MQ-9 / RQ-9 Reaper , SeaGuardian (General Atomics,USA)

Én úgy, hogy a 23-mal is, mindenesetre mindkettőnél jobban fordulózott nyilván. Mondjuk a kabinból való kilátás minden jel szerint a szovjeteknél egyszerűen nem volt fontos szempont a gépeik dizájnja alapján (még azokon a gépeken is be volt lemezelve a kabintető hátulja, amelyiknél az kiemelkedett a törzs síkjából, az F-15/16 féle egybe deklit pedig sosem vették át, a Fulcrumon és a Flankeren is mintha direkt akarták volna rontani a hátsó látóterét a pilótának - persze nem tudom ,lehet az ülés miatt úgysem tudna teljesen hátranézni, de az amcsi gépeken arrafelé is üveg van), lehet ekkor jöttek rá, hogy lehet még fontossága. Meg a tervezés terén is tanultak egy-két műszaki megoldást az F-5-ösből is, úgy emlékszem.
.
.
Es kicsit elvi, de mindezekben az is benne lehetett, hogy egy diktatura (mint a szovjet idök is) alapban ritkan tamogatta a kreativ gondolkodast. Mert ha a tarsadalom elkezd gondolkozni, es ujitasokon töri a fejet, akkor az allamforman is elkezdhet gondolkozni, amit viszont nyilvan nem akart a rendszer.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator
Kérlek kifejtenéd bővebben, hogy mi történt ott az F-5 kontra MIG-23 viszonyában pontosan, mert érdekel, de nincs információm róla. Köszi!
Szerencsére már megválaszolták a többiek, mire a fórumig jutottam a a netezésben.
Köszönet nekik!
 
Italian Reaper UAV crashes in Libya


https://theaviationist.com/2019/11/...shes-in-libya-images-surface-on-social-media/


EJ0rdTEXYAE0hg0


Eltűnt egy amerikai drónt is Szíria felett. 3 nap alatt 2. Véletlen lenne?

https://theaviationist.com/2019/11/...or-b-in-libya-new-jamming-capability-deployed
 
Közelharcban megverte a 23-ast, mondjuk ezen nem tudom miért lepődtek meg. Még a 21-es bármelyik verziója is megverte a 23-ast dogfightban, ezért sem váltották le vele teljesen a 21bisz-eket (pontosabban azt már a korai 23-asokkal kb. egy időben rendszeresítették, talán egy-két évvel később)
Az az F5 közelharcban nagyon sokszor okozott ám keserű perceket gyakorlatokon ellenerőként a saját F-14/15/16/18 nak is. Rohadék kis könnyű agilis gépek azok. Csúcs vadásszal megfelelő stratégiát választva persze le lehet energia harcolni, de ha meg tud lepni és elkerüli hogy BVR legyen s dogfight alakul ki, elég veszélyes ellenfél az.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo
Közelharcban megverte a 23-ast, mondjuk ezen nem tudom miért lepődtek meg. Még a 21-es bármelyik verziója is megverte a 23-ast dogfightban, ezért sem váltották le vele teljesen a 21bisz-eket (pontosabban azt már a korai 23-asokkal kb. egy időben rendszeresítették, talán egy-két évvel később)
Ez egy csúsztatás.
A MiG-21 egyetlen verziója se volt egálban fordulóharcban a MiG-23MLD-vel szemben.
Valamiért idehaza mindenki a MiG-21-orientált katonai repülés szemszögéből emlékszik a MiG-23MF manőverezőképességére, innen aztán extrapolálódott az a fals nézet, hogy:

"...a MiG-21-es bármelyik verziója megverte a 23-ast dogfightban..."

A 23-as melyik verzióját verte meg?
Azért abból is volt jópár és ellentétben a MiG-21-essel, amelyiknél változatlan aerodinamika mellett drámaian nőtt a felszálló tömeg, miközben a tolóerő/tömeg arány csak spec esetben volt 1:1közelében, a 23-asoknál az evolúció során drasztikusan csökkent a tömeg, nőtt a tolóerő, javult a tolóerő karakterisztika, megjelent a 300-600km/h-ra optimalizált 33 fokos szárnyállás, az örvényleválasztó élek a Pitot-cső mentén, az extra farkasfog a belépőélen, az aktív belépőél vezérlés és ráadásképp az R-73-as is.
 
Ez egy csúsztatás.
A MiG-21 egyetlen verziója se volt egálban fordulóharcban a MiG-23MLD-vel szemben.
Valamiért idehaza mindenki a MiG-21-orientált katonai repülés szemszögéből emlékszik a MiG-23MF manőverezőképességére, innen aztán extrapolálódott az a fals nézet, hogy:

"...a MiG-21-es bármelyik verziója megverte a 23-ast dogfightban..."

A 23-as melyik verzióját verte meg?
Azért abból is volt jópár és ellentétben a MiG-21-essel, amelyiknél változatlan aerodinamika mellett drámaian nőtt a felszálló tömeg, miközben a tolóerő/tömeg arány csak spec esetben volt 1:1közelében, a 23-asoknál az evolúció során drasztikusan csökkent a tömeg, nőtt a tolóerő, javult a tolóerő karakterisztika, megjelent a 300-600km/h-ra optimalizált 33 fokos szárnyállás, az örvényleválasztó élek a Pitot-cső mentén, az extra farkasfog a belépőélen, az aktív belépőél vezérlés és ráadásképp az R-73-as is.
Ha úgy vesszük a tied is "csúsztatás" hiszen csak az MLD-ről beszélsz. Ami "sajnos" (?) harcit soha nem látott és egyetlen VSz tagországban sem került rendszeresítésre tudtommal. Ergo VSz szemmel nézve csak az -23ML és -23MF a mérce. A 3. világ meg kapta az -23MSz-t az elején és utána esetleg mást.

A MiG-21F-13-hoz képest a gép üres tömege 4780 kg tájáról a bisz-nél 5460 kg lett. Ez még annyira nem vészes, de fegyverzettel és mindennel a különbség már 1 tonna felett is lehetett. A Bisz esetén ez azt jelenti, hogy csak CSR üzemmódban közelítette a PF teljesítményét a gép tömegét nézve, hogy mit kell gyorsítani, de biztosan nagyobb légellenállás mellett. Én úgy tudom, hogy a PF volt a legjobb ebből a szempontból.

Hiába volt nagyobb tolóereje a 21bisz-nek az PF--hez képest, ha fordulóban nagyobb állásszöggel kell repülni azonos G terheléshez. Az már csak szépségtapasz volt a gépnek, ahogy az F-16C gépeknek az PW-229-es és a GE F110. Attól még az F-16A Block 1 mai napig a király F-16-os. Egyszerűen ultrakönnyű volt és az alap F100-zal is bitang erős volt.
 
Bulgáriában a VSz időkben volt 18 MLD (majd 1991-ben jött még ehhez pluszban 5 darab), de 1 darab ML és 8 darab MLA is (ehhez képest csak 12 MF), míg az NDK-ban 28 darab ML mellé volt 9 darab MF és a cseheknél 17 ML mellé 13 MF.

A magyaroknál, lengyeleknél és a románoknál volt csak és kizárólag MF a 23-asokból.
Nos, én valóban az MLD-re hegyeztem ki a mondókám, hogy látható legyen, az, hogy "23-as", távolról sem csak a magyar MiG-23MF kontra MiG-21bisz "ki fogta a nagyobb halat?" legendakörből ítélhető meg.

És tudod mit? Hagyjuk az MLD-t.
Már az ML is jóval agilisebb volt, mint az MF, hiszen bő 1250kg-al volt annál könnyebb, miközben a tolóerő meg fél tonnával volt nagyobb.
Amíg a MiG-21bisz vs MiG-23MF esetében az utóbbi pilóta igazi rátermettsége kellett ahhoz, hogy ő kerülhessen ki eredményesen, azonban az ML ellenében se a csehszlovák MiG-21MF, se az NDK MiG-21bisz nem rúghatott labdába.
És akkor ez még mindig csak az ML...
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.