Összefoglaló a légvédelmi eszközök működéséről...

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 446
113
Mire aggatták rá ezt a címkét?
Mert minden olyan radar, amit több célra akarnak egyszerre használni, az valójában valahol alul teljesít. Néhány példa.

A Sentinel radar pl. pici, nagyon mobil. 360 fokban keres, 3D radar, MCG-t ad a AIM-120 vagy AIM-120ER-nek. Erre mondhatod, hogy de hát ez mindent is tud. Hát nem. Még, ha pusztán a funkcióit, akkor sem.
  • X sávos. Érzékeny a klasszikus SEAD-re, ezért kell belőle sok, mert folyamatosan működtetni nehéz
  • A hozzá tartozó rakéta HMZ-vel még a 40 éves HARM platformokat sem tudja lelőni, amik annak HMZ-jén kívül dobálják a HARM-oka.
  • Ja, és falékív rakétát, akár klasszikus egy célcsatornás, akár TVM se SAGG-ot nem tudna kezelni, mert akkor szektoros üzembe kéne vágni minimum. Tehát olcsó rakétát nem lehet mellé tenni, bár ma ennek értelme nem nagyon lenne. Tehát csak ARH vagy IR rakétával működik együtt és felderítési távolsága és hullámhossza miatt sok kell belőle és szakaszosan, más radarokkal együtt lehet csak igazán használni és data link nélkül az egész halott.
  • Kismagasságon gyenge, ha nincs tornyon, de akkor mobilitás nincs.
Tehát nem area denial és szólóban alkalmazva édeskevés. Nagyon nem tud mindent.

Másik példa. A klasszikus Patriotnak egy darab radarja van, addig az Sz-300/400 családnak három. Igen ám, csak az Patriotot alapvetően hálózatos működésre tervezték úgy, hogy egymást átfedő keresési zóna van, tehát optimalizálják, hogy az a kevés radar merre keres és mivel az ellenség keletre volt, ezért még a tűzív sem állítható be 360 fokon belül, csak 270 fokon belül. Viszont tudott digitális térképet csinálni = nem volt szüksége Clam Shellre. Csak ez órákig tartott. Tehát lehet radar oldalon spórolni és csak egyet használni, de közelében nincs a szóló légi helyzetkép alkotó képessége a Sz-300 családhoz képest. Több célra, 1 db radar, de egyedül viszonylag erőtlen a rendszer. Viszont egyszerre tud mégicsak keresni és TVM rakétát vezérelni. Nem végszükség esete a kereső üzemmód, mint a RPN az Sz-300-nál.

Az Sz-300 osztály egyedül is minden láthat földközeltől nagy magasságig és iszonyatosan nagy HMZ van. A Big Bird radar ellenére semmi sem gátolja, hogy minden osztálynál legyen Sz-68U vagy hasonló célú radar. Mi a bibi? Hát a tornyon levő radar. Nem mobil. Viszont nem kell digitális térkép kis magasságú cél elkapásához. Tehát tök jó, mert 150-250 km-is dobál rakétát, de mobilitás sehol nincs a Sentinelhez képest, piszok drága és HÁROM radar van. Ez sem multi mission.

És vagy nagyon pici (Sentinel), vagy nagy, mint a Vityázé, de ha megnézed a 120 km-es HMZ-je az Sz-300PMU1-ét sem éri el. Egy 2019-20 táján hadrendbe kerülő rendszeré egy 1993-as Sz-300 család tagjáét. Mert a radar és a vezérlés is más. Ez is csak ARH-val megy, de 120 km-es HMZ-hez tartozó felderítési távhoz azért mégicsak kisebb radar kell, mint az még mindig nem hadrendben álló 40N6 rakétához. Itt is egy van, de kismagasságú keresés torony nélkül meg megint nincs.

Ok, hogy a radar magasságának a tornyon nincs közvetlen köze annyira az antenna designhoz, de látható, hogy kismagasságú keresésre, egészen az utóbbi időkig CW radar volt a bevett. Mert a fizika és a digitális technika korlátai fájóak.

Tehát az, ami multi mission radarnak hívhatnak az valójában csak aktív radaros rakétával működik, ami a rakétát teszi piszok drágává...

Nincs olyan radar, ami egyedül keresne 360 fokban 250-400 km távolságig és tudna SAGG/TVM rávezetést vagy tiszta SARH-t (ami ma elavult). Az ehhez legközelebbi az AEGIS és Sz-300V(M) végfázis CW világítás, de ott is alsó hangon kettő féle radar kell.

Nagyon, nagyon, nagyon drágán lehet olyan radart építeni, ami a "világ végéről" is érzékel gépeket és képes MCG-t adni, de akkor az eredmény meg a Nyebo lesz. Nem mobil, de klasszikus ARM nem csapja el. Kivéve, ha azon van mm-es radar és felismeri a célt.


Valahol valamit engedni kell. Nincs mindenre is jó radar. Vannak olyan radarok, amik a nagyon sok funkcióból tényleg többet tudnak, de akkor sem mindent. Ez felőlem lehet multi missionnak hívni, de ezzel az erővel, akkor az RPN-t vagy az ős Patriot radart is lehet annak hívni, mert pamatéterezés nélkül egy pont olyan céltalan, mint a szupercirkálás és annak elkoptatása.

SC eredetileg M1.5+ harci konfigban....
...mára meg az európai bullshit PR oda züllesztette, hogy M1.0 felett konfig megkötés nélkül, valójában nem létező képességet hazudnak be.
Nyilván csak az amerikaiaknál meg az oroszoknál folyik radar fejlesztés!
Én azért javasolnám, hogy nézz szét a SAAB-nál, a Giraffe 4A, és 8A - környékén, meg a az ELTA-nál az ELM-2084 MMR és MS-MMR környékén! ;)
 
M

molnibalage

Guest
Nyilván csak az amerikaiaknál meg az oroszoknál folyik radar fejlesztés!
Én azért javasolnám, hogy nézz szét a SAAB-nál, a Giraffe 4A, és 8A - környékén, meg a az ELTA-nál az ELM-2084 MMR és MS-MMR környékén! ;)
Egyik sem cáfolja amit írtam. A fizika miatt.

Ha magasra teszed a radart, akkor annak valami torony kell. Lehet hidraulikával kitolható, kihajtható, akkor sem lesz olyan mobil, mint kb. egy kisteher seggére rakott Sentinel. Kismagasságú képesség meg enélkül nincs. Pont.

Olyan sem lesz, hogy akkor TVM/SAGG legyen miközben 360 fokban keres a radar. Ha még csinálnál is ilyen keresőradart, akkor is minimum szektoros keresésbe kéne vágni, hogy ilyen rakétát használjon.

Igen, több mindent tudhat, de akkor sem tud mindent. Pont.

Minden amit linkeltél a fentiek szerint picit máshová balanszolt cucc. Semmi több. Pl. teherautón van picit magasabban a nehezebb radar a Sentinelhez képets. Nagy ügy. Ez nem valami olyasmi, hogy hű és hú. Más ár, más rakéta, de egyik sem csoda, csak azért, mert menő most ezeket linkelni és nem egyik nehézfiú termékei.

Ezek alternatívák. Aki nem akar Sentinelt, és nem akar bitangnagy cuccokat sem. De semmiben nem változtatják meg, amit fent írtam. Picit több, hatótáv, de itt már nem csak annyi a telepítés, hogy megáll a kamion. Le is kell talpalni. Meg azért a terepjáró képességet is megnézném ilyen magas súlyponttal...

Attól függ, hogy milyen rakétát akarsz használni és mi ellen máshova teszed a csúszkát tervezéskor, de ennyi. Egyik radar sem tud mindent továbbra sem. Sőt, igazából 20-40 éves technológia tupírozásai.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Mire aggatták rá ezt a címkét?
Mert minden olyan radar, amit több célra akarnak egyszerre használni, az valójában valahol alul teljesít. Néhány példa.

A Sentinel radar pl. pici, nagyon mobil. 360 fokban keres, 3D radar, MCG-t ad a AIM-120 vagy AIM-120ER-nek. Erre mondhatod, hogy de hát ez mindent is tud. Hát nem. Még, ha pusztán a funkcióit, akkor sem.
  • X sávos. Érzékeny a klasszikus SEAD-re, ezért kell belőle sok, mert folyamatosan működtetni nehéz
  • A hozzá tartozó rakéta HMZ-vel még a 40 éves HARM platformokat sem tudja lelőni, amik annak HMZ-jén kívül dobálják a HARM-oka.
  • Ja, és falékív rakétát, akár klasszikus egy célcsatornás, akár TVM se SAGG-ot nem tudna kezelni, mert akkor szektoros üzembe kéne vágni minimum. Tehát olcsó rakétát nem lehet mellé tenni, bár ma ennek értelme nem nagyon lenne. Tehát csak ARH vagy IR rakétával működik együtt és felderítési távolsága és hullámhossza miatt sok kell belőle és szakaszosan, más radarokkal együtt lehet csak igazán használni és data link nélkül az egész halott.
  • Kismagasságon gyenge, ha nincs tornyon, de akkor mobilitás nincs.
Tehát nem area denial és szólóban alkalmazva édeskevés. Nagyon nem tud mindent.

Másik példa. A klasszikus Patriotnak egy darab radarja van, addig az Sz-300/400 családnak három. Igen ám, csak az Patriotot alapvetően hálózatos működésre tervezték úgy, hogy egymást átfedő keresési zóna van, tehát optimalizálják, hogy az a kevés radar merre keres és mivel az ellenség keletre volt, ezért még a tűzív sem állítható be 360 fokon belül, csak 270 fokon belül. Viszont tudott digitális térképet csinálni = nem volt szüksége Clam Shellre. Csak ez órákig tartott. Tehát lehet radar oldalon spórolni és csak egyet használni, de közelében nincs a szóló légi helyzetkép alkotó képessége a Sz-300 családhoz képest. Több célra, 1 db radar, de egyedül viszonylag erőtlen a rendszer. Viszont egyszerre tud mégicsak keresni és TVM rakétát vezérelni. Nem végszükség esete a kereső üzemmód, mint a RPN az Sz-300-nál.

Az Sz-300 osztály egyedül is minden láthat földközeltől nagy magasságig és iszonyatosan nagy HMZ van. A Big Bird radar ellenére semmi sem gátolja, hogy minden osztálynál legyen Sz-68U vagy hasonló célú radar. Mi a bibi? Hát a tornyon levő radar. Nem mobil. Viszont nem kell digitális térkép kis magasságú cél elkapásához. Tehát tök jó, mert 150-250 km-is dobál rakétát, de mobilitás sehol nincs a Sentinelhez képest, piszok drága és HÁROM radar van. Ez sem multi mission.

És vagy nagyon pici (Sentinel), vagy nagy, mint a Vityázé, de ha megnézed a 120 km-es HMZ-je az Sz-300PMU1-ét sem éri el. Egy 2019-20 táján hadrendbe kerülő rendszeré egy 1993-as Sz-300 család tagjáét. Mert a radar és a vezérlés is más. Ez is csak ARH-val megy, de 120 km-es HMZ-hez tartozó felderítési távhoz azért mégicsak kisebb radar kell, mint az még mindig nem hadrendben álló 40N6 rakétához. Itt is egy van, de kismagasságú keresés torony nélkül meg megint nincs.

Ok, hogy a radar magasságának a tornyon nincs közvetlen köze annyira az antenna designhoz, de látható, hogy kismagasságú keresésre, egészen az utóbbi időkig CW radar volt a bevett. Mert a fizika és a digitális technika korlátai fájóak.

Tehát az, ami multi mission radarnak hívhatnak az valójában csak aktív radaros rakétával működik, ami a rakétát teszi piszok drágává...

Nincs olyan radar, ami egyedül keresne 360 fokban 250-400 km távolságig és tudna SAGG/TVM rávezetést vagy tiszta SARH-t (ami ma elavult). Az ehhez legközelebbi az AEGIS és Sz-300V(M) végfázis CW világítás, de ott is alsó hangon kettő féle radar kell.

Nagyon, nagyon, nagyon drágán lehet olyan radart építeni, ami a "világ végéről" is érzékel gépeket és képes MCG-t adni, de akkor az eredmény meg a Nyebo lesz. Nem mobil, de klasszikus ARM nem csapja el. Kivéve, ha azon van mm-es radar és felismeri a célt.


Valahol valamit engedni kell. Nincs mindenre is jó radar. Vannak olyan radarok, amik a nagyon sok funkcióból tényleg többet tudnak, de akkor sem mindent. Ez felőlem lehet multi missionnak hívni, de ezzel az erővel, akkor az RPN-t vagy az ős Patriot radart is lehet annak hívni, mert pamatéterezés nélkül egy pont olyan céltalan, mint a szupercirkálás és annak elkoptatása.

SC eredetileg M1.5+ harci konfigban....
...mára meg az európai bullshit PR oda züllesztette, hogy M1.0 felett konfig megkötés nélkül, valójában nem létező képességet hazudnak be.
Volt egy angol radar egy 35milis önjáró gá-ra,amin ugyan az a radar szolgált keresésre és tűzvezetésre is.
full

Azt hiszem,hogy senki nem rendszeresitette.De a ZSU-23 radarja is alkalmas korlátozottan célkeresésre.
Az igazi a külön célkereső és külön tűzvezető
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 446
113
Egyik sem cáfolja amit írtam. A fizika miatt.

Ha magasra teszed a radart, akkor annak valami torony kell. Lehet hidraulikával kitolható, kihajtható, akkor sem lesz olyan mobil, mint kb. egy kisteher seggére rakott Sentinel. Kismagasságú képesség meg enélkül nincs. Pont.

Olyan sem lesz, hogy akkor TVM/SAGG legyen miközben 360 fokban keres a radar. Ha még csinálnál is ilyen keresőradart, akkor is minimum szektoros keresésbe kéne vágni, hogy ilyen rakétát használjon.

Igen, több mindent tudhat, de akkor sem tud mindent. Pont.

Minden amit linkeltél a fentiek szerint picit máshová balanszolt cucc. Semmi több. Pl. teherautón van picit magasabban a nehezebb radar a Sentinelhez képets. Nagy ügy. Ez nem valami olyasmi, hogy hű és hú. Más ár, más rakéta, de egyik sem csoda, csak azért, mert menő most ezeket linkelni és nem egyik nehézfiú termékei.

Ezek alternatívák. Aki nem akar Sentinelt, és nem akar bitangnagy cuccokat sem. De semmiben nem változtatják meg, amit fent írtam. Picit több, hatótáv, de itt már nem csak annyi a telepítés, hogy megáll a kamion. Le is kell talpalni. Meg azért a terepjáró képességet is megnézném ilyen magas súlyponttal...

Attól függ, hogy milyen rakétát akarsz használni és mi ellen máshova teszed a csúszkát tervezéskor, de ennyi. Egyik radar sem tud mindent továbbra sem. Sőt, igazából 20-40 éves technológia tupírozásai.
Csak hogy tudd is, hogy miről beszélsz:
A Giraffe 4A teherautó tetejére szerelt, menet közbe hátra hajtott megoldás (azt ugye nem gondoltad, hogy állítva szállítják).
  • AESA, GaN
  • Rotating or non-rotating mode (kereső/célkövető mód, a kettő között azonnali váltás lehetséges)
  • Continuous scan (mechanical or electrical)
  • 15 stacked beams
  • Elevation coverage: >70°
  • Scanning rate 30-60 rpm
  • S (E/F)Band
  • Air surveillance: 280km
  • Weapon location: 100km
Az a baj, hogy mostanában a "nehézfiúk" is ezeket integrálják a légvédelmi rendszereikbe! :)
A 8A meg ennek a dupláját tudja 0 fokon is.

A család minden tagja szabványos katonai terepjáróra van szerelve. Pontosan olyan a terepjáró képessége, mint a többi az azt alkalmazó ország hadrendjében alkalmazott 6x6-nak, 8x8-nak.
 
M

molnibalage

Guest
Volt egy angol radar egy 35milis önjáró gá-ra,amin ugyan az a radar szolgált keresésre és tűzvezetésre is.
full

Azt hiszem,hogy senki nem rendszeresitette.De a ZSU-23 radarja is alkalmas korlátozottan célkeresésre.
Az igazi a külön célkereső és külön tűzvezető
Ez a Marksman és kb. senki nem vett belőle. A 7 db finn vétel az kb. semmi. Ez a rendszer arra alapszik, hogy más látja el célkoordinátákkal vagy két szép szemmel valaki. Mert egy vékony tűnyalábbal legyezve csak véletlenül találna meg ez valaha valamit is, cserébe igazi ARM mágnes...

A Silka is arra épült, hogy majd AVR-en keresztül ellátják céladatokkal. Anélkül nagyon csökken a rendszer harcértéke, mert a nagyjából talán 1 fokos tűnyalábbal 15 fokban fel-le legyez és közben a toronnyal lehet forogni, de nem automatizált asszem a keresés.

A radarja kicsivel 1 méter felett lehet és a 2 cm = 15 GHz tájával 1 fok feletti értéket kapok.

A német Flakpanzer Gepardon okkan van felderítő radar.
Gepard_1a2_overview.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Negan

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Ez a Marksman és kb. senki nem vett belőle. A 7 db finn vétel az kb. semmi. Ez a rendszer arra alapszik, hogy más látja el célkoordinátákkal vagy két szép szemmel valaki. Mert egy vékony tűnyalábbal legyezve csak véletlenül találna meg ez valaha valamit is, cserébe igazi ARM mágnes...

A Silka is arra épült, hogy majd AVR-en keresztül ellátják céladatokkal. Anélkül nagyon csökken a rendszer harcértéke, mert a nagyjából talán 1 fokos tűnyalábbal 15 fokban fel-le legyez és közben a toronnyal lehet forogni, de nem automatizált asszem a keresés.

A radarja kicsivel 1 méter felett lehet és a 2 cm = 15 GHz tájával 1 fok feletti értéket kapok.

A német Flakpanzer Gepardon okkan van felderítő radar.
Gepard_1a2_overview.jpg
Szerintem is,ez a fajta célkeresési képesség kb csak arra jó,hogy az ARV által megadott térrészben megtalálja a célpontot.
Ma viszont az ESA lokátorok már lehetnek egyideüleg célkövető és felderitő radarok.De csak szektorosan.Több antenna kéne a körkörös felderitéshez.De agy önjáró gá-ra szerintem az túl drága megoldás.Olcsóbbnak gondolom a külön forgó felderitőt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 842
113
Tehát teszemazt az előbb példaken felhozott Millenium Gun-hoz kellene egy CEROS 200 radar?Vagy az már feleslegesen sokat tud ahhoz,hogy 1-2 gépágyúnak(már ha kettőt ki tud dzolgálni) célokat derítsen fel?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 446
113
Tehát teszemazt az előbb példaken felhozott Millenium Gun-hoz kellene egy CEROS 200 radar?Vagy az már feleslegesen sokat tud ahhoz,hogy 1-2 gépágyúnak(már ha kettőt ki tud dzolgálni) célokat derítsen fel?
Nem, a Ceros egy célkövető radar. Az van (mármint célkövető) azon a képen az ágyú tetején. Hogy rendes rendszert építs, ahhoz egy célkereső kellene. Attól függ, hogy milyen feladatra akarod használni a pontvédelmi rendszert.
A Skyranger rendszer ilyen elemekből áll:
EIoPA1-XsAA5QP2.jpg

De akár a NASAMS-ba is integralható a Skyranger gun. A céladatokat megkapja a Sentinel-től (vagy bármilyen a rendszerbe integrált keresőradartól).
A cél követését már megoldja a saját célkövetőjével.
Olyan is van, amikor a Milenium Gun nem kap a tetejére célkövetőt. Ez egy gyengébb eset, mivel korlátozott lesz a rendszer képessége. Ilyenkor csak korlátozott irányokban tud elhárítani az ágyú.
Oerlikon-Skyshield-Flugabwehrsystem_content_small.jpg

Ha a tetőn van a célkövető, akkor az úgy is mindig arra forog, amerre a célt küzdi le. Ha több ágyú van a rendszerben, akkor azok így különböző irányból érkező célok ellen használhatóak.
 
  • Tetszik
Reactions: Hegylakó
M

molnibalage

Guest
Csak hogy tudd is, hogy miről beszélsz:
A Giraffe 4A teherautó tetejére szerelt, menet közbe hátra hajtott megoldás (azt ugye nem gondoltad, hogy állítva szállítják).
  • AESA, GaN
  • Rotating or non-rotating mode (kereső/célkövető mód, a kettő között azonnali váltás lehetséges)
  • Continuous scan (mechanical or electrical)
  • 15 stacked beams
  • Elevation coverage: >70°
  • Scanning rate 30-60 rpm
  • S (E/F)Band
  • Air surveillance: 280km
  • Weapon location: 100km
Az a baj, hogy mostanában a "nehézfiúk" is ezeket integrálják a légvédelmi rendszereikbe! :)
A 8A meg ennek a dupláját tudja 0 fokon is.

A család minden tagja szabványos katonai terepjáróra van szerelve. Pontosan olyan a terepjáró képessége, mint a többi az azt alkalmazó ország hadrendjében alkalmazott 6x6-nak, 8x8-nak.
Továbbra sem értem mit akarsz bizonyítani a linkkel. Vagy csak információ közlés a cél?
Az USA-nak eddig a Patriot és a Avenger között gyakorlatilag semmije sem volt. Anno az áthidaló = 30 évig hadrendben tartott Chaparral is rádión kapta volna az adatokat tudtommal a HAWK vagy Patriot radaroktól. Ha volt olyan a közelben...

A Patriothoz évek óta tolja a törvényhozás, hogy vegyenek 360 fokos radart. Mert a hh 30 éve véget ért és azóta más helyzetekkel szembesülhet az ember, ahol a Patriot erős egyirányú beállítottsága kevés.

Meg közben szépen kikoptak a TVM rakéták és csak ARH marad. Persze jó drágák ezek, de a Sam bácsi kifizeti.
https://forum.htka.hu/threads/mim-104-patriot.356/page-19#post-596147

És azokhoz ezek a radarok megfelelnek és a 90 fokos tűzív egy 270 fokos íven belül nagyhirtelen át lesz csapva 360 fokos tűzívbe. De ugyebár ezek a radarok nem képesek semmit kezdeni a régi TVM rakétákkal tudtommal, hiszen nem arra vannak tervezve. Még akkor sem, ha szektoros keresésbe vágják. Még, ha feltesszük, hogy igen, akkor meg nincs 360 fokos képesség.

Tehát még mindig ott vagyunk, hogy egy radar legfeljebb kétféle célra jó, de nem tud mindent csinálni. Valahol engedni kell. Vagy méregdrága ARH rakétával tolod és akkor 360 fok, vagy marad a 90 fokos tűzív, ha egyáltalán képes rá a radar. És low level képesség csak toronnyal van. Az nem antenna, hanem jármű design, de akkor is fontos tényező.

Halkan jegyzem meg, hogy a Dál rendszer radarja készült olyan multimode radarnak, amit ma ezek tudnak és persze álmodtak hozzá aktív rakétát.
Tessék megnézni mekkora volt. Akkor el is hasalt. 50+ évvel később már működik a dolog.
flat-face-p90-image04.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Megtáltosodtak az interjúzó YT oldalak. A 3 részes Harrier mellett még egy bitang jó. Ezt is össze fogom foglalni, csak tudnám mikor. Még a harrierest sem kezdtem el leírni...
Csak azért tettem ki, hogy aki esetleg nem ismeri, de ideje van, akkor tudjon róla.
 
  • Tetszik
Reactions: migfun

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 842
113
Nem, a Ceros egy célkövető radar. Az van (mármint célkövető) azon a képen az ágyú tetején. Hogy rendes rendszert építs, ahhoz egy célkereső kellene. Attól függ, hogy milyen feladatra akarod használni a pontvédelmi rendszert.
A Skyranger rendszer ilyen elemekből áll:
EIoPA1-XsAA5QP2.jpg

De akár a NASAMS-ba is integralható a Skyranger gun. A céladatokat megkapja a Sentinel-től (vagy bármilyen a rendszerbe integrált keresőradartól).
A cél követését már megoldja a saját célkövetőjével.
Olyan is van, amikor a Milenium Gun nem kap a tetejére célkövetőt. Ez egy gyengébb eset, mivel korlátozott lesz a rendszer képessége. Ilyenkor csak korlátozott irányokban tud elhárítani az ágyú.
Oerlikon-Skyshield-Flugabwehrsystem_content_small.jpg

Ha a tetőn van a célkövető, akkor az úgy is mindig arra forog, amerre a célt küzdi le. Ha több ágyú van a rendszerben, akkor azok így különböző irányból érkező célok ellen használhatóak.

A Giraffe 1X-et találtam még ebben a kategóriaban(nyilvan van egy halom) ami kifejezetten VSORAD felderítő radar.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 446
113
M

molnibalage

Guest
Érdemes megfigyelni hogy a keresztben álló fasorok bármelyikében egy kézi légvédelmi rakétával (mondjuk Iglá-val) felszerelt katonának mennyire sok ideje lenne becélozni a közeledő gépet...
... ezért is szokott le a NATO a kismagasságon repült bevetésekről 1990 óta.
(persze itt leszálló sebességgel repülnek, aminek nincs sok értelme harci helyzetben)
Azért éjszaka ma egy terepkövetős gépet lelőni MANPAD-dal IADS radar támogatás, éjjellátó és spéci eszközök nélkül ma is igen nehéz. És ezek nincsenek minden bokorban finoman szólva. Kb. csak az oroszoknak van erre alkalmas cucc, de ahhoz bizony elég komoly radarokat kell működtetni és sűrűn, hogy a MANPAD-os csóka kapjon adatot és neki is gyorsnak kell lenni. Mert nem áll 0-24 órában a vállán a cuccal...

Egy radaros SHORAD ma tud félautomata készültséget adni 0-24-ben, de egy MANPAD nem. És ilyen SHORAD is lényegében csak az oroszoknak van.

A közepes magasságon és felette repkedés persze, hogy kényelmes, mert a NATO országok közül bárki csak legacy szovjet légvédelemmel találkozott eddig és 1991 óta félkomolynak nevezhető légvédelemmel se nagyon. Az Allied Force alatti mennyiség és célcsatorna sűrűsége röhejesen alacsony volt. Az alkalmazott rendszerek lényegében nem tértek el az 1991-es iraki színvonaltól.

Szóval igen erős sejtésem van, hogy ha lett volna Szu-300PMU1 és Tor-M1 1999-ben ott, akkor kismagasságon kellett volna menni főleg, hogy a szerb hegyek ezt még alkalmassá is tették volna. Közepes magasságon az ottani erőkoncentrációval mondjuk úgy, hogy nem tudott volna sokat tenni a NATO légiereje. Vagy akkor 3-4-szer több gépet zavarna be magasan, de akkor a "0 veszteség" felfogás azonnal repült volna a kukába.

Szerintem.

Ha meg úgy alkalmazták volna az Sz-300PMU-1, hogy relatíve közel települnek, egymás fedezve, akkor aztán hujujj...
Legalábbis, ha hozzák a rendszerek a papíron szereplő értékeiket.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
T

Törölt tag 1586

Guest
Azért éjszaka ma egy terepkövetős gépet lelőni MANPAD-dal IADS radar támogatás, éjjellátó és spéci eszközök nélkül ma is igen nehéz. És ezek nincsenek minden bokorban fin
Olyan helyzetben amikor saját repülőgépek, helikopterek és UAV-k is a levegőben vannak a fenti elemek nélkül MANPAD-okat alkalmazni elég buta dolog mert legalább annyi sajáteszközt fognak lelőni vele mint ellenségest.
Az a stílus hogy a katona előugrik a bokorból vállán a MANPAD.dal és rádurrant minden közelében elrepülő gépre még elment Afgánban meg lehet taktika a Kurdoknál - mert ők biztosak lehettek benne hogy nem saját gépet lőnek le - de mindenhol máshol óriási öngólokat lehet így lőni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Olyan helyzetben amikor saját repülőgépek, helikopterek és UAV-k is a levegőben vannak a fenti elemek nélkül MANPAD-okat alkalmazni elég buta dolog mert legalább annyi sajáteszközt fognak lelőni vele mint ellenségest.
Az a stílus hogy a katona előugrik a bokorból vállán a MANPAD.dal és rádurrant minden közelében elrepülő gépre még elment Afgánban meg lehet taktika a Kurdoknál - mert ők biztosak lehettek benne hogy nem saját gépet lőnek le - de mindenhol máshol óriási öngólokat lehet így lőni.
Lödd le mind!Majd a földön szétválogatjuk.....Az arab légvédelemi szlogen 73ban
 
M

molnibalage

Guest
Olyan helyzetben amikor saját repülőgépek, helikopterek és UAV-k is a levegőben vannak a fenti elemek nélkül MANPAD-okat alkalmazni elég buta dolog mert legalább annyi sajáteszközt fognak lelőni vele mint ellenségest.
Az a stílus hogy a katona előugrik a bokorból vállán a MANPAD.dal és rádurrant minden közelében elrepülő gépre még elment Afgánban meg lehet taktika a Kurdoknál - mert ők biztosak lehettek benne hogy nem saját gépet lőnek le - de mindenhol máshol óriási öngólokat lehet így lőni.
Ez tény, de megnézed, mindaz, amit írtam pont ennek kizárására van. A rendszerben levő radarok azonosítanák a célt, de magánál MANPAD kezelőnél levő IFF rendszer is létezik tudtommal. Hogy mennyire elterjedt, arról fogalmam nincs.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Ez tény, de megnézed, mindaz, amit írtam pont ennek kizárására van. A rendszerben levő radarok azonosítanák a célt, de magánál MANPAD kezelőnél levő IFF rendszer is létezik tudtommal. Hogy mennyire elterjedt, arról fogalmam nincs.
Már vagy 40 éve van MANPADhoz IFF.De igazábol nem ez számit.A REH számit.Egy mélyrepülésben támadó gép annyira gyorsan keresztűl vág a MANPAD HMZjén,hogy elörejelzés nélkül szinte csak véletlenszerüen lehet hatékony.Vagyis ha az eredményességéhez szükséges ARV kapcsolatot és lokátoros célfelderitést sikerül megbizhatóan elnyomni,jelentősen csökken a hatékonysága.
Szépséghibája a dolognak,hogy ehez a támadó gépnek igen pontos céladatok kellenek.Ha már célt is kell keresgélni,időt ad a légvédelemnek.
 
M

molnibalage

Guest
A harci körülmények, meg a kis magasságú 250km/h az inkább a helikopterek világa, nem a Szu-34-esé.
Ezzel a döggel, ezen a magasságon ennek a négyszeresével hasítanának.
A NATO amúgy mind a mai napig aktívan gyakorolja az összes gépével a kis magasságú, nagy sebességű repüléseket. Mach Loop, Star Wars Canyon és a többiek.
F-15/16/18/22/35... A-10, C-130, C-17, V-22, Typhoon, Rafale, mindegyikkel.
Csak ezt éjszakai is kéne gyakorolni.
  • Emberemlékezet óta nem láttam a FLIR-nek a terepkövető radaros konténerét semmin. És azok is 25+ évesek, azóta készült egyáltalán ilyen berendezés?
  • Vagy GPS + robotpilóta alapon megy?
  • Vagy csak a pilóta kézügyessége és NVG?