Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 809
7 185
113
Em drive-ról talán már volt szó:
http://www.emdrive.com
Van pár új prezentáció, de jó lenne már egy tudományos cikk is.

Annyi történt, hogy pár hónapja a Drezdai Műszaki Egyetemen megépítettek egy elég kifinomult mérőpadot, mu-fém árnyékolással és folyékony fém csatlakozókkal, és bekapcsolva kaptak is pár uN erőt, de a 'hajtóművet' forgatva nem mindig a megfelelő irányban. A konklúzió az, hogy a gondos szigetelés ellenére van egy kis elektromágneses szivárgás a kábelek és a csatlakozók körül, ami reakcióba lép a Föld mágneses mezejével. A számítások figyelembe véve a kábelek hosszát, az áramerősséget, az európai mágneses tér nagyságát és irányát, a megfigyel pár uN erősségű Lorenz-erőt adják ki. Magyarul a mért 'tolóerő' nem a 'hajtóműből' származik. Azért nem adják még fel, terveznek egy jobban szigetelt kísérletet, de egyelőre nagyon úgy tűnik, hogy egy álommal kevesebb.

emdrive-dresden.png


Bővebben: https://www.researchgate.net/public..._Results_on_EMDrive_and_Mach-Effect_Thrusters
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
"Years ago, I organized a protest at NASA's Kennedy Space Center in Florida and one of the speakers was Mitchell. And he said if there's one war in space – it'll be the last because so much space junk will be created by blowing up the satellites that we won't be able to get a rocket off Earth anymore. It just won't be able to get through this 'minefield.'"
 
  • Tetszik
Reactions: zeal

krokomach

Well-Known Member
2010. április 27.
10 729
11 461
113
https://index.hu/techtud/2019/03/25/orosz_urprogram_hold_urutazas_szojuz_crew_dragon/
"Dmitrij Rogozin, az orosz űrkutatási állami vállalat, a Roszkoszmoz vezérigazgatója szerint a Szojuz MSZ-szel való űrutazás sokkal olcsóbb, nagyjából feleannyiba kerül, mint Elon Musk Crew Dragon űrhajóival, árulta el hétfőn újságíróknak.
Rogozin becslése szerint a Crew Dragonban egy ülés ára legkevesebb 110-120 millió dollárba kerülhet, náluk ez minimum a felével olcsóbb lesz, tehát meg tudják őrizni a versenyképességüket, ami az árakat illeti, ezért a NASA továbbra is érdekelt abban, hogy Szojuzzal – is – repüljenek a Crew Dragon berepülésének időszakában. Sőt, Rogozin szerint a NASA már azt is felvetette, hogy egy barter keretében mind a Szojuzon, mind a Crew Dragonon vegyes legénység repüljön, függetlenül az ülés árától...
...A Szojuz-5 2022 és 2025 között tervezett repüléstesztjeit a Fegyeracija típusú, többször felhasználható, négy ember szállítására és Hold-repülésre is alkalmasra tervezett űrhajóval végzik majd. A megerősített hő- és sugárvédelemmel ellátott, Hold-missziókra is felhasználható Szojuz MSZ űrhajó létrehozásának költségeit 400 millió dollárra becsülte.
A Roszkoszmosz Hold-programját az év közepén védik majd meg az orosz kormány előtt. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy ha a NASA a Hold körüli Deep Space Gateaway űrállomás létrehozásában érdekelt az EU, Kanada és Japán oldalán, akkor a Roszkoszmosz az orosz tudományos akadémiával együtt elsősorban a Hold felszínére irányuló missziókra összpontosít majd. A Roszkoszmosz ugyanakkor azt szeretné, hogy az űrállomás orosz űrhajók fogadására is alkalmas legyen, amiről tárgyalások folynak az Energiia orosz űripari vállalat és a NASA között.
Emellett azt is közölte, hogy a Roszkoszmosz akkor is pályán kívánja tartani a a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomást (ISS), ha az amerikaiak a projekt feladása mellett döntenek. Sőt, az állomás orosz részéhez a jövőben újabb modulok csatlakozhatnak majd a 2022-ben felbocsátandó tudományos és energiamodul (NEM) alapján."
 

krokomach

Well-Known Member
2010. április 27.
10 729
11 461
113
http://www.urvilag.hu/kinai_raketak...y_kinai_maganraketa_sikertelen_ bemutatkozasa
"A kínai űripari startup vállalkozás által fejlesztett OS-M1 rakéta Csiücsüanból indult, de az első fokozat leválása után szerencsétlenül járt.
A Góbi-sivatagban, Belső-Mongólia tartományban fekvő Csiücsüan (Jiuquan) űrközpont volt a helyszíne a OneSpace cég új hordozórakétája bemutatkozásának. A start március 27-én, magyar idő szerint 10:39-kor történt. A magánfejlesztésű rakéta a Lingcsüe-1B (Lingque-1B) műholdat állította volna alacsony Föld körüli pályára, a pekingi ZeroG Technology vállalat megbízásából...
...Az OS-M1 rakéta négy fokozatú. Szilárd hajtóanyaggal működik, magassága 19 m. Kapacitásába legfeljebb 112 kg hasznos teher indítása fér bele 500 km magasan húzódó poláris napszinkron pályára. Ilyen típusú pályán működnek általában a földmegfigyelő műholdak. Összehasonlításképp, a jobban ismert, 2017-ben színre lépett amerikai–új-zélandi Rocket Lab cég Electron rakétájához képest mintegy 25%-kal kisebb kapacitásról van szó.
A OneSpace tervei szerint 2020-ra évente több mint 30 ilyen rakétát tudnának legyártani. A mostani indítási kudarc azonban minden bizonnyal visszaveti a lendületet. Céljuk költségkímélő, rugalmas startlehetőséget biztosítani nano- és mikroműholdak számára...
...A következő hónapok során egy újabb, szintén magántőkéből finanszírozott szereplő, az iSpace is bemutatkozhat Kínában. Hyperbola-1 nevű rakétájuk ugyancsak kis műholdak felbocsátására készül, újrahasznosítható első fokozattal."
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
https://index.hu/techtud/2019/03/25/orosz_urprogram_hold_urutazas_szojuz_crew_dragon/
"Dmitrij Rogozin, az orosz űrkutatási állami vállalat, a Roszkoszmoz vezérigazgatója szerint a Szojuz MSZ-szel való űrutazás sokkal olcsóbb, nagyjából feleannyiba kerül, mint Elon Musk Crew Dragon űrhajóival, árulta el hétfőn újságíróknak.
Rogozin becslése szerint a Crew Dragonban egy ülés ára legkevesebb 110-120 millió dollárba kerülhet, náluk ez minimum a felével olcsóbb lesz, tehát meg tudják őrizni a versenyképességüket, ami az árakat illeti, ezért a NASA továbbra is érdekelt abban, hogy Szojuzzal – is – repüljenek a Crew Dragon berepülésének időszakában. Sőt, Rogozin szerint a NASA már azt is felvetette, hogy egy barter keretében mind a Szojuzon, mind a Crew Dragonon vegyes legénység repüljön, függetlenül az ülés árától...
...A Szojuz-5 2022 és 2025 között tervezett repüléstesztjeit a Fegyeracija típusú, többször felhasználható, négy ember szállítására és Hold-repülésre is alkalmasra tervezett űrhajóval végzik majd. A megerősített hő- és sugárvédelemmel ellátott, Hold-missziókra is felhasználható Szojuz MSZ űrhajó létrehozásának költségeit 400 millió dollárra becsülte.
A Roszkoszmosz Hold-programját az év közepén védik majd meg az orosz kormány előtt. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy ha a NASA a Hold körüli Deep Space Gateaway űrállomás létrehozásában érdekelt az EU, Kanada és Japán oldalán, akkor a Roszkoszmosz az orosz tudományos akadémiával együtt elsősorban a Hold felszínére irányuló missziókra összpontosít majd. A Roszkoszmosz ugyanakkor azt szeretné, hogy az űrállomás orosz űrhajók fogadására is alkalmas legyen, amiről tárgyalások folynak az Energiia orosz űripari vállalat és a NASA között.
Emellett azt is közölte, hogy a Roszkoszmosz akkor is pályán kívánja tartani a a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomást (ISS), ha az amerikaiak a projekt feladása mellett döntenek. Sőt, az állomás orosz részéhez a jövőben újabb modulok csatlakozhatnak majd a 2022-ben felbocsátandó tudományos és energiamodul (NEM) alapján."
Álmodik a nyomor. Már az ész sincs meg hozzá. Már a Holdra se tudnának leszállni.
Tavalyra igérték az atomhajtány kisérleti felküldését.
 

krokomach

Well-Known Member
2010. április 27.
10 729
11 461
113
Oroszország mondhatni balról előzné meg az USA-t Kína pedig balközépről.
Az USA mázlija hogy egyelőre még komolyabb együttműködés nincs Oroszország és Kína között (mármint Kína szokásos másolási hajlandóságától eltekintve)
És az USA is bénázik. Lényegében a magánszektor húzza ki még valamennyire a csávából. Úgyhogy az oroszok nem is annyira bénák.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
https://index.hu/techtud/2019/03/25/orosz_urprogram_hold_urutazas_szojuz_crew_dragon/
"Dmitrij Rogozin, az orosz űrkutatási állami vállalat, a Roszkoszmoz vezérigazgatója szerint a Szojuz MSZ-szel való űrutazás sokkal olcsóbb, nagyjából feleannyiba kerül, mint Elon Musk Crew Dragon űrhajóival, árulta el hétfőn újságíróknak.
Rogozin becslése szerint a Crew Dragonban egy ülés ára legkevesebb 110-120 millió dollárba kerülhet, náluk ez minimum a felével olcsóbb lesz, tehát meg tudják őrizni a versenyképességüket, ami az árakat illeti, ezért a NASA továbbra is érdekelt abban, hogy Szojuzzal – is – repüljenek a Crew Dragon berepülésének időszakában. Sőt, Rogozin szerint a NASA már azt is felvetette, hogy egy barter keretében mind a Szojuzon, mind a Crew Dragonon vegyes legénység repüljön, függetlenül az ülés árától...
...A Szojuz-5 2022 és 2025 között tervezett repüléstesztjeit a Fegyeracija típusú, többször felhasználható, négy ember szállítására és Hold-repülésre is alkalmasra tervezett űrhajóval végzik majd. A megerősített hő- és sugárvédelemmel ellátott, Hold-missziókra is felhasználható Szojuz MSZ űrhajó létrehozásának költségeit 400 millió dollárra becsülte.
A Roszkoszmosz Hold-programját az év közepén védik majd meg az orosz kormány előtt. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy ha a NASA a Hold körüli Deep Space Gateaway űrállomás létrehozásában érdekelt az EU, Kanada és Japán oldalán, akkor a Roszkoszmosz az orosz tudományos akadémiával együtt elsősorban a Hold felszínére irányuló missziókra összpontosít majd. A Roszkoszmosz ugyanakkor azt szeretné, hogy az űrállomás orosz űrhajók fogadására is alkalmas legyen, amiről tárgyalások folynak az Energiia orosz űripari vállalat és a NASA között.
Emellett azt is közölte, hogy a Roszkoszmosz akkor is pályán kívánja tartani a a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomást (ISS), ha az amerikaiak a projekt feladása mellett döntenek. Sőt, az állomás orosz részéhez a jövőben újabb modulok csatlakozhatnak majd a 2022-ben felbocsátandó tudományos és energiamodul (NEM) alapján."

Amit Rogozin mond az kissé félrevezető.

A Rogozin által említett ülésenkénti ár tartalmazza a fejlesztési költségeket is. Mivel azonban ezt a NASA teljesen kifizeti, így az nem fog jelentkezni a kereskedelmi/űrturista ülések árában.

Bővebben:
A NASA a CCP programban összesen 2,6 milliárd dollárt fizet a SpaceX-nek. A felét 1,3 milliárdot a Crew Dragon kifejlesztéséért (ebben van benne a két tesztrepülés is, amiből az egyik emberes), a másik felét hat darab hivatalos személyszállító repülésért. Ez összesen kb. 24 főt jelent a tesztrepüléssel együtt.
2,6 milliárd osztva 24 fővel az 108 millió/fő a NASA-nak fejlesztési költséggel együtt, 54 millió/fő fejlesztési költség nélkül.

Tehát 54 millió/fő négyfős indítás esetén, új rakétával és új űrhajóval minden repülésre.
A Dragon viszont hét fős. Egy hivatásos űrhajóssal és hat fizető űrturistával már csak 36 millió/ülés jön ki egy dedikált űrturista útra, új rakétával és új űrhajóval minden repülésre.
Újrafelhasznált rakétával és űrhajóval ez az ár pedig még jóval olcsóbb is lehet.

A másik oldalon egy Szojuz indítás Szojuz-2.1a rakétával, Szojuz-MSz űrhajóval kb. 60 millió dollárnyi rubelbe kerül az orosz államnak, amin nincs igazán haszon.
A Szojuz három fős, ebből kettő ülésbe kerülhet maximum fizető utas, így ülésenként legalább 30 milliót kell elkérjenek hogy ez minimálisan megérje.

A mostani amerikai Szojuz ülésekért a NASA 82 milliót fizet darabonként az oroszoknak szóval az érvágás, akkor is elkerülhetetlen ha minden szóba jöhető ülést eladnak. Az újrafelhasznált rakétával kínált Dragon repülések pedig végképp nem hagynak túl sok mozgásteret.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and fishbed

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Amit Rogozin mond az kissé félrevezető.

A Rogozin által említett ülésenkénti ár tartalmazza a fejlesztési költségeket is. Mivel azonban ezt a NASA teljesen kifizeti, így az nem fog jelentkezni a kereskedelmi/űrturista ülések árában.

Abban nincs vita, hogy Rogozin ferdít, szokásához híven. Mondjuk a vegyes Dragon / Starliner / Szojuz személyzet érdekes kérdéskör...

Viszont a fejlesztési költségek terén a NASA csak egy előre megállapodott összeget fizet ki (fixed price contract), tehát ha a pályázó az előre megállapított összegből nem jön ki a fejlesztések terén, akkor a különbséget saját magának kell kipótolnia. Ez a SpaceX-nél ugye azért téma, mert anno ők kifejezetten szárazföldre akartak visszatérni, aztán a NASA inkább a tengerre való visszatérést erőltette.

Az újrafelhasznált rakétával kínált Dragon repülések pedig végképp nem hagynak túl sok mozgásteret.

Bevallom nem vagyok 100%-osan naprakész, de nem úgy volt, hogy a NASA az emberes Dragon repüléseknél csak új építésű F9-eseket fogad el?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Abban nincs vita, hogy Rogozin ferdít, szokásához híven. Mondjuk a vegyes Dragon / Starliner / Szojuz személyzet érdekes kérdéskör...

Viszont a fejlesztési költségek terén a NASA csak egy előre megállapodott összeget fizet ki (fixed price contract), tehát ha a pályázó az előre megállapított összegből nem jön ki a fejlesztések terén, akkor a különbséget saját magának kell kipótolnia. Ez a SpaceX-nél ugye azért téma, mert anno ők kifejezetten szárazföldre akartak visszatérni, aztán a NASA inkább a tengerre való visszatérést erőltette.

A példa azért jó, mert pont azért dobták a szárazföldi leszállást, mert a NASA által erőltetett módon sem pénzben sem időben nem érte volna meg.
Haszon nélkül nem csinálták.

Bevallom nem vagyok 100%-osan naprakész, de nem úgy volt, hogy a NASA az emberes Dragon repüléseknél csak új építésű F9-eseket fogad el?

Ugyanaz a helyzet mint a CRS1-nél.
Eleinte csak új rakéta és Crew Dragon mehet és a használt Crew Dragonok csinálják majd a CRS2 teherszállításokat. Közben azonban zajlik a minősítés a többszöri felhasználásra, amihez kell több Crew Dragon repülés is.
Amint ez megvan, akkor a CRS1 régi Dragonjaihoz hasonlóan mehet majd a használt is. A régi Dragonokat már a CRS-12 óta nem is gyártják, csak újrafelhasználtakkal repülnek.

Az oroszoknak most annyi idejük van eladni pár helyet, amíg a Nauka modul elkészül. Ha egyszer felkerül, akkor plusz egy orosz űrhajós több mint egy éves munkája fog elmenni a teljes üzembe állítására.