Finn vadászgép beszerzési program / HX tender (Finnország)

"mivel 2021-től kezdve a Finn Légierő lesz az F/A-18C/D Hornetek egyedüli üzemben tartója"

Létezik, hogy az USN/USMC az elkövetkező hat évben leváltja meglévő F/A-18A+/C/D típussal repülő huszonkét századát (plusz három kiképző)? Plusz Svájc?
Vagy csak jól hangzik, a nyilatkozó szájából, megtámogatandó a típuscserét?
 
Hírek a HX tenderről...

Az EF teljesítette a próbákat.
Érdekesek a Finnek szempontjai:
1. Függetlenség: a jelszó: "You buy it, you own it, and you decide exactly how you want to use it" (Te veszed, a Te tulajdonod és teljesen Te döntesz hogyan akarod használni) Külön kiemelik hogy teljes kontrolt akarnak a "mission data" fileok fölött és azt nem hajlandók senkivel sem megosztani! (megjegyzés: ezek után érdekes lesz az F-35 szereplése ahol mint köztudott, minden üzemeltető mission data serve-re az USA-ban van...)
2. Földi kiszolgálás: különös tekintettel a hideg, párás környezetben szabad ég alatt végzett karbantartásokra. Fontos szempont még mindig a széttelepített repterekről való üzemeltethetőség. Érdekes részlet hogy külön megkérték a reptér üzemeltetést végző céget hogy a megszokott standardhoz képest rosszabb pályaállapotokat hozzon létre a teszt idejére.
 
Hírek a HX tenderről...

Az EF teljesítette a próbákat.
Érdekesek a Finnek szempontjai:
1. Függetlenség: a jelszó: "You buy it, you own it, and you decide exactly how you want to use it" (Te veszed, a Te tulajdonod és teljesen Te döntesz hogyan akarod használni) Külön kiemelik hogy teljes kontrolt akarnak a "mission data" fileok fölött és azt nem hajlandók senkivel sem megosztani! (megjegyzés: ezek után érdekes lesz az F-35 szereplése ahol mint köztudott, minden üzemeltető mission data serve-re az USA-ban van...)
2. Földi kiszolgálás: különös tekintettel a hideg, párás környezetben szabad ég alatt végzett karbantartásokra. Fontos szempont még mindig a széttelepített repterekről való üzemeltethetőség. Érdekes részlet hogy külön megkérték a reptér üzemeltetést végző céget hogy a megszokott standardhoz képest rosszabb pályaállapotokat hozzon létre a teszt idejére.
Ha lesz még a tesztekről újabb infód ,jelezd légyszi . Köszi!
 
Hírek a HX tenderről...

Az EF teljesítette a próbákat.
Érdekesek a Finnek szempontjai:
1. Függetlenség: a jelszó: "You buy it, you own it, and you decide exactly how you want to use it" (Te veszed, a Te tulajdonod és teljesen Te döntesz hogyan akarod használni) Külön kiemelik hogy teljes kontrolt akarnak a "mission data" fileok fölött és azt nem hajlandók senkivel sem megosztani! (megjegyzés: ezek után érdekes lesz az F-35 szereplése ahol mint köztudott, minden üzemeltető mission data serve-re az USA-ban van...)
2. Földi kiszolgálás: különös tekintettel a hideg, párás környezetben szabad ég alatt végzett karbantartásokra. Fontos szempont még mindig a széttelepített repterekről való üzemeltethetőség. Érdekes részlet hogy külön megkérték a reptér üzemeltetést végző céget hogy a megszokott standardhoz képest rosszabb pályaállapotokat hozzon létre a teszt idejére.
háát akkor eldőlt hogy a finnek nem vesznek ami gépet szerintem :D
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Ha nem kapják meg úgy a forráskódot mint Izrael, akkor nem, ha komolyan gondolják ezt a hülyeségüket, hogy 100% kontrollt akarnak a saját kifizetett gépeik felett.
Utánaolvasva úgy vettem ki én is hogy komolyan gondolják a 100% os saját kontrollt. Ha belegondolunk akkor sztem nem csinálnak hülyeséget. Sőt sokan egyet is értenének velük.
Így viszont biztosra vehető igen jó eséllyel hogy európai gépnél fognak maradni.
 
Lehet, hogy mát'vó, de nem nagyon találtam nyomat a keresővel (ez mondjuk nem kunszt!)
Most olvasom, hogy a HX program kapcsán a Saab húzott egy meredeket.
Ugyebár a jelenlegi 64db F-18-ast kellene leváltani.
Elvileg a gépek száma nincs meghatározva, csak az, hogy a beszerzési költségeknek 7-10Mrd USD közé kell esni valamint, hogy nem lehet több a fenntartási költség, mint a jelenlegi 64 gépeké.
Namost a Saab húzott egy olyat, hogy beajánlottak 52db E-t, 12db F-et és a slusszpoén: +2 db GlobalEye-t is!!! :cool::rolleyes:
Ez azért kunszt, mert egyrészt egy ilyen gép is többszázezer USD, de a csomagáruk úgy is belül van a követelményeken, hogy a gépekre való személyzet kiképzése, valamint ezeknek a gépeknek a fenntartását is bele kellett számolni a költségekbe...
Ezzel így egy olyan komplett csomagot pakoltak össze, ami nem csak a megfelelő többfeladatú harcértékkel rendelkezik (AA, AG), de a Saab EW képességeivek az F-ek könnyedén Growler jellegű feladatokat is kaphatnak a kiképzés mellet. Ezen felül a GlobalEye révén növelik az egész flotta harcértékét, mind a légtér, mind a földfelszíni célok felderítésével...
Nekem van egy titkos esélyesem erre a programra...;):D
 
HX project Rafale...
Érdekes a cikk, mert a szerző szerint a Franciák és a Dassult cég nem folytatott erőteljes marketing kampányt, viszont ami volt az teljes mértékben a Finneknek arra az igényére épül hogy a megvásárolt eszközöket abszolút szuverén módon kívánják használni.
Ennek érdekében a Franciák - tőlük meglepő nyíltsággal - tényleg felajánlottak és bemutattak indent amijük van, kivéve a AEROS stratégiai felderítő konténert.
Viszont a csomag részét képező Thales Talios konténer nagyon tetszik a Finneknek és sokat dob az ajánlat értékén.
Az EF-fel szemben azt hangsúlyozzák hogy míg az EF gyártósora a közeljövőben "kiszárad", a Rafale 2060-ig tutira üzemben marad.
Hangsúlyozzák továbbá a EU.i együttműködés fontosságát és az 42.cikkely jelentőségét.
 
HX project Rafale...
Érdekes a cikk, mert a szerző szerint a Franciák és a Dassult cég nem folytatott erőteljes marketing kampányt, viszont ami volt az teljes mértékben a Finneknek arra az igényére épül hogy a megvásárolt eszközöket abszolút szuverén módon kívánják használni.
Ennek érdekében a Franciák - tőlük meglepő nyíltsággal - tényleg felajánlottak és bemutattak indent amijük van, kivéve a AEROS stratégiai felderítő konténert.
Viszont a csomag részét képező Thales Talios konténer nagyon tetszik a Finneknek és sokat dob az ajánlat értékén.
Az EF-fel szemben azt hangsúlyozzák hogy míg az EF gyártósora a közeljövőben "kiszárad", a Rafale 2060-ig tutira üzemben marad.
Hangsúlyozzák továbbá a EU.i együttműködés fontosságát és az 42.cikkely jelentőségét.
Itt azért köhögtem egy nagyot. Ha ma gördülne le a sorról egy Rafale és csak évi 200 órát repülnének vele (ez két pilóta évi 100 órával),akkor is a gépek 8 ezer (?) órás élettartama régen elfogy ezelőtt az időpont előtt.
Továbbá nem értem, hogy a gyártásnak mi köze van a supporthoz. F-15C-t sem gyártott senki 1986 óta, de mégis repülnek a gépek szerte a világban.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and formosa1
Wednesday, 29 January 2020.
Swedish Air Force's Saab Gripen E arriving to Tampere to perform tests for the HX Challenge program. This was the first trip where the Gripen E left the Swedish airspace.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
img_1551.jpg


“probably the most advanced EW-suite”
 
A Gripen E ilyen konfigurációban jelent meg a HX tenderen
img_1551.jpg

83641407_539337750265811_1788411540102184960_n.jpg

Meteor, Iris-T, Arexis pod (most már Elektronikus Attack Jammer Pod (EAJP) -nak hívják)

Néhány szerintem érdekesebb rész a cikkből:
"...Bármely finn megrendelés azon alapul, hogy a Finnek mennyire tartják megbízhatónak a hosszú távú (azaz a 2060-as évekbe eső) Svéd kötelezettség vállalását a JAS 39E / F-nek mint platformmal kapcsolatban…"

"..A Saab komolyan vette a Fiin légierő azon elvárását hogy, hogy a költségvetésbe még beleférő legjobb ajánlatot kell adni, és ezért olyan ajánlatot adtak amely nemcsak a JAS 39E / F Gripen-et tartalmazza, hanem a GlobalEye AEW+C gépet is. Amint arról múlt nyáron beszámoltunk ez az elképzelés nem csak javítja a Finn légierő általános harci képességét, hanem tehermentesíti is a vadász flottát a feladatok egy jelentős része alól. Ezzel nemcsak pénzt és gépidőt takarítanak meg, hanem döntően hozzájárulnak a vadászrepülőgép park magas szintű készültségének a biztosításához is.."

"...A Gripennel kapcsolatban a legnagyobb hangsúly az alkalmazkodó képességen és az EW rendszeren volt. A Gripen E / F en külön vannak választva a repülési softwarek és hardwarek a bevetési softwarektől és hardwarektől és ez biztosítja, hogy frissítésük gyorsan megtörténhet, elkerülve a hagyományos nagyobb, de kevésbé gyakori MLU-kat…"

"...Az elektronikus hadviselés szempontjából Saab szerint a repülőgép a dedikált EW platformokhoz hasonló képességeket nyújt (lásd: EA-18G Growler). Ez a „valószínűleg a legfejlettebb EW-csomag”, amely jelenleg egy vadászgéphez integrálva van, és minden irányban 360 fokos lefedettséget biztosít. A csomag nemcsak a MAW rendszert foglalja magába, hanem a beépített zavaró rendszert, IR és ER csali szórókat és további rendszereket is. Ha ez nem lenne elegendő, ott van a vadonatúj Elektronikus Támadó Zavaró Konténer (EAJP) is, amelynek teljes mértékben működőképes verzióját a 39-10-es Tampere szállította…."

Apró szépséghiba volt hogy a Gripen E a végül nem repülte le a tervezett kiértékelő programot. Ennek oka az időjárás volt. A gép állítólag teljesen repülő képes volt, de az időjárási körülmények olyanok voltak amik nem tették lehetővé a Finnek által szándékozott tesztek elvégzését...
Repült viszont a GlobalEye vegyes Svéd / Finn személyzettel.
 
EPnRCOyXsAAXsKZ


HX Program Timetable
Azért ez a HX program elég f@szán is elsülhet a finneknek. Az a kemény, hogy a nyilvános ajánlatok miatt olyan ráigéréseket kapnak, hogy csak nézel.
Ugye az Boeing F-18 esetén már eredetileg is szóba került a Growler. A SAAB betolta a Global Eye-okat. A EF2000 dobott egy gyártási programba való beszállást. Szerintem az Lockheed is fog virítani valamit. (Wingman program, mint a lengyeleknél?) Érdekes lesz ez!
 
Na akkor all-in.
A Saab január 31.-én mintegy felülvizsgál ajánlatként (RfQ) a végleges ajánlatba beküldött apait anyait.
A korábban már megadott Gripen+GlobaleEye csomaghoz a végső ajánlatba bele tették majdnem a Brazil technológiai transfert.
Nem csak a teljes maintenance infrastruktúrát kapnák (nagyjavítások is!) meg a finnek, de egyes alkatrészek gyártását is, valamint a gépek végszerelési lehetőségét is.
Továbbá egy fejlesztői központot is Helsinkibe...
Forrás