.
 
Valóban nem, de ugyanígy az autót sem fogja minden nap mindenki teljesen lemeríteni, szóval éjjelenként tölteni sem fogja mindenki.
Egyébként Németországban az egy főre eső elektromos energiafogyasztás 3-szor nagyobb, mint nálunk, az USA-ban, Svédországban 5-ször nagyobb, Norvégiában 11-szer, Izlandon pedig 23-szor. Sőt, a világ fejlettebb részén mindenhol több áramot fogyasztanak, mint nálunk. Ezek szerint a világ jó részének nem okozott gondot kiépíteni egy olyan villamos hálózatot, ami a mi fogyasztásunk többszörösét is simán elbírja.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_electricity_consumption
Jelenleg a kieső paksi kapacitás PÓTLÁSA is csak államközi hitellel megy. Nem értem, hogy honnan van bátorságod és önbizalmad leírni olyan dolgokat, hogy "simán megodljuk", meg hogy "menni fog". Semmi műszaki és közgazdasági alapjuk nincs állításaidnak. Egyszerűen irritálóü az, hogy mennyire ignorálod a valóságot.

Volt egy "kis" időm kiszámoltam, -lehet "leülni":

2017-ben kb. 3.5 milliárd liter üzemanyag fogyott, 1 liter energitartalma kb. 40Mj.

Az éves fogyasztás energiatartalma "paksra átszámítva"(elektromos energia egyenérték)
kb: 34.000, GWh

Ebben a teherforgalom is benne van, nem találtam "gyorsan" személyforgalomra lebontott fogyasztást.

Csa az összehasonlításkedvéért: 2016-ban a "Paks rekord" 16.053,9 GWh volt.

Ha a teljes átállás megtörténne -teherforgalom is?!?-, akkor a 34.000GWh felezés után (az elektromotorok kb. 2x jobb hatásfoka miatt), akkor is kellene egy Paks 1 még!!!

Kéretik leellenőrizni, szerintem "nagyságrendileg" jó!

Jó nagy!

Jó autózást!;)
Egyszerűbb úgy számolni, hogy benzin 9 kWh/l és 10 kWh/l a gázolajnál. Ebből kb. 35% hasznosul, tehát a teljes villamos energia ennek megfelelően 50-50%-ot feltételezve kb. 11600 GWh. (9,5 kWh/liter * 3,5*10^9 liter * 0,35).

A 11600 GWh-t viszont vissza kell osztani kb. 0,93 (motor), 0,8 (engedékeny vagyok, töltési) és 0,95 (grid, engedékeny vagyok) hatásfokkal, ami 0,7. ---> 16500 GWh.
Ez is kurva sok és nem egyenletesen kell. Tehát "paksozás" egyenérték nemjó. Paks zsinóráramot termel. Ez meg kurvára nem az. Olyan gradiensekkel tolja meg a hálózatot, hogy beszarsz. Ráadásul a csúcsfogyasztásra rakódhat rá...
 
Konkrétum: VW Jetta Hybrid villanyhajtású légkondija: az akkupack 222V-os egyenáramáról megy, 40A-s biztosítéka van ( a hibridvezérlő fedele alatt közvetlenül megtalálod) és a kompresszor hajtómotorja 6,2kW-os. És ez egy alsó-középkategóriás méret. Ami téged megvezet, hogy ezek az autók a belső térfogatukhoz képest szarrá vannak üvegezve (üvegházhatás) és a hőszigetelésük (szemben egy lakóház 38cm-es Porotherm fal plusz 10cm Nikecell) gyakorlatilag nincs.
Van VW Jetta hyibrid modell?
 
Jelenleg a kieső paksi kapacitás PÓTLÁSA is csak államközi hitellel megy. Nem értem, hogy honnan van bátorságod és önbizalmad leírni olyan dolgokat, hogy "simán megodljuk", meg hogy "menni fog". Semmi műszaki és közgazdasági alapjuk nincs állításaidnak. Egyszerűen irritálóü az, hogy mennyire ignorálod a valóságot.


Egyszerűbb úgy számolni, hogy benzin 9 kWh/l és 10 kWh/l a gázolajnál. Ebből kb. 35% hasznosul, tehát a teljes villamos energia ennek megfelelően 50-50%-ot feltételezve kb. 11600 GWh. (9,5 kWh/liter * 3,5*10^9 liter * 0,35).

A 11600 GWh-t viszont vissza kell osztani kb. 0,93 (motor), 0,8 (engedékeny vagyok, töltési) és 0,95 (grid, engedékeny vagyok) hatásfokkal, ami 0,7. ---> 16500 GWh.
Ez is kurva sok és nem egyenletesen kell. Tehát "paksozás" egyenérték nemjó. Paks zsinóráramot termel. Ez meg kurvára nem az. Olyan gradiensekkel tolja meg a hálózatot, hogy beszarsz. Ráadásul a csúcsfogyasztásra rakódhat rá...

Mi a baj a hitellel? Így jobban megéri hisz nem terheli meg az államháztartást, hisz amikor már termelni fogja az áramot, lesz bevétele, abból meg fizetik a törlesztőt.
Én még egy szerződést kötnék és az importot és a gázos termelést is kiváltanám. Persze már nem államközi hitellel, mert annál most olcsóbb a piaci.

16500 GWh-t számolt LM is.
Ne mond már nekem, hogy az országban mindig mindenki nappal, ugyanakkor rakná be a kocsiját gyorstölteni. A leginkább az éjszakai töltés lenne a jellemző amikor amúgyis kevés a fogyasztás.
 
Mi a baj a hitellel? Így jobban megéri hisz nem terheli meg az államháztartást, hisz amikor már termelni fogja az áramot, lesz bevétele, abból meg fizetik a törlesztőt.
Én még egy szerződést kötnék és az importot és a gázos termelést is kiváltanám. Persze már nem államközi hitellel, mert annál most olcsóbb a piaci.

16500 GWh-t számolt LM is.
Ne mond már nekem, hogy az országban mindig mindenki nappal, ugyanakkor rakná be a kocsiját gyorstölteni. A leginkább az éjszakai töltés lenne a jellemző amikor amúgyis kevés a fogyasztás.
Ezt sem sikerült megérteni. Az országnak nincs arra pénze most, hogy önerőből biztosítsa a saját termelésének gerincét, de te meg behaluzod, hogy gond nélkül megoldjuk ezt. Aha... A piac igény esetén megoldán, piaci áron és sebességgel... Az nem atomenergia lenne. Erről is linkeltem videót, nem fogom huszadjára megtenni...
 
Konkrétum: VW Jetta Hybrid villanyhajtású légkondija: az akkupack 222V-os egyenáramáról megy, 40A-s biztosítéka van ( a hibridvezérlő fedele alatt közvetlenül megtalálod) és a kompresszor hajtómotorja 6,2kW-os. És ez egy alsó-középkategóriás méret. Ami téged megvezet, hogy ezek az autók a belső térfogatukhoz képest szarrá vannak üvegezve (üvegházhatás) és a hőszigetelésük (szemben egy lakóház 38cm-es Porotherm fal plusz 10cm Nikecell) gyakorlatilag nincs.
Javíts ki, ha tévednék, de az a kompresszor maximális teljesítménye. Az szakaszosan megy vagy kisebb teljesítményen. A beépített teljesítmén nem egyenő a terhelés*üzemidő energiájával.