Queen Elizabeth osztály (Egyesült Királyság)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 661
12 358
113
EWBWKMzXYAIQ_nB
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
A 48 darabosra visszavágott RAF F-35B rendelés után vagy mind a két hajót fullra ellátják géppel és akkor Marham-ben nem marad egy sem, vagy az egyik hajó üresen álldogál majd az egyik kikötőben.
Minden esetre RAF Marham jókora bázis, korábban a bombázók reptere volt, de simán kiszolgált 60-70 Tornado-t is.
Szóval a 24 F-35B az kevés lesz oda.
Ehhez képest külön vicces/szomorú, hogy a támaszpont egyik díszét, egy kiváló állapotú Victor tankergépet szét akarnak flexelni, ha nem tudják eladni gyűjtőknek drágán, mert valami szuperfontos irodaépületet, vagy kantint akarnak de pontosan a helyére felhúzni.
Mert nincs ám máshol hely.
Bár mostanság nem lepődöm meg semmin velük kapcsolatban. Bruntingthorpe-ot is egy autószervíz vette át és egészen egy idén júliusi bejelentésig úgy volt, hogy csak a kisebb gépeket tudják közúton elmenekíteni, a nagyokat (működőképes Victor, VC10, stb) szét fogják flexelni.
Most annyi változott, hogy a Covid miatt egyelőre nem...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
A 48 darabosra visszavágott RAF F-35B rendelés után vagy mind a két hajót fullra ellátják géppel és akkor Marham-ben nem marad egy sem, vagy az egyik hajó üresen álldogál majd az egyik kikötőben.
Minden esetre RAF Marham jókora bázis, korábban a bombázók reptere volt, de simán kiszolgált 60-70 Tornado-t is.
Szóval a 24 F-35B az kevés lesz oda.
Ehhez képest külön vicces/szomorú, hogy a támaszpont egyik díszét, egy kiváló állapotú Victor tankergépet szét akarnak flexelni, ha nem tudják eladni gyűjtőknek drágán, mert valami szuperfontos irodaépületet, vagy kantint akarnak de pontosan a helyére felhúzni.
Mert nincs ám máshol hely.
Bár mostanság nem lepődöm meg semmin velük kapcsolatban. Bruntingthorpe-ot is egy autószervíz vette át és egészen egy idén júliusi bejelentésig úgy volt, hogy csak a kisebb gépeket tudják közúton elmenekíteni, a nagyokat (működőképes Victor, VC10, stb) szét fogják flexelni.
Most annyi változott, hogy a Covid miatt egyelőre nem...

Juhászék ott szakértenek nekik?
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka
T

Törölt tag 1586

Guest
A 48 darabosra visszavágott RAF F-35B rendelés után vagy mind a két hajót fullra ellátják géppel és akkor Marham-ben nem marad egy sem, vagy az egyik hajó üresen álldogál majd az egyik kikötőben.
Az angolok sem 100% ig buták.
Olyan dolgokat kell mérlegelniük mint hogy:
- a Brit GDP több mint 20% kal esett vissza. A legkönnyebb a hadi kiadásokon vágni. Jelenleg semmiféle komolyabb biztonsági kihivás nincs a láthatáron ahová hordozók kellenének.
- az F35 ára és fenntartása hiper drága. Még normál üzem menet melllett is komoly tétel.
- Úgy tűnik hogy a Tempest program mégsem teljesen vicc kategória. Lehet hogy a Japánokkal közösen esetleg lehet belőle valami. Ha van szabad erőforrás akkor úgy tűnik inkább erre fordítják.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Az angolok sem 100% ig buták.
Olyan dolgokat kell mérlegelniük mint hogy:
- a Brit GDP több mint 20% kal esett vissza. A legkönnyebb a hadi kiadásokon vágni. Jelenleg semmiféle komolyabb biztonsági kihivás nincs a láthatáron ahová hordozók kellenének.
- az F35 ára és fenntartása hiper drága. Még normál üzem menet melllett is komoly tétel.
- Úgy tűnik hogy a Tempest program mégsem teljesen vicc kategória. Lehet hogy a Japánokkal közösen esetleg lehet belőle valami. Ha van szabad erőforrás akkor úgy tűnik inkább erre fordítják.
Ez így a jelenlegi végéről nézve még akár logikus is lehetne.
A baj csak azzal van, hogy egy ilyen erőteljes visszavágást (azaz, hogy az F-35B, meg a hordozóflotta az mégiscsak hiperdrága) kb fél év alatt bekövetkezett gazdaságpolitikai környezet- és irányváltás alapján, pár hét parlamenti diskurzus után meghoznak, de kb huszonöt év munkáját dobják így ki.

Kb negyedszázadnyi idő volt arra, hogy pontosan tudatosuljon, hogy mi is az az F-35B, mit tud, mire kell, mennyit ad és mennyit visz.
A hordozók ugyanez.
Régtől ismert volt, hogy a saját, nemzeti gázturbinás meghajtás, a katapult mellőzése mekkora méret mellett, mekkora hatótávot és milyen típusokat, ezáltal milyen korlátozott képességet fog eredményezni.
A gázturbinával helyzetbe hozták a Rolls Royce-ot, de elengedték a hadászatilag elfogadható hatótávot. Olcsóbb, de mégis drágább üzem.
A katapult elhagyásával kényszerből is az F-35B mellett álltak ki, ami megint csak a RR-nek volt üzlet, de így oda lett a hatékonyság és a flexibilitás.
Így nem operálhat a fedélzetről se a Rafale M, se a Hornet/Super Hornet, se a Growler, se a fajlagosan olcsóbb F-35C, se az E-2D, se a C-2.
Alternatíva marad csak a helikopter, amihez ez a hajóosztály túl nagy és túl drága.

És most, ennyi idő és pénz után a 100%-ig talán mégse hülye britek rájöttek, hogy jelenleg inkább mégse kell hajó, meg az F-35B rendszeresítésének kellős közepén, mégis jobb lenne inkább a Tempest?
Mert azt értem, hogy békeidőben a legjobb biznisz, hogy a nagy hadiipari cégeket hizlalják mindenféle újabb és újabb, még rendesen ki se futó, egymásbaérő projektekkel. Ez különösen a brit hadiiparnál nagy hagyomány.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A baj csak azzal van, hogy egy ilyen erőteljes visszavágást (azaz, hogy az F-35B, meg a hordozóflotta az mégiscsak hiperdrága) kb fél év alatt bekövetkezett gazdaságpolitikai környezet- és irányváltás alapján, pár hét parlamenti diskurzus után meghoznak, de kb huszonöt év munkáját dobják így ki.
Bizros vagyok benne hogy követed a híreket ès Te is láttad hogy a Brit (UK) államháztartás egyenlege teljesen fenntarthatatlan pályára került.
Muszály volt valamit lépni. A védelmi költségvetés visszavágása csak az első, leg nyilvánvalóbb lépés volt. Lesz még több is amit már nem csak a katonák fognak megérezni.
Régtől ismert volt, hogy a saját, nemzeti gázturbinás meghajtás, a katapult mellőzése mekkora méret mellett, mekkora hatótávot és milyen típusokat, ezáltal milyen korlátozott képességet fog eredményezni.
A gázturbinával helyzetbe hozták a Rolls Royce-ot, de elengedték a hadászatilag elfogadható hatótávot
Itt valami félreértés lehet mert a QE és PoW hajtásláncában a gázturbina csak a "booster". A hajó az esetek 99% ban a dízelmotorok hajtotta generátorok által termelt áramot használja a hajócsavarokat forgató villanymotorok meghajtáshoz (prime movers). A gázturbinákat akkor kapcsolják be ha a normál utazósebességnél (~15 kn) nagyobb sebesség kell vagy el akarják érni a 25 kn végsebességet. A hatótávolsága 10000 nm ami teljesen elfogadható egy nem nukleáris meghajtású hajó esetén.
lsd.:https://forum.htka.hu/threads/queen-elizabeth-osztály.103/page-3#post-347619

A hajó egyetlen problémája - de az jó nagy - a katapultok hiánya.
 
  • Tetszik
Reactions: blogen

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Bizros vagyok benne hogy követed a híreket ès Te is láttad hogy a Brit (UK) államháztartás egyenlege teljesen fenntarthatatlan pályára került.
Muszály volt valamit lépni. A védelmi költségvetés visszavágása csak az első, leg nyilvánvalóbb lépés volt. Lesz még több is amit már nem csak a katonák fognak megérezni.

Itt valami félreértés lehet mert a QE és PoW hajtásláncában a gázturbina csak a "booster". A hajó az esetek 99% ban a dízelmotorok hajtotta generátorok által termelt áramot használja a hajócsavarokat forgató villanymotorok meghajtáshoz (prime movers). A gázturbinákat akkor kapcsolják be ha a normál utazósebességnél (~15 kn) nagyobb sebesség kell vagy el akarják érni a 25 kn végsebességet. A hatótávolsága 10000 nm ami teljesen elfogadható egy nem nukleáris meghajtású hajó esetén.
lsd.:https://forum.htka.hu/threads/queen-elizabeth-osztály.103/page-3#post-347619

A hajó egyetlen problémája - de az jó nagy - a katapultok hiánya.
Először is: a két 36 MW gázturbinás RR főgépet egészíti ki a négy, egyenként 11MW-os Wärtsilä dízel segédgép, nem fordítva.
A négy 20MW GE villamos gépet a “kis” dízelsegédgépek ki se tudnák hajtani.
De egyetlen ilyen dízel gép brutto tömege eléri az egyik gázturbina brutto tömegét. Vagy akár meg is haladhatja.

A szélesebb spektrumban használható, gyors indítású dízel rendszer a kvázi fix munkapontú, lassabban felálló gázturbina fő-hajtásrendszer indításához és kiegyenlítéséhez kell.
A gázturbinás-dízel hajtású villanymotoros rendszerben nincs és sajnos nem is lehet meg a további tartalék a katapultok működtetésére.

Ez így csak rosszabb, hiszen ami elfogadható hatótáv egy nem nukleáris hajó esetén, az nem elfogadható hatótáv egy korszerűnek szánt, 65-72 ezer tonnás repülőgéphordozónak, mint hadászati hajóegységnek.
Viszont ez így olcsóbb volt, mert kvázi “lakossági” technológiával megoldották a hajtásrendszert, csak kissé helyigényesen és katonai szempontból kétséges hasznossággal.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
A hajó egyetlen problémája - de az jó nagy - a katapultok hiánya.
Az, amit a britek a folyamatos oda-vissza F-35C - F-35B tánccal összehoztak az a kabaré a négyzeten. Főleg úgy, hogy a Kuzi "harcértéke" ismert STOBAR gépekkel.
Erre ezek a zsenik képesek voltak ennyi pénzért egy 65 ezer tonnás hajtó összehozni egy félbevágott hatósugarú F-35B-vel.

Ehhez mennyire kell hülyének lenni? Drágán szart beszerezni? Ki az a hülye, aki korlátozott hatósugarú és terhelhetőségű gépet szerez be kb. ugyanannyiért...?
Értem én Falkland nosztalgiát, de az KÉNYSZER volt. Most meg önként erre mennek.

Agyrém, amit a brit védelmi ipar előad a lejárt gránátú Chally2-től, az elbaszott Nimrod upgrade progamon át a QE + F-35B párosig, vagy anno az EF Ty. gépágyús cigánykodásával.-..
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Először is: a két 36 MW gázturbinás RR főgépet egészíti ki a négy, egyenként 11MW-os Wärtsilä dízel segédgép, nem fordítva.
A négy 20MW GE villamos gépet a “kis” dízelsegédgépek ki se tudnák hajtani.
Sajnos pont fordítva van mint gondolod.
A dízelek az elsődlegesek erőforrások...a gázturbinákat akkor kapcsolják be amikor az utazósebességnél nagyobb sebességre kell kapcsolni. A dízelek által biztosított kb. 50000 LE - illetve az általuk meghajtott generátorokból nyert elektromos teljesítmény - bőven elég ahhoz hogy a hajó utazósebességgel "csoszogjon"
"...Both QE-class aircraft carriers’ propulsion systems feature as prime movers Wartsila 38 marine diesel engine .."
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
15 csomó az igen szerény utazósebességnek.
20-22 csomó körüli egy fűtőolaj tüzelésű turbina meghajtású repülőgéphordozó utazósebessége, egy nukleáris meghajtásúnak a felszállóüzemi csúcs sebessége 30-35 csomó körüli.
De amúgy elhiszem, hogy úgy van, ahogy írod, csak kompletten furcsa. Úgy energetikai, mind üzemi szempontból.

Visszatérve a 10000 km-es hatótávra. Ez a hajó még a szövetséges USA partjait se tudja úgy megközelíteni, egyenes vonalban, harci manőverek nélkül, hogy egy töltéssel haza érjen.
A gépeinek hatótávja miatt pedig jóval közelebb kell úsznia az ellenséges partokhoz, mint egy Nimitznek, vagy akár a francia hajónak. És az F-35B-t a levegőben egy másik F-35B nem is tudja megtankolni. Akkor meg ki fogja?
 
M

molnibalage

Guest
15 csomó az igen szerény utazósebességnek.
20-22 csomó körüli egy fűtőolaj tüzelésű turbina meghajtású repülőgéphordozó utazósebessége, egy nukleáris meghajtásúnak a felszállóüzemi csúcs sebessége 30-35 csomó körüli.
De amúgy elhiszem, hogy úgy van, ahogy írod, csak kompletten furcsa. Úgy energetikai, mind üzemi szempontból.

Visszatérve a 10000 km-es hatótávra. Ez a hajó még a szövetséges USA partjait se tudja úgy megközelíteni, egyenes vonalban, harci manőverek nélkül, hogy egy töltéssel haza érjen.
A gépeinek hatótávja miatt pedig jóval közelebb kell úsznia az ellenséges partokhoz, mint egy Nimitznek, vagy akár a francia hajónak. És az F-35B-t a levegőben egy másik F-35B nem is tudja megtankolni. Akkor meg ki fogja?
Pont az ilyesfajta "apró problémák" miatt gondolat azt, hogy k*rvára semmi értelme a hajónak. F-35C + CATOBAR-nak kellett volna lennie.