Queen Elizabeth osztály (Egyesült Királyság)

Három fő eljárás van a hordozófedélzeti repülőgép-üzemeltetésre:

... A CATOBAR verzió viszont a már amúgy is elszállt építési költségeket megduplázta volna...

Koszi az osszefoglalot. De meg rakerdeznek erre a mondatra mert felkaptam ra a fejem. A CATOBAR verzio megduplazna egy anyahajo koltseget? Ez laikuskent eleg furan hangzik. Mert csak annyit latni a filmekben a rendszerbol, hogy egy sinen levo csuszkaba akasztjak a futomuvet az meg kilovi a sunyiba.

Mi adja a rendszer bonyolultsagat es koltseget? Egeszen a meghajtastol szallitjak a gozturbinaktol a gozt teljesen a hajo ellentetes vegebe vagy mi a gond?
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Koszi az osszefoglalot. De meg rakerdeznek erre a mondatra mert felkaptam ra a fejem. A CATOBAR verzio megduplazna egy anyahajo koltseget? Ez laikuskent eleg furan hangzik. Mert csak annyit latni a filmekben a rendszerbol, hogy egy sinen levo csuszkaba akasztjak a futomuvet az meg kilovi a sunyiba.

Mi adja a rendszer bonyolultsagat es koltseget? Egeszen a meghajtastol szallitjak a gozturbinaktol a gozt teljesen a hajo ellentetes vegebe vagy mi a gond?

A fedélzet és a hangár közt van a lényeg no meg valahogy el is kell juttatni az energiát a katapultokig.
 
Koszi az osszefoglalot. De meg rakerdeznek erre a mondatra mert felkaptam ra a fejem. A CATOBAR verzio megduplazna egy anyahajo koltseget? Ez laikuskent eleg furan hangzik. Mert csak annyit latni a filmekben a rendszerbol, hogy egy sinen levo csuszkaba akasztjak a futomuvet az meg kilovi a sunyiba.

Mi adja a rendszer bonyolultsagat es koltseget? Egeszen a meghajtastol szallitjak a gozturbinaktol a gozt teljesen a hajo ellentetes vegebe vagy mi a gond?

A Queen Elizabeth osztály esetén duplázta volna meg a költségeket, mert a tervek eredetileg a STOVL kialakításra szóltak, a QE építésének előkészületei pedig már zajlottak. Gyakorlatilag az eredeti árajánlat alapján álltak neki megrendelni az eszközöket, számolták ki a feladatokat, stb. Ez borul, ha hirtelen teljesen más megoldásra térnek át, amely megbontja a teljes fedélzetet, hiszen előre kell 2-4 katapult, kell ferde fedélzet, kellenek fékezőkábelek, ezen eszközöknek kell a gépészete, azoknak helyigénye van és a többi. Tehát ezt akkor és ott csak úgy lehetett volna megoldani, hogy a gyártást leállítják (fizetni az állópénzt az alvállalkozóknak és a munkásoknak), vissza a tervezőasztalhoz (tervezőket fizetni), a megváltozott terveket leelenőrizni (új tesztek, modellek stb.), majd a változások alapján újra megegyezni a beszállítókkal és alvállalkozókkal, hogy is lehet ezt megvalósítani. Ez akkor és ott ilyen összeget hozott volna a gyártó szerint. Persze az is lehet, hogy a gyártó cég egyszerűen ilyen horror áron "honorálta", hogy a bolondját járatják vele...

Normális esetben az eltérés "csak" cirka 15% körülinek jött volna ki, legalábbis az 1990-es években a franciákkal közös PA2 / QE terveknél ennyit emlegettek ha jól rémlik.
 
A Queen Elizabeth osztály esetén duplázta volna meg a költségeket, mert a tervek eredetileg a STOVL kialakításra szóltak, a QE építésének előkészületei pedig már zajlottak. Gyakorlatilag az eredeti árajánlat alapján álltak neki megrendelni az eszközöket, számolták ki a feladatokat, stb. Ez borul, ha hirtelen teljesen más megoldásra térnek át, amely megbontja a teljes fedélzetet, hiszen előre kell 2-4 katapult, kell ferde fedélzet, kellenek fékezőkábelek, ezen eszközöknek kell a gépészete, azoknak helyigénye van és a többi. Tehát ezt akkor és ott csak úgy lehetett volna megoldani, hogy a gyártást leállítják (fizetni az állópénzt az alvállalkozóknak és a munkásoknak), vissza a tervezőasztalhoz (tervezőket fizetni), a megváltozott terveket leelenőrizni (új tesztek, modellek stb.), majd a változások alapján újra megegyezni a beszállítókkal és alvállalkozókkal, hogy is lehet ezt megvalósítani. Ez akkor és ott ilyen összeget hozott volna a gyártó szerint. Persze az is lehet, hogy a gyártó cég egyszerűen ilyen horror áron "honorálta", hogy a bolondját járatják vele...

Normális esetben az eltérés "csak" cirka 15% körülinek jött volna ki, legalábbis az 1990-es években a franciákkal közös PA2 / QE terveknél ennyit emlegettek ha jól rémlik.
Mintha a házad építése közben szólna valaki, hogy bocs, tévedtem. A tisztán villamos épületgépészet helyett, akkor szeretnél plusz garázst, másfajta tetőt és gázkazán + meleg vizes fűtést és gázsütőt szeretnél. Persze, ha a tervezési fázisban áttervezed, akkor ez egy dolog. De, ha már épül a ház, éppen teszik be a villanysütőt, akkor aki hülye, az így építkezik horror áron.

Kabaré volt, amit előadtak az F-35B/C és a QE kapcsán. Ráadásul a kisebb képességet kapták meg. Nekem eszembe sem jutott volna ekkora CV esetén STOL/VTOL gépet rakni rá. Mi a fasznak? Drágább és kevesebbet is tud? Egyesek fejébe túlságosan beleégett a KÉNYSZER Harrierezgetés és 1982 glóriája. Jaaaaaaaaaaa, hogy akkor is a britek voltak a hülyék és F-4K már nem volt decken, de azért a hajója ott volt a taks forcban...

A britek félelmetesen ostobák úgy lassan 30+ éve
 
Mintha a házad építése közben szólna valaki, hogy bocs, tévedtem. A tisztán villamos épületgépészet helyett, akkor szeretnél plusz garázst, másfajta tetőt és gázkazán + meleg vizes fűtést és gázsütőt szeretnél. Persze, ha a tervezési fázisban áttervezed, akkor ez egy dolog. De, ha már épül a ház, éppen teszik be a villanysütőt, akkor aki hülye, az így építkezik horror áron.

Kabaré volt, amit előadtak az F-35B/C és a QE kapcsán. Ráadásul a kisebb képességet kapták meg. Nekem eszembe sem jutott volna ekkora CV esetén STOL/VTOL gépet rakni rá. Mi a fasznak? Drágább és kevesebbet is tud? Egyesek fejébe túlságosan beleégett a KÉNYSZER Harrierezgetés és 1982 glóriája. Jaaaaaaaaaaa, hogy akkor is a britek voltak a hülyék és F-4K már nem volt decken, de azért a hajója ott volt a taks forcban...

A britek félelmetesen ostobák úgy lassan 30+ éve

Anno is ezért volt téma a PA2 / QE osztálynál, hogy akkor lehet, hogy a britek STOVL, a franciák CATOBAR verziót kapnak. Akkor persze arról is szó volt (lebegtette a gyártó), hogy a britek esetleg vagy Rafale M-et, vagy Sea Typhoon-t fognak üzemeltetni, vagy egy teljesen új képet (egy tender volt nyitva rá, a Future Carrier-Borne Aircraft, ment is a versengés). Aztán jött a JSF, és a britek (miután saját pénzből úgyse lesz megoldások a problémára), csatlakoztak hozzá - 2001-ben az FCBA program egy vargabetűvel az F-35B melletti döntésbe futott. A döntés mögötti egyik mozgató rugó az olcsóbb megvalósítás volt...

A franciák végig CATOBAR-ban gondolkodtak, igaz nekik ott volt a Rafale M kézenfekvő megoldásként...
 
Anno is ezért volt téma a PA2 / QE osztálynál, hogy akkor lehet, hogy a britek STOVL, a franciák CATOBAR verziót kapnak. Akkor persze arról is szó volt (lebegtette a gyártó), hogy a britek esetleg vagy Rafale M-et, vagy Sea Typhoon-t fognak üzemeltetni, vagy egy teljesen új képet (egy tender volt nyitva rá, a Future Carrier-Borne Aircraft, ment is a versengés). Aztán jött a JSF, és a britek (miután saját pénzből úgyse lesz megoldások a problémára), csatlakoztak hozzá - 2001-ben az FCBA program egy vargabetűvel az F-35B melletti döntésbe futott. A döntés mögötti egyik mozgató rugó az olcsóbb megvalósítás volt...

A franciák végig CATOBAR-ban gondolkodtak, igaz nekik ott volt a Rafale M kézenfekvő megoldásként...
----
Ráadásul az egész onnan indult, hogy 1979-ben az ECA - ős Eurofoghter már eleve tengerészeti változattal is készült volna, mert a franciák a FOCH és RICHELIOU pótlására épített DE GAULLE-ra akarták, de a többi résztvevő nem vállalta költségeket az új változatra, erre a gallok kivonultak. Utána az EAF-be ismét be és az EAP, ACX tervezettel nekiálltak a Rafale projektnek. A britek nem is értem meddig biztak, hogy a Invincible osztályon a Harrierek nem avulnak el, (a hajókkal együtt) másrészt a flottának elégtelen légvédelmi képességet adtak a SEA Harrierek, hiába volt AIM-120, akkor is szubszónikus viszonylag kis hatótávolságú és terhelhetőségű maradt.. Aztán lett amit írtatok.. Ha akkor a fejlesztő állomok együtt maradnak, akkor ténylegesen Eurofighter lett volna, és nincs Rafale.. de lenne 4 hordozó azonos gépekkel..
 
Mintha a házad építése közben szólna valaki, hogy bocs, tévedtem. A tisztán villamos épületgépészet helyett, akkor szeretnél plusz garázst, másfajta tetőt és gázkazán + meleg vizes fűtést és gázsütőt szeretnél. Persze, ha a tervezési fázisban áttervezed, akkor ez egy dolog. De, ha már épül a ház, éppen teszik be a villanysütőt, akkor aki hülye, az így építkezik horror áron.

Kabaré volt, amit előadtak az F-35B/C és a QE kapcsán. Ráadásul a kisebb képességet kapták meg. Nekem eszembe sem jutott volna ekkora CV esetén STOL/VTOL gépet rakni rá. Mi a fasznak? Drágább és kevesebbet is tud? Egyesek fejébe túlságosan beleégett a KÉNYSZER Harrierezgetés és 1982 glóriája. Jaaaaaaaaaaa, hogy akkor is a britek voltak a hülyék és F-4K már nem volt decken, de azért a hajója ott volt a taks forcban...

A britek félelmetesen ostobák úgy lassan 30+ éve
Talán a Fekete Viprában volt, h azért lett gyarmatbirodalom, mert ott találtak maguknál hülyébb népeket.
 
Valamiért a startrakétás indítást hanyagolják. Talán túl veszélyes.
Nem hanyagolják. Tök jól működik az - ott, ahol van értelme (robotrepülőgépek, rakéták indításánál :D )
Miért nincs értelme, egy teletankolt és telepakolt Szuhojt erőből felnyomni az égre?
  • Egy normális üzem esetén néhány hónap alatt több ezer felszállást hajtasz végre. Hol tárolnál annyi startrakétát? Nem praktikus.
  • Ha meg valami oknál fogva egyik rakéta hibás nagyon cuki kis sebességen nagy tolóerő asszimmetriával repülni.
  • Hol lenne ezek rögzítési pontja?
A Szuhoj túl nagy. Ennyi a baj. A MiG-29K csapásmérő konfigban pótossal is fel tud szállni. Akkor meg hova és minek?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
  • Egy normális üzem esetén néhány hónap alatt több ezer felszállást hajtasz végre. Hol tárolnál annyi startrakétát? Nem praktikus.
  • Ha meg valami oknál fogva egyik rakéta hibás nagyon cuki kis sebességen nagy tolóerő asszimmetriával repülni.
  • Hol lenne ezek rögzítési pontja?
A Szuhoj túl nagy. Ennyi a baj. A MiG-29K csapásmérő konfigban pótossal is fel tud szállni. Akkor meg hova és minek?


Vagy a hajó kicsi bár meg merem kockáztatni,hogy egy Nimitz méretű sáncos hajóról sem szállna fel csapásmérő konfiggal.
 
Miért nincs értelme, egy teletankolt és telepakolt Szuhojt erőből felnyomni az égre?

Igen, csak éppen a sárkányon valahol keresni kéne rögzítési pontokat - úgy, hogy ne tépje azt szét a nagy erőhatás.
Igen, csak ha valamelyik rakétával gond van, akkor elég csúnya vége lehet (a gyorsítórakétás nagyobb rakétákat se véletlenül rakják külön-külön konténerbe, lásd még nemrég a német fregatt SM-2 indítási zűrjét).
Igen, de minden egyes indításhoz akkor gyorsítórakéta fog kelleni.

Anno használták kísérletképpen, például a Lockheed P-2C Neptune esetében hordófedélzeti indításhoz - nem volt túl bizalomgerjesztő:

Lockheed_P2V-3C_Neptune_takes_off_from_USS_Franklin_D._Roosevelt_%28CVB-42%29_on_2_July_1951_%2880-G-629296%29.jpg


Senki sem erőlteti a használatát - érthető okokból tehát...
 
Igen, csak éppen a sárkányon valahol keresni kéne rögzítési pontokat - úgy, hogy ne tépje azt szét a nagy erőhatás.
Igen, csak ha valamelyik rakétával gond van, akkor elég csúnya vége lehet (a gyorsítórakétás nagyobb rakétákat se véletlenül rakják külön-külön konténerbe, lásd még nemrég a német fregatt SM-2 indítási zűrjét).
Igen, de minden egyes indításhoz akkor gyorsítórakéta fog kelleni.
Anno használták kísérletképpen, például a Lockheed P-2C Neptune esetében hordófedélzeti indításhoz - nem volt túl bizalomgerjesztő:

Lockheed_P2V-3C_Neptune_takes_off_from_USS_Franklin_D._Roosevelt_%28CVB-42%29_on_2_July_1951_%2880-G-629296%29.jpg


Senki sem erőlteti a használatát - érthető okokból tehát...
Ugyanezt feltételeztem én is: túl veszélyes.
 
Csak egy kis adalék miért is lett olyan a QE mint milyen.
A Brit védelmi költségvetés alakulása...folyamatosan csökkenő költségvetés mellett akartak újra hordozót építeni.
Olyan is lett..
defence-spending.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and fishbed
Csak egy kis adalék miért is lett olyan a QE mint milyen.
A Brit védelmi költségvetés alakulása...folyamatosan csökkenő költségvetés mellett akartak újra hordozót építeni.
Olyan is lett..
defence-spending.jpg
Ok, és a GDP meg hány százalékkal nőtt? Meg az egész haderő mérete is csökkent. Én komolyabb hatásként látom azt, hogy balfékek voltak. Mint a EF Ty. és nem kell gépágyú baszakodás. Lásd kék keretes írás a HTÖ-ben.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
1952-ben a GDP 10 %-a ment a haderőre? Az igen (Az 50-es években azt hiszem nálunk is valami 10-20 % volt az arány). Nem csoda, hogy még kajajegyet osztogattak.
 
Szép kilátás :D

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.