V-22 Osprey (Bell - Boeing,USA)

Persze Halálcsillagot és toronyórát lánccal is el lehet képzelni, de az, hogy még Izraelnek, Japánnak, Ausztráliának és a többi kőgazdag USA szövetségesnek sincs ilyen, az elég jó indikátor.

Persze, én is tudnék ide álmodni 24 db F-35-öst a 14 db Gripen mellé. És, ha ezt komolyan gondolnám, akkor hülyének nézne mindig értelmes ember.
Jelenleg n+1 nehézfegyver beszerzés van, ami nagyon komolyan megterheli a költségvetést és régen létező képességeket teremt meg. A különleges műveletiseknek ott vannak a sima helik. Ha az elég a világ 99%-nak, akkor nekünk is. Maradjunk a realitások talaján.
Megnéztem az árát. Kb. 21mrd. Ft egy. Jó nem tűnik olcsónak...
 
Perszeeee..... hogyne...... Karácsonyra lesz 24 db, csak kis módosításokkal. Két légcsavar helyett három lesz, mert nálunk sűrűbb a sz@rkeverés, átnevezik Osprey helyett Ost Sprey-nek és fedezetnek lesz még 24 db F35 is. Kizárólag azért, hogy a románok is rendeljenek...
 
Ha összeadjuk a különféle faktorokat, amelyek alapjában jellemzik számunkra az Osprey-t (modern, gyors, USA-termék, közepesnél nagyobb, spec feladatokat kiszolgál, jól manőverezik), kijön az, hogy CH-47F Chinook.

Az Osprey ugyanis kívül nagy, de a tehertere kisebb lett a kelleténél.
Gyorsnak tervezték, de végül komoly korlátozásokat vezettek be rajtuk, ami miatt már nem annyival gyorsabbak, mint kéne.
Ezen a sebességkülönbségen el lehet lamentálni, de még mindig inkább hátrány ez az amúgy progresszív hatású konvertiplán dizájn, mint előny.
A Chinook összességében jobb megoldás ebben a kategóriában.

Csak annyi a baj vele, hogy a Chinook egy US Army projekt, az Osprey pedig US Marines üdvöskéje.
 
De tényleg, most komolyan miért jöttek?
A hírekben csak annyi volt, hogy bemutató és promóciós repülés volt.
Ha már amcsi cucc akkor a részemről inkább az F-35 és az Apache a Hellfire-el ;)
 
De tényleg, most komolyan miért jöttek?
A hírekben csak annyi volt, hogy bemutató és promóciós repülés volt.
Ha már amcsi cucc akkor a részemről inkább az F-35 és az Apache a Hellfire-el ;)
Együtt gyakirlatoznak a különlegeseink, velük jöttek. Ha már itt voltak, csináktak egy egy kis programot nekik.
 
én nem lihegném túl ezt a mai dolgot , együtt gyakorlatoztak a különlegesek meg mivel itt járt Putyin hát megmutatták hogy van itt ami jelenlét , ennyi
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez volt bemutato repulesnek beharangozva?!? Legalabb lebegtek volna kicsit a Parlament elott vagy leszallast gyakoroltak volna valahol...

Ez varosnezes volt az amerikaiaknak. Kb. mint az A10 kotelekathuzas legutobb...
 
73146653_2463893047055638_2207390706543099904_n.jpg
 
Halászsasok a város felett, pesti rémhírek, és a valóság

Egy különleges típus látogatása. A billenőrotoros technika hátrányai és előnyei. A jövő: a hajtómű már nem mozog...


Érkezés Ferihegyre (fotó: MTI/Balogh Zoltán)
Titokzatos óriás drón, Putyin elnök érkezésének felvezető gépei, vagy kitört a háború? A korlátlan fantázia eme termékei is előkerültek a közösségi oldalakon, annak ellenére, hogy nyilván épp a rémhíreket és konteókat elkerülendő, a budapesti amerikai nagykövetség a Magyar Távirati Iroda közreműködésével próbálta tájékoztatni a fővárosiakat két különleges repülő szerkezet megjelenéséről.

A közlemény szerinta magyar különleges műveleti erők meghívására – az amerikai és a magyar kormányok egyeztetése alapján – múlt pénteken kezdődött a magyar és amerikai különleges műveleti erők közös kiképzése. A gyakorlat részeként a CV-22B Osprey konvertiplán tart bemutató repülést Budapest felett kedden déli 12 órakor.” Végülis nem is egy, hanem két gép repült át a város felett, sőt, a Duna feletti légibemutatók forgószárnyasainak szokásos jobbfordulója után a keleti elővárosok, például Kerepes felett húztak vissza a gépek Ferihegy irányába.



Az őstípus, az ötvenes évek kísérleti gépe, az XV-3
Az egyik szemtanú beszámolója szerint a Halászsasok „borzalmas mély dübörgés” közepette repültek: amint ezt ritkábban ugyan, de nagy nemzetközi repülőtalálkozók alkalmával az elfogulatlanabb megfigyelők is igazolják, a két gázturbina és a rotorok hangja a gép nagyságához és teljesítményéhez képest eléggé visszafogott, ami nyilván tényezője a gép katonai alkalmazásának is.

A Halászsas valóban ritkaság, pláne ritka vendég Magyarországon. Most még kizárólag az amerikai fegyveres erők alkalmazásában rendszeresítették a gépet, amellyel portálunk is többször foglalkozott, lévén valóban különleges szerkezetről van szó. A kísérletek már az ötvenes években beindultak, a lényeg az aviatikusok egyik nagy álmának megvalósítása: a helyből fel- és leszállás, illetve a gyors vízszintes repülés megvalósítása – egyetlen konstrukcióban.



Helikopter-üzemmódban (fotók: Bell-Boeing)
Az elgondolás kétféle vonalon öltött használható formában testet, jellemző a feladat nagyságára, hogy végül is mindkettő eddig csak egy-két működő, sorozatgyártást is megért repülőeszközhöz vezetett el: az egyik a brit Harrier, majd a mostani, hadrendbe állított F-35-ös ötödik generációs „multirole” harcigép B-változata, a másik a Bell-Boeing Osprey, vagyis két sikeres jet, és egy sikeres billenőrotoros gép. Az egyetlen, fejlesztés alatt álló polgári billenőrotoros, a Belltől átvett AgustaWestland AW609-es programja 2003 óta bukdácsol, az egyik prototípus 2015-ben bekövetkezett katasztrófája még inkább visszavetette ennek a különleges kategóriának a civil kivirágzását.

A közös ős a Bell XV-3 volt, amely 1955-ben repült először, majd következett a már fejlettebb XV-15. Amivel azóta is küszködnek a mérnökök, az egyrészt a konstrukció bonyolultsága: a lényeg ugyanis, hogy a rövid szárnyak végére helyezett hajtóművek helikopter-üzemmódban függőlegesen állnak, a rotor tehát vízszintesen forog, mint akármely helikopternél, majd megfelelő magasságban a hajtóműveket vízszintesre döntik, a rotorok pedig közel függőleges síkban forognak, vagyis a helikopterek rotorjainál sokkal hatékonyabb vízszintes repülést tesznek lehetővé, nagyobb sebességgel és hatótávolsággal, mint a hagyományos forgószárnyasok.



Légi tankolás, vízszintes repülés: gyorsabb, nagyobb hatótávolságú, mint a hagyományos forgószárnyasok
A rendszer viszonylagos sérülékenysége illetve a tiltrotorokra jellemző veszélyes aerodinamikai jelenség, a földközelben – főképp leszálláskor – jelentkező örvényorsó-hatás okozta, hogy a kísérleti gépek után fejlesztett, és hadrendbe is állt C/MV22 Osprey-k baleseti átlaga valamivel magasabb volt a hagyományos gépekhez képest. Az átmenet függőleges és vízszintes mozgás között szintén rendkívül kényes manőver. Ugyanakkor most már annyira növekedett az üzembiztonságuk, hogy a Osprey-k bekerültek az amerikai elnök szállítására szakosodott tengerészgyalogos alakulatba is, igaz, nem magát az elnököt, hanem annak kíséretét és különféle felszereléseket szállítanak velük. Például azért sem tölthetik be a Marine One szerepét, mert a Fehér Ház kertjében a két rotor nagyobb kárt tehetne, mint a hagyományos forgószárnyasok...

Az Osprey ma már a négyből három nagy amerikai haderőnem – légierő, tengerészeti légierő, tengerészgyalogság – kötelékében repül, 2017-ben lépte át a szolgáló gépek száma a négyszázat. Az Egyesült Államok mellett Japán és egyes hírek szerint Izrael tervezi szolgálatba állítani – a különleges típus ára hetvenmillió dollár fölött mozog darabonként, érthető tehát, hogy a kedvező harctéri, például az afganisztáni tapasztalatok ellenére nem épp a legütősebb exportcikke az amerikai katonai repülőgépgyártásnak. A két Rolls-Royce gázturbina egyenként 6150 lóerős, a rotorok átmérője 11,6 méter (vagyis viszonylag szűk területen képesek landolni), a függőleges felszálláshoz mért maximális felszállósúly csaknem 24 tonna, maxinmális utazósebessége 500 kilométer óránként, hatótávolsága pedig, 24 felszerelt katonával, csaknem 800 kilométer.



A következő lépés: a Bell V-280 Valor: csak a reduktort és a rotort kell dönteni (fotó: Bell)
Idén augusztusban új gyártóhelyet avattak az MV-22-eseknek Philadelphiában, amely egyben központja lesz a modernizációs programnak. Ami pedig a jövőt illeti, következő lépés a nagy álom megvalósítására a Bell V-280 Valor, a harmadik generációs billenőrotoros konstrukció, amely az amerikai hadsereg JMR/FVL, vagyis többfeladatú függőlegesen felszálló szállítógépének programjára készül. Az első példány 2017-ben szállt fel, és ami a nagy újdonság, ezen a gépen már nem az egész gázturbina-reduktor-rotor rendszer fordul el a függőleges felszálláshoz és a vízszintes repüléshez, hanem csak a rotorok és a reduktorok. A Bell szerint így egyszerűbb a technika, nagyobb az üzembiztonság, a V-22-es család pedig már elég tapasztalatot termelt ahhoz, hogy a billenőrotorosok új generációja sikeres, még sikeresebb legyen.
http://iho.hu/hir/halaszsasok-a-varos-felett-pesti-remhirek-es-a-valosag-191030