Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

Azt nem vetted figyelembe, hogy az országok nem csak a járművek CO2 kibocsátását, hanem az országok teljes CO2 kibocsátásának 40%-os csökkentését vállalták 2030-ig. Ebbe természetesen az energia termelő tevékenységek is beletartoznak.

Itt hangosan felnevettem a budin. 1990-hez mérnek. A lengyelek jelenleg majd 1000g CO2/kWh-os szinttel termelik az áramot.

A nagyolvasztó majd mivel megy!? Krakkoló-üzem!? Cementgyártás? Persze, biostrom-mal - ahogy a németek elképzelik, meg a norvég vízenergiával.

Tök egyszerű matek. Benzin + dízel + atom + gáz + vízerōmű + szén együttes energiatartalma egyenlō-e napsütés + szél + egyéb bármely idōpillanatban tetszōleges helyen. Ennél egyszerűbben nem tudom megkérdezni...
 
Ja, értem, hogy egész flottára vonatkozik. Ház izé. Ez megint olyan tipikus európai megoldás, minimálishoz közeli rációval. Mondom is, hogy miért, számokkal, mert azzal lehet dolgozni jó.

Először is a villanyautót mivel veszi figyelembe? Mert, ha 0 kibocsátásúnak, akkor a falnak megyek.
A magyar hálózat esetén ez a bemenete a villanynak.
  • 1 kWh villany az kb. 250g CO2 előállítással jár.
  • 1 kWh villanyból 90% töltési hatásfokkal és 90% elosztóival (10% veszteség) 90% villanymotorral a tengelyen lesz = 72% hatásfok. Tehát a tengelyen lesz 250/,072 = 342 gCO2/kWh már. Hoppá.
  • 0,2 kWh/km-re állítólag minden villany elmegy.
    (Legyen ökölszám, kisebb autóknál meg egy 0,15-tel is, de azokkal nem mész el 400 km-re télen, de még 200-ra sem.)
  • Tehát a km-re eső kibocsátás így 342*0,2 = 68,4 gCO2/km. Itthon. A német átlagos kibocsátás egész évben bőven 330 körül van, ami 68,4*330/250 = 90 gCO2/km. Kisebb autók esetén ennél 25%-kal jobb az érték, de ettől sem lehet hanyatt esni.
Háááááááááát. Ok...
És ebben nincs benne az, hogy az akksi legyártása során mennyi CO2-vel nyomod tele ELŐRE a légkört mire majd egyszer behozza a spórolást. Tehát a villanyautó kb. az életciklusa első tíz évében csak ront a klímavédelmen.

Mi a további baj?
  • Nem arányos az eladott járművek számával, mert ki mondta, hogy azonos sebességgel lehet eladni azokat a gyártáshoz képest főleg, ha méregdrágák?
  • Nem arányos az általuk futott km-ek számával. Na ez a súlyosabb probléma.

Tehát a Toyota vagy bárki más lobogtatja, hogy az gyártott (vagy akár eladott) autók arányával a kibocsátás 95 gCO2/km alatt van. Csak ez púder. Amikor majd a magasabb kibocsátású autó, mert képes rá és mondjuk céges megy évi 50 ezer km-et is, a villanyos / kis hatótávú hibrid ingázó autó meg mondjuk évi 15 ezer km-et ami éppen csak alá megy 90-nek. Vagy nem, attól függően, hogy hogyan számolod a valódi vagy behaluzott kibocsátást. Lássuk ezt is.



Legyen első körben 0 emissziós a nem benzines kocsi. Futásteljesítmények fent, 50k és 15k km/év. Benzines 115 gCO2/km.
Ez bevallom a benzinesek számára kicsit lejtés, mert a mai flotta átlaga ennél szarabb. Viszont a kérdés az, hogy mit nyerünk, ha a jövő benzines autói helyett gyártunk pl. hibridet vagy tisztán villanyost. Akkor meg totálisan valid, mert ez kell ma tartani.

(50*115+15*0)/65 = 88,5 gCO2/km átlag kibocsátás.
88,5/115 = 0,77 tehát kb 23%-ot csökkentettünk a benzineshez képest, mert a valódi futásteljesítményt az autók képességei és használat mód miatt nem vesszük figyelembe. Csak éppen.
  • És ez még feltételezése volt annak, hogy 50-50%-ban adtál el benzinest és villanyost, ami mese habbal...
  • És ugyanakkora a gyártási lábnyoma a hibridnek és a benzinesnek, ami totálisan nem igaz.



Nézzük a realitást magyar villamos hálózattal.

(50*115+15*68,4)/65 = gCO2/kmátlag kibocsátás. 104,2/115 = 0,9 tehát kb.10%-ot csökkentettünk a benzineshez képest, mert a valódi futásteljesítményt az autók képességei és használat mód miatt nem vesszük figyelembe.
  • És ez még feltételezése volt annak, hogy 50-50%-ban adtál el benzinest és villanyost, ami mese habbal...
  • És ugyanakkora a gyártási lábnyoma a hibridnek és a benzinesnek, ami totálisan nem igaz.
Persze meg lehet vizsgálni azonos futásteljesítmény mellett is a kocsikat, de mivel a villanyosoknál tagadhatatlanul nem vettek figyelembe több torzító hatást akkor ez így mi...?

Szóval továbbra is áll a linkelt Totalcar féle videó. Megéri ennyi erőforrást erre eltolni? Nem inkább arra kellene költeni a pénzt, hogy a szénerőművek helyett atomerőmű legyen vagy legalább szuperkritikus kazánnal 25-50%-kal több áram legyen azonos tömegű szénből, tehát ennyivel csökkenne a fajlagos kibocsátás...?

Vagy másképpen mondom. Amíg a világ áramának felét kb. nem atomerőmű termeli olcsón és tervezhetően, ennek kb. semmi értelme, amikor Hans akkor tankol villanyáramot télen, amikor este van és a kibocsátás 500 gCO2/kWh táján van...
http://www.mediafire.com/file/0ogmkknrbg747de/Bezin_vs_villany.xlsx
Tessék, lehet játszadozni a számokkal.
 
pöcshuszár

"Mármint a CO2 kvótákat nem veszik komolyan?"

Pontosan!
Ezt a videót most rakták föl:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
350 LE helyet 250 LE a padon a Porshe. De nem a padon hanem az utcán meg megy, mint a barom.
Akkor mi lehet a megoldás? Én laikus vagyok, de nem lehet, hogy a kocsi érzékelte, hogy padon mérik , ezért "átváltott" környezet barát üzemmódra amíg mérik? (VW termék ez is)
Mert ha ezt látjuk, akkor ez is jó érv arra, hogy mennyire veszik komolyan a CO2 kvótát. Ugyanis azt is számolják valamiből....
(inkább becslik, kamu gyártói adatok alapján, padon mérve Euro V, utcán használva Euro III mondjuk. Feltételezem az iparban sincs másként)
 
Műszakilag egyszerű csalni:

- A, B, C, D kimeneten csatlakozót érzékel a számítógép
- fordulatszám van, elmozdulás nincs (3d-s giroszkóp kb. 2€, innen nincs elmozdulás csak rezgési frekvencia

Akkor bekapcsol a csalóprogram, hiperszuper légfelesleggel, kevesebb naftával...
 
pöcshuszár

"Mármint a CO2 kvótákat nem veszik komolyan?"

Pontosan!
Ezt a videót most rakták föl:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
350 LE helyet 250 LE a padon a Porshe. De nem a padon hanem az utcán meg megy, mint a barom.
Akkor mi lehet a megoldás? Én laikus vagyok, de nem lehet, hogy a kocsi érzékelte, hogy padon mérik , ezért "átváltott" környezet barát üzemmódra amíg mérik? (VW termék ez is)
Mert ha ezt látjuk, akkor ez is jó érv arra, hogy mennyire veszik komolyan a CO2 kvótát. Ugyanis azt is számolják valamiből....
(inkább becslik, kamu gyártói adatok alapján, padon mérve Euro V, utcán használva Euro III mondjuk. Feltételezem az iparban sincs másként)
Az autókhoz én sem értek annyira finoman szóval, de ebbe is hőerő gép van, aminek levegő is kell, hiszen belső égésű. Ha jól értem akkor mezei szívómotor.
  • Felpörgették a motort mint állat = termeli a hulladékhőt.
  • A valóságban az ehhez tartozó sebességeknél "pici" légáram többlet lenne, ami a hűtést és a beáramló levegő sebességét is megváltoztatja. Pont úgy, ahogy a repülőgépeknél is a sebességgel nő a légellenállás, csak emiatt a hajtómű tolóereje is.
Lehet, hogy ennek ennyire komoly hatása van? Főleg ha egy nem túl hűvös műhelyben vizsgálják? Mert olyan teljesítmény értéket ad le, amivel 200+ km/h-val száguldana, csak közben az autó áll. A repülőgép hajtómű teljesítménye is 0 sebességnél negyede a fékpadinak akár gépbe építve. M1 táján meg az F100 hajtómű a fékpadi felett van cirka 30%-kal, ha jól emlékszem.

Vagy itt is a VW kreativitása van a próbapadon...
Műszakilag egyszerű csalni:

- A, B, C, D kimeneten csatlakozót érzékel a számítógép
- fordulatszám van, elmozdulás nincs (3d-s giroszkóp kb. 2€, innen nincs elmozdulás csak rezgési frekvencia

Akkor bekapcsol a csalóprogram, hiperszuper légfelesleggel, kevesebb naftával...
És mire leírnám jön a lehetséges megfejtés is...
 
molnibalage

A Porshe motorjánál sokkal jobban "kihegyezett" Toyota Celica 1.8-s motorja 192 LE helyet 180 LE volt, ha jól emlékszem.
Részben igazad van, el is mondják, hogy a szívó benzinesek egy ilyen mérésen sosem hozzák a gyári értékeket. De 5%-nál nagyobb eltérés nem szokott lenni.
(némelyik turbós kocsi meg 5%-al simán erősebb, mint a gyári adat.)
 
molnibalage

Szerintem ez a széndioxid flotta kvóta , meg az NCAP törésteszt igazából nem arról szól, mint amit kommunikálnak.
Szerintem ezek piacvédő technológiák. Hány kínai autó felel meg ezeknek? :p
A nagy gyártók közül is a GM eladta az Opelt (szerintem nagyrészt-e miatt), illetve a Ford is kezd leépíteni Európában. Szóval lassacskán már az USA cégeknek sem éri meg a dolog.
A Fiat-Chrysler is azon agyal, hogy Európában csak pici Fiatokat fognak árulni (Panda, 500, max. Tipó) és nem adnak el nagyobb kocsikat, hogy tudják tartani a kvótát. Miközben a cég a JEEP "terepjáróiból" él, amiknek a fő piaca az USA. E miatt konkrétan a Fiat-ot megpróbálták eladni a francia PSA-nak, mert nem éri már meg a Fiatnak önállóan Európára fejleszteni, miközben a nagy pénzt az USA-ban lehet keresni a terepjárókon.

Szóval én úgy gondolom, hogy az NCAP törésteszt nem a biztonságról szól, a széndioxid flotta kvóta meg nem a környezet védelemről szól, hanem a piacvédelemről. Szerintem. :cool:
Dehát akkor mégiscsak komolyan veszik a kvótákat nem? :rolleyes:
 
pöcshuszár

"Dehát akkor mégiscsak komolyan veszik a kvótákat nem? "

Nem.
Szerintem most jutottunk el oda, hogy már csalással sem megy a dolog, ezért lázadozik némelyik gyártó.
Ellenben az EU-n kívüli gyártóknak már nem éri meg itt bohóckodni (lásd GM) vagy szimplán képtelenség nekik elérni ezt a szintet. (Kínai, India gyártók)
 
molnibalage

A Porshe motorjánál sokkal jobban "kihegyezett" Toyota Celica 1.8-s motorja 192 LE helyet 180 LE volt, ha jól emlékszem.
Részben igazad van, el is mondják, hogy a szívó benzinesek egy ilyen mérésen sosem hozzák a gyári értékeket. De 5%-nál nagyobb eltérés nem szokott lenni.
(némelyik turbós kocsi meg 5%-al simán erősebb, mint a gyári adat.)
Szerintem várjuk meg a pár hét, hónap múlva aktuális "visszatér a Porsche" videót.
Azt gondolom, hogy itt akkora különbség volt, és érdekes a téma, így hát utána fognak menni. Akár ha "csalószoftver" van benne, akár valami más...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Nem nagy kunszt ha eladsz egy csomó Prius aminek 28 gramm/km a CO2 kibocsátása. ;) A batár Camry hybrid is csak valami 98..

Én meg azt nem értem, hogy ez az idézet, amire válaszoltál, hogy került az én nevem alá. Szerintem a Molnié.

A Priusnál nem tudom honnan vetted a 28g/km-t. Erős kerekítős ökölszabály, hogy 1liter/100km megfelel (körülbelül) 25g/km CO2-nek. A Priusra 4 liter/100km körül adnak meg fogyasztást.
 
A valóságban az ehhez tartozó sebességeknél "pici" légáram többlet lenne, ami a hűtést és a beáramló levegő sebességét is megváltoztatja. Pont úgy, ahogy a repülőgépeknél is a sebességgel nő a légellenállás, csak emiatt a hajtómű tolóereje is.
Ha megnézed a teszt alatt a kocsi eleje előtt van egy nagy kék doboz. Azzal fújatják rá a levegőt.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
pöcshuszár

"Mármint a CO2 kvótákat nem veszik komolyan?"

Pontosan!
Ezt a videót most rakták föl:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
350 LE helyet 250 LE a padon a Porshe. De nem a padon hanem az utcán meg megy, mint a barom.
Akkor mi lehet a megoldás? Én laikus vagyok, de nem lehet, hogy a kocsi érzékelte, hogy padon mérik , ezért "átváltott" környezet barát üzemmódra amíg mérik? (VW termék ez is)
Mert ha ezt látjuk, akkor ez is jó érv arra, hogy mennyire veszik komolyan a CO2 kvótát. Ugyanis azt is számolják valamiből....
(inkább becslik, kamu gyártói adatok alapján, padon mérve Euro V, utcán használva Euro III mondjuk. Feltételezem az iparban sincs másként)

Próbáld ki, mennyi ideig nem mozdítod meg a kormánykereket haladás közben!

Az ESP rendszerben a kormánykerék szöghelyzetét egy kormányszöghelyzet jeladóval méri (hogy tudja a rendszer, hogy milyen kanyarodási ívet választott a vezető). Ez a jeladó kb. 2..4 fokos felbontású (ami a kormányberendezés kb. 10-es áttételével elosztva azt jelenti, hogy a kormányzott kerék 0.2...0,4 fokos elkormányzási szögkülönbségét már érzékeli). Nos, ha jármű halad (kerékfordulatszám) plusz nincsenek kereszt-, és hossz gyorsulások (Ozy írta, hogy mennyibe kerülne beépíteni, be is van építve, 3 tengelyes gyorsulás és perdület érzékelő az ESP része) akkor a kocsi fékpadon van. Indulhat a "B" program.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
Ez? Nekem ez nagyon másnak tűnik, mint valami komoly légfújó berendezésnek...
Yw6mnDh.png
 
Műszakilag egyszerű csalni:

- A, B, C, D kimeneten csatlakozót érzékel a számítógép
- fordulatszám van, elmozdulás nincs (3d-s giroszkóp kb. 2€, innen nincs elmozdulás csak rezgési frekvencia

Akkor bekapcsol a csalóprogram, hiperszuper légfelesleggel, kevesebb naftával...

Ha eltossza a légviszonyt, ugrik a kibocsátás, szegényítés közben először a NOx ugrik meg durván, majd a további szegényítésnél bár a NOx némileg csökken, de az égéskimaradások megszaporodásával meredeken megy fel a HC. Ha nem szegénykeverékes a motor (benzinesben gondolkodva, mint a Porsche) akkor ilyet nem csinálnak. Egyszerűen nem nyit a fojtószelep (throttle-by-wire) Azért volt régen egyszerű az élet, mert a szemrevételezés során kiderült, hogy a teljesítményszabályzó rendszer (bowden/rudazat) nem működik el koppanásig. Most meg...
 
torsen

Igen, forog a kerék, de nem halad az autó (nem gyorsul az érzékelők szerint) , a kormány szintén nem mozdul, ergo padon mérik az autót.
 
  • Tetszik
Reactions: torsen
torsen

Az EGR-el nem tudnak csalni?
Csak mert anno volt egy cikk a totalcar-on, hogy a dízel szaki szerint milyen jó a VW dízele, mert nem kokszosodik el a szívócsöve, ellenben a szar Fiat dízelekével. Aztán jött később a csaló dízel botrány és nekem "leesett", hogy a VW dízelének az EGR-je valószínűleg csak ritkán működik a való életben, így le kokszosodni sem tud a motor szívócsöve. Ellenben a "szar" Fiatéval ami 200,000 km után tiszta szutyok :)
 
torsen

Az EGR-el nem tudnak csalni?
Csak mert anno volt egy cikk a totalcar-on, hogy a dízel szaki szerint milyen jó a VW dízele, mert nem kokszosodik el a szívócsöve, ellenben a szar Fiat dízelekével. Aztán jött később a csaló dízel botrány és nekem "leesett", hogy a VW dízelének az EGR-je valószínűleg csak ritkán működik a való életben, így le kokszosodni sem tud a motor szívócsöve. Ellenben a "szar" Fiatéval ami 200,000 km után tiszta szutyok :)

Persze, mindennel lehet csalni, aminek a káros anyag kibocsátást kellene csökkentenie (szinte mindegyik rendszer teljesítmény csökkenést és fogyasztás növekedést okoz) A VW EGR-e is tiszta szutyok 200000km után, de Toyotáé is meg mindenkié( szerintem elfogultság kérdése, ha az egyiket jobbnak mondjuk) Az EGR célja, hogy csökkentse az égésvégi hőmérsékletet, így a NOx képződést gátolja. Ha hidegebb a visszavezetett kipufogógáz, akkor hatékonyabb az EGR. DE minél hidegebb a visszavezetett kipufogógáz, (vagyis minél hatékonyabb a rendszer) annál kisebb a kipufogógáz részecske megtartó képessége, vagyis annál kokszosabb a visszavezető rendszer. Azaz minél jobb a rendszer (hűtött EGR) annál szutykosabb. És minél kevésbé akarom/kell csökkenteni a NOx képződést, annál kevesebbet működik. És akkor még azt is vegyük figyelembe, hogy az EGR az nem VW vagy Fiat, hanem például Pierburg, Valeo, Denso, dell'Orto vagy Wahler...Na, ezen menjél el! :D
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed