Összefoglaló a légvédelmi eszközök működéséről...

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 787
30 563
113
Hogy miféle veszély leselkedett a KC-135 pilótákra Laosz felett az nem igazán értem...
Laosz abban az időben egy átjáróház,teljes káosz.A Ho Shi Minh ösvény is rajta keresztül vezetett.Északiak rendszeresen telepitettek légvédelmet,rakétákat is az utánpótlási vonal védelmében,és aféle gyakorló-kiképző terepnek is számitott.És még az északi vadászgépek hatótávjába is belekerülhettek
 
M

molnibalage

Guest
Laosz abban az időben egy átjáróház,teljes káosz.A Ho Shi Minh ösvény is rajta keresztül vezetett.Északiak rendszeresen telepitettek légvédelmet,rakétákat is az utánpótlási vonal védelmében,és aféle gyakorló-kiképző terepnek is számitott.És még az északi vadászgépek hatótávjába is belekerülhettek
Ebből max. AAA és gáz esetén kiugrás valid. Ha az utántöltött gépek mögött nem volt vadász, akkor a tankerre semmi veszélyt nem jelentettek. A MiG-21 hatósugara irgalmatlanul kicsi.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 787
30 563
113
Ebből max. AAA és gáz esetén kiugrás valid. Ha az utántöltött gépek mögött nem volt vadász, akkor a tankerre semmi veszélyt nem jelentettek. A MiG-21 hatósugara irgalmatlanul kicsi.
De az utántőltő szinte csemege egy SA2nek,ha bekerül a hatótávjába(hogy melik alváltozatokat használták,az Te tudod).Az ország nagy részét meg a kommunista Pateth Lao és a vieth minh uralta.A maradékot meg mindenféle hadurak,részben amerikai támogatással.Az utánpótlási vonalat szilárdan uralták az északiak,a többi részen meg bárhol lehetett bárki-aki éppen arra járt.
 
M

molnibalage

Guest
De az utántőltő szinte csemege egy SA2nek,ha bekerül a hatótávjába(hogy melik alváltozatokat használták,az Te tudod).Az ország nagy részét meg a kommunista Pateth Lao és a vieth minh uralta.A maradékot meg mindenféle hadurak,részben amerikai támogatással.Az utánpótlási vonalat szilárdan uralták az északiak,a többi részen meg bárhol lehetett bárki-aki éppen arra járt.
Bevallom soha nem tudtam, hogy Laosz milyen állapotú is volt a háború idején. Hogy a Dvinákat telepítették-e Laoszba, azt nem tudom. De azok HMZ-je 40 km alatti volt szubszonikus nem manőverező cél ellen.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 787
30 563
113
Bevallom soha nem tudtam, hogy Laosz milyen állapotú is volt a háború idején. Hogy a Dvinákat telepítették-e Laoszba, azt nem tudom. De azok HMZ-je 40 km alatti volt szubszonikus nem manőverező cél ellen.
Mel Gibson Air America filmje egész jól bemutatja.És jó film.Hivatalosan egy mindenki által tiszteletbe tartott békés kirélyság,valóságban meg ott volt mindeki.Az északiak szabályos reguláris csapatokat állomásoztattak az utánpótlási útvonalon,a többi részen támogatták a pateth laot(helyi vietcong),amerikaiak zsoldosokat küldtek be,és támogattak mindenkit aki harcolt a kommunistákkal,CIA szervezte a motangart miliciákat,korabeli drogmaffiák meg ópiumot termesztettek és magánmilisiákat tartottak fen,időnként a dél vietnámi reguláris csapatok is betörtek-teljes káosz.
Mivel nemigazán lehetett tudni,hol van,éppen egy Dvina üteg,nem volt éppen kockázatmentes.Ráadásul a nagyrésze magas hegyvidék.Még a Sztrela(miután megjelent),vagy a nagyobb hatómagasságú AA tüzérség is játszott.Plusz a dél kinai hegyvidékről az északi részt belátták a nagy hatósugarú felderitőrdarok.(ez is káosz.Északon szovjet kinai határincidensek,délen meg közösen támogatják a VDK-t)
 
M

molnibalage

Guest
Mel Gibson Air America filmje egész jól bemutatja.És jó film.Hivatalosan egy mindenki által tiszteletbe tartott békés kirélyság,valóságban meg ott volt mindeki.Az északiak szabályos reguláris csapatokat állomásoztattak az utánpótlási útvonalon,a többi részen támogatták a pateth laot(helyi vietcong),amerikaiak zsoldosokat küldtek be,és támogattak mindenkit aki harcolt a kommunistákkal,CIA szervezte a motangart miliciákat,korabeli drogmaffiák meg ópiumot termesztettek és magánmilisiákat tartottak fen,időnként a dél vietnámi reguláris csapatok is betörtek-teljes káosz.
Mivel nemigazán lehetett tudni,hol van,éppen egy Dvina üteg,nem volt éppen kockázatmentes.Ráadásul a nagyrésze magas hegyvidék.Még a Sztrela(miután megjelent),vagy a nagyobb hatómagasságú AA tüzérség is játszott.Plusz a dél kinai hegyvidékről az északi részt belátták a nagy hatósugarú felderitőrdarok.(ez is káosz.Északon szovjet kinai határincidensek,délen meg közösen támogatják a VDK-t)
Szrela-2-vel nem hinném, hogy egy 6 km magasan repülő tankert le lehetett volna lőni. 30 fokos szögnél kisebb rálátás kellett a hajótómű turbinára. Régen HMZ-n kívül repülne elvileg a repülő, mire ez teljesük.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 787
30 563
113
Szrela-2-vel nem hinném, hogy egy 6 km magasan repülő tankert le lehetett volna lőni. 30 fokos szögnél kisebb rálátás kellett a hajótómű turbinára. Régen HMZ-n kívül repülne elvileg a repülő, mire ez teljesük.
Ezt nem tudom.De a Ho Si Minh ösvény védelmére telepitettek 85 és 100milis AA ágyúkat is.
És magas hegyvidék.Ráadásul arrafelé már a pilótamentés se volt éppen 100%os,szoval nem érezhették magukat egy nyugis sétarepülésen.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 174
113
Az előtérben a hatalmas N-57D, 57mm-es kísérleti gépágyú látható, ami a MiG-9-esek kezdeti fő fegyvere volt. Ezt végül a nálunk is jól ismert N-37-esekre cserélték le, ezt örökölte meg később a MiG-15-ös is.
Hanem ami engem érdekel, az a háttérben látható nagyon sok kamrás csőszájfékkel ellátott gépágyú típusa. Innen nézve inkább hasonlít egy német Mk-103-asra, ami a FW-190-esek egyik függeszthető fegyvere volt. De nem egészen az.

261464.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 787
30 563
113
Igy ránézésre egy nagy kaliberű,talán 37milis,több töltényűres revolverező ágyűnak látszik.Mint a DEFA,csak nagyobba
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Az előtérben a hatalmas N-57D, 57mm-es kísérleti gépágyú látható, ami a MiG-9-esek kezdeti fő fegyvere volt. Ezt végül a nálunk is jól ismert N-37-esekre cserélték le, ezt örökölte meg később a MiG-15-ös is.
Hanem ami engem érdekel, az a háttérben látható nagyon sok kamrás csőszájfékkel ellátott gépágyú típusa. Innen nézve inkább hasonlít egy német Mk-103-asra, ami a FW-190-esek egyik függeszthető fegyvere volt. De nem egészen az.

261464.jpg
Ami meg jobra az eloterben van az meg tiszta MK-108
 
M

molnibalage

Guest
Az előtérben a hatalmas N-57D, 57mm-es kísérleti gépágyú látható, ami a MiG-9-esek kezdeti fő fegyvere volt. Ezt végül a nálunk is jól ismert N-37-esekre cserélték le, ezt örökölte meg később a MiG-15-ös is.
Hanem ami engem érdekel, az a háttérben látható nagyon sok kamrás csőszájfékkel ellátott gépágyú típusa. Innen nézve inkább hasonlít egy német Mk-103-asra, ami a FW-190-esek egyik függeszthető fegyvere volt. De nem egészen az.

261464.jpg
Úgy néz ki, mint valami lézerágyú a Star Warsból.
Mi a fenének kellett volna ekkora ágyú?
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 291
10 354
113
Az F-105 kezdeti megbízhatósága is csak annyira volt jó, hogy számtalan vicc született a gépről. Pl, hogy azért készült acélból és lett nehéz, mert a gyártó megtudta, hogy az nehezebb, mint beton. Vagy az F-105 háromféleképpen is képes az ellenséget pusztítani. Gépágyúzhat, bombázhat, vagy simán csak lezuhan és a fejére esik...

A gép leszállósebessége még teljesen kiengedett fékszárnyakkal is 350 km/h volt. A gépre kerülők a negyedik felszálláson hajtották végre az első Mach 2 sebességű repülést, aztán kb. soha többet, mert arra csak fegyverzet nélkül volt képes. A repülés során teljesen simán ment minden, semmiféle visszajelzés nem volt a sebességmérő mutatóján kívül, hogy 35 ezer láb magasságban elérték ezt a sebességet. A korai hajtóművek üzemeltetési módja miatt lassítani nem szabadott a géppel ennél a pontnál a gáz visszavételével, hanem a gép hátulján levő féklapokkal lassítottak vissza M1,3-ra. Aki ezt elfelejtette azok igen hamar megtapasztalták annak következményét. A hajtómű rendellenes működése ugyanis hatalmas vibrációt okozott, aminek hatására azonnal előre tolták a gázkart a pilóták és féklappal lassultak le.

"...A gép leszállósebessége még teljesen kiengedett fékszárnyakkal is 350 km/h volt..."
Az igen!
A wikipedia szerint a Szu-7-esnek is ennyi volt, de egy - persze azóta megszűnt, én meg nem mentettem le - oldal táblázata szerint még az oktató változata is 310 km/h óra volt, a többi változat meg 280-290 km/h volt.
Aztán meg kit tudja.

Durva!
 
M

molnibalage

Guest
#2782
https://forum.htka.hu/threads/Össze...gvédelmi-eszközökről.387/page-140#post-628146
#2783
https://forum.htka.hu/threads/Össze...gvédelmi-eszközökről.387/page-140#post-628168

Folytatás.

A helikopteres mentés után a kimentés után ahol kirakták (nem a saját támaszpontján) a kantinba betérve egy volt évfolyamtársával találkozott, aki jelöletlen T-28 gépen vitte vissza Takhli támaszpontra. A CIA-nak repült havi 5000 dollárért, amikor Gary Barnhill zsoldja 1000 dollár volt havonta. Az Air Americanál szerzett neki CIA-s munkát a régi ismerős. A stressz levezetés az akkor elfogadott módon ment, piálással...

A lenti képen a létrán John Bets. aki a katapultálás idején a köteléktársa volt. A jobb oldali képen taktikai megbeszélést tartottak éppen a létesítményben. A kis bajusszal John Bets, balról a második, tőle balra Bates hadnagy. Gale Whims (?) korábbi Thunderbirds left wing balról a harmadik, ő volt a vezetőjük. Tőle jobbra Jamie Mclaughlin, tőle eggyel jobbra Foxie Flower őrnagy és végén táblával a nyakában Gary Barnhill.

H2SI47K.png


Foxie egy esetben, amikor interjút adott egy fiatal női riporternek elég seggfej módon viselkedett, mert láthatóan hülye kérdést tett fel neki. A hölgy megkérdezte, hogy mennyi ideig tart az ellenségnek a hidat újraépíteni, mire hűvösen válaszolt:

„Hölgyem, mi nem építjük, mi csak szétcsapjuk azokat...”

Foxienak később katapultálnia kellett gépéből, de a kabintető nem robbant le a katapultálás során, a kabintető áttörésekor az lefejezte a szerencsétlen pilótát.



A katapultálását követően a Clark támaszpontra akarták küldeni Barnhillt a Fülöp-szigetekre egészségügyi felülvizsgálatra a nyaki és hátsérülései miatt. Ő ezt visszautasította, mert mind minden repülésért odáig levő pilóta félt attól, hogy letiltják a repülésről. Nem hogy nem akart menni, de ragaszkodott hozzá, hogy már a következő nap repülhessen annak ellenére, hogy még a fejét sem volt képes forgatni oldalra magától, a kezeivel mozgatta. Hülye döntés volt, teszi fel a kérdést ő. Naná, hogy az volt, de az akkori körülmények és ügymenet hozzásegítette az embert ilyen hülye döntések hozatalához. Ha már a letiltás szóba került, akkor egy történetet hoz erről. Mi kell ahhoz, hogy harctéri fáradtság miatt letiltsák az embert? Egy klasszikus „22-es csapdája történet következik.

Nasty Ned Miller a század egyik kedvelt tagja egy különleges, közelségi gyújtós fél-kísérleti állapotban levő 3000 fontos bombával ment bevetésre. A tanker megközelítésekor a bomba gyújtója meghibásodott és felrobbant a bomba. A gép azonnal darabokra esett egy hatalmas tűzgolyóban, a pilótának esélye sem volt a túlélésre. Még a levegőben hallotta Barnhill társa halálának hírét (ő nem volt a jelen ott). Egy érzés támadt benne, hogy valami különlegest kell tennie, amivel megemlékezik a barátja elvesztéséről. Hazatérve 50 láb magasságban (kb. 18 méter) végigszáguldott a futópálya felett majd felhúzta a gépet és órsókat írt le, mintha csak egy airshown lett volna. így tisztelegve Miller emléke előtt. A ground chief és a pilóták odáig voltak tőle, de a századparancsnok már kevésbé... Magához parancsolta, majd így szólt:

„Barnhill, harctéri fáradtság miatt 1 hétre letiltom a repülésről”.

Ennek a büntetésnek a komolyságáról a következőket meséli el Barhnill. Amíg társai Hanoi környékén repültek veszélyes bevetéseket, estek fogságba vagy haltak meg, addig az ő büntetése az volt, hogy sehova nem mehetett egyedül egy hétig...



Röviden beszél a légvédelmi rakéta fenyegetésről.* Az első Dvina alakulatok 1965 elején érkeztek az ÉV-ba, de csak 4 hónappal később történt az első éles indítás. Ezt úgy említi, hogy Lyndon B. Johnson elnök és McNamara védelmi miniszter adtak négy hónap nyugodt időszakot az ellenséges felkészülni...

*Sajnos több ponton súlyos tévedésekkel, pl. a 6-9 másodperc alatt célponthoz érő rakétákról és M3.5 végsebességről beszél. Ez nettó tévedés. A realitás inkább M2.5 és 9 sec alatt kb. az 5 km-en HMZ alsó távolságot érte el a rakéta, nem a 20-25 km távolságban levő célpontokat.

Az F-105 pilótákra vetített veszteségi átlag a beszéd a vetített dia szerint az, hogy 33 bevetésenként lőttek le egy F-105 pilótát átlagosan. Csak ezt én nem értem.
Maga az előadó mondta, hogy 379 db F-105 gép veszett oda és ezek egy része ráadásul balesetben, amire nem tért ki. Az én egyik forrásom összesítő táblázata 334 darabos HARCI F-105 veszteségről ír. Tehát ez a veszteség oldal. De legyen a nagyobb szám. 379*33 = 13 101. OK. A bibi az, hogy az előadás elején azt mondta, hogy az F-105 gépek 100 ezernél több bevetést repültek. Itt valahogy nagyságrendi tévedés van... Vagy a bevetés számban van tévedés, de nagyon nem ér össze a mérce két vége...


158 pilóta vesztette életét bevetés közben F-105-ön és 105 esett fogságba.

Ezt követően rövid összefoglaló az első SAM szovjet sikerekről. No.1. Gery Powers, no.2 Rduy Anderson (szintén U-2-ben Kuba felett), no.3. Keirn százados F-4C-vel 1965-ben ÉV felett júliusban. Erről a HTÖ is megemlékezett.

A történet abból a szempontból különleges, hogy Richard Paul Kerin százados, a gép fegyverzet operátor tisztje a II. világháborúban is részt vett, másodpilótaként szolgált B-17-en, gépének lelövésekor 1944 szeptemberében esett fogságba. A háború utáni leszerelések és pilótahiány miatt újra belépett a Légierőhöz és átképezték F-86, F-100 majd végül F-4 típusra, a 11. bevetésén lőtték le. Túlélte az ismételt lelövést és fogságba esett, de a szabadulásra ezúttal nem kilenc hónapot, hanem majdnem 9 évet kellett várnia, 1973 februárjában engedték szabadon. 1976-ban vonult nyugdíjba.

Többszöri kérés után engedélyezte csak LBJ elnök a SAM-ek elpusztítását.

Folyt köv.
(Még mindig csak 36:00-nál vagyunk.)
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Na most akkor volt az amerikaiak részéről ballisztikus rakéta elleni tevékenység? Eltüntették a videókat.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Kéne venniük egy pár Sz-400ast
Embedded media from this media site is no longer available