RIAT - Royal International Air Tattoo (Fairford, Egyesült Királyság)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Szia Pocok
Szuperjó képeket csináltál, gratula hozzá!! Úgy nézem szerencséd is volt, nem a többek által már elátkozott trutyi angol időjárást fogtad ki, szép kollekció jött össze.
Üdv :):D
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 816
2 512
113
Szia Pocok
Szuperjó képeket csináltál, gratula hozzá!! Úgy nézem szerencséd is volt, nem a többek által már elátkozott trutyi angol időjárást fogtad ki, szép kollekció jött össze.
Üdv :):D
Köszi. De ha hiszed ha nem itt olyan nyár van, hogy kisült az angolok híres zöld gyepe!
A képek meg nem szuper élesek, nem jól poziciónáltak, de a sajátjaim! (Megkéne már tanulnom rendesen használni a kamerám és a fotóboltot! ):D
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 506
72 484
113
Azert az meg kell emliteni, hogy csak penteken es csak az alatt a fel ora alatt esett az eso a RIATon, amikor az igazi nagy RAF100 unnepseg lett volna (pl. 22 Eurofighterbol allo 100-as alakzat) Minden idojarasi oldal jelezte elore hogy 14:00-tol esni fog, de a szervezok megsem tettek at masik idopontra, hanem elmaradt. Emiatt nagy merges vagyok a szervezokre. De azert meg itt vagyok a tavozo napon is :)
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 816
2 512
113
Azert az meg kell emliteni, hogy csak penteken es csak az alatt a fel ora alatt esett az eso a RIATon, amikor az igazi nagy RAF100 unnepseg lett volna (pl. 22 Eurofighterbol allo 100-as alakzat) Minden idojarasi oldal jelezte elore hogy 14:00-tol esni fog, de a szervezok megsem tettek at masik idopontra, hanem elmaradt. Emiatt nagy merges vagyok a szervezokre. De azert meg itt vagyok a tavozo napon is :)
Melyik demó tetszett a legjobban?
Nálam a svájci Hornet szombaton és a Rafale solo vasárnap viszi a prímet.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 506
72 484
113
Melyik demó tetszett a legjobban?
Nálam a svájci Hornet szombaton és a Rafale solo vasárnap viszi a prímet.

Egyenlőre még próbálom feldolgozni, hogy az előre beharangozott "a RIAT a RAF100 hivatalos repülőnapja és pénteki nap a RAF ünneplése lesz soha nem látott 50 gépes kötelékkel" helyett tulajdonképpen nem kapott a néző semmit.

Az, hogy miért 3 nappal a RIAT előtt kell csinálni London felett munkaidőben egy 100 gépes felvonulást, feldolgozhatatlan nekem. Ilyen hülye indokot hogy "épp 100 nappal a RAF 100. születésnapja után"... legalább ismételték volna meg a RIAT hétvégéjén is. (Persze problémás légteret foglalni, de mégis csak a britekről beszélünk és a 100 éves RAF-ról, amire annyira büszkék)

De még ha lett volna valami a RIAT-ra tervezett, de az eső miatt elmaradt, ~50 gépes kötelékből (amiből 22 Eurofighter alkotta volna a 100-as feliratot és a többi meg csak olyan gép lett volna, ami mindig ott szokott lenni a RIAT-on), akkor is hiányérzetem lett volna, mert még a királynő születésnapi átrepülése is látványosabb volt, mint ami itt lett volna.

Az elmúlt 10 év bármelyik RIAT-ján több és érdekesebb RAF repülést láttam, mint most.

Arról nem is beszélve hogy más országok hogyan ünnepelték a 100 éves évfordulót... pl. szerbek, oroszok vagy épp a 70 éves USAF az előző évben a RIAT-on. De még a lesajnált németek is komolyabb képességbemutatót tartanak bármelyik ILA Berlinen, mint ez volt. Vagy a lengyelek Radom-ban.

Mit láttunk a 100 éves RAF részéről a levegőben a 3 nap alatt?

Grob Tutor demó
Chinook demó
Typhoon demó
BBMF
Red Arrows....idén még a Red Arrows sem csinált semmilyen más típussal közös áthúzást, ami korábban mindig volt pénteken.
9 gépes Eurofighter kötek
Lancaster-Tornado-F35 vegyes kötelék áthúzás majd szétválás

Nem volt brit F-35-ös kiállítva Fairfordban. És csak egy vegyes kötelék átrepülésben szerepelt.

A Tornado-kat jövő márciusban kivonják az angolok, azaz a következő RIAT-on már nem lesz ott a típus, de az egész repülőnapon csak egyetlen Tornado-t láthatunk repülni egy vegyes kötelék áthúzásban, ami nem is Fairfordból szállt fel és le.

Az A400M demót a gyári spanyol gép repülte, csak rá volt ragasztva a vezérsíkra a RAF100 matrica....

Egyetlen Eurofighter vagy Hawk sem kapott díszfestést a 100 éves évfordulóra. Még az is elég lett volna ha valamelyik 100 éves század diszfestett gépét kiállítják statikon, de még olyan sem volt.


Te hogy láttad a RAF részvétlét azon a repülőnapon, ahol a RAF100 volt a fő téma?
 
M

molnibalage

Guest
De még ha lett volna valami a RIAT-ra tervezett, de az eső miatt elmaradt, ?
Ez és a tavalyi tapasztalatok alapján én az életben többet nem megyek szerintem angol repnapra. Az időjárás nagy eséllyel megsemmisíti az egészet. Még akkor sem, ha emiatt sokáig nem látok F-35A demót.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ez és a tavalyi tapasztalatok alapján én az életben többet nem megyek szerintem angol repnapra. Az időjárás nagy eséllyel megsemmisíti az egészet. Még akkor sem, ha emiatt sokáig nem látok F-35A demót.

Erre ne vegyél mérget. Amúgy az embereim ugyanazt jelentették szóról szóra, amit Terminator megfogalmazott. Én 2015-ben voltam legutóbb angilai repülőnapon és akkor is óriási (dupla) mázlim volt. Egyrészt az időjárás a brutálisan elkeserítőből pont a repülőprogram idején váltott meseszéppé (Bournemouth 2015 a Vulcan utolsó dél-angliai demoja), másrészt egy nappal előtte a másik repülőnapot a Hunter okozta katasztrófa vágte ketté. De ez egy hatalmas lutri.
Anglia nem olcsó, ha az idő pocsék, a sok pénz megy a kukába. Tíz éve, 2008-ban konkrétan az egész RIAT elmaradt, mikor épp arra jártam, akkora felhőszakadás volt egy nappal korábban. Angliába az ember szigorúan spotterkedni menjen csak. Lakenheath, Mach Loop (drága mulattság várakozni, ha csak légtérkikérés van de repülés elmarad), egyéb báziskukkolás.

Vissza az F-35A-ra, hamarosan jönnek majd a holland demók és ahogy én látom, a típus a lengyelek repülőnapjain is hamarosan fel fog bukkanni. De továbbmegyek, az új barátoknál, a szlovákoknál is. Nem kell aggódni.
 
M

molnibalage

Guest
Anglia nem olcsó, ha az idő pocsék, a sok pénz megy a kukába.
Pontosan ez a bajom. Tavaly nem csak azért mentem ki, de ha csak ezért mentem volna, akkor evett volna a méreg. És úgy volt így is embertelen drága, hogy a szállás ingyen volt, mert egy barátomnál laktam...

Vissza az F-35A-ra, hamarosan jönnek majd a holland demók és ahogy én látom, a típus a lengyelek repülőnapjain is hamarosan fel fog bukkanni. De továbbmegyek, az új barátoknál, a szlovákoknál is. Nem kell aggódni
Türelmes vagyok.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 506
72 484
113
Ez és a tavalyi tapasztalatok alapján én az életben többet nem megyek szerintem angol repnapra. Az időjárás nagy eséllyel megsemmisíti az egészet. Még akkor sem, ha emiatt sokáig nem látok F-35A demót.

Majd megírom a történet másik felét is, mert azért nem volt ez egy rossz repülőnap, csak én most a RAF100 miatt mentem...

A távozó nappal együtt végül azért majdnem minden brit típust láttam a levegőben is, több nagy gépbe is bementem, volt F-35 (amerikai) a Heritage flightban ami Fairfordból szállt fel-le, volt B-2 áthúzás is (de nem sikerült olyan látványosra, mint előző évben) és nem volt olyan rossz a dinamikus program többi része sem.
A brit nézők megkaptak szinte mindent, ami Európában bemutatót szokott mostanában tartani. A személyzetek közvetlennek tűntek, sokan beszélgettek velük.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pocok75
M

molnibalage

Guest
Erről jut eszembe, sok spéci gépnél kint volt egész nap a személyzet és dumáltak a nézőkkel. Pl E-6, RC-135, Sentinel, C-2..stb
Akkor én nagyon peches lehettem, mert a P-8 Poseidon, a Textron-nál volt személyzet és teljesen kezdő Sas pilóták, akiktől túl sok mindent nem tudhattam meg. EF pilóta sehol, Tornado pilóta sehol, stb.

Életem egyik legnagyobb csalódása volt a tavalyi angol repnap. Igen, hatalmas volt a statik, oda vissza tempós sétával is 30 perc, de nekem ez már nem színvonal. Olyan kell, akitől tényleg sok mindent lehet kérdezni. A textronos szinte csak PR dumát tolta...
 

Mike

Well-Known Member
2011. március 14.
775
1 969
93
Majd megírom a történet másik felét is, mert azért nem volt ez egy rossz repülőnap, csak én most a RAF100 miatt mentem...

Még mindig a statik a fő húzóerő spotter szemmel, a dinamikus programot Radom agyonveri + jobban is fotózható sokkal. Kár hogy ahonnan demo jött, onnan statik szinte semmi, kivétel CA/IT. Spanyol/Görög/Francia vonalról pl lehetett volna hozatni ritka gépet. Számomra ami megmagyarázhatatlan-> Army/Navy összesen tudott hozni annyi gépet amit egy kezemen meg tudok számolni. Azt sem értem hol maradt Katar/SzaúdA/Kuwait/India ha már RAF100 , főleg az előbbi három.
 

Mike

Well-Known Member
2011. március 14.
775
1 969
93
Akkor én nagyon peches lehettem, mert a P-8 Poseidon, a Textron-nál volt személyzet és teljesen kezdő Sas pilóták, akiktől túl sok mindent nem tudhattam meg. EF pilóta sehol, Tornado pilóta sehol, stb.

Lehet hogy most a jó idő is közrejátszott. Ahol még tuti volt személyzet: usa F-15C/E, B-1, P-8, V-22, KC-10, MC-130, MH-60, C-17, német A400, pápai C-17, kanadai C-17/C-130/Griffon, ukrán Su-27/IL-76, olasz AW-139/Ceasar , finn NH90, KC-390, holland AH64, CH47, paki C-130, jordán C-130, angol E-3D
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Az a baj, hogy az airshow statikus sorára kirakott emberek nem azok, akiktől érdemben sokat lehet kérdezni. Lehet, de minek. A nagy infomrációkat nem ott szerzi meg az ember. A statikuson a gépek mellett álldogáló személyzet ha valamire, arra biztosan ki van képezve, hogy hogyan válaszoljon kedvesen semmitmondó dolgokat.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pocok75

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 816
2 512
113
Húú srácok, jól ki keseregtétek magatokat! :D:D
Én könnyen beszélek mert minden nap után a saját ágyamban aludtam és a legforgalmasabb vasárnap este is haza értem 1 és negyed óra alatt. Én személyszerint élveztem minden percet. Remek idő, jó hangult. Sosem fogom elfelejteni a spanyol kommentátor kiabálását: "Ra-ta-ta-ta-ta-ta-ta.......:D Egy valamit bánok, az a Halászsas elmaradt repülése! Imádom ahogy az a dög repül. De legalább jól belemászhattam! :D Ja és a kisebbik lencsén bekrepált az első nap(35× alatt nem tudtam vele fényképezni, a szóval a statin használhatatlan volt).
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 506
72 484
113
Még mindig a statik a fő húzóerő spotter szemmel, a dinamikus programot Radom agyonveri + jobban is fotózható sokkal. Kár hogy ahonnan demo jött, onnan statik szinte semmi, kivétel CA/IT. Spanyol/Görög/Francia vonalról pl lehetett volna hozatni ritka gépet. Számomra ami megmagyarázhatatlan-> Army/Navy összesen tudott hozni annyi gépet amit egy kezemen meg tudok számolni. Azt sem értem hol maradt Katar/SzaúdA/Kuwait/India ha már RAF100 , főleg az előbbi három.

A francia Atlantique ritkaság volt, de hazament.van
A spanyol Harriert meg Farnboroughnak sikerült leszervezni. (Nem értem, hogy mért nem lehetett volna itt is statik.)
Amerikai részről még A10-es sem volt végül.
Ami előző évben volt ritkaság, az valószínű volt hogy idén már nem lesz. (ez a RIATon mindig így volt)
A fegyvernemek utálják egymást. (Pl. a légierős Merlineket át kellett adni a Navynek, hogy legyen helikopterük.) A tengerészetnek van saját repülőnapja, Yeovilton.


Te hogy élted meg, hogy semmi sem jött végül azok közül, amit annyira vártál?
 

Mike

Well-Known Member
2011. március 14.
775
1 969
93
A francia Atlantique ritkaság volt, de hazament.

Te hogy élted meg, hogy semmi sem jött végül azok közül, amit annyira vártál?

Én megcsináltam indulóban az ATL-t:)

Épp ellenkezőleg, nekem (mivel először voltam) baromi sok új gép volt. Viszont jó lett volna letudni a Navy/Army részéről pár gépet még.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 506
72 484
113
Én megcsináltam indulóban az ATL-t:)

Épp ellenkezőleg, nekem (mivel először voltam) baromi sok új gép volt. Viszont jó lett volna letudni a Navy/Army részéről pár gépet még.

Ja... elsőre mindig nagy élmény a RIAT. Mégis csak Európa legnagyobb repülőnapja :)