Queen Elizabeth osztály (Egyesült Királyság)

DrzyCPuWoAA2SI3.jpg

HMS Queen Elizabeth és a Michael Monsoor DDG 1001.
 
Amúgy egy V-22 és egy svéd erieye (vagy mifene) radar összemókolásából nem tudnának kidolgozni a britek egy hajófedélzeti AEW&C-t? Mondjuk a jenkikkel közösen, jó kis kieg lehetne az F-35B nek.
 
Amúgy egy V-22 és egy svéd erieye (vagy mifene) radar összemókolásából nem tudnának kidolgozni a britek egy hajófedélzeti AEW&C-t? Mondjuk a jenkikkel közösen, jó kis kieg lehetne az F-35B nek.

Hova rakod az Erieye radart? Túl magas és hosszú, hogy elférjen.

4Zx4eOH.jpg


A Royal Navy már döntött, idén adják át az első Crowsnet radarrendszert, amelyet Merlin Mk.2 helikopterekre lehet integrálni, a repülési próbák 2019 júniusában kezdődnek, a hadrendbe állítás 2020 körül. 10 radarrendszert adnak át, amelyek a Royal Navy 30 darab Merlin Mk.2-ére lehet felszerelni - de ezzel ugye a helikopterek közül ennyivel kevesebb fog ASuW / ASW / SAR feladatkörben rendelkezésre állni. A Crowsnet nem vadonatúj rendszer, a radar maga megegyezik alapvetően a jelenlegi meglévő Sea King AE&C rendszerrel, csak a mögötte lévő számítástechnika és konzolok, illetve adatkapcsolatok lesznek frissítve.

Crowsnest-Aircraft-Carrier-1014x487.jpg
 
Ugyanoda ahova a helikopteren?

;)
Nem érdeke az amerikai gyártónak néhány darabos átépítéssel új változat kifejlesztése. Valószínűleg sokba kerülne. A brit Sea King-es megoldás is egy kényszermegoldás volt, akárcsak az oroszok Helix-es változata. A radarnak jó, ha minél magasabban repülnek vele, és a repülőgéppel a hatósugár is nagyobb (most akár magáról a lokátorról, akár a repülőgépes hordozóról van szó.)
 
Hova rakod az Erieye radart? Túl magas és hosszú, hogy elférjen.
Bocs telórol lusta voltam pontosabban fogalmazni, de csak az erieye szerű rendszerre gondoltam. Nem hiszem, hogy egy kisebb antennablokk nem férne el a szárnyszekció tetején. Szerintem a USMC, a Japán flotta, vagy akár az olasz miért ne ruházna be plusz darabokra? A RN is vagy 30 helikopter bázisúval radarral számol ( a nagyobb Osprey-ből lenne mondjuk kevesebb), de miért is lenne ez kivitelezhetetlen?
Arról nem is szólva milyen mértékű előrelépés lehetne.
 
Amúgy egy V-22 és egy svéd erieye (vagy mifene) radar összemókolásából nem tudnának kidolgozni a britek egy hajófedélzeti AEW&C-t? Mondjuk a jenkikkel közösen, jó kis kieg lehetne az F-35B nek.

EV-22 a neve, de tán csak ötlet szintjén merült fel.
 
Bocs telórol lusta voltam pontosabban fogalmazni, de csak az erieye szerű rendszerre gondoltam. Nem hiszem, hogy egy kisebb antennablokk nem férne el a szárnyszekció tetején. Szerintem a USMC, a Japán flotta, vagy akár az olasz miért ne ruházna be plusz darabokra? A RN is vagy 30 helikopter bázisúval radarral számol ( a nagyobb Osprey-ből lenne mondjuk kevesebb), de miért is lenne ez kivitelezhetetlen?
Arról nem is szólva milyen mértékű előrelépés lehetne.

A V-22 AEW&C koncepció kb. 10 éve kering, csak senki sem akarja kifizetni a fejlesztést. Sem az USMC (nekik az LHD / LHA egységekre lenne jó az F-35B-k mellé), sem a Royal Navy, sem a Japán haditengerészet, sem más.

A Royal Navy most 276 millió fontot fizetett 10db Crowsnet radarrendszerért, a 30db azon Merlin Mk.2 helikopterek száma, amelyre felszerelhető. Apró probléma, hogy a meglévő heliknek kell ellátni az ASW, ASuW és SAR feladatokat is, szóval ilyen feladatok elől veszi el a Crowsnet a Merlin Mk.2 heliket. Felmerült, hogy dedikált heliket vesznek, de nem volt rá pénz. Az is felmerült, hogy komolyabb radar kerül a Crowsnet alá, de arra sem volt pénz, ezért maradt a Searchwater 2000, ami az 1970-es években kifejlesztett parabolaantenna tökéletesítése (ami a Sea King AEW.2-őn is lógott a Falklandi-háborúban). Szóval szerinted ha az RN-nek ott filléreskedni kell, hogy egyáltalán valamilyen AEW&C megoldásuk legyen - és ennek az eredménye a Crowsnet, amely ugye létező megoldás átplántálva a Merlin Mk.2 helikre - akkor lenne pénzük egy komplett új rendszer kifejlesztésére? Ugye nem?
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Összefogni büdös? Vagy úgy is drága lenne?

Figyelembe véve a V-22 árát, a britek annyi pénzért, amennyiért a Crowsnet-et megrendelték, kaphattak volna nagyjából 3db V-22-est. Radar nélkül.
A kifejlesztés alsó hangon is vagy 5 évre tippelem, mert meglévő radarrendszer nem nagyon opció. De ha valami nem megy jól, akkor lehet belőle 7-10 év is.
A döntést évek óta halogatta a haditengerészet és törvényhozás (ahogy mindent a Queen Elizabeth 2-osztály kapcsán), így a körmükre égett persze, ennek a következménye a Crowsnet is. Olcsó és reális időn belül megvalósítható.

Elvben semmi akadálya, hogy belefogjanak, esetleg összefogjanak a V-22 AEW&C terén, de az ilyen esetkben tipikus problémák léptek volna fel: kinek menjen a pénz (mely ország területén csapódjon le a fejlesztés költsége) és a többi. De még csak tapogatózások se nagyon voltak / vannak...
 
A V-22 AEW&C koncepció kb. 10 éve kering, csak senki sem akarja kifizetni a fejlesztést. Sem az USMC (nekik az LHD / LHA egységekre lenne jó az F-35B-k mellé), sem a Royal Navy, sem a Japán haditengerészet, sem más.

A Royal Navy most 276 millió fontot fizetett 10db Crowsnet radarrendszerért, a 30db azon Merlin Mk.2 helikopterek száma, amelyre felszerelhető. Apró probléma, hogy a meglévő heliknek kell ellátni az ASW, ASuW és SAR feladatokat is, szóval ilyen feladatok elől veszi el a Crowsnet a Merlin Mk.2 heliket. Felmerült, hogy dedikált heliket vesznek, de nem volt rá pénz. Az is felmerült, hogy komolyabb radar kerül a Crowsnet alá, de arra sem volt pénz, ezért maradt a Searchwater 2000, ami az 1970-es években kifejlesztett parabolaantenna tökéletesítése (ami a Sea King AEW.2-őn is lógott a Falklandi-háborúban). Szóval szerinted ha az RN-nek ott filléreskedni kell, hogy egyáltalán valamilyen AEW&C megoldásuk legyen - és ennek az eredménye a Crowsnet, amely ugye létező megoldás átplántálva a Merlin Mk.2 helikre - akkor lenne pénzük egy komplett új rendszer kifejlesztésére? Ugye nem?
Egy ilyen felvetésért néha megkövezitek az embert. Amúgy a filléreskedésnek általában a katonák vérrel fizetik meg az árát.
 
Egy ilyen felvetésért néha megkövezitek az embert. Amúgy a filléreskedésnek általában a katonák vérrel fizetik meg az árát.

Hol volt ebben a megkövezés? :confused:
Az általad idézett hsz.-ben is csak azért tettem fel agresszívan a kérdést, mert leírtam már, hogy a Royal Navy már döntött a Crowsnest program kapcsán, és egy meglévő rendszert kalapálnak némileg át.

De adhatok még egy vezetővonalat: a Royal Navy nem tervezi a V-22 rendszeresítését. Tehát especiel nekik még annyira se fűlne a foguk egy V-22 alapú AEW&C-hez, mint az USMC-nek. Márpedig az USMC se erőlteti a dolgot agyon.
 
Nem hiszem,hogy engedné a NAVY a MARINE-nak hogy saját légtérellenőrzője legyen...