Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 763
14 694
113
Milyen konverziós faktora lenne elektromossággá, mennyi a kWh/kg?

35-50% körüli értékeket mértek 10-12 évvel ezelőtti kísérletekben. Ez az elektromos meghajtásra lehet igaz, de az sem gond ha a hidrogént egyszerűen elégetik egy hagyományoshoz hasonló sugárhajtású hajtóműben (ami jó esetben 25-30%-os hatékonysággal bír, ha csak a hajtóművet nézzük).

Az energia / tömeg aránya a hidrogénnek verhetetlen. https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen-powered_aircraft#/media/File:Energy_density.svg

A térfogat a problémásabb, de azt ahogy nézem eddig megoldották - törzsbe került az üzemanyag. Ha viszont hagyományos úton elégetjük a hidrogént (na mi lesz belőle?), így egy hidrogénhajtású légi járműnél az a valószínű (akár elektromos, akár sugárhajtásról beszélünk), hogy az össztömege csökken, a törzs mérete (hossza) növekszik, a szánymérete, a leszálló pálya hossza viszont csökkenhet.

Mennyire szabályozható és mi a max. teljesítmény limitje?

Mennyi? Mi mennyi? A kérdés értelmetlen a konkrét felhasználási körülmények és a konkrét elrendezés meghatározása nélkül.


Nekem nem gond kifizetni egy business class jegy árát ha cserébe 4-5 óra alatt megkerülöm a földet. Inkább mint egy 24-36 órás haláljárat. Gondolom életedben nem utaztál még annyit repülőgépen. Elárulom: nagyon szar.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 763
14 694
113
Már hogyan érthetnék egyet az M0 nyugati befejezésének elhagyásával, mikor észak-pestiként vagy 90km-t égetem jelenleg a benzint kelet felé, vagy mehetek a városi dugón keresztül.
Nem beszélve az észak-budai agglomeráció lakóiról, akik meg Budán keresztül szívnak.
Álszent dolog környezetvédelemre hivatkozva negligálni az M0 nyugati szakaszát, mikor Solymár-Üröm-Pilisvörösvár-Budakalász lakói naponta szívnak, de minimum a kamionok gázolajfüstjét.

Az M0-ást be kell fejezni az eredeti tervek szerint, alagutakkal, akármilyen drága is. Senkit se fog meghatni egy Zsámbék-Esztergom 2x1 sáv autóút, mert nem releváns szakasz.

Nem hiszem hogy véglegesen elkaszálták, inkább prioritás kérdés. A 10-es út kapacitása nevetségesen kicsi a forgalomhoz képest, oda úgy kell egy normális út, mint egy falat kenyér az ott lakóknak, gyakorlatilag az egyetlen komoly agglomerációs terület, amit nem köt össze normális út a fővárossal (illetve az észak pesti, de majd valamikor pár száz év múlva elkészül az M2 is... talán). Olyan szempontból is van benne logika, hogy Esztergomnál legalább van (közel s távol az egyelten) dunai híd.

Amíg nincs ami elvezesse egy budai M0-n érkező forgalmat, addig lehet hogy egyszerűen csak nincs értelme megkezdeni (más kérdés hogy az észak-budai forgalmat sem tudja felvenni a városi infrastruktúra, déli irányban biztos nem). Ettől függetlenül kell az M0 utolsó budai szakasza is, mert ez ebben a formában (legalbábbis kerülőútnak) nem lenne ideális.

Ha nem csak ezt nézzük, akkor másra viszont megoldást jelenthet. Pl. hogy az elmúlt évtizedekben nyomokban sem volt komoly várostervezés, nem jelöltek ki előre útvonalakat, közlekedési kapacitásra kijelölt területeket, településfunkciókat..
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 761
17 817
113
https://totalcar.hu/magazin/hirek/2...e=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

na persze (ásítás), senki nem foglalkozik azzal, hogy mivel töltik (ásítás), mert az usánkában sem süt mindenhol mindig a nap, sincs mindenhol szél...
vagyis építhetnének földgázos gáz-gőz erőműveket, alsó hangon 60%.-os hatásfokkal, ahelyett, hogy lefáklyázzák (ha esetleg odaát is felütné a fejét az atomundor :( )
 
M

molnibalage

Guest
https://totalcar.hu/magazin/hirek/2...e=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

na persze (ásítás), senki nem foglalkozik azzal, hogy mivel töltik (ásítás), mert az usánkában sem süt mindenhol mindig a nap, sincs mindenhol szél...
vagyis építhetnének földgázos gáz-gőz erőműveket, alsó hangon 60%.-os hatásfokkal, ahelyett, hogy lefáklyázzák (ha esetleg odaát is felütné a fejét az atomundor :( )
Mi lesz a következő? Akksis harckocsi meg bulldózer...? Anyám...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 162
113
A hidrogéncella nagy bánata a hidrogén tárolása, illetve tankolása. Választhatunk, vagy szobahőmérséklet, de kb 350bar-os nyomás, vagy 1 baros nyomás, de mínusz 250 fok kell a cseppfolyós halmazállapothoz. De "külön előnye", hogy ezt az irgalmatlan mennyiségű ilyen, vagy olyan energiát a hatalmas kapacitása révén (a hőkapacitása se semmi, gáz halmazállapotban nagy teljesítményű erőművi generátorok hűtőközege is hidrogén) ha levegővel elegyedik és ha begyullad, hatalmas expanzióra képes.

Nos ezt a problémát ausztrál kutatók igyekeztek áthidalni 2018-ban egy eléggé ígéretes elképzeléssel, mégpedig úgy, hogy a tárolt közeg a cseppfolyós ammónia, amit egy köztes lépésben, a cellákba töltés előtt alakítanak hidrogénné. Az ammónia bár igen maró hatású, de szabad levegőn nem igazán gyúlékony. Előnye, hogy cseppfolyósításájoz már csak mínusz 33 fok kell 1 baron, vagy 8,5 bar plusz 20 fokon. Mégiscsak barátibb.
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 067
9 178
113

Úgy emlékszem ezt az esetet linkeltem itt a topicban anno. A tavaly október elejei, kora reggeli összeakadásban kevéssé meglepő módon emberi tényező dominált mindkét hajón:
  • a tunéziai komp hídján csak a kapitány tartózkodott, aki ráadásul jó messze volt a radarképernyőtől, telefonálgatott éppen
  • a konténerszállító meg egyrészt igencsak szokatlan helyen, hajózási útvonalon megállva vetett horgonyt korábban, a hajó tulajdonosának nyomására, másrészt az ottaniak sem jeleskedtek legalább a radar tisztességes szemmel tartásában
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and fishbed

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 067
9 178
113
Hogyaszondja körforgalmon áthúzott 2 sínpár. (A 2. perctől kb.)

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed