Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

Sok konkrétumot tényleg nem lehet tudni, inkább proof of concept egyelőre ebben egyet értek - na de a parasztvakitas jelző egy kissé erős hiszen te sem tudhatod, hogy mit tud majd elvinni a cucc.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Amikor a politikai hovatartozás dönt mérnöki kérdésekben:

1521356240420.jpg


1521358301472.jpg


1521357411517.png


1521359921550.jpg
 
Elektromos autót próbáltam (igaz csak Leaf-et) a MOL budapesti kölcsönzőjében, de nálam még mindig a (plug-in) hibrid technológia jelenti a jelenlegi és közeljövőbeli csúcsot.
Tökéletes kompromisszum a belsőégésű motorok szabadsága az elektromosok olcsó üzemeltetése között.


Tisztán elektromos autó most ugyanaz a sznob úri-muri mint a hibrid volt 15 éve, mikor a beképzelt majmok fizették ki azt a fejlesztési költséget amit most kiélvezhetünk.
15 év múlva leváltja az e-kocsi a jelenlegi autóparkot? Valószínűleg igen.
Most viszont csak erős torzítással lehet "használhatónak" nevezni egy-egy specifikus felhasználást kivéve.

Őszintén szólva én kicsit nehezen tudom hová tenni ezt a plug-in-hybrid dolgot.
A fő gondom vele az, hogy egy PHEV autótípustól függően 150-250 kg-val nehezebb, mint egy sima belsőégésű motoros. Az akkuk kapacitása ezekben jellemzően elég kevés, és ha lemerül, akkor hordozod a többlet súlyt. Ráadásul műszaki szempontból az egész rendszer csak bonyolultabb lesz, ellenben a tisztán e-autókkal..
Ráadásul mivel a PHEV koncepciója az lenne, hogy a városban menj villannyal, hosszú úton meg belső égésűvel, ezért a PHEV hajtáslánc inkább dízellel kombinálva lenne igazán használható....csak a dízel önmagában drága a PHEV hajtás meg nem keveset dob még rajta pluszban...

Igazából azt nem értem, hogy miért nem ilyen irányba mennek az autógyárak:

http://www.mahle-powertrain.com/en/experience/mahle-range-extender-vehicle/

Ezzel sokkal nagyobb rendszer hatásfok lenne elérhető...
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Őszintén szólva én kicsit nehezen tudom hová tenni ezt a plug-in-hybrid dolgot.
A fő gondom vele az, hogy egy PHEV autótípustól függően 150-250 kg-val nehezebb, mint egy sima belsőégésű motoros. Az akkuk kapacitása ezekben jellemzően elég kevés, és ha lemerül, akkor hordozod a többlet súlyt. Ráadásul műszaki szempontból az egész rendszer csak bonyolultabb lesz, ellenben a tisztán e-autókkal..
Ráadásul mivel a PHEV koncepciója az lenne, hogy a városban menj villannyal, hosszú úton meg belső égésűvel, ezért a PHEV hajtáslánc inkább dízellel kombinálva lenne igazán használható....csak a dízel önmagában drága a PHEV hajtás meg nem keveset dob még rajta pluszban...

Igazából azt nem értem, hogy miért nem ilyen irányba mennek az autógyárak:

http://www.mahle-powertrain.com/en/experience/mahle-range-extender-vehicle/

Ezzel sokkal nagyobb rendszer hatásfok lenne elérhető...

Szerintem, mint minden hajtásrendszernek, hajtásmódnak, a plug-in-hybridnek is van egy jellegzetes használati profilja, ahova van értelme vásárolni, ahol van értelme használni.
Az azon kívül eső felhasználás ilyen-olyan okokból már hosszú távon gazdaságtalanná válik.
Nincs értelme például részecskeszűrős turbódízelt napi két-három kilométeres utakra használni városi (csúcs)forgalomban, mert soha nem fogja elérni a motor az üzemi hőfokot, a részecskeszűrő csak telítődni fog tudni, de regenerálódni nem, stb. stb.-
Lehet, hogy kevesebbet fog fogyasztani, mint egy buta szívóbenzines akármi, de a szervizszámla előbb utóbb kijózanító lesz.
(Szoktam mondani a kor-szerű dízellel szerelt autók tulajainak, hogy a dízel annak éri meg, akinél nem romlik el..., egy páran már megtapasztalták ezt a saját kárukon)

Tegnap autóztunk hazafele az M3-on, s az óra szerinti 130-as csigatempónkkal (1.4, szívó benzin, 77 lóerő) elmentünk egy kb. 100-al cammogó Prius mellett. Megkérdezte a párom, hogy miért megy ilyen lassan?
- Mert a szerencsétlen benzinmotornak az öt utason, meg a csomagjaikon kívül még kell cipelnie kell vagy 5 darab ötvenkilós cementes zsákot is.:D
(Aztán persze elmagyaráztam neki részletesebben is.)


Szóval jó dolog a plug-in-hybrid (is), ha pont úgy használod, ahogy neki optimális...
 
A hibrid úgy néz ki nem igazán vált be. Ahogy említettétek is csak bizonyos körülmények között hozna előnyt, többnyire a plusz súlyt kell cipelnie és bonyolultabb a felépítése.

Lakott területen az elektromos autó jobb, hosszú távon meg a sima dízeles egyszerűbb és takarékosabb.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
A hibrid úgy néz ki nem igazán vált be. Ahogy említettétek is csak bizonyos körülmények között hozna előnyt, többnyire a plusz súlyt kell cipelnie és bonyolultabb a felépítése.

Lakott területen az elektromos autó jobb, hosszú távon meg a sima dízeles egyszerűbb és takarékosabb.
Ezzel a megközelítéssel a bajom az, hogy egyik autót akarjátok a másikra cserélni. Ez nagytávolságú egyéni utazásnál még megérthető, de a jövő az lenne, hogy a városokban adott zónákban ne akaron senki autózni és ennek ára olyan legyen, hogy szokjanak le róla az emberek. Lásd dugódíj, behajtási zónák, stb.

A villamos autó az autózás hatásainak legalapvetőbb problémájávan nem tud mit kezdeni, nevezetesen, hogy a városban emberek és ne autók lakjanak...

A topik címében ez is benne van.
 
Ezzel a megközelítéssel a bajom az, hogy egyik autót akarjátok a másikra cserélni. Ez nagytávolságú egyéni utazásnál még megérthető, de a jövő az lenne, hogy a városokban adott zónákban ne akaron senki autózni és ennek ára olyan legyen, hogy szokjanak le róla az emberek. Lásd dugódíj, behajtási zónák, stb.

A villamos autó az autózás hatásainak legalapvetőbb problémájávan nem tud mit kezdeni, nevezetesen, hogy a városban emberek és ne autók lakjanak...

A topik címében ez is benne van.

Jogos. Ebben az önvezető autók és a közösségi közlekedés segíthet. Kevesebb autó kell és azok is tudják optimalizálni az útvonalaikat, ami kevesebb dugót és rövidebb utazási időket eredményez. Persze ezek igazán csak elektromos autóval képzelhető el.
 
Jogos. Ebben az önvezető autók és a közösségi közlekedés segíthet. Kevesebb autó kell és azok is tudják optimalizálni az útvonalaikat, ami kevesebb dugót és rövidebb utazási időket eredményez. Persze ezek igazán csak elektromos autóval képzelhető el.
Az önvezető autók a közösségi közlekedés kiegészítő és integrált része kell hogy legyen, de a car sharing önmagában nem megoldás. Több jenki nagyvárosban az Uber és meg megosztás azt érte el, hogy egyre több ember használja, viszont a megtett km-ek is nőnek. Tehát a dugót önmagában nem csökkentik sőt, egy ponton túl csak rontják a helyzetet.

(Tegnap vagy tegnapelőtt volt egy jó FB bejegyzésre erről Vitézy Dávidnak.)

Egy előadásán voltam pár hónapja. Ott Stockholmot és Lisszabont modellezték asszem. Feltételezték, hogy 3-6 fős autók és kisbusz sharing esetén a parkolóhelyek száma esne vissza 90% tájával, de a forgalom és a közösségi közlekedés minimum mai szinten tartása kellene, de inkább fejlesztése.

Tehát a car sharinget is szabályozni szükséges egy pontot túl valamennyire.
 
A hibrid úgy néz ki nem igazán vált be. Ahogy említettétek is csak bizonyos körülmények között hozna előnyt, többnyire a plusz súlyt kell cipelnie és bonyolultabb a felépítése.

Lakott területen az elektromos autó jobb, hosszú távon meg a sima dízeles egyszerűbb és takarékosabb.

Ha egy hibridet -ami egy városba optimalizált belsőégésű motorral szerelt eszköz- "rendesen", optimalizálnak, akkor csak egy kb. 20-25 kW-os motorja van(családi autó méret: 5 fő+csomag), ami hajt egy generátort, és egy kb. 35-50 kg-os akkupack adja a csúcsteljesítményhez (kb. 90-120kW) szükséges -gyakorlatilag pár másodperces/gyorsítások- energia igényét döntően az eltárolt/visszanyert energiából.
Az országúti plussz állandó 15kW teljesítményigényt egy kb. 10-15kg-os modullal lehetne biztosítani pl. a benzinkutaknál "vételezhető" modul formájában. Ehelyett a döntően városi forgalomban cipelnek kb. 100-150kg többlet súlyt.

"Mindjárt" tudná a 3 liter alatti fogyasztást "VW-trükk" nélkül. VÁROSBAN!

Felesleges képességet cipeltetnek és fizettetnek/gyártatnak le!

NEM.
Nincs semmi (gyártói)érdek a háttérben.
Semmi.
Szinte semmi.
Alig valami...
 
Ha egy hibridet -ami egy városba optimalizált belsőégésű motorral szerelt eszköz- "rendesen", optimalizálnak, akkor csak egy kb. 20-25 kW-os motorja van(családi autó méret: 5 fő+csomag), ami hajt egy generátort, és egy kb. 35-50 kg-os akkupack adja a csúcsteljesítményhez (kb. 90-120kW) szükséges -gyakorlatilag pár másodperces/gyorsítások- energia igényét döntően az eltárolt/visszanyert energiából.
Az országúti plussz állandó 15kW teljesítményigényt egy kb. 10-15kg-os modullal lehetne biztosítani pl. a benzinkutaknál "vételezhető" modul formájában. Ehelyett a döntően városi forgalomban cipelnek kb. 100-150kg többlet súlyt.

"Mindjárt" tudná a 3 liter alatti fogyasztást "VW-trükk" nélkül. VÁROSBAN!

Felesleges képességet cipeltetnek és fizettetnek/gyártatnak le!

NEM.
Nincs semmi (gyártói)érdek a háttérben.
Semmi.
Szinte semmi.
Alig valami...
Juj...
Azt ugye vágod, hogy ezzel az autóval a legkisebb dombot sem mászod meg? Mert nem csak pár másodperc gyorsításhoz kell ennyi kraft. Menjél fel csak a Normafára ennyi teljesítményből 4 emberrel.
 
Tehát a car sharinget is szabályozni szükséges egy pontot túl valamennyire.
Vegre arnyalod a carsharinges megoldast. Eddig azt hittem, teljesen elhitted ezt a reszet a zold propagandanak. o_O
Szvsz. a carsharing a taxikat (es csak kisebb reszben a bkv-t) helyettesiti. A sajat autonak nem vetelytarsa.

Vannak autotol elzart (korlatozott) teruletek ma is. Nehany setaloutca, a Margit-sziget es a var. A rakpart is felmerult, de szeintem az egesz belvaros szigoritasa biztosan nem indokolt.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Vegre arnyalod a carsharinges megoldast. Eddig azt hittem, teljesen elhitted ezt a reszet a zold propagandanak. o_O
Végre...? Elhittem...? Ezeket te miből vezetted le...? Egyik állításod sem igaz. Mindig is árnyaltam és soha nem tekintettem rá univerzális megoldásként.
 
Végre...? Elhittem...? Ezeket te miből vezetted le...? Egyik állításod sem igaz. Mindig is árnyaltam és soha nem tekintettem rá univerzális megoldásként.
Hat... eleg sokszor emlitetted korabban, de a korlatait nem reszletezted, most is csak parat emlitettel. Nem reagaltam ra eddig mert az egy ujabb szalat hozott volna letre a topikban.
En is sokat varok tole, de szerintem nem a sajat tulajdonu autokat fogja valtani, hanem a draga es lehuzos taxikat. Megjegyzem amikor a sotetzold/anarchista/voros/progressziv/stb oldalon a magantulajdon ellen hallok erveket, akkor mindig ovatosabb vagyok es csak mosolygok rajtuk. :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg