V-22 Osprey (Bell - Boeing,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 571
97 688
113
Persze Halálcsillagot és toronyórát lánccal is el lehet képzelni, de az, hogy még Izraelnek, Japánnak, Ausztráliának és a többi kőgazdag USA szövetségesnek sincs ilyen, az elég jó indikátor.

Persze, én is tudnék ide álmodni 24 db F-35-öst a 14 db Gripen mellé. És, ha ezt komolyan gondolnám, akkor hülyének nézne mindig értelmes ember.
Jelenleg n+1 nehézfegyver beszerzés van, ami nagyon komolyan megterheli a költségvetést és régen létező képességeket teremt meg. A különleges műveletiseknek ott vannak a sima helik. Ha az elég a világ 99%-nak, akkor nekünk is. Maradjunk a realitások talaján.
Megnéztem az árát. Kb. 21mrd. Ft egy. Jó nem tűnik olcsónak...
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 649
16 106
113
Perszeeee..... hogyne...... Karácsonyra lesz 24 db, csak kis módosításokkal. Két légcsavar helyett három lesz, mert nálunk sűrűbb a sz@rkeverés, átnevezik Osprey helyett Ost Sprey-nek és fedezetnek lesz még 24 db F35 is. Kizárólag azért, hogy a románok is rendeljenek...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 816
67 102
113
Ha összeadjuk a különféle faktorokat, amelyek alapjában jellemzik számunkra az Osprey-t (modern, gyors, USA-termék, közepesnél nagyobb, spec feladatokat kiszolgál, jól manőverezik), kijön az, hogy CH-47F Chinook.

Az Osprey ugyanis kívül nagy, de a tehertere kisebb lett a kelleténél.
Gyorsnak tervezték, de végül komoly korlátozásokat vezettek be rajtuk, ami miatt már nem annyival gyorsabbak, mint kéne.
Ezen a sebességkülönbségen el lehet lamentálni, de még mindig inkább hátrány ez az amúgy progresszív hatású konvertiplán dizájn, mint előny.
A Chinook összességében jobb megoldás ebben a kategóriában.

Csak annyi a baj vele, hogy a Chinook egy US Army projekt, az Osprey pedig US Marines üdvöskéje.
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 515
24 237
113
De tényleg, most komolyan miért jöttek?
A hírekben csak annyi volt, hogy bemutató és promóciós repülés volt.
Ha már amcsi cucc akkor a részemről inkább az F-35 és az Apache a Hellfire-el ;)
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 628
18 742
113
De tényleg, most komolyan miért jöttek?
A hírekben csak annyi volt, hogy bemutató és promóciós repülés volt.
Ha már amcsi cucc akkor a részemről inkább az F-35 és az Apache a Hellfire-el ;)
Együtt gyakirlatoznak a különlegeseink, velük jöttek. Ha már itt voltak, csináktak egy egy kis programot nekik.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 875
7 166
113
én nem lihegném túl ezt a mai dolgot , együtt gyakorlatoztak a különlegesek meg mivel itt járt Putyin hát megmutatták hogy van itt ami jelenlét , ennyi
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 684
7 996
113
73146653_2463893047055638_2207390706543099904_n.jpg
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 683
4 438
113
Halászsasok a város felett, pesti rémhírek, és a valóság

Egy különleges típus látogatása. A billenőrotoros technika hátrányai és előnyei. A jövő: a hajtómű már nem mozog...


Érkezés Ferihegyre (fotó: MTI/Balogh Zoltán)
Titokzatos óriás drón, Putyin elnök érkezésének felvezető gépei, vagy kitört a háború? A korlátlan fantázia eme termékei is előkerültek a közösségi oldalakon, annak ellenére, hogy nyilván épp a rémhíreket és konteókat elkerülendő, a budapesti amerikai nagykövetség a Magyar Távirati Iroda közreműködésével próbálta tájékoztatni a fővárosiakat két különleges repülő szerkezet megjelenéséről.

A közlemény szerinta magyar különleges műveleti erők meghívására – az amerikai és a magyar kormányok egyeztetése alapján – múlt pénteken kezdődött a magyar és amerikai különleges műveleti erők közös kiképzése. A gyakorlat részeként a CV-22B Osprey konvertiplán tart bemutató repülést Budapest felett kedden déli 12 órakor.” Végülis nem is egy, hanem két gép repült át a város felett, sőt, a Duna feletti légibemutatók forgószárnyasainak szokásos jobbfordulója után a keleti elővárosok, például Kerepes felett húztak vissza a gépek Ferihegy irányába.



Az őstípus, az ötvenes évek kísérleti gépe, az XV-3
Az egyik szemtanú beszámolója szerint a Halászsasok „borzalmas mély dübörgés” közepette repültek: amint ezt ritkábban ugyan, de nagy nemzetközi repülőtalálkozók alkalmával az elfogulatlanabb megfigyelők is igazolják, a két gázturbina és a rotorok hangja a gép nagyságához és teljesítményéhez képest eléggé visszafogott, ami nyilván tényezője a gép katonai alkalmazásának is.

A Halászsas valóban ritkaság, pláne ritka vendég Magyarországon. Most még kizárólag az amerikai fegyveres erők alkalmazásában rendszeresítették a gépet, amellyel portálunk is többször foglalkozott, lévén valóban különleges szerkezetről van szó. A kísérletek már az ötvenes években beindultak, a lényeg az aviatikusok egyik nagy álmának megvalósítása: a helyből fel- és leszállás, illetve a gyors vízszintes repülés megvalósítása – egyetlen konstrukcióban.



Helikopter-üzemmódban (fotók: Bell-Boeing)
Az elgondolás kétféle vonalon öltött használható formában testet, jellemző a feladat nagyságára, hogy végül is mindkettő eddig csak egy-két működő, sorozatgyártást is megért repülőeszközhöz vezetett el: az egyik a brit Harrier, majd a mostani, hadrendbe állított F-35-ös ötödik generációs „multirole” harcigép B-változata, a másik a Bell-Boeing Osprey, vagyis két sikeres jet, és egy sikeres billenőrotoros gép. Az egyetlen, fejlesztés alatt álló polgári billenőrotoros, a Belltől átvett AgustaWestland AW609-es programja 2003 óta bukdácsol, az egyik prototípus 2015-ben bekövetkezett katasztrófája még inkább visszavetette ennek a különleges kategóriának a civil kivirágzását.

A közös ős a Bell XV-3 volt, amely 1955-ben repült először, majd következett a már fejlettebb XV-15. Amivel azóta is küszködnek a mérnökök, az egyrészt a konstrukció bonyolultsága: a lényeg ugyanis, hogy a rövid szárnyak végére helyezett hajtóművek helikopter-üzemmódban függőlegesen állnak, a rotor tehát vízszintesen forog, mint akármely helikopternél, majd megfelelő magasságban a hajtóműveket vízszintesre döntik, a rotorok pedig közel függőleges síkban forognak, vagyis a helikopterek rotorjainál sokkal hatékonyabb vízszintes repülést tesznek lehetővé, nagyobb sebességgel és hatótávolsággal, mint a hagyományos forgószárnyasok.



Légi tankolás, vízszintes repülés: gyorsabb, nagyobb hatótávolságú, mint a hagyományos forgószárnyasok
A rendszer viszonylagos sérülékenysége illetve a tiltrotorokra jellemző veszélyes aerodinamikai jelenség, a földközelben – főképp leszálláskor – jelentkező örvényorsó-hatás okozta, hogy a kísérleti gépek után fejlesztett, és hadrendbe is állt C/MV22 Osprey-k baleseti átlaga valamivel magasabb volt a hagyományos gépekhez képest. Az átmenet függőleges és vízszintes mozgás között szintén rendkívül kényes manőver. Ugyanakkor most már annyira növekedett az üzembiztonságuk, hogy a Osprey-k bekerültek az amerikai elnök szállítására szakosodott tengerészgyalogos alakulatba is, igaz, nem magát az elnököt, hanem annak kíséretét és különféle felszereléseket szállítanak velük. Például azért sem tölthetik be a Marine One szerepét, mert a Fehér Ház kertjében a két rotor nagyobb kárt tehetne, mint a hagyományos forgószárnyasok...

Az Osprey ma már a négyből három nagy amerikai haderőnem – légierő, tengerészeti légierő, tengerészgyalogság – kötelékében repül, 2017-ben lépte át a szolgáló gépek száma a négyszázat. Az Egyesült Államok mellett Japán és egyes hírek szerint Izrael tervezi szolgálatba állítani – a különleges típus ára hetvenmillió dollár fölött mozog darabonként, érthető tehát, hogy a kedvező harctéri, például az afganisztáni tapasztalatok ellenére nem épp a legütősebb exportcikke az amerikai katonai repülőgépgyártásnak. A két Rolls-Royce gázturbina egyenként 6150 lóerős, a rotorok átmérője 11,6 méter (vagyis viszonylag szűk területen képesek landolni), a függőleges felszálláshoz mért maximális felszállósúly csaknem 24 tonna, maxinmális utazósebessége 500 kilométer óránként, hatótávolsága pedig, 24 felszerelt katonával, csaknem 800 kilométer.



A következő lépés: a Bell V-280 Valor: csak a reduktort és a rotort kell dönteni (fotó: Bell)
Idén augusztusban új gyártóhelyet avattak az MV-22-eseknek Philadelphiában, amely egyben központja lesz a modernizációs programnak. Ami pedig a jövőt illeti, következő lépés a nagy álom megvalósítására a Bell V-280 Valor, a harmadik generációs billenőrotoros konstrukció, amely az amerikai hadsereg JMR/FVL, vagyis többfeladatú függőlegesen felszálló szállítógépének programjára készül. Az első példány 2017-ben szállt fel, és ami a nagy újdonság, ezen a gépen már nem az egész gázturbina-reduktor-rotor rendszer fordul el a függőleges felszálláshoz és a vízszintes repüléshez, hanem csak a rotorok és a reduktorok. A Bell szerint így egyszerűbb a technika, nagyobb az üzembiztonság, a V-22-es család pedig már elég tapasztalatot termelt ahhoz, hogy a billenőrotorosok új generációja sikeres, még sikeresebb legyen.
http://iho.hu/hir/halaszsasok-a-varos-felett-pesti-remhirek-es-a-valosag-191030